Spikmatta
All form av psykisk och fysisk ohälsa anses ha sin grund i "blockeringar". Genom att använda en spikmatta regelbundet, enligt konstens alla regeler, ska man kunna lösa spänningar och blockeringar. Detta enligt tusenårig indisk visdom och tradition.
Genom att stimulera flera tusen punkter ökar man inte bara genomströmningen utan även frigörandet av endorfiner. Spikmattan ska därför hjälpa/ge lindring mot i stort sett allt!
Den sägs ge bättre sömn… Jag säger - fungerar det på mig - då fungerar det verkligen!!! Sanning eller Myt? Det återstår att se. Jag ämnar seriöst ge mig in i detta som ett alternativ till den kanske något vanskliga kundalinin. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det skulle vara intressant att få höra, få tips osv.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Japp, jag ligger på denna tingest mest varje kväll. Du ska emellertid även med denna idka försiktighet…Eftersom du har fibromyalgi, gå inte för hårt ut med en gång. Börja med 5 min, utöka tiden med 5 min per vecka tills du är uppe i 20 min. Det händer en hel del i kroppen…Gärna precis innan läggdax så kanske till och med sömnen infinner sig. 
Vad spännande Evrekaw, kan du inte berätta sen hur det har gått, är väldigt nyfiken på den där.
själv har jag bara haft skor med nubbar i som Zonterapi.
Cilla

#1 Nej, nej… Jag har inte fibromyalgi.. Det är någon sorts kronsik värk va? Nej, jag är en gammal inbiten manodeppare. Det är bara den där sömnen som strejkar om jag inte har någon form av nedvarvnings/balans - hjälp på kvällarna…
Du menar att det bästa är att ta det alldeles före jag ska sova?

Jag är nybörjare så jag har en spikmatta med bara en spik..Måste ju börja med dett lilla så att jag vänjer mig vid flera..
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Din tok, vet nog vad den spiken sitter.

Ha, ha! Enl. papperen som följde med är det 6000 sammanlagt på min… (låter mycket..) Nå, jag ids inte räkna…
Kvinnor lär ju ha bättre smärttröskel också och även tillgång till högre utsöndring av endorfiner… Så det kanske är säkrast för små gossar att bara ha en…
så sant så, du e klok du Evrekaw, jag tror vi förstår varandra.

hehe, era tokingar, vi är nog fler som varit inne o läst en tråd på livsviktigt, så det är inte svårt att tolka era finurligheter
#0 Jag har bara provat spikmatta en enda gång och jag blev totalsåld! Min svärmor har en som hon är mkt nöjd med och hon sa att jag skulle få en i present av henne…så jag väntar med spänning!
Jag vill gärna höra hur det funkar för dig med sömnen - jag somnade iaf som en stock redan första gången, fast de första fem minutrarna var ju bedrövliga!
Lycka till!

#6 Pröva ligg på en spik om du törs…
Kan ju bli intressant att studera din märttröskel då
hehehe
Frugan hade en sådan sak, märklig och inte större än ett A4 ark.
Hon som är hårdhudad kunne ligga på den men jag kunde knappast ens försöka.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Drakar är så känsliga, så känsliga.

Jag har också skaffat en spikmatta efter att ha varit väldigt skeptisk och jag tycker den är underbar. Den hjälper visserligen inte mot "mina problem" men den gör gott. Jag somnar nästan alltid…
/Maria

#8 Jo… Jag sov riktigt bra i natt faktiskt! Om det var av pur utmattning efter alla sömnlösa nätter eller för att spikmattan verkligen fungerar återstår att se…
En gång är ingen gång, men kanske… Jag hoppas!
#9 Ligga på en liten skinnspik - ska de va nåt…?
#8 Stackars liten… 

Jag har också en spikmatta. Har somnat ifrån och vaknat flera timmar senare och undrat varför jag ligger obekvämt. Den känns ju inte efter ett tag. När jag har ont i ryggen blir det ofta omedelbart bättre när jag legat på min matta.
Jag har använt den på mina kunder innan jag gett massage och det blir bättre effekt eftersom blodcirkulationen redan satt igång.
Jag kan varmt rekommendera att använda spikmatta.
Det är nog sant att kvinnor tål smärta mer, min man klarar inte av att ligga på den för "det gör för ont"
.
Om man tycker att det gör ont i början kan man lägga ett tunt tygstycke på innan man lägger sig.

haha, nä min man sa att det var självplågeri och kunde inte ens titta på min knallröda, prickiga rygg efteråt utan att må illa
Jag kan nog inte ens få honom att testa…
Hur kan man bara utsätta sig för något sådant.

#17 Det kallas desperation min käre drake… I nödens stund tar man till de medel som tänkas kan. (inom rimliga gränser tänker du då). Men när man inte sovit en riktig natt på månader kraschar man faktiskt ihop… Är lite trött på det scenariot. Spikmattan är en dröm motför elchocker och narkos på pippidrullavdelningen…
#16 Min man sa faktiskt att han ville testa!!! Sedan återstår det naturligtvis att se om denne sjåpmåns (som alla män) klarar av det…

Nej nej, jag skulle ju in å köpa en när jag var på stan idag!! det blev ju helt bortglömt!!
Ja jag säger detsamma, kommer den funka på min sömn då fungerar den verkligen!! 

#19 Tala om hur det går - ska bli intressant. Två svårsövda testpiloter på spikmattor…

Skall gå hem å pröva med två spikar idag…

#21 Javisst… Slå in dem ordentligt först också så kanske till och med Draken törs prova… 

Han först å jag sedan 

Härdas den som härdas bör…
Kan man inte ta gummispik?

skulle villa pröva en sådan spikmatta, var finns de att köpa? på nätet kanske, var har ni köpt era?
min man bara glodde storögt på mej när jag pratade om spikmatta, förstår inte det, det är väl gammalt och beprövat.
Fick i allafall ett gott skratt av några av inslagen, det gör oxå gott åt själen
.
Ha det bra på era spikar vänner/lena
Frugan köpte sin i Baltikum, eller möjligen Ryssland.

Jag kan snickra ihop en åt dig.. har 500 tretums..
Spika dem tätt bara!

ni är för härliga grabbar!! Ryssland blir väl lite väl långt att åka, då nappar jag nog hellre på din matta Aldebaran om det inte blir för dyrt i frakt, annars kanske gubben kan snickra ihop en som jag kan lägga mig på om han behöver lite lugn och ro
.
Ha det go vänner! kram
Är det våren som gör att vi blir så här tramsiga och fnittriga? Det gör iaf gott
Tramsiga och fnittriga?
Nä det är inte våren, vi är allvarligt störda sedan länge!

Där har du en point Draken, inget inlägg blir sig någonsin sig likt mer.
PuuuuFFFF

#27 finns att köpa i hälsokostbutik 

#35 tack melia, ska kolla i stan i morgon
#36 Finns på nätet också, Goggla på Shaktimatta. 680:-

#32 Jamen så bra! då är jag i gott sällskap då! 

680 spänn???? Jag snickrar en massonitskiva med en j-la massa spik för 300….
Hmm…
Finns det mattor med roterande spikar?
Skulle inte tro det Draken, då blir det mer booorrrr.

Tack hatchepsut! har kollat in dem
#40 det finns gröna mattor Draken, så fint du skulle smälta in på den

#43 Ha, ha… Korsfästning blir det… Man kan dessutom undra vad Draken ska med roterande spikar till… Han vågade ju inte mer än en gummispik aldeles nyss…
Kan dessutom meddela att jag sov gott även denna natt - det är Kors i taket!!! Min är grön och jag gav 600 för den. Sömn kan visserligen inte värderas i pengar - men det känns billigt!
Undrar dock om inte Alderbarans hemmabygge dock inte är lite i "billigaste" laget… 
"En bra karl reder sig själv."

#45 Sedan kan man ju fråga vem som är karl för sin hatt.. 
Jag äger inte någon fysisk hatt, efter som min "hatt" är osynlig så bestämmer jag själv om jag är "Karl för min hatt".

jaså? hehehehe

#47 Hattifnatt…? 
Jupp, jag är tokig, har ni inte förstått det?

#50 Jo, men tokig kan man vara på en skala från 1-10 enligt försäkringskassan… 
Den skalan har jag inte sett.

# 52 Joodå… Nog har de en skala av nåt slag alltid… De bedömer ju i hur stor utsträckning man får vara sjuk på grund av pippidrull…
Jag vet knappt vad Fk är, jag har inte varit sjukskriven på 20år.

#54 Hm… Förmodligen därför du inte förstår varför någon kan vilja prova en spikmatta… 
Åh ja, det gnisslar och hugger och mina axlarär inte särskilt friska, det är nog lite atros i dem, men…
Jag har inte varit sjukskriven.
Jag försöker motverka med "gubbjympa" på måndagar mellan 17:15 - 18:10.

Klart värt o se när en Drake har gympa. 1 o 2,… knäna böj……

hahahahahaha

Trodde inte Drakar hade axlar… 
Själv går jag på Aerobics 40+ Riktigt roligt! 

trodde inte aerobics fanns för 40+ 
Joda, Drakar har dom lite längre ner bara, de blir lättare att nå golvet då.

nu blev draken nog lite ledsen…

# 60 Vi är krutgummor här i Norrland serru…. 
Såja Draken… var inte ledsen…
Ingen match o klara av både faraoner o drakar man är väl en häxa HaHaHa, sa hon elakt……..

Det känns som att stämningen här på AU har lättats upp rejät på sistone, haha,
är vi lite vårstingsliga allihop…eller är det bara draken som får våra hjärtan att slå?

hahaha ni är för roliga 
#66 vet du, jag tror att ibland måste luften pysa ut så vi inte blir för pompösa i all vår andlighet. Gemenskapen som uppstår gör också att vi vågar närma oss detta mastodontämne oavsett var vi befinner oss på utvecklingsstegen, det kan bara bli bättre…
Ja du szirius, lite skoj måste vi ju ha i dessa bistra tider. Snart nog stundar allvaret,.
Draken är tillbaks.
Klart drakar har axlar! Vi har fyra stycken.
Gympa är nyttigt för oss något äldre, i min grupp är det gubbar upp till strax över 80 åringar, och de har "flås" som förvånar, de har sprungit marathon.
passar Draken in där då? Är draken en Gubbe?
Nä, skoja bara, klart han är ju ung i sinnet han, eller?
Gubbe? Man är ju 52 och har troligen levt 66% av sitt liv.

Vilken tur man bara é 43 då 
Ja, det är bara kring 55%.

Jag är 42 och tanterna i min släkt blir närmare 100 fast de röker och inte spottar i glaset… Så jag har nog lääänge kvar… 
Jo lycka till, vi män får väl försöka "tinga" en trevlig plats till dig på andra sidan, de kan ju annars riskera att ta slut.

Min mamma blev spådd i Tarot samt flera andra sätt att hon skulle bli så gammal att hon nästan skulle överleva sig själv..Å va hände? Hon dog när hon var 70…Så mycket för spådommar…
Men Aldebaran, menar du att det varit bättre om de sagt till din mamma, "du blir inte gammal?"
Om man spår så säger man inte sådana saker som att "du dör ganska tidigt".
Jag älskar min spikmatta! Jag får ett inre lugn som jag aldrig annars har när jag ligger på den. Jag tycker ochså livet känns ganska lätt när jag ligger på den. Men sova på natten …nä det hjälpte den inte emot på mig i alla fall. Hur går det för er?

Jo den hjälper mig att "varva ner" Det har hänt att jag somnat på den… Inte allt för skönt när man sedan vaknar mitt i natten..
Men jag sjunger dess lov. Den fungerar bra för meditation också.
placebo och resten är endorfiner , alla vet ju hur bra man känner sig efter man tränat eftersom endorfinerna gör en lung och avslappnad.
Så man kan väl säga att det är lättare att ligga några minuter för det krävs ju ingen energi vem som helst klarar det.
Spikmattan är toppen. Fast spikar? det är nån sorts plastnubb, ju. Men jag nyttjar min 2 ggr/dygn och får jätteskön avslappning, slipper problem med ett dåligt ben, som annars hållit mig vaken vissa nätter, och har blivit av med några konstiga vattenfickor kring fotknölarna.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

För mig är spikmattan inte ett alternativ. Åtminstone inte som jag prövat den hittills, att ligga på den. Även om jag har tyg emellan står jag inte ut mer än max en minut, sedan är smärtan outhärdlig. Den som då säger att det går över efter fem minuter kan jag bli smått irriterad på …
Utan tyg? Helt omöjligt!
Men jag hörde om någon som använde mattan bakom ryggen i soffan. Kanske det skulle kunna funka. Då har man ju inte hela kroppstyngden på.
Jag provade också att stå på den (med strumpor på) och det gick bra. Det kan säkert vara gynnsamt, med tanke på hur många akupressurpunkter man kommer åt att stimulera då.
Fair Winds and Following Seas!
#83 Inget att bli irriterad över, alla har vi olika smärtgräns
/Maria
Bakom ryggen i soffan är ett bra alternativ, liksom att stå på den med strumpor på. Det var så jag upptäckte spikmattan, och sen har det fortsatt till med avancerade övningar. Alla sätt är bra! Bara fantasin sätter gränser.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Draken köpte en matta idag!
Sedan låg han en havtimme på den, de ni…

Först sved det och gjorde väldigt ont, men eftersom jag är härdad av allt elände jag gått i geom i livet så stod jag ut.
Efter tre minuter mildrades det och efter fem var det inget, det gick utan problem att ligga i 30 minuter och jag kunde lätt legat i en kvart till.

Clas Ohlson säljer spikmattor 2st för 499kr just nu (annonspris) och vid ett hastigt påseende såg de ut som de dyrare… funderar på att slå till, man kan ju ge en i julklapp kanske.
Det finns mattor som är lika bra som säljs för 199,- .
De är 70x50 i storlek, har 8820 taggar fördelade på 210 massagehuvuden. Jag köpte på Netto, frugan säger att ÖoB också säljer mattor till lägsta pris.

Bra, jobbat, Draken!
#84 Du har rätt - jag blir nog mest irriterad över att andra inte förstår att vi har olika smärtgräns, hehe. Men bäst är att inte bli irriterad alls, det är onödigt energislöseri. 
Fair Winds and Following Seas!