Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1133 ggr
Hoppfull
0

Finanskris???

Idag talas det på nyheterna om att 8 av 10 svenskar känner av "krisen".

Min fråga är, känner ni av krisen? Är det kris i vårt land? För i så fall är min nästa fråga VAD är kris?

Personligen har jag inte märkt något alls ännu. Det varslas folk här i trakten men JAG har inte påverkats personligen ännu.

Kan det verkligen stämma tror ni att 80% av sveriges befolkning redan påverkats personligt av den oroliga ekonomin i världen, eller är det för att vi skriker varg varg så högt så att folk tror att de påverkats?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
0

Det kommer alltid en nedgång efter en kráftig uppgång så jag förstår inte varför folk blir så förvånade???

Att sen Volvo avskedar 3000 pers är anske inte så konstigt med tanke på miljöpolitiken? Gör bensinsnåla bilar så säljer dom bättre!

Varg varg! I min plånbok ser det ut ung som vanligt….

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Håller med er! men folk ( press) gillar "katastrof tankar"… märker inget här personligen heller. Och nu har ju sonen fått ett extrajobb på OnOff så just nu är vi ju jätte glada.

Jag säger som du Maud där om Volvo och det har jag o gubben sagt länge, varför går de inte i frontlinjen med miljöbil!! Det borde de gjort för länge sedan. Kommer nu och säger att de inget visste om detta… *chockad* miljön har ju snackats i 15 år minst… inget nytt det ju!

Hoppfull
0

Äh, klart att de visste… men det kan man ju inte säga öppet i dessa klimatmedvetna tider!

Det som förvånade mig så var att just åtta av tio tillfrågade upplevde personliga försämringar redan… var det åtta börshajar de frågade tro?

[Mariann]
0

*fniss* eller kungen (och hans gelikar) kanske var en av dem, han förlorade visst 10 miljoner… men han lär ju inte svälta ändå…

[Mariann]
0

Jag tror frågan blir fel besvarad av folk, de märker rädslan och oron för den, inte verkningarna som sådana… *grunnar jag*

Hoppfull
0

Precis, det måste ju varit sådana som omedelbart förlorat på aktier eller dylikt. För annat folk märker ju inget om man inte fått sparken på stående fot förstås. Men det kan ju omöjligt åtta av tio i sverige ha fått… suck!

[Mariann]
0

Nix inga 8 av 10 är utan jobb… det sägs - spekuleras i att arbetslösheten kommer  upp i 7% nästa år… inte 80%….

Hoppfull
0

Hahaha, tänk dig ett Sverige med 80% arbetslöshet… då kan vi verkligen börja snacka om kris!

[Mariann]
0

DET ÄR VERKLIG KRIS DET!!!

Nu är det kris om man bara är rädd och upplever att man inte vågar handla och leva som vanligt… det är ju ett sådant beteende som skapar " kris"

Hoppfull
0

Jag har precis läst en bok om kris och krishantering. Och där definierades kris ungefär med att en kris är när allt det amn känner till slås ut och det krävs nya förhållningssätt för att kunna gå vidare (kraftigt förenklat, jag har skrivit det som ett citat inne på existens i en tråd som heter kris). Det tyckte jag var bra för det ger lite perspektiv och jag tycker att man använder ordet kris alldeles för frikostigt och lite slarvigt.

[Mariann]
0

jag håller med… man har tappat vad det verkligen innebär att vara i verklig kris… man kanske verkligen behöver känna på det först… ödmjuka sig lite…

Aldebaran
0

Hej!

Jag jobbar på Volvo sedan 22 år 2 första åren på personvagnar (som nu verkligen är i kris) och nu sedan 20 år på Lastvagnar. Personvagnar hade när Volvo AB fortfarande var ägare nästan framme 2 st. sk. hybridmotorer (växlar mellan el och bensin)

FORD la ner detta då dom köpte upp personvagnar (tyvärr)

TOYOTA som har en hybridmotor på marknade  har också en jättekris i sitt företag, så det verkar ju inte hjälpa.

Att personvagnar har sparkat 3000 personer beror ju inte på miljöbilstänket utan på dåligt skött från amerikanskt håll. Samt skall vi ju inte glömma finnanskrisen, deras kunder får inte pengar att köpa. Innan nedgången tog det ju flera månader att få en Volvo så visst var dom attraktiva därav förstår jag inte det naiva tjatet om miljöbil löser allt…

Mitt bolag där jag jobbar som fortfarande tillhör Volvobolagen upplever samma kris som alla andra och det beror inte på att vi har fruktansvärt dåliga produkter som ingen vill ha… Innan September då krisen kom så tog det 6-9 månader i kö för att få en ny lastvagn. Återigen, Ingen dålig kö för en urkass produkt som ingen vill ha ellerhur? NEJ, krisen för Volvo beror inte på miljöbilens vara eller inte vara utan helt enkelt på att våra kunder inte får krediter att köpa för, för tillfället…

Sedan ordet kris som tolkas så frikostigt här ovanför,m klart att 3000 inte innbär en jättekatastrof för västra Sverige men det beror ju också på att här finns det alternativ, senats varslet Lastvagnar la uppe i Umeå gör att 1200 personer i Umeverken kommer att få gå, för den regionen innebär det att det skulle vara som om 25-30000 personer skulle bli utan jobb på samma gång här i Gbg. Kanske får lite perspektiv på saker å ting när man ser det så här kanske? Så visst har vi en kris åtminstonde en kraftigt begynnande sådan. Skulle det hemska fortsätta så det blir ett vara eller icke vara för VOLVO som företag så handalr det ju om 30-40000 människor bara i Sverige och då man räknar in att för varje Volvo anstäld så går det 4-5 anställda på underlevernatörer, serviceenheter, försäljningsställen, transporter etc etc. Och då kan vi få siffror på upp till 150'000 individer bara i vårat land och bara pga Volvo. Blir ju helt andra siffror då.. Sedan har vi SAAB för region Trollättan med omnejd, Scaniaverken i Södertälje list på fordonsindustrin bara växer.

Många kommer att bli drabbade inklusive du å jag, och jag är ganska säker på att ingen av oss vill uppleva detta.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Farwuq
0

Kris?! Här i söder har jag inte märkt särskilt mycket. Det är några varsel inom industrin, det berör Alfa Laval som har rätt mycet här i staden. Annars klagar folk mer på att den danska kronan har blivit förfärligt dyr.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

dina2
0

Tror att mycket är beroende av hur vi hanterar situationer som uppstår genom livet. Visst, det är ett faktum att massor av människor som permiteras till höger och vänster men det behöver inte innebära kris för individen. Man kan välja att se det som ett tillfälle till förändring och det därimot tror jag vi behöver vänja oss vid. Förändringarans tid, Obama väljs till pressident, klimatförändringar som kanske kräver att människor får flytta på sig om de inte vill leva i katastrofområden m.m. Den svenska tryggheten, en falsk sådan skulle jag vilja påstå, har ruckats så att även de som valt att se det som en trygghet också inser att de behöver ta eget ansvar och bli kreativa.

På det personliga planet har jag inte märkt av någon kris men massmedia vill gäran blåsa upp skaker och spela på människors känslor. Tyvärr finns det många människor som har närmast till ångestkänslor, vilka säkerligen mår väldigt dåligt av denna skrämslepropaganda.

[Mariann]
0

Jag ser det mångt och mycket också som skrämselpropaganda. Jag tror krisen går snabbare över än vad som förväntas.

Men visst är det kris för dem som förlorar jobben, men kanske en nödvändig sådan för fler, man få tid att tänka till vad man vill göra och jag tror mycket nyföretagande kommer att poppa upp varteftersom, de blir kanske några nya mellan o storföretag med tiden så…

Oftast har ju något "ont" alltid något gott med sig

Hoppfull
0

Så får vi försöka ha i minne att denna tråd startades i oktober ifjol, innan krisen drabbat oss i princip alls!!

Det är stor skillnad på att gå ut och säga att 80% av folket är drabbade innan krisen ens slagit till och det var DET sättet att använda media som diskuterades i denna tråd DÅ.

Aldebaran
0

Det var mest det om miljöbilsdravlet som jag vände mig mot.. "Och att Volvo inte gör bilar som folk vill ha" Väntetiden för att överhuvudtahget få en Volvo motbevisar ju det..Och det hör jag tyvärr fortfarande och då är man ju inte med på plan alls om vad det är som händer…

Just nu utspelar sig tragedier i säkerligen bägge volvofabrikerna. På Volvo LV känner jag flera par som träffats på jobbet, skaffat barn och nu för några årsedan köpt hus (när dom var som dyrast) och nu åker bägge ut. Så här allvarligt har inte läget varit sedan Kreugercrachen 1929. Visserligen har vi bättre socialt skyddsnät nu än vi hade då, men eftersom summorna det handlar om idag är ett par 1000 ggr större ändå så blöder vi ju ordentligt…och tyvärr (utan att säga för mycket nu) så har vi inte sett dom sista varslen ännu. Och hittils har mellan 50-60% fått varsel i LV's fabriker…

Hoppfull
0

Jag är övertygad om att vi kommer att få se många personliga tragdeier av olika slag. Det är så många som inte är rustade att gå stärkta ur kriser utan hamnar i enorma, långtgående problem. Särskilt de som är mitt i livet med småbarn och hus. Man överlever ju oftast men det kommer att bli tunga år framöver.

Det är nog inte bara volvo som har den uppbyggnaden du beskriver, jag bor på en mycket liten ort där hela familjer arbetar och är beroende av företagen, som idag varslar på löpande band. Här finns inte heller alternativ som på större orter men tack och lov är huspriserna rimliga så man kan bo kvar i sitt hus även under en tid av arbetslöshet.

Eremitha
0

Ursäkta en dum fråga, men min vän väninna har kört en Volvo flexifuel (etanol) i tre, fyra år nu. Räknas inte den som miljöbil?

Fair Winds and Following Seas!

[Mariann]
0

om vi nu ska diskutera volvos bilar så ser jag det som att det inte är en hundra bra miljöbil etanolen, efter jag har hört att maten tas från de fattiga för att vi ska köra miljövänligt och döva samvetet rikemansmänniskorna.

De borde som jag ser det lagt mycket pengar redan för 15-10 år sedan av sian vinster kanske och lagt det på forskning och gått i bräschen för det. Volvo har alltid legat före förut och borde gjort det nu med. Med ny teknik och framförallt också mindre bilar.

Jag själv är Gbg´are och min fd jobbade volvo, men jag kan även om jag är "volvo anhängare" se klart att de behövt forska mer, precis som de amerikanska bolagen med borde gjort. Inte bara stora tunga bilar med andra ord. Nu ??? ska ju Volvo tydligen börja med liten bil Förvånad (10 år försent) och produceras 2010. Dels  känner jag både kunder mfl som jobbar på volvo och visst tycker jag nog de säger lite av detsamma… i alla fall lite i smyg….

Norge gör ju några små elbilar som kan går hyffsat långt, Gbg´s kommun köper in dessa nu, vart är då Volvo med sina små bilar??

Jag tycker nog man måste erkänna att Volvo mfl hamnat i kölvattnet och de borde nu lägga all energi på att få fram liten bil och gärna el, gärna pluggin så du kan ladda hemma.

Det är lite från mig i denna debatt. Oskyldig

Hoppfull
0

Jag håller faktiskt helt med! Det är knappast någon hemlighet att Volvos bilar är både tyngre, drar mer bensin och därför släpper ut mer skit samt är dyrare än många många andra bilar. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en volvo, de är törstiga som en vattenlös i sahara! Statistik visar att Volovs utveckling inom just dessa områden låg sämst i hela europa Förvånad man har helt enkelt inte satsat på detta! Lätta små bilar som drar mindre och kostar mindre, det är ju en stadigt ökad efterfrågan på sådana!

Helt självklart har de bitit sig i svansen när de trodde att de skulle kunna leva på sin säkerhet och att de ses som lite av statusbilar.

Aldebaran
0

Jo visst finns det EL-bilar men dom är inte så realistiska som många vill göra gällande. att packa in familjen å dra  på semester i Sverige eller ner igenom Europa i en ELbil kommer inte att vara realistiskt på dom kommande 30 åren. Kort å gott EL-bil duger att åka till shopingcentret med i 60-70 km/timma.

Problemet med batteribilar är att batteripacken blir väldigt tung och då måste resten av bilen bli väldigt lätt för att den inte skall väga för mycket å på så sätt dra en massa EL.  Tro inget annat än att det inte har lagts ner enorma belopp på att få fram denna teknik och vi är på god väg. Som sagt Volvo Personvagnar hade två prototyphybrider framme 1998-99 då dom såldes till FORD… Sedan att Volvo legat för förut stämmer ju också men denna nya teknik är ofantligt dyr att forska fram. Även om våra svenska hjärtan klappar frenetiskt blågult för Volvo så måste vi inse hur litet Volvo PV är…100000-250000 bilar om året är en hobbyverksamhet när man jämför med FORD 5000000 bilar/år, Reanult, Fiat och Toyota likadant Volvo PV bygger alltså ca 5-7% av vad dessa bolag gör… Att då tro att Volvo skulle gå i brächen för denna teknik är nog inte realistiskt.

Volvo PV pratar om att ha en hybrid S60 om ett eller ett par år (ingen direkt liten bil) och en blandning mellan besin/diesel och EL… Vi får se hur det blir med den saken först måste dom överleva som företag. Hörde på nyheterna idag att PV kommer halvera sin nuvarnade tillverkning till 5000 bilar/månad Från Feb. Nu är vi alltså nere på 60-70000 bilar/år. Kan ju vara svårt att få fram pengar till detta dyra projekt då.

SAAB har ju alltid legat och forskat med ny teknik men dom har ju heller inte gått med vinst på 15-20 år (bara förlust) och dom försvinner nog tyvärr nu…

szirius
0

jag är naivt okunnig när det kommer till bilar, tyvärr, men jag har hört att diesel ska vara bättre ur miljösynpunkt? Ligger det någon sanning i det? ( vi har en dieselbil nu, men behöver köpa en kombi snarast pga vovvsing, skulle vara bra att veta vad som är bäst i miljösynpunkt).

[Mariann]
0

Diesel har väl dessa farliga småpartiklar de pyser ut.

Vi har en diesel en golf bluemotion, tveksam miljöbil i mina ögon, men dock med miljöpremie. I våra ögon den bästa just nu som går att köpa, snart hoppas man dock på ännu bättre teknik.

De har byggt den så snålt att den drar mindre och har partikelfilter och kan gå på konstgjord diesel när nu den kommer. Konstgjord diesel är inte gjord av mat, i alla fall som jag förstått det.

Jonnis
0

Jag är alltid i kris. Kanske är det det som gör mig lite oförstående att folk tycker livet rasar när de förlorar ett jobb, när de har akassa osv. Varför inte se det som en möjlighet att göra något nytt…

men som sagt, det kan ju vara för att jag alltid är i kris som gör att jag blir sådär "känslokall".

Aldebaran
0

Diesel är ju miljövänlig på så sätt att dom drar mindre…

Kör du 60 mil på en tank bensin så kommer du ca 90 mil på en tank Diesel.

Livet rasar för folk som förlorar sina jobb, för att en hel del kanske förlorar sina hem i samma veva+ att dom hamnar t.ex hos kronofogden.. Akassa täcker ju till 80% upp till ett visst belopp, sedan är det stopp.. Så du förstår säkert själv att om man är van vid en lön på ca 12-1300/dag före skatt å helt plötsligt för ställa om sig till 736 kr/dag före skatt så blir det ju en kris för varje normal familj. Är det då en familj där bägge jobbar på samma ställe t.ex Volvo och har hus å barn så kan nog även en "känslokall" peron förstå att det blir kris och även tragedi…

szirius
0

hihi, kom att tänka på ett julklappsrim jag fick av min käre make för några år sedan:

du som är i ständig kris

behöver ett extra fint kärleksbevis

hahaha,det där med ständig kris tyckte jag lät lite elakt då.I ständig utveckling, kanske ; )Fast ordet kris betyder ju både svårighet o möjlighet på kinesiska.

( jag fick en heldag på spa, by the way : )

Hoppfull
0

Det var nog det jag funderade kring när jag startade tråden, vad är kris egentligen? Då skrek media om kris och att 80% redan var personligt berörda av krisen. Detta var innan det lagts ett enda varsel i Sverige…

Vi använder kanske ordet kris lite väl generöst, att hamna i förändring är ju inte att hamna i kris. En kris är när allt runt omkring oss rasar och vi faktiskt inte vet hur vi ska hantera situationen. En känsla av undergång och att man inte kommer att klara det.

[Mariann]
0

helt riktigt, vi använder det helt galet ibland för minsta lilla och när det då verkligen är kris på riktigt vad ska vi säga då?

szirius
0

det #10 skriver är ju en bra syn:

…där definierades kris ungefär med att en kris är när allt det man känner till slås ut och det krävs nya förhållningssätt för att kunna gå vidare.

Även något positivt, som att få barn, kan vara en slags kris, det är helt nytt och kräver nya förhållningsregler.Likaså att börja på ett nytt jobb eller att flytta.Enligt det synsättet tycker jag nog att man kan använda ordet kris ganska ofta i ens liv.Sedan är det ju olika stort djup på kriserna, såklart.

Jag tror visst att människor på riktigt kan känna av finanskrisen, även om de inte drabbas personligen.Jag menar att det startar en oro, en existentiell underliggande känsla att det inte finns någon egentlig trygghet. Även om man tex. pensionssparar så vet man ändå inte hur det kommer att se ut med de pengarna när man blir gammal.Kanske är det vad de menat när de svarat ja på frågan?

Hoppfull
0

Jag håller nog inte med riktigt där… att ALLT i ens liv slås ut och det krävs nya förhållningssätt för att man ska kunna och orka leva vidare (som det stod i boken).

Att få barn förändrar ju mycket men inte slås allt i livet ut? Ännu mindre för att man får ett nytt jobb.

Definitionen av kris innehåller det faktum att livet raseras och man får börja om att bygga upp det igen, och jag jämställer inte det med oro eller att få barn eller att få ett nytt jobb, ganska långt därifrån faktiskt.

Det är just det jag menar här, man säger kris om saker som bara är omvälvande, förändrande och oroande vilket inte alls är i paritet med kris.

Aldebaran
0

mmmm  trodde att vi pratade finnanskris och jobbkris här nu,     men men. Att få barn är väl positivt och till 90% planerat och isåfall nborde det vara en positiv "kris". Att bägge förlorar sina jobb på ett företag och samtidigt sitter fast med ett villalån på 3-5 miljoner på ett hus som faller i pris rätt rejält nu måste väl ändå räknas till kris, eller?

Jonnis
0

Men a-kassa sträcker ju sig bättre än så? Jag jobbade på ett normalt jobb och jag fick ut 13000 kr i mån på vanlig akassa. Den sträcker väl sig till 19 000kr innan skatt ungefär?

Det är inte så att jag inte förstår men samtidigt blir jag förbryllad :)

Aldebaran
0

kanske är 836 då eller något, men det är någonstans i den häraden… ta det ggr 22 eller 23 dagar/ månad.. sedan beror ju ersättningen på hur mycket du tjänat den senaste 12 månadersperioden bakåt från att du blev arb.lös.  har du då kanske varit hemma pappa/mammaledigt så är det inte a-kassegrundande.. Sjuk med barn, vanligt sjukskriven etc blir det åxå avsevärda försämringar… premien du betalar/ månad och vad du har uppgett för inkomst betyder inget…

Denna kommentar har tagits bort.
Eremitha
0

Jag har inte påverkats personligen av krisen.
Redan tidigare hade jag dragit ner på både det ena och det andra, av andra skäl.

Men jag inser att det är ekonomisk kris, i Sverige och världen.
Och att den inte på något vis närmar sig sitt slut.
Kanske vi får vara beredda på hårdare tider så småningom.
Många har redan drabbats.

Själv fick jag min inkomst nästan halverad på grund av att jag blev sjuk och fick förtidspension. Min privata finanskris, så att säga. Det var ett helvete under flera år. Därför har jag stor förståelse för dem som drabbas av uppsägningar, höjda räntor och annat som gör att deras privata ekonomi försämras kraftigt och plötsligt.

Men jag tror faktiskt inte att 80% personligen har drabbats än så länge. Möjligen att de känner till någon.

Apropå bilar så vill jag ha en fyrhjulsdriven med hög markfrigång och miljöbränsle, helst biogas. men det kan jag än så länge titta i månen efter. Små elbilar eller vanliga personbilsmodeller funkar tyvärr inte för mig som bor på landet, har stuga efter oplogad vinterväg, och därutöver kör långsträckor (30-140 mil) när jag då och då lämnar byn.

För närvarande kör jag en tio år gammal Subaru Forester, med just 4WD och högre chassi. Men den går på bensin och är dessutom en turbo. Tyvärr lär jag fortsätta köra den tills jag har råd att byta och det finns ett bättre alternativ.

Så jag håller med om att bilindustrin ligger långt efter behoven!

Fair Winds and Following Seas!

Aldebaran
0

Nej, nu blev det lite fel igen…Tekniken är långt efter behoven.. En helt batteridrivenbil som skall funka även då det är 30 grader kallt och då värma upp kupen får ju ha ett kärnkraftverk för att klara detta med dagens teknik… Små elbilar för att småshopa istan… Kanske.. allt annat är fortfarande SFi….

Bilen skall ju funka praktiskt åxå, och det kommer att bli svårt på ett tag framöver, det är ju inte ett 12_Volts bilbatteri som klarar att hålla en bil på 1 ton rullande km efter km i backar etc etc…

80% kommer aldrig drabbas personligen, det är en "tidningsanka"  media som har så stor makt och genomslagskraft borde istället titta efter möjligheterna i dessa kärva tider och skriva om dom…

Hoppfull
0

#37 Instämmer tillfullo med ditt sista stycke… och dessutom startades som sagt tråden i oktober, innan krisen ens hade nått Sverige!

moonflower
0

Kris, måste det vara när båda arbetstagare i familjen blir varslade/utan jobb, och man kanske har dyr villa, bil, semestrar osv. Det kan verkligen inte vara lätt-jag förstår verkligen.

Min egna kris kom för flera år sedan med en sjukdom som medför kraftigt sänkt inkomst. (halverad) Är idag delvis sjukpensionerad. Har fått lära mig att spara in på ALLT. Med en dålig kropp, kass ork, och ständig kroppslig smärta, valde jag och min familj att flytta ifrån det området vi bodde i - där ALLT handlade om att visa sin materiella standard helatiden.

Hög lön betyder ofta hög standard materiellt, och många gånger blev mina barn ledsna för att jag inte kunde betala det som kompisarna fick och som även en del släktingbarn fick. Då förstod jag hur det var att vara fattig - när man själv inte är inne i den "materiella svängen" - så förstår man…

Är själv från Göteborgstrakten och flera inom släkten har välbetalda jobb inom Volvo och Lastvagnar - har då och då under flera års tid haft diskutioner och sagt vad jag tror om industrin i det här fallet bil industrin, men det gäller ALL industri/ teknologi osv. Och det är att (och Du kanske tycker det är helflummigt, )

så länge vi inte gör helt miljövänliga produkter och tjänster, så kommer det sådana här dippar i ekonomin.

Vi har glömt hjärtat i det vi tillverkar för det förstör vattnet vi dricker och maten vi äter och jorden vi vandrar på.

En hyllning till hjärtat och må det bli mer använt i ALLT - även då tillverkning och tjänster och genom det hoppas jag ALLA får en HÖG standard INUTI.

Aldebaran
0

Nu är det ju fortfarande inte så att det "dåliga miljötänket" orsakat denna dipp för oss på Volvo LV, som företag går vi bra.

Våra kunder får inte pengar av den krisdrabbade banken för att köpa våra produkter miljösäkrade eller ej…

Nu är det ju så att majoriteten av mänskligheten (ca 80% eller tom mer) fortfarande lever i det materiella samt att det är pengar som styr. Och vi kan fortfarande inte leva av att hylla hjärtat i allt. det sätter inte mat på bordet materiellt sett. Om åtskilliga 1000 år då vi hunnit ikapp så kanske mer än 50% leva efter dom sista 5 raderna i inlägg #39

Nu till sist en liten jämförelse.. MAERSK det danska rederiet. Deras flotta släpper ut lika mycket föroreningar som 5000000000 (miljader) bilar.. Detta är ett rederi av farytg bland många många… kan åxå nämna att det finns inte 5 miljader bilar på jorden idag.. Så var och en kan ju själva inse att det är inte bilarna som är dom största bovarna när det gäller utsläppen på långa långa vägar.. Sedan har vi flygtrafiken på god 2:plats.. Så även om vi skulle kunna ha fixat all bilar till el över en natt så skulle det inte märkas nämnvärt..