ASTRALPLANET
Astralplanet är det subjektiva medvetandeplan eller -fält, som vår astrallegeme (?) (känslokropp) befinner sig i. Det är det sjätte av sju medvetandeplan som vår verklighet består av. Det är planet som ligger närmast över det fysiska, och som inte kan uppfattas med de fysiska sinnena, utan endast med hjälp av clairvoyance. Astralplanet är mänsklighetens kollektiva omedvetna. Här finns summan av männsklighetens känsloliv, härunder känslomässiga begär, önskningar och behov. Allt vad mänskligheten har känt och föreställt sig existerar på detta plan, som mäktiga astrala billder och svängningar som påverkar de människor som ger sig hän till dessa sorters känslor. Det individuella känslolivet består av stoff från detta mäktiga medvetandeplan. I inkarnationsprocessen skapar själen sin astrala kropp av stoff från astralplanet.
Det er till detta plan att själen först drar sig tillbaka, när den lämnar den fysiska kroppen i dödsprocessen. Därför finner man också diskarnerade själar på dett planet som antingen väntar på att inkarnera, arbetarr som hjälpare eller ska vidare till mental- och själsplanet (kausalplanet) när begären är utlevda.
Det är också här vi upphåller oss under sömnen. Astralplanet kallas också för bländverkets värld. Det är t.ex. mycket svårt att skilja mellan de levande själar som uppehåller sig här, och de tankebilder av själar som har skapats av alla de människor som har tänkt på dessa själar medans de levde och efter deras död. Hela astralplanet kan uppfattas som Jordens astralkropp. På sanskrit kallas astralplanet för kama-loka … begärsvärlden. Denne värld är i konstant rörelse med förändringar i färg och form på grund av kännande väsens konstanta skiftande emotioner.
Hämtat från visdomsnettet
Kan här vara på sin plats att länka till solar plexus för det är just genom solar plexus man "ser" in på astralplanet.

Aha, så det är här medium finner delar av sin information?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja just precis!

Jag har läst någonstans om att personer som upplever tydliga minnen från tidigare liv inte nödvändigtvis behöver ha levt det livet förut, utan kan ha mött denna individ i passagen när den var på väg upp och den andra ned ,så att säga, och där på nåt sätt tagit med sig dess "minne."Det måste ju i så fall vara på detta plan man menade då? Intressant tanke tycker jag, då ju vissa har minnen av ett helt liv från någon som nyss dött då de fötts.Antingen har den människan då inkarnerat direkt, eller så har det med "uppsnappningsfenomenet" att göra.I samma bok läste jag om att ens begär lever kvar i eterkroppen, tex nikotinberoende, så man blir "fast" ett tag även efter döden tills detta beroende gått över innan man kan gå vidare, och att det är minst lika kämpigt som i "det reella livet".Jag minns inte vilken bok det var och det var många år sedan nu, men det fick mina tankar att snurra en del…
Mina minnen av vad jag läst ploppade upp när jag läste om astralplanet och tänkte bara dela med mig o höra vad andra tänker eller vet kring detta.
Eftersom begär ligger i astralkroppen så kan man säkert ha begäret efter nikotin kvar. Uppsnappningsfenomen kanske kan finnas, annars kan det ju också handla om akashakrönikan på det astrala planet som man får en kontakt med…
Jag känner inte till så mycket om sådana saker.