LOTUS
(Grekiska) En egyptisk eller indisk vattenväxt. Plantan är vädigt ockult och är helig i både Indien och Egypten, dit den ursprungligen blev indförd från Indien.
Lotusblomman har använts i symboliken från de uråldrigaste tiderna. Dels för den i den clairvoyanta blicken liknar ett chakra, dels för den har sin rot i dyngan (jorden, det fysiska planet), sin stängel i vattnet (astralplanet) och sin blomma i luften (mental-planet) och denna blomma öppnar sig i ljuset från solen (själen).
På detta sätt blir den en symbol på människans liv i de tre världarna och dessutom på hela evolutionen. Det sägs också att fröet innehåller en fullständig miniatyrutgåva av den kommande plantan, och därmed blir den en symbol på den inre subjektiva världen, som manifesterar den yttre objektiva världen.
Vilken fantastisk Symbol. Har ni sett sedan c:a 2 år tillbaka, så säljs det ljusstakar som ser ut som lotusar, i alla de färger!?
Och det som sker i det yttre, sker ju också i det inre för oss.
jag fick förärat mig en sådan vit av en god vän till min födelsedag…..

Verkligen en vacker symbol för livet!
Nu får det allt bli en lotusljusstake hit med. Dom e söta.

Jag älskar dessa ljusstakar! Har just nu en rosa näckros hemma på bordet…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
ÅH, vilken underbar bild…mmm, älskar dem. Jag har en orange å en brun. Orange står ju för relationer, sexulitet bl.a, som ska nu helas här i/på Jorden.

Ja de är verkligen vackra, köpte en lila lotusljusstake i Köpenhamn för ca tre år sen, står på mitt sängbord. Den är såå fin.

Haha, jag vill ha massor av rosa….trodde ni inte va?
Rosa!!! chockad!! 
*asgarvar*

Njae, visste verkligen inte att rosa var den färg du gillade…
Haha joråå, underbar färg till en underbar person.
Kramar
Jag köpte två vita för två år sedan. Dom är tända varje dag.
En vän till mig dog förra året. Han hade flera lotusblommor i olika färger på sitt rumsbord. Eftersom han var så förtjust i dom, hade hans närmsta placerat dom på kistan vid begravningen. Det blev mycket stämningsfullt
Det kan jag förstå…. de är otroligt vackra!

#11 Åh så fint det låter! Passande också…

Aha så fick man förklarat för sig denna återkommande symbol.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Lägger in här en schematisk bild - länk
http://esoteriskcenter.dk/ny/download/pdf/plancher/Antahkarana-2-01F.pdf
TYVÄRR FUNKAR INTE LÄNKEN LÄNGRE…
jag blir än mer fascinerad av lotusblomman,väldigt vacker symbolik….Kul att den står för så mycet…:)
T.o.m. jag gillar näckrosor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Har ni sett de röda vilda näckrosorna i Tiveden? Om inte, ÅK DIT I SOMMAR när de blommar. Det är en vacker syn!
Tack Andina för denna länk… 
jag tog mig friheten att även lägga denna här eftersom om man söker på Lotus så vore det bra om den fick vara med då!
Hoppas det var ok…
Kram Mariann

Wow, det var inte illa :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vackert!! 
Det är frugan som i huvudsak sysslar med de fagra blommorna, jag fixar och donar med bl.a. träden, häckarna och gräsmattan.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag är så glad,har ääääntligen fått tag på "lotusljusstakar",hittade de på Liseberg av alla ställen….
så nu har jag en rosa och en lila ,jättevackra…..
de här är inte fel heller, bör ju kunna bli regnbågar i dessa
http://www.nextag.com/lotus-crystal-candle-holder/search-html