Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 323 ggr
FataMorgana
2023-03-19, 11:56

Hur hanskas man med förtal på den andliga vägen?

Hittade en bra artikel om förtal på den tyska yogawiki-sidan som jag ville översätta lite ifrån och dela med mig av.

Ibland händer det ju att vi blir utsatta för förtal så jag tänkte att vi kan ju diskutera om det och hur vi bäst hanterar det. Hur är det med er, är förtal något som ni blivit utsatta för och hur hanterar ni det? Dela gärna med er av era erfarenheter och åsikter om saken.

Här är texten som jag översatt:

Förtal - vad är det? Hur hanterar jag detta? Förtal är medvetet spridning av osanningar för att skada någons rykte.

Om andra förtalar dig eller om andra blir förtalade, då kan du fundera över hur jag hanterar det? En möjlighet är om du blir förtalad och det är klart för alla att du blir förtalad, då är det bara att bevara din värdighet och inte reagera på det. Bevara suveränitet, bevara lugnet och din hållning. Då kommer förtalet inte att skada dig. Så småningom kommer det att gå tillbaka på den andra.

Det är annorlunda med förtal som andra kanske till och med tror på. Ibland måste man säga ganska starkt: Nej, det är förtal, det är inte sant. Det är till och med ett brott att förtala. Och i vissa sammanhang måste man anlita en advokat för att försvara sig mot förtal. Som man brukar säga, något fastnar alltid. Och så, om du blir förtalad är det ganska bra att du försvarar dig där.

Den indiske yogamästaren Swami Sivananda skrev följande artikel om förtal på 1950-talet:

Förtal är en smutsig, vidrig vana hos småmänniskor, en sorglig sjukdom vars offer är många och som har blivit kroniska i trångsynta, illvilliga människors hjärtan. Det är effekten av grova naturer (tamo-guna-vritti), en dålig vana som främjar leken (lila) i denna värld, det mest effektiva sättet att väcka problem i världen.

Den främsta orsaken till förtal är okunskap eller svartsjuka. Förtalaren försöker få ner eller förgöra en man i en bättre position genom att utsätta honom för förakt och förtal. Han vet ingenting annat än kärleken till skandal. Han njuter av det onda han gör i sitt liv. Det är hans sanna natur (Svabhava).

Förtalare är en ständig fara för samhället, värre än brottslingar, och förtjänar stränga straff. Dubbelhet, perversitet, diplomati, trakasserier, smutskastning, och intriger är förtal. En förtalare kan inte vara lugn och fridfull, för han tillbringar sin dag med att planera kombinationer av ond natur.

En lärjunge borde vara helt fri från denna last. Han borde gå, leva, äta och meditera ensam. Om en person som inte har erövrat sin svartsjuka, sitt förtal, hat, stolthet och själviskhet i sig själv säger att han mediterar sex timmar om dagen, är detta nonsens. Han har ingen chans att sjunka in i en stämning av meditation ens för några minuter om han inte har drivit bort alla dessa onda impulser (vrittis).

• Redigerat 2023-03-19, 11:57 av FataMorgana
Annons:
Condor
2023-03-19, 12:15

#0:

Först av allt känner jag mig smickrad, att vara så viktig för en peron att denna förtalar mig. 😄 Vem som tar andra människor för så viktiga, tar sig själv för ännu viktigare, har ett stort uppblåst ego och har inget andligt medvetande. Vem som har ett andligt medvetande är ärlig och går rakryggad genom livet.

Det är förstås otrevligt att bli förtalad, men livet måste vara mycket otrevligt och frusterande för den som förtalar, så man kan ju tycka synd om sådana peroner.

FataMorgana
2023-04-01, 18:42

Hittade ett par citat om vad några andligt upplysta personer säger om förtal (min egen översättning):

"Om någon talar illa om dig, tänk på hur du kan hjälpa personen istället för att hämnas."

~ Dalai Lama

"Den som förtalar andra, talar illa om sig själv."

~ Paramahansa Yogananda

"När vi förtalar andra förlorar vi kontakten med vår egen sanna natur. Vi kan bara uppnå andlig insikt genom att följa den gyllene regeln att behandla andra som vi själva vill bli behandlade."

~ Gangaji

"Förtal är en manifestation av det mörka inom oss själva. Om vi vill leva i sanning och ärlighet måste vi lära oss att sluta förtala och döma andra."

~ Mooji

Condor
2023-04-25, 16:53

Det är förståeligt att förtalare kastar sin smuts på de rena. Om de kastar den på de smutsiga, skulle de inte ens märka om de träffade målet.

Otto von Leixner

Condor
2023-04-25, 17:01

Förtal är som en geting som svärmar omkring oss. Slå inte efter den om du inte kan döda den på ett säkert sätt. Annars kommer den att attackera ännu mer rasande än tidigare.

Nicolas Chamfort

Condor
2023-04-25, 17:15

Förtal är avundens dotter

Giacomo Girolamo Casanova

Condor
2023-04-25, 17:20

Om en lågsinnad person inte är kapabel till något, förtalar han avundsjukt och hatiskt alla dem som är mer kapabla än han.

Gammalt kinesiskt ordspråk

Annons:
Condor
2023-04-25, 18:09

Ett förtal säger mer om den som förtalar än om den som blir förtalad.

Gammalt kinesiskt ordspråk

FataMorgana
2023-04-25, 19:01

"Förtal och rykten skapar bara mer mörker och ondska i världen. Sträva efter att vara en källa till ljus och kärlek istället."

~ Deepak Chopra

FataMorgana
2023-04-25, 19:03

"Förtal och rykten är resultatet av rädsla och osäkerhet. När vi lär oss att älska och acceptera oss själva, kommer vi att sluta förtala andra människor"

~ Osho

Condor
2023-04-26, 09:15

#9:

Det är inte bara rädsla och osäkerhet, utan även avund, hat och ilska som är drivkraften till att sprida lögner om andra.

SolaH
2023-04-26, 11:36

Man undrar hur dom mår innerst inne som hänger ut andra personer.
Blockerar dom sig själv totalt, så man bara existerar i den yttre världen.

FataMorgana
2023-04-26, 12:32

#11: Ja det kan man verkligen undra. Enligt Buddha är hat och förtal resultatet av en persons egen inre smärta och lidande. Han menar att man inte ska ta det personligt eller reagera på det negativa beteendet utan istället fortsätta att leva enligt ens andliga principer och visa medkänsla för den som attackerar. Det är kanske inte alltid så lätt att reagera så, men väl värt att arbeta på, på den andliga vägen.

snowy00
2023-04-26, 13:20

#12: Det är nog rätt sätt att tänka och agera i läget.

Annons:
FataMorgana
2023-04-26, 13:27

#13: Ja det är det nog 🙂

Condor
2023-04-26, 13:54

#11:

Ja, det yttre är ett uttryck av det inre.

rore
2023-04-26, 20:48

#12: E.Tolles bok Lev livet fullt ut var himla intressant att läsa.
Då han skriver och beskriver smärtkroppen.

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-04-27, 07:50

#16: Det var redan andra gången under kort tid som den boken nämns här. Det kanske är ett tecken på att jag borde läsa den 😊 Det låter verkligen som en intressant bok.

Condor
2023-04-27, 08:01

Jag har ju heller inte läst boken, men jag googlade på artiklar vad det handlar om. Tolle beskriver den "emotionala smärtkroppen" som summan av alla emotionala sår som man har fått under hela sitt liv.

Detta leder enligt Tolle i sin tur till att vi har skaffat oss djupt rotade, negativa grundantaganden om oss själva, om situationerna och om andra. Det är nog det som är anledningen till att man ger andra skulden till sitt eget lidande och att man börjar att sprida osanning om dom som man anser har skulden till det egna lidandet.

På den andliga vägen bearbetar man sådana saker och tar ansvar för sig själv i stället för att göra andra ansvariga för de egna obalanserna. Man kan göra det med t.ex. psykologi, med reiki och det finns en sten som är fantastisk för att bearbeta detta och det är den rosa kalciten. Men om man inte är öppen för den egna sanningen hjälper förstås ingenting.

Ämnet är dock så intressant att man skulle kunna öppna en egen tråd. Kanske antingen Snowy eller Rore som har läst boken öppna en sådan tråd (om dom vill)?

rore
2023-04-27, 08:13

#17: Ja, den är väldigt bra och intressant om man är nyfiken på sig själv och vill utvecklas bortom det synligt osynliga.

Asså, jag gjorde en bokrensning här om året. En påse för att kasta den andra för att spara.
I spara kassen låg E.Tolle
gissa vilken kasse som jag bar iväg för andra att få?
Mitt alldeles egna misstag, men gissar att den ändå kanske hamnade rätt 🙃

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-04-27, 08:16

#19:

Ojoj, då rensade du ju bort alla böcker som du ville spara. Hoppas att de landade någonstans där de gör nytta.

Annons:
FataMorgana
2023-04-27, 08:18

#19: Ja kanske var det någon annan som behövde den mer än du som fick den och alla andra böcker med som låg i den kassen 🙂

rore
2023-04-27, 08:32

#20:
#21: jo, jag hoppas ju det.

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

• Redigerat 2023-04-27, 08:34 av rore
snowy00
2023-04-27, 16:29

#18:

"Ämnet är dock så intressant att man skulle kunna öppna en egen tråd. Kanske antingen Snowy eller Rore som har läst boken öppna en sådan tråd (om dom vill)?"

Jag har främst läst och lyssnat på två av Tolles böcker, "Lev livet fullt ut" och "En ny Jord", har gjort det några gånger vardera. Lyssnar just nu på En ny Jord igen som ljudbok… Han pratar och nämner smärtkroppen mycket i boken, men som sagt kan jag inte citera ur den då det inte är en textbok. Men jag kan försöka skriva ihop något med egna ord och se hur bra det blir.🙂

#19:

Hoppas någon annan får bra nytta av dina böcker, Rore.

Condor
2023-04-27, 16:50

#23:

Jag är säker på att du får ihop en bra text. Du skriver ju bra helt allmänt. 🙂

snowy00
2023-04-27, 17:58

#24: Tack 😊

rore
2023-04-27, 18:37

#23: Tack snowy00🙂 Det hoppas jag också.

#18 Condor.
Ska fundera på ämnet och se om jag kan formulera ihop nått. Men tycker att du fångat det bra med det du skrev.
Det är så stort, brett och djupt. Dessutom så mycket lättare om jag haft boken kvar🤔🙂

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Upp till toppen
Annons: