Annons:
Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 246 ggr
FataMorgana
2021-05-30 19:09

Vill du vakna i drömmen eller upp ur drömmen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försök att förstå skillnaden mellan ett andligt uppvaknande och mellan att vakna upp till vad som händer i vår värld.

Att vakna upp andligt har ingenting med den yttre verkligheten att göra och med vad som händer i vår värld eller i våra samhällen. Det har inget med politik att göra och inget med ett kollektivt uppvaknande och inte heller handlar det om vad som är rätt eller fel eller om vad som är sant eller inte.

Man kan jämföra livet med en dröm som börjar när vi föds och som upphör när vi dör. Ett andligt uppvaknande handlar om ett komplett uppvaknande ur hela den här drömmen. Det handlar om ett totalt utslocknande av hela drömfiguren, av hela den personen som vi identifierar oss med. Det är att vakna upp andligt, att erfara att hela livet bara är en slags dröm, en illusion.

Och i det ögonblicket bryr du dig inte alls om vilken dröm du drömmer. Om den får ett lyckligt slut eller ett dåligt slut, om vad som är sant i drömmen eller inte och du bryr dig inte om skuggregeringar och djupa stater eller om uppstigningar till andra dimensioner, för i slutändan är det bara en dröm och vad som händer i drömmen är inte längre viktigt.

Vad som är viktigt är det som blir kvar när drömfiguren är borta och det är det eviga, odödliga, formlösa, grunden för allt, ljuset som lyser genom oss alla och du vet att i slutändan är allt annat bara en illusion och att det egentligen inte finns någon som föds och dör, att drömfiguren är en illusion och att vi till vår sanna natur redan är på det högsta stället som finns. Efter en sådan erfarenhet kan man inte göra en annan varelse medvetet illa längre.

Bild Källa: Pixabay

  • Redigerat 2021-05-30 19:27 av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
2021-10-04 12:16
#1

Jag hör ofta av de så kallade andliga vägledarna (de självutnämnda), hur traumatiskt ett uppvaknande kan vara, speciellt när man måste inse i vilken lögn man levt i och hur man blivit manipulerad av samhället. Men det är som jag redan skrev i huvudinlägget, att ett uppvaknande verkligen inte har med samhället att göra och med vad som händer där.

Ett äkta andligt uppvaknande kan inte vara traumatiskt, för i ögonblicket uppvaknandet sker finns där ingen som lider. Det är ett totalt utslocknande av egot som lider och vad som blir kvar är ren lycksalighet. Med ett andligt uppvaknande följer alltså lycksalighet och inga trauman. Så lyssna inte på människor som talar om traumatiska uppvaknanden. De har ingen aning om vad ett andligt uppvaknande innebär och är, för att de själva inte har erfarit det.

FataMorgana
2021-10-05 18:28
#2

#1: En annan sak som också ofta sprids ut, men som jag inte riktigt kan hålla med om är att man efter ett uppvaknande ofta förlorar kontakten med sina nära och kära eller att man drar sig undan sin familj och vänner för att man inte längre kan umgås med "vanliga" människor. Det sägs allt möjligt om det, som att man t.ex inte är på samma nivå som dem och att "högfrekventa" börjar må dåligt i närheten av "lågfrekventa", eller att man har en alldeles för annorlunda syn på världen för att kunna trivas tillsammans osv. Men också det är fel. För i så fall kan man inte snacka om en personlig och andlig utveckling, om det inte leder till mer kärlek och mer förståelse för andra människor och våra olikheter. Ja det kan hända att man inte trivs så bra på krogen längre eller att man får lite andra intressen och kanske därför inte umgås så mycket med sina gamla vänner, men inte blir man till ett uppblåst ego som ser ner på andra människor för det, utan tvärtom blir kärleken för sin familj och till sina vänner större och man slutar upp att se sig själv som högfrekvent och andra som lågfrekventa. Man bli okej med att andra går en annan väg och att man har lite olik syn på saker och ting ibland eller olika intressen. Man kan vara vänner ändå. Det är alltså dit utvecklingen leder, dvs till mer medvetenhet, mer kärlek, mer acceptans, mer förlåtelse och mer förståelse och inte tvärtom.

FataMorgana
2023-10-04 17:13
#3

Tyckte att detta citat som jag hittade av Adyashanti passar så bra in hit till denna tråd, att jag valde att posta den här i stället för i tråden andliga visheter.


"Det är ungefär som att ha en dröm på natten och man identifierar sig med en viss karaktär och tror att man är annorlunda än alla andra. När du vaknar på morgonen från din dröm inser du att du inte är karaktären i drömmen. Du är drömmaren. Allt i drömmen kom från dig. Detta är en metafor för andlig uppvaknande, för när du vaknar andligt inser du att du inte är kroppen och sinnet. Men vad som oftast glöms är att du är källan till hela drömmen. Jag tycker att det är mycket lätt att förstå. På ett sätt ser du att du inte är någon, men på ett annat sätt inser du att du är källan till allt."

~ Adyashanti

Inser att jag bara diskuterar med mig själv i den här tråden 😄

snowy00
2023-10-04 19:54
#4

Sömn och drömmande är bra metaforer för hur livet funkar, och man får förståelse vad som menas med att "allt är en illusion/dröm" för sinnet. Mooji jämför ibland med sömn och dröm på natten också.
Man "dör" ju egentligen varje gång man somnar på kvällen, eller egot smälts för några timmar samman med alltet, eller upphör att existera för en stund, i alla fall i djupsömn. Men man är i de flesta fall inte medveten om att detta sker.
Konsten är nog att smälta samman med alltet och vara medveten om att man gör det samtidigt, för att säga det så.😊 Så tänker i alla fall jag om saken.


Condor
2023-10-05 10:34
#5

#2:

Sååå sant. Efter ett uppvaknande ser man att alla människors sanna natur är den högsta frekvensen. Man skulle aldrig komma på tanken att klassa sig själv som mer "högfrekvent" och andra som lägre. Dom som håller på med sådana saker visar bara att dom inte har vaknat upp och bara har blåst upp deras ego. Egoutveckling i ställler för andlig iutveckling.

Condor
2023-10-05 10:38
#6

#4:

Jag har haft sådana tankar när jag hade den sista "semesterdrömmen". När jag insåg att jag drömde, var det inte längre viktigt om jag missar flygplanet. Det var inget kaos längre. Det var även så när jag hade min samadhi erfarenhet. Saker som förr var viktiga var inte lika viktiga längre.

Annons:
FataMorgana
2023-10-05 17:21
#7

#4: Ja även Buddha ska använt sig olika av liknelser och metaforer där han jämförde livet med en dröm. Måste se om jag hittar några texter av honom om det. Tycker också att det ger en bra förståelse för hur livet funkar 😊 Men jag tror nog att vem som verkligen själv inte erfarit det, dvs sett igenom illusionen / Maya, har nog ingen aning om vad det handlar om ändå. Det blir bara en text, eller en metafor som inte ger dessa personer så mycket och jag vet själv inte hur mycket dessa texter skulle ha gett mig, innan min kundaliniresning. Jag tror, ingenting alls 😄 Men det är som när man drömmer, då fattar man ju heller inte att det är en dröm. Först när man har vaknat upp ur den vet man att det var en dröm, men inte innan och precis så är det här livet med. Innan man sett igenom illusionen förstår man inte att det är en illusion.

"Konsten är nog att smälta samman med alltet och vara medveten om att man gör det samtidigt, för att säga det så.😊 Så tänker i alla fall jag om saken."

Det var väldigt fint skrivet 😊

snowy00
2023-10-05 17:33
#8

#7:

Tack🙂

Jo, det blir kanske mest "mer mat för sinnet" när man inte har haft erfarenheten själv.
Precis som du skriver vet man ju oftast inte att man drömmer i en dröm på natten… Tills man vaknat upp.

Kommer att tänka på berättelsen om mannen som drömde på natten att han var en fjäril, sen när han vaknade ur drömmen visste han inte om han var en man som har haft en dröm att han var en fjäril, eller om han är fjärilen som nu drömde att den var en man…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Zhuang_Zi#:~:text=Han%20var%20en%20av%20solipsismens,daoismen%2C%20och%20infogades%20i%20Daozang.

😄


Condor
2023-10-06 10:50
#9

Vi använder oss av sanskrit ordet "maya" som ju bara betyder illusion. Maya står inte direkt för den fysiska dualistiska sinnesvärlden, utan för illusionen att tro att sinnesvärlden är den absoluta verkligheten.

Inon shamanism finns det vad jag vet ingen beteckning für själva illusionen, men den fysiska dualistiska sinnesvärlden betecknas som "Tonal". I många andliga kulturer ser man världen på det här viset, med olika beteckningar.

Men hur som helst……. igår såg vi det här klippet på tyska (är vår realitet bara en illusion?). Det varar i över 2 timmar och vi såg bara hälften igår. När jag har sett det färdigt, måste jag se det en gång till, för det är så mycket ny kunskap. Jag har försökt att hitta den engelska versionen av klippet men tills nu lyckades jag inte. Om någon hittar det…. snälla ställ in det!

Det här är det bästa klippet som jag någonsin har sett. Amit Goswami är professor för kvantfysik som går en andlig väg och han är författare av böcker som har blivit översatta i 9 språk. Jag hade aldrig hört talas om honom förr, men efter att ha sett halva klippet anser jag att han är den klokaste människan som jag någonsin har sett.

Han förklarar med kvantmekaniken hur vi själva skapar verkligheten som vi lever i. För det mesta är det så att vetenskapare inte har en aning om det andliga medan dom som går en andlig väg vet för lite om vetenskapen. Men Goswami förbinder det ena med det andra och ger svar på frågor som jag har funderat på länge.

Han förklarar t.ex.:

"Inom kvantfysiken är objekt möjligheter som finns i ett rike av potentialitet utanför rum och tid. I denna domän krävs inga signaler för kommunikation när två objekt är i ett tillstånd av korrelation eller intrassling; kommunikationen är omedelbar. Sådan omedelbar kommunikation är förbjuden i rum och tid, där kommunikation måste ske genom ett utbyte av signaler, och som har en hastighetsgräns. Kommunikationen tar lite tid för signalerna att färdas den sträcka som skiljer objekten åt. Däremot är icke-lokalitetens domän - signallös kommunikation - en domän av potentiell enhet. En närmare titt avslöjar att denna domän av potentiell enhet är medvetandet och dess möjligheter. Och domänen av rum och tid är vad medvetandet upplever när det blir immanent och separeras i jaget (subjektet) och det andra (objekt) i processen att omvandla potentialitet till manifestation…"

Vårt medvetande väljer ut en av möjligheterna. Det är inte egot som väljer, utan medvetandet. Kvantfältet är som vågor med valmöjligheter utan realitet och medvetandet väljer realiteten. Exempel Schrödingers katt är inte antingen levande eller död förrän man tittar efter.

Klippet förklarar hur distanshealing fungerar och det förekommer ett experiment i klippet där man har anslutit 2 mediterare till en EEG apparat. De mediterande hade liknande EEG mönster. Sen satte dom in den ena mediterande i ett rum där han var avskärmad från alla elektromagnetiska vågor och störde hans meditation med blixtar. EEG vågorna ändrades inte bara för den som utsattes för blixtarna, utan den andra mediterande uppvisade samma EEG mönster som den som stördes med blixtar.

Det verkar som att hjärnan kan kommunicera med kvantfält utanför hjärnan. Fast jag har gjort tusentals distansreikibehandlingar, har det fortfarande varit ett mysterium för mig. Ibland när Fata Morgana har ont någonstans, sitter vi brevid varandra och jag behandlar med distansreiki. 20 minuter senare, när hon säger att smärtorna är borta, funderar jag ändå "hur kan det komma sig? Jag sitter ju bara och visualiserar". Men det här ger en vetenskaplig förklaring för det.

Goswami betecknar även kvantmedvetandet som gudsmedvetandet. Vi är alla en del av ett enda medvetande och när vårt medvetande är i korrelation med det "stora medvetandet" skapar vi världen som vi lever i. Detta har förr i tiden varit anledning till att tro att vi kan påverka verkligheten på ett sätt att man t.ex. skulle kunna attrahera till sig en ferrari (attraktionslagen). Goswami förklarar varför det inte fungerar. Man förväxlar egot med medvetandet. Egot kan inte påverka verkligheten.

En intressant fråga som Goswami tar upp och som man kan fundera på är om det är hjärnan som skapar medvetandet eller om det är medvetandet som skapar hjärnan? Man skulle nästan kunna göra ett koan av den frågan.

Det här klippet fär sååå intressant. Man måste helt enkelt se det. Hoppas att någon av er hittar den engelska versionen.

  • Redigerat 2023-10-06 10:53 av Condor
Condor
2023-10-06 11:51
#10

Jag har försökt att hitta den engelska versionen genom att söka med den engelska beteckningen "the quantum activist" på youtube. Det kommer sökresultat, men det är inte samma klipp. Kanske klippet som jag ställde in i mitt förra inlägg är ihopklippt med andra av hans klipps?

Vem som vill, kan ju kolla här:

https://www.youtube.com/results?search_query=amit+goswami+the+quantum+activist&sp=EgIYAg%253D%253D

Condor
2023-10-06 15:49
#11

Ett tillägg: Goswami förklarar ju att om vårt medvetande korrelerar med kvantmedvetandet, skapar vi vår verklighet.

I Castanedas böcker förklarade Don Juan till Castaneda, att vi skapar vår verklighet om "örnens" emanationer (för oss de yttre emanationerna) korrelerar med våra inre emanationer, skapar vi vår verklighet. I den läran står beteckningen "örnen" inte för en riktig fågel, utan är mer ett metaforiskt uttryck för det som skapar universum.

Shamanerna som levde på Don Juans tid, hade förstås ingen aning om kvantfysik, men om vi nu byter ut beteckningen de yttre emanationerna till kvantmedvetandet och de inre emanationerna till vårt medvetande, säger Don Juan det samma som en professor i kvantfysik om hur vi skapar vår realitet.

snowy00
2023-10-06 16:46
#12

Intressant, jag ska titta lite på youtube-klippen sedan. Kommer att tänka på dessa två böcker jag läst som berör kvantfysik, av Lothar Schäfer:

Infinite potential

In search of divine reality

Var flera år sedan jag läste dem, men minns att de var mycket intressanta!


Condor
2023-10-06 16:59
#13

#12:

Lothar Schäfer känner jag inte. Vi brukar att titta mycket på vetenskapsdokumentationer på TV opch youtube. Ibland ger sig vetenskapare in på "det andliga".

Jag såg en gång ett klipp där Stephen Hawking försökte lösa frågan om gud finns eller inte och om han skapade universum. Han kom fram till att gud inte kan ha skapat universum för att det inte fanns någon tid och inget rum där han skulle ha kunnat gjort det. Till och med en av de klokaste tänker inte utanför bubblan och funderar på om det skulle kunna finnas en existens utanför tid och rum.

Goswani är den första som jag har sett, som förbinder vetenskap med det andliga.

Annons:
snowy00
2023-10-06 18:20
#14

#13:

Nej, många vetenskapsmän är nog fast i den materialistiska synen på verkligheten, att det är det enda reala. Men det är nog för att de blivit upplärda så, och inte haft någon riktig andlig erfarenhet som tar de utanför bubblan.

En annan som förenade andlighet med vetenskap är ju Maharishi Mahesh Yogi, grundaren till TM.🙂


FataMorgana
2023-10-06 18:39
#15

#8: Men man kan ju alltid hoppas att texterna, även om de är mer mat för sinnet, ändå väcker nyfiken hos folk att själva försöka ta reda på hur det ligger till med illusionen 😊Det är en bra rättelse den där om fjärilen.

snowy00
2023-10-06 19:07
#16

#15: Jo det kan ju hända att någon blir inspirerad och börjar meditera, eller söka sig inåt på andra sätt, pga vad de läser och har hört.


Condor
2023-10-07 11:28
#17

#14:

Goswami kallade det också för den materialistiska synen. Fata Morgana sa igår att jag skulle ha kunnat göra upp ett nytt huvudinlägg för det här i stället för att skriva i den här tråden. Jag svarade att om jag skulle ha hittat den engelska versionen, skulle jag ha gjort det. Men eftersom den var på tyska tänkte jag att det är onödigt för att dom flesta inte kan tyska. Men igår hittade vi faktiskt den engelska versionen.

Jag ska se om jag hinner att skriva det idag. Vi ska strax börja att träna, sen äta och sen ska jag se om tiden räcker.

FataMorgana
2023-10-07 11:31
#18

#16: Det är nog det som är det största syftet med dessa texter 😊 Ser att jag skrev rättelse i stället för berättelse, men det förstod du säkert

snowy00
2023-10-08 13:03
#19

#17:

Ok, jag ska läsa det huvudinlägget när jag har lite mer tid. Har som ofta ganska fullt upp på helgen. Men bra att ni hittat den engelska versionen.

#18:

Ja, det förstod jag nog😊


Upp till toppen
Annons: