Ljusfenomen
Undrar om det finns någon här som kan ge en förklaring till en del konstiga upplevelser.
För ca ett år sedan började jag vakna på nätterna av ett svagt ljussken som fanns i mitt sovrum. Jag tror att orsaken till att jag vaknar är just ljusskenet. Normalt ska det vara kolsvart i sovrummet nu under höst och vinter.
Det här ljusskenet kommer inte alla nätter, vad jag vet eftersom jag sover, men vaknade av det kanske ett par gånger per månad under förra vintern. I sommar har jag inte alls sett det. Ljuset försvinner normalt en stund efter att jag vaknat.
I Oktober 2011 såg jag orsaken till ljusfenomenet. Den här gången när jag vaknade fanns ljusskenet i rummet, styrkan var ungefär som från ett stearinljus. Den här gången tänkte jag att jag ska låtsas sova och ligga helt still för att kanske få en blick av vad det kan vara och efter en stund kom det alldeles framför ögonen! Jag har räknat ut att upplevelsen tog ca 20 sek med ljussken, ca 5-7 sek fanns ”besökaren” ca 15-20 cm från mina ögon. Det var ett klot ca 3-3.5 cm i diameter. Det hade ett svagt gulaktigt sken (som ett stearinljus) som lyste från en yta som "frostat glas/plast". Jag kunde tydlig se hur ljusskenet lyste upp väggen och hur skuggorna förändrades när det rörde sig. Ofta rör det sig ovanför och bakom huvudet när jag vaknar.
För en tid sedan vaknade jag av det igen. Den här gången sade jag bara "Hej ljuset" och drog täcket över huvudet för att sova. Såg ändå att ljuset försvann som det brukar. Men, några sekunder efteråt fick jag 2-3 kraftiga ljusexplosioner i huvudet. Som om en sol hade lyst inuti huvudet. Nästan bländande starkt ljust! Det var lite obehagligt.
Någon som vet vad det här kan vara?