Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 5223 ggr
zezzan83
1

obalans i chakra?

Hej!

Mottog för första gången distans healing igår och har lite funderingar ang denna som jag hoppas att någon kanske kan svara på.

Dels så upplevde jag pulseringar vid/i örat samt stickningar under healingen och eftersåt så frös jag otroligt mkt och idag känner jag mig sjuk (ont i kroppen, febrig) är detta normalt och vad kan det bero på?

Den som gav mig healing erbjöd mig också en 5 dagars behandling på distans för 500kr, någon som har något råd om jag ska anta detta eller ej?

Hon sa också att jag hade vid obalans i chakra och att jag var ojordad och jag undrar om någon vet vad det innebär och vad man kan göra åt det?

Hon gjorde en sk scanninging (vet inte riktigt vad det innebär?) men hon sa att jag hade obalans i rot, hjärt, hals och kron chakra?

Känner mig ännu mer frågande och fundersam nu än vad jag gjorde innan healingen:(

Någon som kan hjälpa mig?

crikarlshamn
1

Hej zezzan83

• "Dels så upplevde jag pulseringar vid/i örat samt stickningar under healingen och eftersåt så frös jag otroligt mkt och idag känner jag mig sjuk (ont i kroppen, febrig) är detta normalt och vad kan det bero på?"

Man brukar mà bättre, inte sämre utav healing (distans eller ej) speciellt en dag senare men kanske det inte har med healingen att göre eller att pà att nàgot rensas ut.

• "vid obalans i chakra"

Det är rätt normalt att vara lite obalancerad om man inte regelbundet balancerar sina chakran.  Endast nàgon som är i perfect balans och harmoni visar total balans i chakran

• "och att jag var ojordad"

Ditt första chakra, the root chakta, root = rot som i rötter, och är dessa inte "i jorden" blir man ojordad.

• scanninging

The healer  (vad kallar ni det i Sverige "hälaren?") skannade, som en medicinsk skanner de olika chakran för att känna av hur väl de snurrar (är éppna) och väl fungerande.

• "obalans i rot, hjärt, hals och kron chakra"

Betyder att du behöver förbättra pà 1sta 4de 5te och 7 chakrat.

Jag kan inte säga om du ska fortsätta eller ej, det fàr du känna efter själv :o)

Däremot kan jag säga att du kan balancera dina chakran själv med regelbunden meditation.

Ljus kram!

retep
2

Jag rekommenderar också regelbunden meditation.

Vill du fördjupa dig mer om chakra, så är det säkert bra om du först får mer kunskap i ämnet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

zezzan83
0

så underbart goa ni är och tack för era svar #2 och #3!

när man inte vet så mkt så känns det bra att få lite svar och reflektioner:)

ang att man själv kan balansera sina chakran som ni skriver, har ni något bra tips till mig som är ny inom området om hur jag kan förbättra min obalans?

Tex något tips om meditation som är bra för just detta kanske?

Tack så mkt igen!!!!!

szirius
1

Jag vet många som först kan må sämre efter healing, för att sedan må mkt bättre. Ett läkearbete startar och ibland måste då "skit rensas ut" förstFlört. Det är inte ovanligt att få feber eller dålig mage…jag tycker inte att du ska vara orolig, det betyder att healingen gör verkanGlad.

Du kan ta hjälp av naturen för att jorda dig själv. Var ute mkt, sitt i skogen, vid vatten , var du tycker att det är vackert och rofyllt.När det blir varmare är det toppen att gå barfota ute, ligga i gräset, ta in naturen med alla sinnen.Lyssna inåt och var tålmodig, ojordade personer kan upplevas ha en splittrad energi, tankar snurrar ofta fort och kan ibland då ha förmåga att skapa oro, stress eller frustration.

En enkel jordande meditation är att se/känna hur du är förbunden med jordkärnan nedåt och med himlen uppåt.Den övningen kan man göra många gånger varje dag.

Att du har obalans i chakrana behöver du inte heller ta som att du har jättestora problemFlört- precis som #1 skriver så är det ytterst få som är i perfekt balans i alla sina chakran.Det finns mkt på internet att läsa om betydelsen av de olika chakrana och vad man själv kan tänka på för att balansera upp dem.

zezzan83
0

tack så mkt för den fina responsen!

är just lite spliitrad inuti och har svårt att fokusera så att det blir ganska "snurrigt"

Så det känns extra varmt för mig av era råd som verkar veta vad ni pratar om:)

är just att lyssna till mitt inre som jag har svårt med:/

retep
1

Zezzan! När vi tar upp meditation här och tänker oss det som en metod att balansera och utveckla förståelse för chakra. Då vill jag gärna beskriva hur meditation kan vara och fungera olika. Tänk dig att du är ett träd där de kraftiga grenarna är olika chakras. Du kan då välja att behandla och meditera över varje gren. Med olika metoder försöka skapa balans, få välgörande energi och näring att strömma ut i grenverket helt ut i varje löv. Ett annat sätt som jag själv använder mig av är att meditera med en teknik som går djupt och ger näring och skapar balans åt hela trädet, genom att vattna roten! Också när du säger att du har svårt att lyssna till ditt inre, vill jag tipsa dig om att lära en riktig meditation, en enkel och naturlig teknik som du sedan har med dig hela livet. http://tm-meditation.se/ Eller som motsvarande alternativ http://www.skand.org/html/meditation.html

zezzan83
0

#6 retep

Har haft intresse för det andliga hela livet,men det är först nu som jag äntligen vågat mig på att utvecklas och över huvutaget prata om det, så när jag nu börjat "släppa" så är det så otroligt många känslor som kommer på en gång, första gångerna jag provade att meditera så bara grät jag; frigörande men ändå sorgset på något vis med en "tryggande" känsla sen.

Kände mig lite som ett vilset barn som är nyfiket men ändå blygt?

Det kändes som att jag var jag men som ett barn, svårt att förklara och sätta ord på det, känns som att jag håller på att lära mig ett nytt språk ungefär…

Det var mörkt runtomkring mig så såg jag en mörk dörr längst upp med ljus runtom och helt plötsligt så befinner jag mig på en bänk, sprattlandes med benen och det är sommarkväll med en äng framför mig.

Det känns som om jag väntar på något och jag är rädd för att på egen hand lämna bänken även om jag känner mig upprymd och nyfiken.

Får också en känsla av kärlek och värme däruppe och när jag tittar på min dörr tillbaka ner/hem så känns det som att jag inte vill?

Vet inte vad allt betyder mer än att jag känner en längtan att utforska och vill veta mer, samtidigt som jag blir lite rädd när jag inte förstår?

retep
0

Zezzan! Jag har tipsat många här om att lära sig meditera och flera har gjort det. Om du vill kan du prata med en av dem för att få veta litet mer om fördelarna, i den situation du är just nu. Med din situation…menar jag att det är tryggare att utvecklas med stöd av en lärare och en teknik som leder dig på en välkänd väg, med välkänd kunskap. Med den tryggheten kan du sedan lugnt utforska och lättare förstå det andliga livet.

crikarlshamn
0

Hej Peter, är själv en gammal TM "are".

Lärde mig i Karlshamn när de hade ett centrum ute vid Vägga.  En härlig gammal byggnad.

Fick möjlighet att utan kostnad "sitta om" kursen i Genève mànga àr senare och àkte dà även med min partener pà ett veckoslut meditations/yoga kurs pà huvudkontoret i Seelisberg.

Sàg nu att det inte är the headquarters sedan 1990, ver du var de har det i dag?

Christina

retep
0

Hej Christina! Så roligt…fick den tanken när du skrev…"regelbunden meditation". Kanske är det så att du har haft den tryggheten jag nämnde i #8, med dig genom åren och i ditt utforskande av andligheten? TM rörelsen har haft sitt huvudsäte i Vlodrop, Holland fram till att Maharishi lämnade Jordelivet 2008. Numera finns de i varje världsdel och med center ivarje land.

crikarlshamn
0

Hej Peter,

Jag gick med àren i fràn TM.

Det var för mig en mycket bra bas och jag mediterade TM regelbundet i omkring 18 àr.

Kom igàng starkt med chakra meditation 1990 dà jag köpte jag Shirley MacLaines bok going within samt audio kassetter, jag hade dà redan provat chakra meditationer tidigare men även om Shirley själv kanske inte är sà djup i boken var och är meditationen för mig en otrolig upplevelse.

Efter att hàllt mig till ett mantra med TM sà var detta en inspirerande färgklick.  Har även haft otroliga upplevelser med TM men en det sa bara klick för mig med denna chakra versionen.

Har även mediterat/channeled inner guide/higher self pà olika vis..

Ingen meditation är ju "bäst" för alla sà det gäller att vara öppen och känna sig fram och olika metoder kan vara bättre vid olika tidpunkter i livet.

Nàgot utav det som inspirerat mig mest var ett program om tibetanska munkar som använde sig utav en avancerad Tumo andnings meditation i Himalaya där en blöt handduk lades över deras axlar som de värmde upp och torkade trots att de satt utomhus och i kyla. Det ska finnas Tumo Masters som kan fà vattnet i en tekopp pà naveln att koka..

Jag har provat Tumo tekniken… och man blir varm! men längre än sà har jag inte tagit det :o)

Mind over matter.

[omadd]
0

En gratis meditation som har gett mig upplevelser och lung även om jagg är bra splittrad åt alla håll börjar jag funtas!

http://www.aypsite.com/13.html

zezzan83
0

#12 omadd

Tack så mkt jag ska prova den ikväll:)

#8retep

ja det skulle nog vara bra eftersom jag har så många frågor:)

Känner verkligen att det här är något för mig och som jag behöver utveckla, men det är otroligt svårt på egen hand och tampas med känslor och annat som kommer som man inte förstår och vet riktigt hur man ska handskas med.

Då blir det nästan lättare att stänga av helt och låtsas som att det inte finns eftersom att man inte vet hur man ska tolka allt.

För mig känns det lite som att ha komma in ensam på ett stort bibliotek med böcker på ett språk jag inte förstår och försöka hitta det jag letar efter?

Jag vet,låter jätte snurrigt men det är känslan jag får när jag försöker slappna av och inte stänga in allt längre.

Förstår att jag måste försöka hitta lite hjälp om jag ska försöka mig på att förstå, och ni alla har bidragit till en hel del redan:)

tack alla underbara människor!

retep
1

Som jag förstår det så finNs det redan för mycket känslor inbladade som influerar alla dina frågor? Gå bara in på biblioteket och sätt dig bekvämt ner där du har överblick. Betrakta alt du hör och ser, känner och tänker. Låt det bara komma till dig och var öppen och orädd för det som sker. Snart kommer du att bli van vid och förstå det nya språket.

retep
0

Ett annat svar… som också blev ett svar för mig och alla de frågor jag hade. Det svaret kom då jag lärde mig TM och började meditera. Den bekväma platsen på biblioteket och det stillsamma betraktandet av mitt eget medvetande, känslor och tankar som kom och gick…som jag lät vara, det betydde att jag befriade mitt eget sinne, mina känslor och tankar, så att svaren kom spontant och flödade naturligt.

[omadd]
0

Lite som retep är inne på är det nog mkt i ens känslor som stoppar att man blir rädd och stänger ned en del, för att inte våga gå på djupet med någon annan eller sig själv.Glad

[[Katten09]]
1

#0:

"Dels så upplevde jag pulseringar vid/i örat samt stickningar under healingen och eftersåt så frös jag otroligt mkt och idag känner jag mig sjuk (ont i kroppen, febrig) är detta normalt och vad kan det bero på?"

Fråga den som är ansvarig för healingen, det låter inte helt normalt att känna så efter healing tycker jag. Vet att sådant kan ge bieffekter men då skall man få veta det vid healingen, eller kunna fråga efter.

"Den som gav mig healing erbjöd mig också en 5 dagars behandling på distans för 500kr, någon som har något råd om jag ska anta detta eller ej?"

Innan du gör det, så bli säker på "bieffekterna" av healingen först. Det ska personen ha svar på…annars blir man ju inte så trygg i healingen och då kan man nästan må sämre än innan.

"Hon gjorde en sk scanninging (vet inte riktigt vad det innebär?) men hon sa att jag hade obalans i rot, hjärt, hals och kron chakra?"

Föreslår att du hittar tillförlitlig info på webben eller i bok om chakra och ser vad de olika står för. Hela grejen med chakraterna är att energin ska flöda fritt…och har man problem (sämre upplevelser, rädslor, och så) så kommer den energin inte att flöda som den ska.

#7:

"Har haft intresse för det andliga hela livet,men det är först nu som jag äntligen vågat mig på att utvecklas och över huvutaget prata om det, så när jag nu börjat "släppa" så är det så otroligt många känslor som kommer på en gång, första gångerna jag provade att meditera så bara grät jag; frigörande men ändå sorgset på något vis med en "tryggande" känsla sen.
Kände mig lite som ett vilset barn som är nyfiket men ändå blygt?"

Meditation tar en förbi spärrar och gör så att känslor frigörs vilket kan få en att börja gråta, skratta, eller andra händelser. Beroende på vilka och hur känslorna uttrycker sig kan man få olika upplevelser därför är det viktigt att ta det lugnt med meditationen och göra det lagomt mycket så att resten hinner med.

"Det var mörkt runtomkring mig så såg jag en mörk dörr längst upp med ljus runtom och helt plötsligt så befinner jag mig på en bänk, sprattlandes med benen och det är sommarkväll med en äng framför mig.
Det känns som om jag väntar på något och jag är rädd för att på egen hand lämna bänken även om jag känner mig upprymd och nyfiken.
Får också en känsla av kärlek och värme däruppe och när jag tittar på min dörr tillbaka ner/hem så känns det som att jag inte vill?"

Man får olika symboler, och det skapas olika fenomen ungefär som när man drömmer speciellt om man är bildligt lagd så att säga får man bilder så att man lättare förstår. Ungefär som att kroppen vill göra det lättare att tolka vad som sker.
Låt det hända, komma och gå, och mediterar du regelbundet så fortsätt med det i samma stabila takt

"Vet inte vad allt betyder mer än att jag känner en längtan att utforska och vill veta mer, samtidigt som jag blir lite rädd när jag inte förstår?"

Allt som kommer är upplevelser och skeenden. Som former som ändras…färger symboler…allt är "bara" ett skeende och man har sin grund att stå på…har man det kan man låta saker ske och dras med lite när det är  befogat. :)

#13:

"Tack så mkt jag ska prova den ikväll:)"

Prova du, men följ instruktionerna rekommenderas. Man kan bli lite ostabil i början och då rekommenderas det att man tar det lugnare så att inte vardagen påverkas negativt

"ja det skulle nog vara bra eftersom jag har så många frågor:)
Känner verkligen att det här är något för mig och som jag behöver utveckla, men det är otroligt svårt på egen hand och tampas med känslor och annat som kommer som man inte förstår och vet riktigt hur man ska handskas med."

Känslor finns det mycket av, till och med känslor som inte uppstår i en själv. Öppnar man sig för mycket åt gången kan man bli dränkt i känslor, och inte bara ens egna…

"Då blir det nästan lättare att stänga av helt och låtsas som att det inte finns eftersom att man inte vet hur man ska tolka allt.
För mig känns det lite som att ha komma in ensam på ett stort bibliotek med böcker på ett språk jag inte förstår och försöka hitta det jag letar efter?"

Ja, det blir lätt allt eller inget. Antingen fullt öppet, eller nästan stängt. Därför är en regelbunden djupmeditation att föredra, och sedan inte oroa sig för mucket om känslor och annat. Då brukar saker läggas rätt av sig själv, om man har en bra teknik…som rekommenderat

Vänligen,
Katten09

zezzan83
0

Vill börja med att tacka er alla för den otroligt fina respons jag fått och alla bra råd!

Eftersom att jag var / är lite fundersam fortfarande på hurvida jag ska anta erjudandet om en 5 dagars healing eller ej så antog jag en annan sk "scanning" för att se om denne fick samma resultat.

Konstigt nog var hon av åsikten att jag endast hade obalans i hjärt och huvud chakra (?) och ett annars så bra energi flöde för övrigt…

Hon fick även fram att jag var en "ljus själ" (?) och att jag hade "beskydd"(?), vad det innebär vet jag inte riktigt, inte heller hur man kan "se" sådant?

Dock fick jag samma ilningar genom kroppen, stick i händerna och ett "tryck" vid / i öronen som känns lite som ett vaku, eller när man åker genom en tunnel, vet inte riktigt vad det innebär heller?

Kan ibland känna dessa ilningar och stick ändå utan att jag vet varför…

Det känns som om ju "djupare" jag går varje gång i meditation så läggs fler detaljer till, tex att jag är på samma plats men att det dykt upp nya saker?

Finns det något sätt att veta vad de innebär och vad de betyder?

//undrande jag

retep
0

#17 Du säger "Känslor finns det mycket av, till och med känslor som inte uppstår i en själv. Öppnar man sig för mycket åt gången kan man bli dränkt i känslor, och inte bara ens egna…" Hur menar du då? Känslor som inte uppstår i en själv, är andras känslor som du kan reagera känslomässigt på…men de är ju egentligen inte dina! #18 Du säger "Det känns som om ju "djupare" jag går varje gång i meditation så läggs fler detaljer till," Jag trodde inte att du mediterade? Upplevelser i samband med healing och meditation är inte detsamma!

zezzan83
0

jag är nybörjare på meditation/försöker lära mig och hitta rätt, allt jag beskrivit ovan är sådant jag upplevt under healing, meditation eller i drömmar.

Samma känslor och bilder.

Vet inte ens om man kan kalla det meditation, men jag provar mig fram med olika metoder eftersom jag ännu inte vet riktigt vad som är vad.

Därför har era råd väldigt stor betydelse för mig och jag tackar för dem:)

Min "sk" meditation går just nu ut på att jag lyssnar på en guidad variant som främs fokuserar på andningen och sedan kommer bara dessa känslor, impulser och bilder efter ett tag.

Så om det är meditation eller ej vet jag inte mer än att det för mig känns som ett "drömliknande" tillstånd som jag gärna tar emot synpunkter på att begripa:)

retep
0

zessan! Det finns många uppfattningar om meditation och fritt för alla att avgöra. Jag vil bara lägga vikt vid att du förstår meditation på ett Relevant och riktigt sätt. Ditt drömmliknande tillstånd kan säkert förklaras på olika sätt, men jag ser det som något som sker naturligt då man öppnar sig för sin subjektiva andliga sida. Det drömlika är helt enkelt känslor och mentala bilder som tar sig olika uttryck. Det är normaliseringar av nervsystemet då lagrade spänningar och trötthet löses upp. Detta kan ske spontant och under meditationer m.m. För att få en förklaring till och förståelse kring detta. Kunna känna sig trygg med en säker teknik rekommenderar jag att man lär sig av en utbildad meditationslärare. Då får man tillförlitliga instruktioner och vägledning, samt en gedigen intellektuell förståelse kring sina funderingar.

[[Katten09]]
0

#18:

"Eftersom att jag var / är lite fundersam fortfarande på hurvida jag ska anta erjudandet om en 5 dagars healing eller ej så antog jag en annan sk "scanning" för att se om denne fick samma resultat.
Konstigt nog var hon av åsikten att jag endast hade obalans i hjärt och huvud chakra (?) och ett annars så bra energi flöde för övrigt…"

Hjärtchakra är inte riktigt balanserat eller obalanserat som jag tänker det. Inte de andra heller, det är "mellan" chakraterna som det kan vara balanserat eller mindre balanserat.
Blockeringar i olika delar av kroppen, bland annat chakraterna, hämmar flödet av renande energier. Kanske en sorg runt hjärtat gör det tyngre för reningsprocessen, eller ett blockerat huvudområde (hals, kron, och tredje öga) låter inte "flödet" nå till de så kallade högre delarna av ens kropp.
Det finns ju system och bilder, beskrivningar för detta men jag ser det som i olika lägen ett rätt intuitivt system. Man behöver ju börja förklara vid någon punkt och då kanske man inte förklarar lika som man hade gjort om man gjort en helhetsbild

"Hon fick även fram att jag var en "ljus själ" (?) och att jag hade "beskydd"(?), vad det innebär vet jag inte riktigt, inte heller hur man kan "se" sådant?
Dock fick jag samma ilningar genom kroppen, stick i händerna och ett "tryck" vid / i öronen som känns lite som ett vaku, eller när man åker genom en tunnel, vet inte riktigt vad det innebär heller?"

Ljus själ, eller beskydd. Alla är ljusa själar och alla har beskyff. Man kan täka sig at vissa har starkare så kallade beskydd och andra har lämnat behov av beskydd bakom sig.
Allt…det bara något man själv kan förnimma i sin egen värld. Såg man andar igår ser man dom kanske inte idag..personer kan t.o.m. ändras från en dag till en annan om man själv gör det

"Kan ibland känna dessa ilningar och stick ändå utan att jag vet varför… Det känns som om ju "djupare" jag går varje gång i meditation så läggs fler detaljer till, tex att jag är på samma plats men att det dykt upp nya saker?

Finns det något sätt att veta vad de innebär och vad de betyder?"

Jag tycker inte man ska oroa sig för att gå djupt eller mindre djupt när man mediterar.
Lika som fyrverkerier på nyår…så funkar resten av dagen också…gör de dig inget ont så varör lägga märke till vad du ser ske. Ibland smäller det vid mig, som en urladdning, eller att jag blir lite stucken men tankar om det är samma som alla andra tankar som far förbi och är snart borta.
I meditation finns inga detaljer, bara ens egna sinnesförnimmelser, känslor, och "tomheten"/ljuset…..allt man ser där är bara innehåll lika som i resten av dagen.

#19:

Det är ungefär så jag menar med känslor som inte uppstår i sig själv…de är egentligen inte mina och man ska väl inte ta in ANDRAS känslor. Det blir ju fel.
Räcker med de känslor man har i sin egen varelse, de som kommer i nuet från ens egen kropp, eller de som ligger där från tidigare upplevelser. Något annat tror jag inte att jag menar.

#20:

Din meditationen kanske är ett slags kontemplativt tillstånd? Med mantra upplever jag att ens sinnesaktivitet dras in i mantrat och inte stör vägen ned till djupet där det finns varken bilder eller annat. Säkert är det ett drömliknande tillstånd du berättar om för vad jag vet så är "djupmeditation" djupare än drömstadiet. Du kanske ser skillnaden på de två och det är väl den enda. Bilder, tankar, osv som sköljs ur sinnet, eller att man på ett mer kroppsligt sätt löser upp blockeringarna med hjälp av ett bra mantra.

[omadd]
0

#21 Gedigen intellektuell förståelse kan vi bli två om Flört Jag tycker mer de verkar som att det handlar om inlärda teorier…

Berätta vad priset är, och vad priset går till när det nu för tiden finns gedigna och bra tekniker att använda sig av, fritt och öppet, för de som är uppmärksamma

retep
0

#23 Inlärda teorier!? Det meditationsläraren förmedlar är kunskap med grund i Veda, mångtusenårig vetenskap. Det är värt vad det kostar om man är motiverad och intresserad! Om man nyligen öppnat sig, är sökande utan att veta vad det är man söker, då är det inte riktigt möjligt att vara uppmärksam. Dessutom vill man kanske få en bekräftelse att tekniken är pålitlig.

[omadd]
0

#24 Jag har ingen motivation att jämföra tekniker och…ser bara det motsägande i att betala så mycket när man har en teknik som inte kostar något. Och för alla TM-are skulle det vara lite nyttigt att släppa lite på sin invanda teknik och öppna sig lite för vad annat utbud som finns.

I så fall rekommenderar jag att man provar…får se hur den som inte kostar är först…sedan om man inte blir nöjd, behöver och vill ha stöd i form av lärare (och inte kan tänka sig använda forum, assistans i utförlig text) så kan man betala för sin meditation

retep
0

#24 Din synpunkt är vettig förutom att det är en avgörande skillnad att lära sig av en lärare i en gynnsam miljö och situation…eller på egen hand genom att läsa om det o.s.v.

zezzan83
0

förstår att det finns många olika tekniker och syn på detta, är just det som gör det så svårt för den som är "ny" nyfiken och öppen med en önskan om utveckling och lära.

Just nu med den lilla erfarenhet jag har så vet jag bara att det jag kallar för meditation, just genom andning och avslappning redan har fått mig att lättare förstå.

Ändå är det jag hitills provat endast guidade meditationer på youtube jag hittat genom tips, just det som kallas för "djup meditation" är för närvarande det som funkar bra för mig.

Detta är en helt ny värld för mig att utforska på många plan och säkert är det många mer än jag med en önskan om vägledning genom dessa djungler.

Så bara genom att diskutera och höra era synpunkter hjälper mig iallafall otroligt mkt och jag är tacksam för att ni ger era genuina synpunkter.

Ang 5 dagars healningen så har jag ännu inte bestämt mig än, om det är så att det finns andra metoder att testa innan jag betalar så är jag glad om ni med erfarenhet och kunskap kan tipsa mig?

//tack till er alla för er hjälp!!

crikarlshamn
0

Omadd, hàller med dig.

Det finns ingen meditation eller teknik som är bättre än de andra.  Det är upp till var och en att följa sin egen väg. Vissa màr bättre utav att vägledas utav en lärare andra inte.

TM är en bra och enkel teknik.  Tekniken fanns dock làngt innan Maharishi Mahesh Yogi kommersialiserade den för oss västlänningar.  I hans ära kan sägas att han gjorde det möjligt för en större mängd att höra talas om och att lära sig att meditera.

TM är en teknik som använder sig utav ett/olika mantra* i meditationen.  Det som skiljer TM fràn andra meditations mantra är att det endast används som ett ljud och inte ett ord med en mening. Tex ordet "fred" - kan vara ett mantra. När man lär sig TM tekniken fàr man även vägledning om vad som händer/kan hända i kropp och själ under och efter meditation.  Det kan vara värt att betala för.

Var och en som tar en TM kurs ges ett vad som sägs vara ett individuellt mantra.  Det finns en "grid" med ett antal mantra och angivelse för hur de ska delas ut.  OM fungerar för mig lika bra som det mantrat som gavs till mig eller de andra jag provat pà.

Exempel pà mantra att använda vid meditation är:

OM, EMA, INA, AENG, KIRIM, SHIAM, AIM, IMA, AYING, RAM etc

Efter alla àr som mediterande kan jag bara säga igen att TM har betytt och gett mig mycket men det är inte den enda vägen.  Igen, en enkel och bra teknik som man kan lära sig med vägledning av en kurs med lärare eller kan man välja en annan eller liknande meditations teknik med andra medier som DVD, CD, böcker etc.

TM gruppen kan ge en trygghet och en samhörighet som kan vara positiv eller negativ beroende pà hurman är som person.

För min del var TM början pà en meditation väg som senare tog ett kul skutt med Shirley's chakra meditation som ledde mig in pà chakra och higher guide samt visualisation och kreations meditationer.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Mantra)

*A mantra is a sound, syllable, word, or group of words that is considered capable of "creating spiritual transformation" Its use and type varies according to the school and philosophy associated with the mantra.

Mantras originated in the Vedic tradition of India, later becoming an essential part of the Hindu tradition and a customary practice within Buddhism, Sikhism, and Jainism. The use of mantras is now widespread throughout various spiritual movements which are based on, or off-shoots of, the practices in the earlier Eastern traditions and religions.

*Det mest kända mantrat är "aum" eller "ohm" som också ingår i många mantran som till exempel i det tibetanska mantrat om mani padme hum. "Aum" kommer från sanskrit (helig skrift som ungefär betyder "sann skrift" på svenska).

crikarlshamn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är Shirley's meditation som jag refererade till:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL7C6BEF690756E4AD&feature=view_all

[omadd]
0

#26! Den fria teknik jag skriver om är inget svårt att läsa sig till, lära eller utföra på egen hand. För mig (och andra) gav den snabbt resultat…

Sitt bekvämt, helst med ryggstöd, förslagsvis i en säng med benen i kors.
Man kan också sitta i en vanlig stol om man föredrar det, eller självklart i andra bekväma ställningar där man inte somnar så lätt och blir för trött.
Introducera mantrat I AM (AYAM) efter cirka 30 sekunder - 1 minut och upprepa lättsamt mantrat under 20 minuter.
Vila därefter mantrat i cirka 5 minuter, och om det behövs ligg ned i ungefär 5 minuter.

Detta rekommenderas utföras innan frukost (när man har gått upp på morgonen), och innan middag (det sista stora målet på dagen).

Utförligare beskrivning http://www.aypsite.com/13.html

"Diskussion" http://www.aypsite.com/10.html

Särskilt för de som har lång bit till närmsta meditationslärare kan det vara ett lämpligt alternativ som med största sannolikhet ger samma resultat.
Jag har själv funderat på meditation med lärare och ser inget fel i att göra så, dock beräknade jag kostnaden till närmare 10 000 kr, och när då denna fria teknik finns…med som sagt…är det bra ologiskt, och riktigt förvånansvärt att fundera på det andra alternativet.
Efter några gånger är det stor chans att man glömmer varifrån mediationen kom, då den är så effektiv

Och med dens tillgänglighet går det hur bra som helst att bara prova, utvärdera resultat och ändra sig om det inte passar

Blir man osäker på om man gör för mkt av meditation, eller går för snabbt fram kan man läsa här http://www.aypsite.com/38.html
vilket jag så klart kan skriva om vid behov. Säger i alla fall att meditationen är så harmlös så att det inte ska vara fara om man följer ovan instruktioner.
Märker man instabilitet minskar man förnuftigt sitt utförande i form av tid.

retep
0

Jag säger inte direkt att någon meditationsteknik är bättre än någon annan. Inte när man är redo och mottaglig för den, eller att den kommer till en spontant som en naturlig utveckling. Mitt tips är först och främst till dem som är nybörjare och vill hitta en bra väg, som leder dem vidare.

[omadd]
0

Jag har visat på att ovan givna teknik är så lätt i sig själv att en nybörjare kan utföra den med bra resultat.

Och vad beträffar spontan och naturlig utveckling…? Det är väl precis vad tekniken kan leda till.

retep
0

omadd! Den meditationsteknik du hänvisar till i #12 är den djup meditation som Maharishi började sprida i Västvärlden i slutet på -50 talet. Det är TM tekniken som tagits upp av andra och finns i olika variationer. Deepak Chopra lär ut en variant och både Source meditation och Acem meditation Har sin grund i samma teknik och kunskap. Som du säger är den lätt att lära sig…men kan också vara lika svår att ta till sig om man inte är motiverad och får personlig vägledning. Det finns också en djupare andlig tradition och anledning som har att göra med initieringen och själva överförandet av mantrat…

crikarlshamn
0

"Det finns också en djupare andlig tradition…"

Peter… undvik gärna denna typen utav spràk, den leder bara till att de som inte fàtt intitiationen känner att de inte kan uppnà djupet utan den och det är fel för det kan ALLA.

Andliga traditioner finns i alla kulturer och TM har inte patent pà detta.

Initieringar gör att det känns mer speciellt men gör i sig inte att erfarenheten blir djupare.

Vad som är viktigt är att vi delar med oss utav vàr erfarenhet och uppmuntrar och inte att säga att "my God is better than yours".

TM tekniken är ren men vissa i gruppen utövar härskartekniker som jag inte ser upp till.

[omadd]
1

#27:

Mina tankar är att det är bra att du är nyfiken och vill prova. Själv har jag använt mig både av fokus på andning, att vara fokuserad i stillhet utan fokus på andning eller mantra, även har jag använt matrat OM. Just då gav det för stark effekt i och med hur spänd jag var i partiet mellan nacke och övre delen av kroppen.
När jag sedan kom över tekniken som är tipsad var största skillnaden stabiliteten och rutinen, även att mantrat hjälper sinnet att inte vara blockerat under meditationen

"Ang 5 dagars healningen så har jag ännu inte bestämt mig än, om det är så att det finns andra metoder att testa innan jag betalar så är jag glad om ni med erfarenhet och kunskap kan tipsa mig?"

Absolut fins det andra metoder och som skrivet har den jag beskrivit varit effektiv för mig redan de första gångerna, och de följande veckorna. Min mor har också börjat använda den och hon som varit så skeptisk till meditation sade sig märka stabilitet och inget negativt. Vilket faktiskt visar på effekten för nybörjare, och vill man ha mer referenser kan man läsa om det på AYP-siten

#28:

"Det finns ingen meditation eller teknik som är bättre än de andra.  Det är upp till var och en att följa sin egen väg. Vissa màr bättre utav att vägledas utav en lärare andra inte."

Håller med. Ser inget fel som sagt med lärare men när det är så enkla instruktioner och utförande är valet självklart om man inte har massa pengar i översrivna summor att lägga på vad man vill (är rik…)
Även om man vore rik så ser jag det som snett att betala till något man inte behöver, och ser det som bra mycket bättre att kunna välja ett nära och kostnadsfritt alternativ med bra rekommendationer. Åtminstonde ge det en chans!

"TM är en bra och enkel teknik.  Tekniken fanns dock làngt innan Maharishi Mahesh Yogi kommersialiserade den för oss västlänningar.  I hans ära kan sägas att han gjorde det möjligt för en större mängd att höra talas om och att lära sig att meditera."

Ja, tidigare är det säkert så att TM spred meditationen över de som inte var så infröstådda i vad meditation är, och att organisationen har hjälpt många fram tills idag sen dess. Nu med hur saker ändras så kommer fler tekniker och det bli allt mer öppet.
Meditation är som du skriver något allmänt och fritt, det är en teknik ich inget som man behåller för sig själv. Att vilja kontrollera spridningen är egentligen som att säga sig ha rätten till världens utveckling, och det är bra att görat med förnuft. Men om och när det leder till stängda dörrar som hämar utveckling då blir det mer lite så att man känner sig olustig och vill helst hitta andra alternativ.
Har läst att man minskade kostnaden med cirka hälften för TM någon gång på 90-talet, och det är en naturlig utveckling att kostnadsfria alternativ med samma effekt kommer till allmänhet 20 år senare för att lägga det ungefärligt.

"TM gruppen kan ge en trygghet och en samhörighet som kan vara positiv eller negativ beroende pà hurman är som person."

Mitt i prick! Alla vill inte ingå i en organisation, speciellt när man får känslan av att saker göms och att de visar en yta som är hård att komma genom. Är det på det kostsamt blir man än mer skeptisk, och det må vara att det går till lärare och bygga fler TM-ställen världen över, men då är tamejfan internetet bralika effektivt för ett sådant ändamål!
Kommer inte prata illa om någon meditation, men detta är mina egna reflektioner om saken och det har alla rätt till att ha utan att trampa folk på tårna…

Det gläder mig med din vänlighet och öppenhet i ämnet, tack!!Glad

crikarlshamn
0

Omadd, tusen tack till dig, glädjer mig Glad

i ljus

retep
0

#34 Det är ju just för att alla skall få en chans att själva kunna välja, som jag nämner initieringen . Skulle du vilja vara utan den, skulle du senare gjort de val du gjorde och haft den välsignelsen, tryggheten med dig? Vad är en härskarteknik? Har det med med personligt ego och att härska att göra? Åter igen så säger jag inte att TM och dess variationer är bättre, bara att det är skillnad på hur man får lära sig, få erfarenhet av transcendens och förståelse för vad som händer…

crikarlshamn
0

Peter,

Du blandar ihop mig med dig. Har inte sagt att TM gav mig "välsignelsen, tryggheten" …

Initieringen kunde jag väl ha varit utan, jag var mycket ung vi första initieringen men kommer fortfarande ihàg att min väninna blev mycket upprörd över att vàr lärare satt och àt pà hennes banan som hon tagit med som offer gàva Glad fàr mig att le än i dag.

"Åter igen så säger jag inte att TM och dess variationer är bättre", det är bra. Dà är vi alla överens.

Namasté och ta väl hand om er alla.

retep
0

crikarlshamn! Ursäkta om jag var otydlig…Jag har inte sagt att du har sagt! Det var mer tänkt som en fråga. Är litet nyfiken på vad du menar med härskarteknik

retep
0

Jag googlade på härskartekniker…och antar att det kanske är jag som använder mig av det här i tråden!? Eller så kanske inte…det kan ju vara att jag bara vill dela med mig av mina erfarenheter i all välmening.

crikarlshamn
1

Peter,

"Undanhållande av information" är en typ utav denna teknik, socialpsykologi, och det var vissa i TM gruppen jag refererade till.

Namasté och nu màste jag sluta…

retep
0

Okey…

[omadd]
0

#33:

Jag vet retep att den snubben har börjat med tekniken för länge sedan, men du har själv sagt att den har grund i traditioner och läror, gammal kunskap, precis så som AYP har.

Hur långt ska vi gå tillbaka tycker du? Vem började med yoga, och meditation, mantran och dylikt.

#34:

Ser du längre än reteps ord här, med fleras ord, så märker du snart att du drar igång på det gömda, det som inte visas. Lättaste tricket att locka folk dit man vill ha dom av olika anledningar…

Hur va det med offergåvan som togs av läraren. Och av vilka anledningar är läraren intresserad av små offergåvor.

Fint i alla ära, men herregud, ska vi inte lära oss en meditation? Fina cermonier kan man ha hemma också. Med de man känner sig mest dragen till så klart . . .

Att TM är ren, det är din känsla vad du plockar upp från andra och hur de lägger fram det. Tekniken sedan är din erfarenhet, med den personliga lärare som finns vid dig dag och natt.

zezzan83
0

jätte tråkigt att tråden ledde in på så mkt annat i slutändan:(

för mig handlar inget om vem som har rätt eller vad som är rätt och jag tror att oavsett medtod eller teknik så är väl huvudsaken att man känner att "meditationen" gör nytta oavsett?

Är man lite vilse och osäker (som jag) så tror jag att många skulle kunna vara tacksamma över att få råd av erfarna utövare av olika metoder för att lättare kunna prova sig fram och reflektera tillsammans.

Tycker att alla tips är värdefulla oavsett härkomst och är tacksam för det:)

retep
0

#43 Initieringscermonin är inte tillägnad läraren utan traditionen av mästare som gett oss tillgång till meditation. En subtil och förfinad ceremoni av stort värde!

retep
0

zezzan! Tänker att trådar ibland tar en annan vändning…inget ont med det. Förhoppningsvis har du och vi alla fått en vidare syn på saken, på oss själva och hur andra tänker utifrån sina erfarenheter.

[omadd]
0

Känner igen den "cermonin" ifrån "min egen" meditation och han som gjorde den tillgänglig.

[omadd]
0

Men så klart. Alltid bra att få diskutera lite om sina erfarenheter o tankar.

Glad