Andar?
Är det endast poltergeisten som kan flytta på saker och ting? Ifall så, är den alltid ond?
Har nämligen en vännina som upplevt ett "spöke" som "följer med" henne vart hon än flyttar och den flyttar på saker men den har aldrig gjort henne fyskiskt illa dock psykist. Och den har aldrig heller flyttat saker på ett aggresivt sätt som tex. smälla i dörrar.
Ibland när hon sitter i vardagsrummet så hör hon hur hennes "sambo" går i skåpen i köket, men när hon frågar honom vad han söker så svarar han inte. Och när hon går och tittar och skall fråga igen ifall han inte hörde så är han inte i köket, utan han sitter vid datan och ifall hon frågar honom vad han sökte i köket blir svaret att han inte varit där.
Och dessa saker händer också när han e borta.
Anden reagerar olika på olika ställen.
När hon bodde i centrum så hörde hon steg, såg skuggor och saker flyttade plats, men hon upplevde ingen obehaglig känsla. Hon bodde i huset tillsammans med sin mamma, flyttade sedan med sin sambo.
Då flyttade hon och hennes pojkvän till en annan ort och där blev saker obehagliga. Om hennes sambo inte var hemma övernatten så vågde hon inte sova där. Hon såg inte någonting eller hörde men hon kände att där var någonting. Hon kände sig hotad, och var rädd om hon var där längre skulle någonting hända.Hon blev aldrig fysiskt skadad. Ett år efter att dom hade flyttat därifrån så berättade hennes sambo att han hade haft samma känsla, men han ville vara stark för hennes skull så han hade inte berättat de medans dom bodde där.
Sedan flyttade dom igen till en annan ort som var mitt mellan första och andra orten. Hon kände att någon fanns i lägenheten, men den kändes mindre hotande. Saker som kunde hända var, radion kunde börja spela fast den inte var ikopplad i strömuttaget och saker flyttade på sig. Medans hon bodde här så studerade hon på första orten. Hon bodde hos sin mamma i ett höghus som hon nu bor i bara en annan lägenhet och våning. Hon bodde med sin mamma under veckorna som hon hade skola men på helger och lov vistades hon hos sin sambo.
Det "spökade" i hennes mammas lägehet också.
Nu undrar vi om det är en snäll ande som bara "jäklas" med henne eller om det är en elak poltergeist.
< you gotta hold on, no matter what they say.>
<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>
En poltergeist behöver inte vara ond.
En släkting till mig gick bort för några år sedan. Han var inte ett dugg andligt intresserad när han levde, men så fort han gick över kom han till mig. För att visa sin närvaro för min familj (som var skeptisk till allt sånt här) kastade han saker på dem. Inte hårt, såklart, utan som en markering. Till slut var de tvungna att säga ifrån, och då lugnade min släkting ner sig och var hos oss på ett stillsamt sätt.
Med det vill jag fråga dig om du tror att det kan vara någon som din väninna vet vem det är, som vill visa sin närvaro för henne?
Hon vet inte alls, hon pratar om att det finns en ande som det kan vara men hon är inte säker. Och det skulle vara en kantor som bodde I det första huset innan hennes mamma och hon flyttade in dit.
Hon undrade eftersom den andra orten dom flytade till var ca 70km från det där huset att om Kantorn skulle ha flyttat med henne och blivit arg när hon flytta så långt bort.
Och Kantorn har alltid varit snäll och bara bråka med att flytta saker, men han har aldrig skrämt henne.
När jag pratade med henne efteråt så blev jag och fundera om hon möjligen skulle ha 2 andar med sig, kantorn och sedan någon som skrämmer henne, som kanske följde med henne från den andra orten där var hon var livrädd att sova ensam i lägenhet.
Ja, eftersom hon verkar säker på att hon har någon med sig, och den personen besvärar henne, är mitt råd att hon ser till att ta hem ett medium så snart som möjligt. Det är inte vettigt att hon ska behöva vara rädd i sitt eget hem.
Annars skulle hon nog göra det men vi vet inte var det finns i finland. Man skulle ju vilja ha ett som pratar ens modersmål. Och det kommer inte upp så mycket om man söker på medier i finland :/
Hon ville fara och se på den här Lisa willson som kommer till Finland men biljetterna till hennes show hade varit för dyra för henne, så det var ett steg in i väggen med.
Hah, jag som precis är hemkommen från Finland… fast din väninna bor förstås inte i Åbo, så jag hade inte kunnat vara behjälplig ändå.
Kanske det finns någon här på forumet som känner till något medium i Finland? Vilket är hennes modersmål förresten? Det kanske kan vara bra att känna till.
Heh ne ingen av oss bor i åbo men vi skulle endast ha en 30 minuters resa till åbo, Bor i en liten stand som heter Pargas/parainen.
Hon kan båda språken men hennes modersmål är svenska.
Tack för hjälpen tror hon kommer bli jätte tacksam att höra detta redan.