Dimensioner
Funderade på detta om dimensioner då det skrevs om det i en annan tråd. Har gjort det tidigare också.
Fick fram nio dimensioner. Lite hur de samverkar. Kan ju inte vara säker på att detta stämmer.
1:a
Punkten. Där allt är sammansatt. Allt är ett.
2:a
Sträcka. Från punkt till punkt. Början, och slut.
3:e
Djup. Sträckan ger vika, böjer sig och skapar objekt.
4:e
Tid. Materia i rörelse…Början, och slut.
5:e
Tidens början, och slut + det tidlösa.
6:e
Det tidlösa. "Andra sidan", "andevärlden".
7:e
Ljus.
8:e
Ljus i rörelse.
9:e
Det onåbara. Det gränslösa.
---
I punkten finns allt som potential. Det gränslösa lyser genom punkten, och genom det de övriga dimensionerna. Alla dimensioner samverkar…De är ett.
Niklas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite OT kanske men nr 6 i din lista; andra sidan och andevärlden har också tid fastän det upplevs som mycket, mycket snabbare än vi är vana vid.
Om du nu menar det som man oftast använder begreppen andra sidan och andevärlden dvs astralvärlden.
Det tidslösa skulle jag säga är punkten som du förklarar bra som ett (nr 1).
Intressant… men lite utförligare beskrivning och förklaring behövs nog om man inte hört talas om detta innan. Varför är det meningsfullt att tala om olika dimensioner? I vilka sammanhang talar man om det? Vad är det de försöker beskriva? Vad innebär varje dimension? Att de t.ex. är punkt och sträcka är väl liknelser… vad är det verkligen? Inte heller "ljus" säger mig så mycket. Kan man alltså "befinna sig" i olika dimensioner? Fick många frågor när jag läste det här.
Kanske finns det någon artikel eller annan sida där det går att läsa mer om ämnet?
Mvh Mårran
"Ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så"
- Nalle Puh
#1, Gaiatri.
Du kan ha rätt om ordvalet. Detta var något som kom till mig, och då är det ganska svårt att i stunden anpassa.
#2, Mårran.
Meningen skapar man nog själv, men för mig personligen fick jag rätsida på "utvecklingsnivåer", eller olika delar av alltet att befinna sig i.
Just dimensioner tillhör väl en förklaring av dessa olika former av medvetande. Lika som att man sätter nummer på våningarna i ett hyreshus så att man ska kunna hitta rätt…eller att man numrerar en bok med sidnummer.
Kärnan eller punkten delar sig i olika former, och existenser. Beskrivningen är på dessa…
Man själv sätter nog innebörden. Som jag förstår det ser man redan allt. Allt finns runt omkring en. Ljuset, formerna, hela spektrat är samlat inom en, och via det runt omkring.
Det är sätt att tolka från vårat perspektiv. Vad det verkligen är beror på vad man menar…vilken del. Ljuset skulle kunna vara en annan form av existens. Olika ljusvärldar. Punkten som blir sträcka, som blir djup i rummet är nog ett sätt att logiskt förklara det. Ett sätt för kroppen att tolka, och förstå det oförståbara vilket egentligen bara kan erfaras genom att vara den värld man ser.
Det är sant… Man befinner sig i dimensionerna, men för att uppleva hela spektrat expanderar medvetandet utöver det rumsliga där själen nu har sitt ankare…
Niklas