Pendeln
Hejsan!
Har lite frågor… någon som brukar använda pendeln? Jag har ganska nyligen börjat lära mig det och har några frågor.
Vad är det man inte ska göra och får göra?
hur ofta ska man använda pendeln?
Spelar det någon roll om man använder vänstra eller höger handen?
Själv tar jag det högra handen och det har gått bra till dess.
Fick veta att det finns såna pendelkartor eller såna duk med "Ja, Nej, vet inte, osv" vart kan man köpa dem? Har försökt hitta bra ord hos google men hittar inte…
och slutligen…någon övriga tips?
Tacksam för svaren…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har pendlat i många år men använder den mest när jag behöver få egen bekräftelse på att jag kännt in rätt annars litar jag på min egen intuition men den är bra att ha ibland om man står osäker inför något.
Höger eller vänster hand brukar man säga att den vänstra är vår passiva hand om du inte är vänsterhänt då lir din högra passiv.Men jag tror man ska känna själv där vilken hand som känns rätt,använder både höger och vänster men mest blir det högerhanden.
Vad man inte bör och får göra så går jag personligen inte in och pendlar på andra utan deras medgivande,i den frågan får man nog använda sitt sunda förnuft vad so är rätt o fel men som med allt andligt arbete ska man ta hänsyn till andras privata och inte nyttja pendel eller sin mediala förmåga för att gå in på andra eller skada någon på något vis.Annars vet jag inte om det finns några förbud i någon form att använda pendeln.
Hur ofta det är också något man själv måste avgöra men har läst om dom som inte kan göra något utan att ta till pendeln då kanske det blivit lite för mycket.
Använder du en pendel av kristall skulle jag rekomendera dig att låta den få en egen liten bytta som du personligen tycker om och när du inte använder den låta den ligga och renas i grovsalt med locket på.Krsitall behöver kraftladdas så den får behålla sin energi.Använder även salvia och låter min bada i röken men inget måste grovsaltet räcker så bra.
Sen kan jag tipsa dig om en bok skriven av Cassandra Eason som heter Stora boken om pendeln,hon ger massor av bra tips om allt vad en pendel kan användas till och den finns på newpage.se om den inte är slut just nu igen:-)
Pendelkartor-duk visste inte att det fanns man lär sig något nytt varje dag 
Lycka till med pendlandet och kanske får du fler bättre tipps än så här av någon annan !!
Tack för all information! :-D och ska kolla på nätet efter denna boken.
en fråga till, hur många frågor man ska ställa? Begräns eller man får fråga pendeln om man ska fortsätta fråga. Det har jag gjort och det har gått bra. Men duger det bra så i fortsättningen?
Ni andra som läser här, vet ni vart man kan köpa pendelkartan? tips?
Jaha, nu ser jag att det finns två identiska trådar om Pendeln, blev kanske en dubbel när du skapade tråden Winta?
I alla fall, jag har svarat dig i den andra, såg inte den här förrän nu. :-)
Kanske är dumt att ha två likadana trådar igång, så jag klipper in det jag skrev i den andra, så vi håller diskussionen på en och samma plats. (Kanske kan du be moderatorn att ta bort den andra tråden, den känns ju överflödig som sagt?:-)
Så här skrev jag i andra tråden:
Hej Winta!
Ja, jag använder pendel emellanåt för att ta reda på olika saker. Så här ser jag på dina frågor:
"Vad är det man inte ska göra och får göra?"
Vet inte riktigt vad du är ute efter här. Du väljer själv vad du får göra och inte.
Det finns ingen annan som bestämmer det åt dig, ingen "pendelmyndighet" som har satt upp regler. :-)
Du kan använda pendeln till allt möjligt, till vad är som sagt ditt eget beslut.
"Hur ofta ska man använda pendeln?"
Finns ingen regel om hur mycket eller hur lite, återigen är det upp till dig. Gör det så det känns bra.
Självklart är det som med all divination, att ju mer du övar, ju mer lär du dig och desto tydligare blir din intuition. Intuitionen är en viktig del i divination.
"Spelar det någon roll om man använder vänstra eller högra handen?"
Nej egentligen inte. Det finns en del att säga om teorier kring vilken hand som "tar emot" och vilken som "sänder" energimässigt, men om du tycker det funkar bra som du gör, så fortsätt med det. Är du högerhänt?
"Fick veta att det finns såna pendelkartor eller såna duk med "Ja, Nej, vet inte, osv, vart kan man köpa dem?"
Vet tyvärr inte på rak arm var du kan köpa såna, men vad jag tänker är att du kan ju göra en sån karta själv? Ta en bit tyg eller ett papper och skriv ner de alternativ du vill. Enkelt och lätt. :-)
"En fråga till, hur många frågor man ska ställa? Begräns eller man får fråga pendeln om man ska fortsätta fråga. Det har jag gjort och det har gått bra. Men duger det bra så i fortsättningen?"
Om det funkar bra som du gör, så fortsätt du med det. Lita på dig själv. :-)
Tunridan: Ja det blev nog dubbel klick av misstag så det blev två trådar. hehe. Vet ej vem moderatoren är, eller om H*n ser här inlägg att tar bort den andra tråden. :-)
-----------------------------------------------------------------------
"Vad är det man inte ska göra och får göra?"
Menade med denna frågan, vad för gräns man får fråga. T.ex relation mellan mig och t.ex pojkvännen som giftemål, barn o sånt. Tanke på att det är en annan person man frågar om.
och är det också att man helst ska inte fråga om vännen, familjen (när det inte gäller om mig) Uppfattar det från walkinbeauti att man helst ska fråga först om tillåtelse.
------------------------------------------------------------------------
Ok får kolla hur jag kan göra om att fixa pendelkarta eller finns någonstans. Det fanns faktiskt en bild jag såg hos gammal tråd här som visade typ: Ja, Nej, kanske, vet inte, o fler ord till. Så kanske finns någonstans att köpa eller den person har gjort den själv. :-).
Hur ofta använder ni pendel? :-)
Stämmer det för mesta efter ni frågat och sen se vad som hände framåt?
Jag tror att den andra tråden är borttagen nu, ser den inte. :-)
Jag kan ju bara säga min åsikt, precis som walkinbeauti säger sin. För hur vi än vänder och vrider på det, så är det åsikter. Inga absoluta sanningar. Därför är det viktigare vad DU tror på, än vad jag eller någon annan tror eller tycker…
Min upplevelse är att det inte finns några redan förutbestämda regler kring något här i livet. Det är människor själva som skapar dessa regelverk. Så, det är fortfarande upp till dig att göra det som känns bäst för just dig.
Sätter man upp en massa regler för sig så skapar man dessutom genast en bild som man sedan måste "leva upp till". Och det misslyckas man med förr eller senare. Och då blir det så jobbigt. :-)
Jag gör som så att jag tar varje beslut när det kommer och gör en bedömning där och då. Jag låter mitt inre vägleda mig, ju mer man känner sig själv ju lättare blir det att följa intuitionen. Det som är rätt för mig, kan ju vara fel för dig. Eller tvärtom.
"Vill jag verkligen veta detta", kan vara en bra fråga att ställa sig själv innan man gör en divination. Om man fattar varje beslut på ett medvetet och ansvarsfullt sätt, så blir det inte så himla krångligt. Låt hjärtat vara med i dina beslut. :-)
"Hur ofta använder ni pendel?"
Helt beroende på behovet. För mig är pendeln ett redskap för divination, ett redskap, inte alltid en nödvändighet.
"Stämmer det för mesta efter ni frågat och sen se vad som hände framåt?"
Jag har inte funderat på det ärligt talat. Jag brukar inte använda pendeln för att sia om framtiden så mycket, mer för att få information om något som sker i nuet. Sist var det för att ta reda på vem som besökte mig (ande/energi) och vad denna ville.
Tackar för svaret! :-)
En fråga till innan det nog e klart med alla frågorna…
Ska man "skydda" sig innan, med t.ex att tänka om en bubbel runt mig. Det sägs att det kommer något liten luring så man skyddar innan man kör i gång?
Eller är det bara att köra i gång?
#7 Varsågod! :-)
"Ska man "skydda" sig innan, med t.ex att tänka om en bubbel runt mig. Det sägs att det kommer något liten luring så man skyddar innan man kör i gång?"
Din fråga kommer från en rädsla du har för att det kan hända något "farligt" eller "otäckt" när du använder pendel. Detta är bara grundat på en diffus rädsla för det okända.
Och vem har sagt att det ens skulle komma någon "liten luring"? Förmodligen någon som också bär på en rädsla för det okända, det är väldigt vanligt med vidskepelse bland människor…kanske mer vanligt än man tror_…
_
Att tänka sig en bubbla kan vara ett bra sätt att skapa fokus och koncentration på det man ska göra, man samlar sig liksom - om man känner att man behöver det. Men det är inget måste.
I grund och botten är det bra att fråga sig själv varför man gör något, alltså varför skapar du en bubbla? Vad är din anledning, ditt syfte med det? Vet du det?
Att göra något bara för att någon annan sagt att man "ska" göra så, är inte en tillräcklig anledning, tycker jag. Ifrågasätt.
Kanske du kan fråga personen som sagt att det kan komma en luring, var denna fått informationen från?
Har han eller hon direkt erfarenhet av att det faktiskt är så?
Eller är det bara något som h*n tror eller själv har hört från någon annan, som i sin tur hört det från någon? Lösa rykten kanske?
Så ta tag i rädslan. Låt inte rädsla kontrollera dig i livet, oavsett om du använder pendel eller gör något annat. :-)
Ingen aning faktiskt, jag var nybörjare och fick den tipsen att "skydda" mig i förväg med bubblan eller något sådant. Får fråga denna personen vart i från h*n fått det.
Du som kör i gång med pendeln, hur gör du med i början, om man ska fråga om ljuset är här. Sen efteråt fråga vilket är ja, nej och vet inte. osv. Eller så är det bara att du kör i gång, frågar på direkt?
Ingen aning faktiskt, jag var nybörjare och fick den tipsen att "skydda" mig i förväg med bubblan eller något sådant. Får fråga denna personen vart i från h*n fått det.
Du som kör i gång med pendeln, hur gör du med i början, om man ska fråga om ljuset är här. Sen efteråt fråga vilket är ja, nej och vet inte. osv. Eller så är det bara att du kör i gång, frågar på direkt?
"Du som kör i gång med pendeln, hur gör du med i början, om man ska fråga om ljuset är här. Sen efteråt fråga vilket är ja, nej och vet inte. osv. Eller så är det bara att du kör i gång, frågar på direkt?"
Vet inte riktigt vad du menar med "ljuset"? Jag frågar aldrig om "ljuset är här" nämligen.
När jag ska använda pendeln så sätter jag mig ner vid mitt altare (oftast), jag brukar tända ett ljus och eventuellt lite rökelse. Detta är inte något måste, utan är mer något jag gillar att göra för det skapar en viss stämning och förbedelse.
Sen tar jag några lugna andetag, slappnar av i kroppen och tar kontakt med himmel och jord. Landar i mig själv, är närvarande och fokuserad.
Jag har redan frågat pendeln vilket som är ja och nej, det var bland det första jag gjorde när jag köpte den så det vet jag redan.
Så jag kan, när jag känner mig redo (dvs närvarande, fokuserad, lugn i kropp och sinne), bara sätta igång att fråga det jag undrar.
Men om det kanske var länge sen jag använde pendeln, så kan jag ställa frågor till den som jag vet svaret på, för att "värma upp" och få fram rörelsen för ja och nej (det är mest för min egen skull i såna fall och heller inget måste).
Det kan vara frågor som: regnar det ute nu, älskar jag mina katter, osv. Alltså frågor som det inte finns någon otydlighet kring, utan som jag vet har tydliga ja eller nej-svar.
En pendelkarta som funkar bra för mig är utformad med bokstäver, siffror ja och nej tar jag som medsols och motsols. Höger till väster -vänster till höger som "vet inte" stillnar till "paus"
Mina pendelkartor brukar se ut som ett horoskop ungefär. Bokstäver (och siffror om du vill det), utmed ringens kant, sen drar jag streck in mot mitten, i mitten på varge fyrkan utmed ringens kant står det då en bokstav och alla linjer möts i mitten till en punkt. Där har jag pendeln. Gör inte för stor ca 10 cm i diameter funkar bäst för mig, tar mycket energi annars.
Jag brukar sätta på lite lugnande musik i bakrunden, tända ljus, ta fram te eller nån annan dryck, rökelse. Kasta en cirkel om du vill.
Jag brukar även "lära" pendeln om den är ny eller inte använts på länge. Håll då pendeln still en stund över varge bokstav och säg namnet högt, gå sen vidare till nästa osv. Snurra den medsols och säg ja, snurra motsols och säg nej. När lektionen är över håll den still en stund och samla dig och börja.
Hoppas det var till hjälp, ska försöka fixa en pendelkarta man kan skriva ut som jag kan lägga upp.
Nu har jag bifogat en bild man kan skriva ut (om det går och fungerar som jag vill)
"Ja" är höger till vänster - vänster till höger och "nej" är uppifrån och ner - nerifrån och upp.
Jag har inte med siffror…men det går att stava till.
Tack för era rader! Är ibland seg på att svara men nu gör jag det ;). Låter bra ide att prova den bilden som du (Stass) visat.
En fråga som jag har undrat över, det med anden i glaset och om man använder pendeln. Är det samma sak? Eller helt olikt… Tanke på att det sägs att en del som brukar använda anden i glaset som är farligt?
För mig är pendeln ett redskap,Just när det kommer till pendelkarta anser jag att det är likt ouijia-bräde, anden i glaset och andra sådana redskap som gör kontakten enklare mellan andevärlden och dig. Du öppnar en kanal och öppnar upp för kontakt. Det behöver inte bara vara din släkting, guide eller annan kär vän som svarar.
Men det finns delade teorier om det. Andra menar att det är stenens inneboende energier och ande eller/och din inition(lr hur d stavas)
#14 Pendeln kan vara ett redskap för att komma i kontakt med andar och olika väsen om man vill det.
Men med det sagt så är pendeln för många även (eller kanske uteslutande) ett redskap för att komma i kontakt med sin egen intuition och egen inre kunskap. Då har det inget med andar att göra.
Kort och gott; anden i glaset och pendeln ser jag som olika saker eftersom anden i glaset är något som bara är inriktat på att, som namnet antyder, få kontakt med andar.
Medan pendeln alltså inte nödvändigtvis behöver ha något med andar att göra. :-)
:-) ok intressant och i förrgår beställde jag boken som hette "Stora boken om pendeln". Extra kunskaper får det bli när man fått den och förstå bättre än hur jag gjorde innan med pendeln hehe..