Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2511 ggr
annizan
0

Mediation

Hej på er!

Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Jag brukar hålla på mycket med mediteringar/avslappningsövningar och jag är även reikimaster, så jag pysslar en hel del med det också :)

Men nu till min fråga:

Jag har haft en väldigt stressig period i mitt liv och har därför försökt reducera stressen med meditation. Jag använder lite olika avslappningar, det beror lite på dagshumör. Men jag undrar en sak, jag brukar sjunka djupt ner i medvetandet och slappna av, men nu de senaste gångerna har jag liksom försvunnit helt och hållet i något slags tomrum, där jag nästan sovit, men ändå inte och jag "vaknar" alltid i slutet av meditationen(använder ofta guidade sådana)och upplever att jag inte alls hört vad som sagts under guidningen, men jag vaknar i samband med att man ska komma tillbaka i nuet.

Somnar jag? Eller är jag på rätt väg?

Gaiatri
0

Om ditt syfte är att bli avslappnad så är du på rätt väg. Jag tror att du sover lite lätt och det är kanske det du behöver. Jag har också somnat ibland när jag gjort sådana avslappningsövningar. Man får en liten paus för återhämtning.

Om du syftet är att följa med i guidningen så behöver du vara kvar i vakenhet men gå in i ett mer vaken-drömtillstånd. Men då är du hela tiden medveten om och hör guidningen.

Det finns också andra slags meditationer när man går in i ett drömtillstånd för att uppleva nån slags astral drömvärld. Detta görs tex med trumresor.

Om syftet är att komma i kontakt med själen så är det andra slags meditationer som används men då är man hela tiden medveten och då ska man inte somna. Med denna typ av meditationer kommer man in i en slags inre stillhet men fullt vaken i det inre. Det är mer så att det fysiska och yttervärlden inte upptar någon speciell uppmärksamhet, inte heller yttre känslor är närvarande. Man vet om den yttre världen och vet om kroppen men är inte fokuserad i kroppen utan i en inre uppmärksamhet.

retep
0

När våra sinnen och kroppen under meditation får stillhet och djup vila. Då får vårt sinne möjlighet att röra sig mellan de olika medvetandetillstånden…från vakenhet till sömn och dröm.

Är vi trötta och kanske fått för många intryk att ta hand om, då kan detta du beskriver ske.

Mixen av dessa tre medvetandetillstånd tenderar från och till att du erfar Transcendentalt Medvetande eller Varat… Det medvetandetillstånd som ligger bortom sinnevärlden och kroppen.

Det kan vara abstrakt om det är första gången du får denna förklaring…så fråga gärna

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

annizan
0

Tack!

Jag tror jag förstår hur ni menar :)

Jag har haft otroligt häftiga upplevelser under meditation så det är lyckligtvis inte alltid jag hamnar i "drömlandet".  Jag har som sagt varit väldigt stressad, så jag antog att jag behövde slumra lite och läka :)