Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2574 ggr
[resande71]
0

Otacksamhet

Det finns en saga som vill säga oss något om vår otacksamhet för det vi har. Jag brukar påminna mig med den när livet känns tufft och motigt. Den lyder så här:

Det var en gång en man som hade ett litet hus fullt av fru och en massa barn. Han var mycket less på sitt liv och gick därför till en vis gubbe i byn. Den vise gubben lyssnade till mannens klagosång och frågade sedan om mannen ägde en get.
- Ja. sa mannen.
- Ta då in geten från lagården och låt den bo med din familj i en vecka, sedan kommer du hit igen.

Mannen gick moloket hem och tyckte han fått världens sämsta råd från den vise gubben. Han gjorde dock som gubben sa och återkom efter precis en vecka.

- Nå, hur har det gått? frågade gubben.
- Det är FRUKTANSVÄRT! Geten luktar illa, äter upp allt vi har i huset och bajsar överallt på golvet!!! utropade mannen frustrerat.
- Bra! Ta då ut geten i lagården igen och du kommer se att du lever i paradiset!

När allt känns jobbigt påminner jag mig om detta och säger för mig själv: Nu är det dags att ta in geten!

/Lena.

retep
0

NU! är det dags…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

nidlo0
0

Ungefär som när man plockar ut en småsten ur skon, som har legat och skavt.

Loet_old
0

Ja den berättelsen är bra att ha med sig.Glad

Gaiatri
0

Det var en bra berättelse. Glad

Det är alldeles för lätt att glömma bort det som är bra och att vara tacksam för istället för att ta allt det bra för givet.