Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2121 ggr
retep
0

Uppmärksamhet

Uppmärksamhet…vad är det?

Vad är värt att uppmärksamma?

(typ sina tankar eller beteende)

Hur uppmärksammar man det?

Vem och vad är det som uppmärksammar?

Vad leder den uppmärksamhet till?

(typ du blir bättre på att vara uppmärksam)

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Glimtar
0

*Att bli medveten om något.

* Allt det som är negativt och som kan förändras till något positivt istället.

* Genom att fokusera och bli mer medveten om det.

* Mitt medvetande och medvetandet.

* Ökad medvetenhet.

[magicadehex]
0

Allt och inget

Genom insikt och utsikt

Medan du uppmärksammar alltet så uppmärksammar alltet dig

Insikt och utsikt (eller upplysning Oskyldig

Översätter man ordet uppmärksamhet till sanskrit så får man ordet ????? dhyana, som är en av yogans åtta vägar enligt Yoga sutra.

Översätter man ordet uppmärksamhet till latin så får man ordet Cura, vilket också har betydelsen Vård av.

Synonymer till uppmärksamhet är:

• vakenhet
  • vaksamhet 
  • observans
  • koncentration
  • beaktande
  • intresse
  • uppståndelse
  • artighet
  • omtänksamhet
  • vänlighet

Vänligen/Magica

Glimtar
0

Gillar beskrivningen utsikt! Skrattande

Klarare insikt leder till klarare utsikt.

retep
0

Man kan också ha insikt om utsikten och utsikt över insikten…eller

Så kul Magica att du visste(?)det om Yoga, det "uppmärksamma"sättet att förena.

Tack för synonymerna, de hänger ihop på ett fint vis…

Nu skall vi se vad vi kan mer göra med uppmärksamheten…

Tänker att jag börjar med handlandet, det vi gör tokigt och dumt av gammal O-vana…Som att trängas i en kö…bli arg och vara otrevlig mot någon, som kanske inte förtjänade det…bli upprörd för att någon satt sig på din stol…att torka diskbänken och lägga saker på rätt plats även om det inte är nödvändigt eller att den du ev. lever med redan har gjort det…

Någon som känner igen sig?…kan omsätta* egna knasgrejor kring mina frågor?

* visa på egna "fel"och hur du gör eller tänker att du kan ändra på dem.

Nästa fråga blir kring Tanken och Tänkandet

/ Peter

NiklasEri
0

Att mjukt lägga sin inre syn på något.

Allt.
Men uppmärksamhet kan leda till att man får insikten om att släppa sådant som fängslar en.

Genom uppmärksamhet.

Hela din varelse uppmärksammar. Gud uppmärksammar. Alltet uppmärksammar.

Insikt. Förändring. Spontanitet.

/Niklas

[Trulig]
0

#4 Själv har jag lärt mej vara uppmärksam på hur kroppen känns. Ofta hinner jag inte uppmärksamma att mina tankar är negativa men kroppen reagerar starkt och direkt. Kopplingen: Tankar som leder till känslor som leder till att kroppen reagerar, går så oerhört snabbt. Genom att lyssna på kroppen får jag sedan försöka backa bandet och kommer fram till vilken tanke det var som fick min kropp att reagera. Nyttigt!

retep
0

Uppmärksamhet och tanken…

Idag lät jag min uppmärksamhet leda mig till att inte rusa fram till övergångsstället i väntan på grön gubbe.

Jag stannade upp en bit ifrån, intill en husvägg för att jag hade uppmärksammat hur regnet och blåsten for fram.

Säkert är det för att jag sedan en lång tid, som regel inte längre går mot röd gubbe, särskilt inte vid hårt trafikerade gator.

Uppmärksammade detta jäktande ouppmärksamma beteende en gång då jag tänkte.
- Varför står jag här med tårna ut i gatan när bilarna far förbi?
Såg hur andra också chansade, hur bilar och bussar fick bromsa in och tuta.
Snabbt och vilt rusar vi över till andra sidan för att där ofta återgå till ett lugnare tempo.

Men så idag stod jag där vid husväggen i min stilla uppmärksamhet och väntade på grönt.
Mitt tåg var i tid för jag styrde tiden, mer än den styrde mig.

/ Peter

NiklasEri
0

Jag har uppmärksammat, att de som går över vägen innan röd gubbe blir grön, inte tjänar mer än några sekunder…

/Niklas

Gaiatri
0

jag tänker att uppmärksamhet är beroende av vår erfarenhet och medvetenhet om omvärden. Det jag inte förstår är svårt att uppmärksamma. Det jag just håller på att lära mig är jag oftast mycket uppmärksam på och bearbetar den information och de intryck som hjälper mig i det nya. Det som är gammalt och invant kanske man ibland glömmer bort att uppmärksamma eller så uppmärksammar man det så automatiskt att man inte tänker på att man uppmärksammat det. Dvs sådant som ligger under medvetandets tröskel.

oftast uppmärksammar vi det som vi tycker är felaktigt. Jag tänker att det egentligen är mer värt att uppmärksamma det som vi gillar och tycker är bra. Ge det lite mer energi. Det är lätt att fastna i att uppmärksamma allt som är dåligt i ens omgivning men vi skulle kunna uppmärksamma det som vi vill ha mer av och som vi vill ska växa och gro hos oss själva eller hos andra.

jag skulle vilja skilja på uppmärksamhet och observation. Jag kan observera det som sker i världen och observera mina reaktioner på det som jag ser. Men jag försöker att förändra mitt sätt att uppmärksamma och ge energi till det som jag observerat. Att ge mer positiv uppmärksamhet och mindre negativ uppmärksamhet. Jag har dock inte vänt mitt tänkandet helt men jag har uppmärksammat att det finns en möjlighet till det.

observatören observerar men personligheten ger uppmärksamhet.

det beror på vad jag uppmärksammat och på vilken nivå jag uppmärksammat.

retep
0

Gaiatri!

Tack för dina fina svar och det du delar med dig…De tre första är bland de bästa jag fått!

(Har fått många svar på ett annat forum också)

Får jag? Så utmanar jag dig litet och ger dig bakläxa…ha ha…på de de två sista…litet mer utförligt och djupare, tack

Vänligen _Peter