Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4297 ggr
Zynell
0

Funderingar.

Jag har ständigt mycket funderingar och tänkte höra lite vad ni tror och tycker om dessa:

(Jag är inte intresserad av att bli hänvisad till någon artikel då jag ändå har svårt att förstå dem.)

1. Går det att ta reda på vilken astralplan man befinner sig på??

2. Om man i detta liv tror på den andliga sidan, kan man då bli ateist i nästa liv?

3. Om jag i detta liv är intresserad, till exempel, av musik kommer jag ha kvar detta intresse i nästa liv?

4. Byter man personlighet inför varje liv?

5. Kommer man alltid vara intresserad av det som just intresserar en? Om jag till exempel älskar att spela piano, kommer jag alltid vilja lära mig att spela piano eller kommer jag i nästa liv vara totalt ointresserad av det eftersom jag redan kan det i det här livet?

5. Om man bär på väldigt mycket ilska för att saker och ting går emot en hela tiden, betyder det att man degraderas i astralplanerna då?

6. Vad krävs för att komma upp i astralplanerna? Och vad krävs för att komma ned?

Sitter precis och läser "universums plan" av Lena Ranehag och många frågor och funderingar dyker upp. Varför kan ingen någonsin skriva en sådan bok som också svarar på de frågorna som man får under läsningen!  … fast det kanske inte går. Tungan ute

bluemary
0

Jag börjar med fråga 5.

Vad jag har läst av duktiga medium så är det som så att
om du i ett liv har varit oerhört duktig på att ex spela piano
så behöver du inte fortsätta med detta i livet som kommer efter.
För du har ju redan lärt dig.
Utan i nästa liv så är det något nytt som du ska lära dig.

Det är vad jag har läst.Och tror på. Glad

Med vänliga hälsningar

Zynell
0

#1 Kan känna så med vissa saker. Matematik till exempel samt kemi. Jag dras till det, men jag har aldrig praktiserat dem och är fullkomligen värdelös på det, framför allt på matte. Hur mycket jag än försöker lära mig det så går det inte. Det blir bara blackout i huvudet på mig när det gäller matte. Kemi är lite lättare men det är problem där med. Det känns som om jag är fullkomligen låst för dessa ämnen - naturvetenskapliga ämnen det vill säga.

mikj
0

Jag har inte läst boken du refererar till, men ska utifrån andra källor göra ett försök.

#2. Möjligtvis om du inte kommer i kontakt med andliga ting i nästa liv. Det skulle inte nödvändigtvis vara en tillbakagång i din andliga utveckling, utan ge andra lärdomar.

#4 Ja personligheten styrs ju av saker som hänt innan födseln, men kan även påverkas från yttre omständigheter i nästkommande liv.

Zynell
0

#3 Jag kan känna att den person jag är till vardags är inte den person jag känner att jag är inombords. Vår miljö och omgivning påverkar vår personlighet väldigt mycket, men om man tar bort detta så är jag i grund och botten så som jag känner mig inombords. Utåt ser folk mig nog som sönderstressad, uppgiven och lättretligt pga tufft liv, men inombords känner jag mig som en stillsam, harmonisk och varm person med ett alltid vänligt leende på läpparna. Det är vad jag tror är min RIKTIGA personlighet.

Men det jag menar lite med fråga 3 är om jag i detta liv är blyg, skygg och tystlåten (= riktiga personlighet) kommer jag då vara tuff, kaxig och framåtgående i nästa liv? För mig är dessa saker en del av den jag egentligen är. Är jag blyg nu så ligger det i min natur att vara det i alla liv, samma sak gäller till exempel att vara kaxig. Att vara ständigt stressad och ilsken på omvärlden är inte en del av den riktiga personligheten, enligt mig. Det har skapats utifrån det liv vi lever här, dvs det vi utsätts för.

Gaiatri
0

1. Jag vet inte riktigt om man kan ta reda på vilket astralplan man ligger på, men jag tror att vi har astral materia som vibrerar men olika nivåer eller astralplan. Så viss del av den astrala auran befinner sig på ett plan medan viss del vibrerar till ett annat "plan" inom den astrala sfären. Man befinner sig alltså på kanske flera olika plan vibrationsmässigt även om en vibrationsnivå dominerar.

2. Jag tror att man skulle kunna gå från troende till ateist i ett annat liv. Det är lite det som har hänt att vi gått från en världsbild med någon slags andlighet: genom någon av de stora religionerna, eller en mindre religion, eller tex naturreligion av något slag; till en världsbild som distansierar sig från det andliga. Jag tror dock att trenden håller på att vända och många börjar upptäcka den andliga sidan igen.

3. Om man tar med sig sina intressen från detta liv till nästa tror jag är olika. Det kan bero en del på stråluppsättning(de sju strålarna) och på de astrologiska förutsättningarna man har under olika inkarnationer. Det kan vara så att man behöver fokusera på andra saker och utveckla nya talanger under nästa inkarnation eller så behöver man kanske finslipa det man arbetat med under detta liv.

Ibland kan man känna av att det här har jag gjort förut och nu vill jag gå nya vägar och ofta kan man arbeta med att utveckla olika dela i cykler så att man kanske kommer tillbaka till det flera liv senare och höjer det man lärde sig några liv tillbaks.

4. Esoteriskt sätt byter man personlighet i nästa liv. Det finns kvar minnen av erfarenheter inkodat i det som bygger upp den nya personligheten men oftast får man nya stråluppsättningar och astrologiska förutsättningar under nästa inkarnation. Detta innebär att man kan få lite olika uttryck och beteenden. Självklart finns det vissa tendenser som ligger kvar men de energier som går genom oss i form av strålar och astrologiska impulser och intryck behöver vi lära oss att hantera.

Varje stråle och astrologiska tecken och planeter har olika kvalitet som vi påverkas av. Dessa kan komma till uttryck på olika sätt och vi behöver lära oss att hanter dem på rätt sätt och ofta höja dess uttryck genom oss. Det finns olika svagheter och styrkor som man kan känna av och de kan förändras när man byter strålar och astrologiska tecken i nästa liv.

5. Intressen varierar ganska mycket pga strålar etc. Därför kan vi utveckla mångsidighet genom att leva många liv. Sen kan man kanske ha vissa intresseområden som återkommer.

6. När det gäller astralplanen eller den emotionella mogenheten så tror jag att man får ta utvecklingen lite i taget och nå mogenhet för att höjas till nästa "plan". Jobbar man på med att förstå sig själv och sin omgivning så manar det på förändring i de områden som man behöver höja sig i. Ofta så kan man uppleva det som jobbigt att upptäcka hur man fungerar och relaterar till omgivningen och det kan vara svårt när fokus sätts på det men det är alltid bra att se vad som fungerar och det som fungerar sämre för att kunna arbeta på det och försöka utvecklas.

Zynell
0

#9 Det där är mycket överkurs för mig. Tyvärr förstår jag inte mycket av det du skriver pga jag helt enkelt inte är insatt i vissa av ordens betydelse. Tungan ute

Ingen annan som har funderingar kring dessa saker? Jag är inte ute efter rätt och fel, utan bara funderingar. Skrattande

Tride
0

Beträffande ateism: Att många dras till ateism nuförtiden tror jag hänger samman med religiöst maktmissbruk och korruption bland prästerskapen i olika religösa system. Innerst inne bevarar vi vår andliga kärna som vår ursprungliga sanning, och ateismen kan faktiskt vara ett sätt att skydda denna kärna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Zynell
0

#8 Jag brukar säga att jag är katolik eftersom jag föddes inom den religionen, men det är ingenting jag utövar på något sätt. Jag står inte bakom någon religion över huvud taget för ordet "religion" har, som du säger, en lite negativ klang idag. Jag är dock inte ateist utan jag har min egna uppfattning. Skrattande

Internettan
0

#1:

Vad jag har läst av duktiga medium så är det som så att om du i ett liv har varit oerhört duktig på att ex spela piano så behöver du inte fortsätta med detta i livet som kommer efter. För du har ju redan lärt dig.

Jag har också hört (läst) detta någon gång. Men då kommer frågan: Vad ska man ha pianospelandet till? Spelar vi piano i andevärlden? För annars fattar jag inte riktigt vad som menas med att "redan ha lärt sig och inte behöver fortsätta med det". För jag antar att man inte kan spela piano automatiskt i nästa fysiska liv utan då står man liksom på noll igen. Så exakt vad är det man lärt sig och på vilket plan finns denna kunskap?

Det finns ju "underbarn" som är otroligt skickliga på piano redan som små. Man skulle kunna tänka sig (och någon har nog sagt detta också) att dessa barn var duktiga på pianospel i sitt tidigare liv. Och då motsäger ju detta att man redan lärt sig och inte tar med sig talangen i kommande liv.

Det tråkiga med all kunskap om reinkarnation är att man får så många olika bud. Vissa säger si och andra säger så. Om några har fel så kan ju lika gärna alla ha fel, på något sätt. Man undrar ibland vilken källa (vilka källor) man använder för att få fram all denna kunskap och hur pålitliga dessa är.

"Every point of view is a view from a point."

Gaiatri
0

Jag tycker att det är intressant detta med talanger och underbarn inom olika områden och det tycker jag tyder på tidigare erfarenheter och utveckling. Om de inte har tränat mycket på det de är så bra på i tidigare liv, så var kommer kunskapen eller erfarenheten ifrån?

Jag tror att det är lite olika om man fortsätter med sina intressen eller om man utvecklar andra saker nästa liv. Ibland är man "färdig" med något och andra gånger kanske man vill fortsätta utveckla det man håller på med.

Något som jag funderat en del på är att vi är så sociala och utvecklas vanligtvis mycket fort de första åren. Vi lär oss att tolka föräldrars och omgivningens signaler förhållandevis fort och använder oss av det som gynnar oss i relationen till omgivningen. Vi lär oss ändå enormt mycket som barn och sen planar utvecklingen ut och vi använder oss mycket av det som vi lärt oss som barn.  Jag tänker då hur kan vi vara så snabba på att lära oss som barn om vi inte gjort tidigare erfarenheter och "återupptar" gammal kunskap och erfarenheter.