Island vulkaner
Ingen som skrivit om island här ser jag, fast det kanske inte är så mycket att diskutera på AU?
Jag funderar på det här med att det är stilla i luftrummet över delar av europa nu. Det är märkligt men jag upplever det som ett ovanligt lugn nu. Jag är inte lika stressad som jag brukar vara. Det påverkar kanske mer än vi tror med all aktivitet i luftrummet.
Jag tänker också på att luftelementet representerar det mentala och att det nu blir en slags paus i den lägre mentala sfären. Det är kanske egentligen i en sån här situation som större gruppmeditationer skulle kunna vara bra att genomföra när det inte är lika mycket" tjatter" utan mer stillhet och paus.
Ännu ett tecken på de som komma skall.
Misstänker att detta bara e början - med alla jordbävningar etc. som varit i vinter. Värsta urblåsningen kommer väl i sommar/höst i så fall - med allt kraftigare/fler av div. ''naturkatastrofer''.
Iaf en konsekvens e att man skulle ha släppt ut ofattbara mängder koldioxid
Flyget:
Det handlar om ungefär 250 000 ton koldioxid per dag, grovt räknat som flygtrafiken över Europa släpper ut när allt är som vanligt.
…''Till exempel skriver Klimatmagasinet Effekt att "inom loppet av timmar har vulkanen på Island lyckats med det som varken regeringar, klimataktivister eller någon annan förmått hittills - att begränsa människans utsläpp av växthus- gaser".
En grov uppskattning är att i torsdags och fredags sparades mer än 2,5 miljoner ton koldioxidutsläpp i Europa.
Enligt uppgift spyr Eyjafjalla- jökull inte några större mängder koldioxid. Möjligen kommer partiklarna till och med att kyla ner den globala medeltemperaturen som har varit hög under det här årets första månader.
En del andra miljöeffekter är att vänta. Var hamnar svavel, klor och andra otrevliga gifter från röken? Hur stora är skadorna på naturen närmast vulkanen? Har partiklarna påverkat människor med luftrörs- problem?…''
-----
Inga små kvantiteter fr flyget alltså - en stor del e bara nöjes-/semesterresor - dvs helt onödig miljöförstöring!
/L

# 1 jag har samma upplevelse som dig, ett slags lugn i energierna.En stillhet.
Jag tänker att det kan finnas ngt positivt att lära sig nu, om det blir så att detta kommer att pågå under en längre tid - nämligen förmågan att dra ner på takten och låta saker ta tid.Att kunna vänta.Stilla stressen.Back to nature är enda vägen för att klara av situationen.När makten ligger utanför oss så kan vi inte göra annat än anpassa oss.Det är nyttigt för oss att lära..ibland.
Sedan skulle jag också vara ursinng om jag var en naturkraft på denna jord…så som människan tar illa hand om den…

Känner också en sådan behaglig tystnad..Märkte av det med en gång..Blir lättare i kroppen o hör saker som jag inte har tänkt på innan-hört.
Konstigt att dom ljuden från planen kan påverka en så mycket.
I går var det inte så tyst..Märkte med en gång att dom var uppe o flög…
Naturkatastrofer har funnits på Moder Jord så länge Jorden har funnits…Vi hade nog inte tänkt på Denna om inte flyget hade blivit inställt..Mina tankar..
Otäcka - men vackra bilder, iaf när man sitter på säkert avstånd - 2.000 km därifrån.
http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/more_from_eyjafjallajokull.html
http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/icelands_disruptive_volcano.html
/L
Fantastiska bilder- tack
#6 - 
--------
Den som vill se de ensklida flygplanens positioner på karta - varifrån & vart de skall:
----o---O---o--- Watch Air Traffic - LIVE! flightradar24.com
….peka på det plan (gult blir rött) som intresserar & klicka på det - så kommer info i rutan t. h. (se bild)
(sidan uppdateras autom.)
------------
RadarVirtuel.com with a Volcano Ashes Layer
/L
Video: 55 sek. visar flygtrafiken - under & efter att askmolnet minskat igen.
Massor av flygplan som korsar Europa/dygn
/L