Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4503 ggr
Monky
0

EGO?

Hej alla underbara själar!

Jar har rensat ut en hel del "skräp" nu under hösten, tidigare också, men nu i höstas har det gått fort.

Jag känner att jag kommit närmare min "inner being" men de senaste dagarna här har jag kommit i kontakt med något som inte alls känns kul.

Något som finns kvar pockar på uppmärksamhet och beter sig motsträvigt.

Kan det vara egot? Om det är det hur jobbar jag bort egot? Några här som har erfarenhet?

Varma julkramar!

Glad

Ranamir
0

Bra att du gör dig ren från gammalt skräp. När man kommit en bit på vägen så blir man också mer mogen att få upp sådant som man inte var redo för innan, allt mer kommer upp när man är redo för det. Tillåt dig att få upp det som vi komma upp. Ta det i din egen takt. Tänk också på att det som känns jobbigt är inte farligt, utan det är bara minnen (blockeringar).

Försök förstå vad som kommer upp, vad det kommer ifrån osv. Förlåt andra som är inblandade och dig själv för att lättare släppa, för troligtvis så kommer denna blockeringen från något trauma (situation) då du var rädd och satte i dig denna blockering, kanske vad det då andra personer inblandade i situationen.

Julkram tillbakaGlad

Monky
0

Tack Ranamir!

Det du beskriver påminner om hur jag jobbat med gamla blockeringar under en bra tid nu (3 år).

Funderat vidare idag efter det att jag skrivit detta och konstaterade flera saker, bl a det du skriver om att observera det som kommer upp och at tdet är ett utmärkt sätt att förhålla sig till alla känslor och tankar.

Ego är till stor del en del av de blockeringar vi har eftersom ego står för rädslor, kontroll m.m.

Att acceptera när dessa känslor dyker upp och att sluta kämpa. Älska alla känslor för de är en del av en själv. Bemöter man känslorna med kärlek så upplever man att det är det enda man består av.

Egot och tanken kan endast existera i det förgångna och i framtiden, inte i nuet. Detta gav mig nyckeln!

Genom att VARA i NUET så svälter man egot, och istället kommer man åt sitt inre jag/högre jag/inner being.

Glad

Ranamir
0

Ja precis så. Och ju mer blockeringar vi tar bort, ju mer lugn innombords får vi och ju mer i nuet kan vi vara utan ansträngning. Det är svårt att hitta sitt lugn om man hela tiden har ett ego som pockar på med sina negativa känslor, alltid finns där tankar som stör och en oro som alltid är i vägen. Blockeringarna måste bort.

Blockeringarna försvinner oftast inte av sig själv. Och att inte vara rädd hjälper, många är rädda för att titta efter och se vad det är. men det är just att titta efter som gör att man förstår för att sedan släppa, endast då kommer friden, inte genom att undvika blockeringen eller att gräva ner den. men den kan vara tufft ibland, men det är det värt när man känner lugnet och friden komma. Jag har också hållt på ett antal år att rena mig, jag ångrar mig inte en sekund.

Monky
0

Det är en underbar återfödelse!

allhealing
0

När man töjer ut sina yttre gränser där man känner sig bekväm så är det ibland bekvämt att stanna av lite och pusta ut. Det är det som sker just nu för dig. Det är kul att expandera men det är även bekvämt att ha kontroll på skeendet, lite paradoxalt men då vi är programmerade att fungera så eftersom vi gillar att befinna oss i närheten av andra människor och göra som de gör så att vi inte avviker alltför mycket från massan så reagerar vi på det här viset tills vi inser att det inte alls behöver vara så.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Mariann]
0

Sedan får vi inte glömma att egot fyller en viktig funktion. Oskyldig

Så bort ska det inte…..

[Mariann]
0

får jag peka på en annan tråd

Oskyldig

Ranamir
0

Tack för den tråden Mariann. Glad Ska läsa ordentligt, man lär sig alltid något.

Apelsinen
0

Se egot som ett stort träd och alla dess rötter är det du söker.

Man bearbetar bort de små rötterna bit för bit, men man bör behålla de stora, de som håller trädet upprätt.
De små rötterna finns i tusen och åter tusen, men de livsviktiga är bara några få.

Egot är bra i mångt om mycket, så länge det inte tar över och kväver någon annan.
Ett sätt att arbeta bort de små rötterna är att tänka "Jag är bättre, men behöver inte" när en situation uppstår som man inte önskar.

[Mariann]
0

en liten tanke som kanske kan hjälpa är väl den som psykosyntesen (Roberto Assagioli) säger.

Jag är inte mina tankar och mina känslor.

Apelsinen
0

Annars så beskriver V.M. Rabolú det i sin bok och profetia "HERCÓLUBUS eller den röda planeten" ganska utförligt.

Lynxx
0

Ack ja -  de finns (dessutom gott om) egon, så stora att de skulle ha eget postnummer asså! Flört

/L