Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2894 ggr
berobe
0

BIBELN

Många vet inte att såväl Jehovas vittnen som Mormonerna har sin egen bibel - översatt och tolkat för att passa sina syften. (I mormonernas fall går dessutom "Mormons bok" före bibeln.)

Deras biblar är alltså inte relevanta när man ställer den mot "den vanliga bibeln"

Så skall du diskutera bilbeln med deras medlemmar - hur gör du då?

nallox
0

Ja - det gör att ett samtal med dessa anhängare är ganglöst om man tänker refera till Svenska bibeln - oavsett årgång.

lwic
0

Ja herrejistames..sicket elände.

Loet_old
0

Då bör man nog ha läst deras bibel innan man börjar föra en diskussion.

Ja,se dessa tolkningar. vad är rätt och vad är fel(synd).

[Hukanson]
0

Vet ni vilka personer det är som översätter och tolkar den svenska bibeln då ?

Vet ni vilka det är som översätter och tolkar den norska bibeln då ?

Vet ni vilka det är som översätter och tolkar den finska bibeln då ?

Vet ni vilka det är som översätter och tolkar den grekiska bibeln då ?

Vet ni vilka det är som översätter och tolkar den italienska bibeln då ?

Vet ni vilka det är som översätter och tolkar den tyska bibeln då ?

stillness
0

Det sägs väl att King james Bible är Kristendomens originall!

vad jag vet och den är ifrån 1600-talet och mycket verkar man skrivit om i senare biblar efteråt den kom ut genom historien.

, det är vad jag har hört

nallox
0

Ja - det är ju alla dessa olika översättningar och tolkningar som gör det så frustrerande. Så läser man alla "kloka och sakkunniga inlägg" i tråden: "Är allt i bibeln sant" är ju det hela skrattretande!

Bettybony
0

Jag tror det är mycket fiction..Men, det tycker jag nu, det kanske jag inte gör efter att ha studerat.

Jag har inte studerat den noga eller andras biblar heller, men kanske kommer att göra det, just för att få svar och för att förstå människor som är bundna av de olika biblarna och religionerna. Men det jag inte gillar, är de sekter som uppkommer ur dessa biblar. Alla fanatiska människor…. Jehovas vittnen har gjort mig mer än heligt förbannad vid olika tillfällen, bland andra…

Hur jag gör? I dagsläget diskuterar jag inte så mycket med dom, men jag säger också till att de INTE ska pracka på mig någon tro. Vill jag tro, så gör jag det, men inte med hjälp av att det står någon som försöker tvinga mig till det…

nallox
0

Rätt så Bettybony. Stå på dej! Ingen äger sanningen! Skrikandes

NaimaG
0

Jehovas bibel är inte så mycket annorlund jämfört med svenska kyrkan annat än att alla ord där det står Gud är utbytta till jehova vilket på hebreiska betyder "jag är" och står även det med i svenska kyrkans bibel. Att prata om bibeln eller religion överhuvudtaget med ett vittne är inte svårigheter. Mormonerna vet jag inte mycket om.

[Hukanson]
0

Det är ju tråkigt att en kristen inte känner till vad Jesu Kristi Kyrka har för lära och undervisning . Att evangeliet råkar heta Mormons Bok ändrar intet vad gäller evangeliets innehåll .