2012
Läste i tidskriften Illustrerad vetenskap. I en artikel skriver dem om att år 2012 kommer troligen solen få ett stort utbrott. Dessa utbrott följer ett visst mönster. Just nu är solen väldigt lugn. Men forskarna som studerar solen antar att solen kommer att få ett större utbrott år 2012.
Vid ett utbrott skapas en solvind. Denna solvind är egentligen ett omkringsvävande magnetfält. När den kommer i kontakt med jordens magnetfält skapas norrsken. Men även detta underbara ljusfenomen har några negativa saker med sig. Det stör nämligen ut våran elektronik.
År 1989 var det ett mindre utbrott på solen detta orsakade stora strömavbrott i Cannada. Det tog 2-3 dagar innan elen var tillbaka. Myndigheterna lade locket på och hade en del bortförklaringar. Men bara för några år sedan gick dom ut med sanningen.
Vårat samhälle är väldigt känsligt för yttre påverkan.
Så man börjar ju fundera på det här med Maya och året 2012.
P.S är det någon som vet om man har tagit i akt att våran tidsärkning är cirka 7 år fel när man räknade ut från maya kalendern slut datum mot våran? D.S
Jag ahr ingen aning om man tagit med det i beräkningen, har faktiskt inte hört talas om det i Maya sammanhang alls…. 
Solstormarna har jag dock hört om, men det är ju periodiskt återkommande så det ser jag som något naturligt inte som någon "2012 händelse". 

Det lät intressant det där. Jag har hört om händelsen i Kanada men jag visste inte om att det beräknas ske igen 2012. Vad gäller det där med att vår tideräkning ligger fel i förhållande till jesus verkliga födelsår så spelar det inte in på 2012.
Du kan läsa lite om Solen här:
Hur påverkar solen jordens klimat?
T.ex. om 11-års-intervaller - senaste maximum var ca år 2000 - så 2011 är väl på G i detta fallet. Vi får se hur alla satelliter m.m. kommer att drabbas denna gång. 
Faktum är att:
Solen lyser starkare - men jorden har blivit kallare!
De senaste drygt 4 miljarder åren har solen sakta men säkert blivit varmare och modellstudier visar på att solstrålningen ökat med 20-30% under denna period. Samtidigt har jorden med stor sannolikhet blivit minst 5 grader kallare de senaste 50 miljoner åren, vilket kan tyckas märkligt. Under denna period har dock jorden gått från ett tillstånd med hög geologisk aktivitet med en atmosfär med hög koncentration av växthusgaser….
/L
andtic - har du tagit del av Carl Johan Callemans forskning kring Mayakalendern?
De 7 åren har jag inte hört något om, däremot har han kommit fram till att det är 28 oktober, 2011 som Mayakalenderns samtliga nio undervärldar avslutas.
jag tror människans fysiska undergång kmr ske år 2011 dock tror jag inte jorden går under utan människan. Det e det jag tror kring det förhöjda medvetande att vi lämnar våra kroppar å går in i rent medvetande(att vi lever som andar då å inte längre fysiskt. Jag tror människan har gjort sitt här på jorden å ska vandera vidare(andligt) det e va jag tror å dt calleman syftar på kram dcpower
Enligt Callerman går vi in in natten i början på novenber.Detta har jag hört av en god vän. Vad innebär det?

#6 :Jag är ingen expert på mayakalendern, men om jag förstått det rätt så delas tiden in i mörka och ljusa perioder - kallade nätter och dagar. Tror det ska vara 7 dagar och 6 nätter totalt.
Nätterna upplevs ofta som mörka då de är nedbrytande och utrensande faser, dagarna kan kännas ljusare för det är de uppbyggande faserna.
Båda är givetvis bra och nödvändiga i sin växelverkan.
Jag har hört nån beskriva tidens acceleration med ett exempel om att på Jesu tid varade en sån här period (dag eller natt) så länge att tre generationer hann leva sina liv i samma period…
Nu är vi inne på slut-tampen och den sista natten är enligt Calleman daterad att vara från 8 nov 2009 till mitten av november 2010, därefter har vi dag igen till 28 oktober 2011 - och sen tar mayakalendern slut och vi får skapa oss ett nytt sätt att mäta och se på tid!
Mycket spännande det där med vad tid är och hur vi försöker mäta och kontrollera den utan att riktigt lyckas fullt ut… 
Det stämmer att vi går in i den sjätte och sista natten i den galaktiska undervärlden 7-8 november och den varar till 2 november 2010. Exakt vad det innebär klarar jag inte förklara på några rader här. Jag är inte säker på att jag kan heller.
Den planetära undervärldens motsvarande sjätte natt varade mellan 1972-1992 och om du har en bild av denna periods huvudkaraktär kan du dra vissa slutsatser av detta.
Jag minns nu inte hur Calleman faktiskt lade orden men han har pratat om att pengar kommer att förlorai värde under den sjätte natten. Jag och mina mayavänner funderade som bara den på vad han menade med det men nu ser vi att det är överhängande risk för hyperinflation i och med att USA öser ut nytryckta pengar i landet. Kina är det land i världen som har den största dollarreserven. Och jag tror inte man behöver vara nationalekonom för att ana vad som kan komma ut av det läge världen befinner sig i just nu. Calleman var skrämmande precis i hur han förutsåg den finansiella krasch som drabbade världen förra hösten. Vilket stärker min tro på att det är substans i det han säger även denna gång. Kolla in http://www.calleman.com/ för att finna artiklar osv som han lagt ut.
Näe de e inte alls så farligt. Snarare en ändrad medvetandenivå som människan e på väg att uppnå.
Channie West - som har mycket att säga om detta.
Citat:
''Vi är nu i övergången. Vad många av New Age människor och andliga människor på jorden ofta inte förstår är att vi nu Är i övergången. Många väntar på den, förbereder den, visualiserar den, "samskapar" den, mediterar på den, åberopar den, ber om den och allt, medan den faktiskt är HÄR. Och nu, kan det vara så att den inte har så mycket att göra med mänsklighetens förtjänst eller med 144000 eller något annat nummer? Det är en gudomlig plan långt bortifrån som påverkar hela universum och har med ännu mer att göra, än med bara en planet som går upp till en högre nivå.''
''Kan det vara så att det skulle vara bättre att inte anta att början av Övergången är 2012? Kan det vara så att det är slutet av Övergången, istället?''
Den som orkar kan läsa hela på:
http://www.dennyajorden.se/overgang.html
Typsnittet e väldigt jobbigt att läsa - så jag kopierade texten & klistrade in den i ordbehandlaren - markerade all text & valde ett annat typsnitt, typ arial - som e lättare att läsa.
----------
Sen ere ju upp till var & en vad de anser om detta.
----------------
Betr. Calleman & Mayakalendern - så betyder Dag & Natt bara att Dagen är den tid vi (männskligheten) är aktiva, kreativa - Natten tiden för att smälta, kontemplera det som hänt under Dagen. Det behöver inte betyda tt det kreativa e ngt gott - många kreativa skapar ju allt värre vapen, droger etc.
De allt högre vibrationerna skapar ju åxå allt mer distortion & förvirring bland människor.
T.ex. så har vi sett allt värre våld & mord, bl.a. av ungdomar mot ungdomar etc. - eller, vi fick xtra snabbt börsras hösten för ett år sedan - just när Dagen började.
Klicka på länken: The Nine Underworlds of the Cosmos, på sajten. för å se de 13 stegen.
-------
The Thirteen Heavens as a Creative Progression
Citat ur: ''Kosmos Nio Undervärldar och deras motsvarande nivåer av medvetande''
''För närvarande håller vi på att komma in i den åttonde nivån av medvetande på den kosmiska pyramiden som byggs på en grund av sju lägre nivåer.
Denna den åttonde nivån kan refereras till som den galaktiska ramen för medvetandet eftersom den steg för steg kommer att leda mänskligheten till att i första hand identifiera sig med galaxen - snarare än planeten eller den egna nationen.
Den högsta nivån av medvetande, den Universella, kommer att uppnås genom effekterna av den Nionde Undervärlden under år 2011 och kommer att ge upphov till ett tidlöst kosmiskt medvetande.''
--------------
Maya-hypotesen
Svenskarnas roll för Gaias födelse år 2012
Detta är en kort ganska intuitiv skiss (120 sidor) på svenska som ger en teori om världens framtid utifrån Mayakalendern. Den beskriver planetens utveckling genom Mayakulturens sätt att tolka olika händelser med hjälp av sina tidscykler. Boken beskriver på ett konkret sätt de olika tidsepokerna genom utvecklingen. Den visar på olika utvecklingsfaser som mänskligheten gått igenom samt en trolig fortsättining på evolutionen - in i Gaia Harmonicus.
------------
/L
Tack för er generositet att ge mig länkar att läsa. Spännande.
OK - hoppas du hittar ngt som ger svar. :-)