VEDA
Veda
(Sanskrit) Veda är hinduernas gamla heliga sanskritböcker - deras "uppenbarelse". De tre av dom är mycket gamla - Rig-veda, Yaju-veda och Sama-veda - medans en av dem, Atharva-veda, som innehåller aforismer, besvärjelser och magiska formuler, är förhållningsvis ny. Veda består av mantran, dvs. versifierade hymner (som är samlade under titlen Sanhitaer), och avhandlingar och kommentarer på prosa - Brahmanerna.
Forskarna vill inte erkänna, att de är mer än högst 5000 år gamla, medans esoterikerna och hinduerna själva påstår, att de är betydligt äldre, de äldsta minst 25.000 år. Rig-veda, som är den äldsta och vigtigaste, innehåller inte mindre än 1.017 sudraer eller hymner.
Hämtat från Kentaurnet
sannerligen gammalt alltså….
Hmm. vedicart då? Jag tror det kommer från vedan det med! Finns kurser i vedic-art på öland….
"Veda" lär betyda kunskap/känna till på sanskrit, i varje fall så gör det, det på skånska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
1# Det kan man bevisa, vilket man har gjort. I Veda böckerna finns det beskrivet hur planeterna hade för positioner när den skrevs, så har man tagit en dator till hjälp och gjort en beräkning när planeterna hade den aktuella positionen. Och om jag inte missminner mig så var det kring 30 000 år, kommer inte ihåg det exakt, men kring det.
då skulle det ju stämma med som det sår i #1 MINST 25000 år!!! Häftigt!
Vi är tydligtvis äldre som – litterära – människor än vi tror, frågan är bara vad för slags förskräcklig katastrof som inträffade som knäckte alla civilisation, var det Noas översvämning, var det ett krig eller vad var det…

jaaa…*fundersam*
För länge sedn var de verkligen pionjärer. Häftigt att vara först på jorden som människa. Enormt rena starka krafter. All natur hundra procent oförstört. Inte en tanke på rymmen någonstans. Alla tänkte i och med set gudomliga och det gudomliga älskade människan som därmed skapades på jorden och fyllde henne med sutror och annan vishet som hon måste anstränga sig för att komma ihåg och det arbetet gav människan mål och mening och fyllde hennes liv med religionens ritualistiska livsföring. Det var tider det !

De? Dom var ju vi.. I första och andra rotraserna, för dom av oss som inte kom in i tredje/fjärde rotrasen vill säga..
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

det finns ju mycket i VEDA/ estoteriska lärorna som vetenskapen nu först håller på att gå/komma in på.. Ni har ju strängteorin som dom ledande fysikerna nu håller på med (läs mitt inslag om Atomen) Hur kunde dom här 1000 tals år gamla sakerna beskriva något som vi nu först börjar få upp ögonen för och motvilligt börjar erkänna..Om det inte låg någon som helst sanning i det..
Varför säger du först vi om veda och sedan vi om 2000-talets amerikanska vetenskapsmän om du inte tror att det ändå var andligare på vedatiden så mycket att det behövdes 30 000 år att mental-fysiskt-materiellt komma i fatt. Är du beredd att erkänna denna världen som en veda-ciivilisation eller inte ?

?? amerikanska vetenskapsmän?? Har aldrig sagt något om amerikanska vetenskapsmän? Du är verkligen en ordklyvare ut till absurdum va?
Veda..är det inte namnet på en stjärna också?
U R us
Veda är litet av en skapelseberättelse okså . Många gudar mycket mantra men de accepterade blodsutgjutning .. det gör vi ju inte idag ..undrar om vi kan ta med något av detta in i framtiden ?
Veda, en stjärna? Menar du kanske Vega?
# 16 ja det var det nog…
U R us
Vega ligger i stjärnbilden Lyran. Namnet lär komma från det arabiska ordet "Waqi" som betyder den som dyker eller störtar.

# 18…hur visste du att jag ville veta det?
Tack!
U R us
Intressant samband här : Waqi (de fallna ) - Veda (ursprunglig gudasamhälle).
Påminner litet om Grigori och Nephilim . Undrar om det finns någon svensk som är erkänt skriftlärd på sånt och såntdärnt`?
# 20 Får mig att tänka på Atlantis…säkert är jag helt ute och reser…okunnig som jag är.
Intressant är det dock…Vad är Grigori och Nephilim?
U R us
Det är mycket och långt att förklara men det handlar om de fallna änglarna etc man kan läsa i andra trådar också . Det hände någonting runt 3000 fKr i Sumeriska riket tror man . Titta gärna på youtube - går att söka .
Vedaböckerna är mycket värdefulla , jag tycker att de rent bokstavligen känns heliga att hålla i handen . Språket är ju poetiskt jämfört med vårt akademiska sätt att uttrycka oss . Väldigt melodiskt . De hinduiska gudarna som var i begynnelsen vördas och tillbedes än . Många av gudarna gick på jorden och var människogudar - jämför den grekiska gudasagan .
Sen är det ju en sak att eftersom böckerna sägs ha kommit till på samma sätt som för Mohammed och Joseph Smith dvs att gudarna kom ner och "viskade i örat" så att säga eller fyllde med profetsians och uppenbarelsens ande , så kan ju innehållet i böckerna vara från en annan tid än den tid de togs emot och skrevs ned eller började traderas .

Man kan åxå läsa det hinuiska/indiska Nationaleposet Bhagavadgita är en mycket intressant bok med en mycket intressant text..