Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 5367 ggr
[andtic]
0

AMORC

Undrar om det är någon här på Andlig utveckling som har erfarenhet om "Rosenkors Orden A.M.O.R.C". Skulle vilja komma i kontakt med någon som är medlem eller har varit medlem.

det jag undrar över är hur "högt" i tak denna organisation har för privata tankar om andlighet.

hoppas på svar!

Aldebaran
0

Är inte detta något som liknar frimurare?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

#0 Jag vet (om jag inte är ute och cyklar) att Monica har varit medlem där (kanske fortfarande) och hon svarar säkert på dina funderingar. Hälsa ifrån mig om du kontaktar henne. Passa också gärna på att kika hennes underbara konstverk på länken!!!

szirius
0

Var det inte nån här som nyss berättade att de var redo att "visa sig mer nu"? Vilken var det och vad handlade det om?Nåt med rosenkors eller? Var det inte nån annan med siriusnamnFlört…eller är jag ute o virrar nu?Skäms

[Mariann]
0

Det var inte Rosenkorsarna, utan en order inom Gnosticismen. Glad

szirius
0

ja, så var det jaSkäms.Jag erkänner, ibland är jag en virrpannaFlört Skulle vara kul om man fick höra nåt mer om det! Det lät ju jättespännande!

[Mariann]
0

#5 Jag har fått en artikel om gnosikerna och vi jobbar på den…. Glad

[KROFF]
0

KLASSISKA ROSENKORSETS ORDEN heter en ny orden som utgår från erfarenheter från såväl Rosenkors-Orden AMORC, Lectorium Rosicrucianum som från sonen till grundaren av det sistnämnda samfundet: Henk Leene

Info: Skicka ett blindmejl till klassiskarosenkorset@sverige.nu

[Mariann]
0

hur går det andtic, hittar du något?

ullebulle
0

Hej hej.

Mitt första inlägg här.

Jag är också intresserad av att veta mer om den här organisationen. Undrar, precis som TS, hur högt i tak de har för olika andliga inställningar. Undrar också om deras läror står nära kristendomen eller gnosticismen.

[Mariann]
0

#9 Varmt välkommen hit! Glad

du hittar lite mer info i inlägg #7 Glad

Det är ju inte lägre till taket än man kan gå ur om man känner att taket nuddar skallen Flört antar jag…

[andtic]
0

Tänkte ta och dela med mig lite av dom tankar och information jag har lyckats skrapa ihop om AMROC och rosenkorsarna.
Vad man kan säga om AMROC är att dom är en modern rosenkorsorder. Dom är influerade av dom traditionella rosenkorsarnas tankar. För ju mer man gräver i historien om rosenkorsarna ju mer och mer framkommer det att det aldrig har funnits en ur order utan en sammanslutning av andligt lärda. Eller rättare sagt ett nätverk på ren svenska.
Många av dom tidiga rosenkorsarna var alkemister. Både praktiskt och andligt. Vad man ville åstadkomma var en förening mellan den materiell vetenskapen och den andliga vetenskapen. För allt är ett. På grund av att allt är ursprungen ur ett.
Vad man också kan säga är att rosenkorsarna till en början var en protestantisk företeelse. Det påstås att protantismens fader Martin Luther var rosenkorsare.
Givetvis har tiden sett till att idéerna och strömningarna har ändrats med tiden och med samhället i stort. Flera sällskap har genom tiderna kallat sig för rosenkorsare och har hävdat en släktlinje med den ursprungliga ordern. Även ARMOC hävdar att dom är den enda rätta rosenkorsordern.
Men den mest inflytelserika rosenkorsordern i våra dagar har nog varit The Hermetic Order of the Golden Dawn. Eller den "Gyllene Gryningens Hermetiska Order" på svenska. Detta är en order som lär ut och utövar magi, alkemi och andlig utveckling. Även denna order har brytigts isär och består nu av flera Golden Dawn ordar. Dessa har varit eller är fortfarande i mer eller mindre krig med varandra. Rosornas krig har det kallats för.
Vad jag tror så finns det idag inte finns någon rosenkorsorder som har en hel och rak släkt linje med dom första rosenkorsarna. Deras tankar och idéer lever kvar till viss del, transformerade av tidens tand och har blivet influerade av andra ockulta och esoteriska tankegångar.
AMORC är en bra väg in i den esoteriska världen. Men vill man gå vidare och fördjupa sina studier skall man kanske blicka mot Golden Dawn, BOTA (Builders of the Adytum), Fraternitas L.V.X. Occulta eller någon annan ockult/esoterisk grupp som kan erbjuda ett djupare studium och kanske invigning.

Den som letar skall finna ljuset!

[Mariann]
0

tack för den fina sammanställningen andtic! Glad

[KROFF]
1

>

Andtic har rätt. Enligt forskningen vid Bibliotheca Philosophica Hermetica i Amsterdam och enligt våra traditioner fanns ingen orden när Andreae gav ut sitt verk Rosenkorsets Brödraskaps Manifest omkring 1615. Innehållet var, som Andtic skriver, till stor del alkemiskt, att av bly framställa guld, dvs att av naturen skapa det gudomliga, Guldet eller Rosen som fästes på Naturens kors.

Johann Valentin Andreae var dock medlem av den s k Tübingenkretsen och dessa hade ett Andligt Råd. Snart uppstod också ordnar men ingen av de nuvarande kan åberopa direkt succession till dessa.

Dr Martin Luther hade under 1500-talet kontakt med JV Andreaes farfar och diskuterade med honom om urkristendomen, särskilt om Augustinus som var nyplatoniker. Luthers vapen var en ros med ett inskrivet kors.

Trots att inga belägg finns för en under tidigt 1600-tal existerande "orden" skrev Andreae år 1619 en kampskrift mot "förhållandena inom R+C:s Orden" (Babels Torn, finns endast på latin och franska).

Rosenkorstanken kan sägas vara en del av NYHERMETISMEN, där vi bl a finner alkemin