Reflektioner
Jag har grunnat…
det händer ju att jag gör det 
Nu när 14 månader gått sedan sajten föddes och drygt 1,5 år sedan jag blev medlem på iFokus, efter knappt halvår på Facebook.
Så kan jag summera upp några reflektioner.
Facebook:
Där verkar man vara ärlig med sitt namn, går nog inte att inte vara det, de allra flesta (alla jag stött på) är med sin egen bild på sig själv. När man går med i en grupp så "skyltar" man med det och man går med för att man står för det som gruppen har som sin inriktning. De diskussioner som förekommer inom gruppen är allltid bra och jag som aktiv i en del grupper har aldrig stött på negativ kritik eller personangrepp inom grupperna. Jag har varit med i några engelska grupper Esoteriska/ockulta varav någon var att man fick ansöka, alla andra var öppna. Även några svenska grupper av alternativ, miljö och vegetarisk art. Aldrig någonsin upplevde jag att den som startade gruppen eller medarbetarna där var hårt angripna. När man sedan kikade runt bland vänner och vänners vänner, fanns det heller aldrig något påhopp i den kommunikation som man kan läsa där.
Dvs ingen gick in i någon grupp eller hos någon person enkom för att störa och förstöra, ifrågasätta eller trolla. Inga personliga påhopp kunde skådas under min tid där och i de grupper jag vara aktiv i.
iFokus:
Här kan man välja vara anonym och säga att man är "vem som helst", eller man säger inget. Här går en del in i grupper endast för att kritisiera och ifrågasätta, även personliga påhopp är frekventa här = iFokus nätverket.
Här gör man tydligen ofta sådant, kikar man på ex Jesus i fokus har de fått ta en del sådant, kika man framförallt på ÖN så är det ständigt sådant och också frekventa personliga påhopp.
Vad är det som gör att att här och på andra liknande communitys (barnen säger att det är så på nätet) är det ständigt återkommande trollingmänniskor, människor med ett enormt behov av att endast gå in i en grupp för att kritisera inriktningen, personer osv? Men inte uppenbarligen (i mina ögon) på Facebook!?
Allt detta har jag grunnat över, har ni en idé om varför?
Är det bara möjligheten till anonymiteten som skapar detta?
#0 anonymiteten kan säkert förenkla för den som enbart är inne på olika sajter för att skapa oro…Jag är ju själv anonym här men av andra skäl, då jag anser att vi sätter etiketter på varandra utifrån kön, ålder, yrke. Dessa epitet säjer ingenting om vem jag är egentligen utan min tanke har varit att läsaren kan få en uppfattning om vem jag är utifrån mina tankar. Få se min inre verklighet…
Det som slår mej först är mötet människor emellan.
Är det på väg bort, att kunna träffas en grupp och sitta ner och prata. Ska vi fortsättningsvis bara kunna träffas i cyberrymden? Fast det är ju lättare att slippa förutfattade meningar när vi inte ser varann tex. Men just det här härliga mötet mellan människor det kan jag sakna. Har aldrig känt mej påhoppad på ifocus, men sett endel påhopp och missförstånd. Visst, datorn krymper avstånden mellan oss, det är bra. Bara för att man är anonym så tycker inte jag att man kan skriva vad som helst.
Jag håller med…bara för att man väljer vara anonym så bör man inte bete sig hur som helst…repektlöst,kan för mitt liv inte förstå vad man kan få ut av det..
Kanske att man på fb har anknytning till sina vänner på nåt sätt,och därmed respekterar varann på ett sätt som ju inte alla gör här på iFokus,vilket är tråkigt.
En tanke bara varm vårhälsning från mig!! //Maria

Man får väl bara se det som det är människor som inte mår så bra

En fundering jag får är om det kan bero på att man i skolan idag får lära sig att ifrågasätta all information ? Det är i gott syfte, då elever behöver finna verktyg att kunna sålla bland all propaganda som påstår sig vara sanningar idag…
Detta misstolkas dock lätt och blir till en hård attityd…jag har märkt denna tendens hos allt fler…man ser sina rättigheter, men inte sina skyldigheter…det blir en fråga om moral egentligen…
Det här kritiska ifrågasättandet expanderar också i samhället genom program som "uppdrag granskning" - även där är syftet att komma åt sanningen, men hur går man till väga? I flera fall har det i efterhand kommit fram att de hängt ut oskyldiga människor i sin jakt…

Jag tror att en del av förklaringen är att Facebook initialt var tänkt just som en sajt för vänner och bekanta - människor som redan kände varandra på någon nivå.
Från början använde jag pseudonym på Facebook eftersom jag var misstänksam. Men ganska snart upptäckte jag att alla kontakter och alla korrespondens var helt ren från destruktiva och ovänliga tendenser, så då bytte jag till mitt rätta namn. Jag gick med enbart för att hålla en viss kontakt med min syster, men numera har jag gott utbyte av att "ha koll" på och "småprata med" många jag känner och gillar på ett sätt jag aldrig skulle ha energi eller möjlighet till IRL.
Andra forum utgår inte från redan existerande bekantskaper. Då blir det lättare att bli ovänlig och huggande. Dessutom är ju forum som iFokus och liknande rena diskussionssajter. Facebook är en sajt för att hålla kontakt med och utbyta vardagsprat med kompisar.
Jag har ingen erfarenhet av att vara aktiv på grupper på Facebook, men jag antar att den vänliga andan från de individuella kontakterna smittar av sig även dit.
Fair Winds and Following Seas!

Facebook har även funktionen att skapa nätverk och få ut viktig information, vid sidan om vänskapandet. En del använder det också för dejting har jag fattat det som. Eller för att skapa nya vänner. Jag har läst också om fenomen där man skapat en grupp som har ett hatobjekt men som jag förstår det så rensas de ut. Jag har heller inte stött på nåt negativt på FB utan alla vill skapa positiva vibrationer där för världens bästa. Men den världen kanske reflekterar mer av den verkliga världen. Att det beror på i vilka kretsar man rör sig vad man kan förvänta sig att få…
Ja, varför vill man hata på nätet? Det är tydligen vanligt i blogg- och forumsammanhang. När man är anonym så kan man gömma sig bakom detta och spy ut sin intolerans och frustration kan jag tänka mig. Sen finns det nog människor med mycket mörker inom sig som inte har fått möjlighet att lära sig att uttrycka sig med godhet. För det kan man lära sig med hjälp av giraffspråket och andra ickeaggresiva kommunikationsmodeller.
Det borde finnas ett ämne som tar upp etik och moral i skolan där elever får lära sig dessa kommunikationsmodeller och prata om medkänsla, godhet, förståelse, empati osv och tänka över dessa frågor. Social kompetens är faktiskt något man kan lära sig genom att utveckla sina goda sidor.
Jag använde i stort sett bara facebook för nätverkande och som en bisyssla att hålla kontakt med vänner… 
Jag funderar lite på den " utrensning " som sker på alla plan nu…att all girighet/ ondska ska upp till ytan för att rensas bort. Mörker såväl som ljus finns i oss alla. Det är snarare så att vi kanske måste tänka på att inte " mata " elda på när sådana fenomen dyker upp utan svälta ut det istället genom ickeaktion…

Jag läste nåt intressant i Eckart Tolles " en ny jord" apropå detta:
Egot är förutbestämt att upplösas,oavsett hur djupt befäst det kan tyckas vara.De mest stelbenta strukturer, de som är allra mest oemottagliga för förändring kommer att bryta samman först.Detta hände i Sovjetunionen.Trots att denna nation verkade så stark och mäktig tog det bara några år för den att lösas upp inifrån.Vi kommer att få se många fler av dessa överraskningar.
Han menar också att fler och fler människor som lever "omedvetna" och anser att rikedom, personlig framgång och makt är av största vikt, kommer att mista detta framöver.Just för att världen står inne i denna transformation från mörker till ljus, och då måste gamla föreställningar bokstavligt rasa.Får mig att dra paralleller till den ekonomiska krisen nu…ett ras för att vissa ska få möjlighet att finna andra värden kanske?
Visst är detta intressant?

jag tror att facebook skulle vara ett ypperligt test för mig egentligen…har varit så avigt inställd till det JUST för att jag är rädd att jag själv ska tappa fokus…att det ska bli en plats där jag dras in i nån undermedveten hets att visa VEM MAN ÄR, vad man uppnått, vilka utbildningar man gått,sin karriär( öh, icke existerande…),bilder på "sin härliga, perfekta familj",sitt nyrenoverade kök osv…kanske är detta mer utbrett i " den yngre generationen"(
..jag är 30) ? För jag ser att detta sker med många av mina bekanta… Men som sagt…säkert finns det olika forum även där. Kan jag få hänga med er trevliga människor där då?OM jag nu vågar mig dit?

Vilken intressant fråga! Och vilka tänkvärda svar!!!
Jag tänker att lite loving kindness i det lilla formatet är det som gör livet värt att leva. Ett leende mot tjejen i kassan på Ica, att verkligen se barnen som leker, att småprata med hundar och deras ägare när man går promenad.
Vanlig enkel vänlighet!
Visst är det värdefullt?
Kram till alla! Maud
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#11 Det var väl just den delen av facebook jag inte gav mig in i, detta "lekande" och "skicka allsköns bröte" till vänner, somligt bra annat rent förfärligt
. Men du är välkommen att leta upp mig i alla fall om du vill. 
Här kommer en tänkvärd historia angående detta att inte " mata" ondska; Sanden och stenen. Detta är en historia om två vänner som vandrar i öknen. Vid ett tillfälle börjar dom gräla och den ena ger den andra en örfil. Den senare som får ont, men inget säjer, skriver i sanden : Idag fick jag en örfil av min bäste vän. De fortsätter att promenera och kommer till en oas, där de bestämmer sig för att bada. Den som fått en örfil tidigare, håller på att drunkna men hans vän räddar honom. När han kommer till sans igen, skriver han på en sten: Idag räddade min bästa vän mitt liv. Den som givit örfilen och sedan räddat sin vän frågar: När jag skadade dig skrev du i sanden och nu när jag räddat dig skriver du på en sten, varför? Den andra svarar; När någon skadar oss skall vi skriva det i sand där förlåtelsens vindar lätt kan sudda ut det. När någon gör något bra , bör vi gravera in det på en sten där ingen vind någonsin kan sudda ut det. Lär dig att skriva dina skador i sand och dina glädjeämnen i sten… (För mig okänd författare) 
Många fina tankar här tycker jag o ett bra initiativ Mariann!
Jag som är ny här, och som dragit mig tidigare för att börja delta i denna form av utbyte, tycker det känns mkt positivt med så många härliga människor med sanna goda uppsåt.
Missbruk finns på många sätt i all mänsklig aktivitet. Här blir det nog x tydligt. Kan verka avskräckande men också kanske som en god utmaning? Inte ta det personligt…
Bra sagt #12 tycker jag, de små glädjespridarna i stunden, så viktigt!!
Också Blissis (du är Bliss du!) #7 -om skolan. Det är nog på gång tror jag. Sant om "social kompetens", hur viktigt det är. Jag själv höll på mkt emd teater som tonåring, också mina barn. Det är ett (bland många) bra sätt att skapa känsla/förståelse för kontakt/utbyte/närhet inom sig själv och samtidigt med andra.
# 9 - bra perspektiv Hatch! Så är det förstås - rening, rening, rening! Jorden är på väg, det är fantastiskt! Detta är en unik tid, aldrig varit såna möjligheter till utveckl förut i hela jordens evolution vad jag förstått.
Tänker också på att det kan vara en viktig spegling, iaf för min del just nu… Känns så. Kanske också för många "ljusbärare"/andliga i vår tid. Ta ett nytt steg. Våga använda det vi vet mer i världen…
Många som jobbar med människor (olika slags bakgrund, "etiketter") vill ju heller inte synas offentligt för det kanske påverkar deras klient-arbeten. Det är en sådan där mer konventionell terapeut-"regel" tror jag. Den är inte helt fel, men samtidigt begränsande, kan jag tycka.
vissa bryter detta ändå, t ex PatriciaTudor-Sandahl, som är både terapeut, författ och offentligt känd. men hon är från England från början, kanske ett annat arv?
Många engelsmän o andra från andra länder låser inte in sig i samma stereotyper här. Det är ganska naturligt förstås, det kan vi nog känna igen när vi är utomlands eller kanske t o m i en ann stad. Vi har lämnat även de eteriska bindningarna som präglar oss. Där våra tankeformer ofta "stelnat" en aning. Det där är intressant…
tänker att många andliga (av olika slag) och "ljusarbetare", alltså mer fristående verksamma för en ny värld men utan religiös eller ideologisk bindning, kanske väntar på att träda fram mer i världen. alltså inte för att "bli kända" som t ex en artist elelr så, utan för att kunna bidra mer aktivt…
Jag tror vi är där nu sedan ett tag. Det är en ny cykel nu sedan några år, igen . Många ska ut mer tydligt tycker jag mig se. Det är bl a det vi jobbar med på våra kurser/utbildn också, att människor kan se sina andliga o personliga förmågor (både ock, de hör ju ändå ihop) och samtidigt processa o integrera sitt förflutna.
och därmed kunna se och förmedla mer av sin "andliga/själsliga" plats. Dvs ha mer tillit till att de kan ge, och vad de ska ge.
(ursäkta att det blev lite långt igen, mkt inspiration…)
Det är ju säkert ett sätt för många att anonymt få ur sig allt skräp de uppenbarligen måste gå omkring och bära inom sig. Varför man har behovet av att slänga ur sig påhopp och håna människor har jag inte svar på, varför har vissa människor ett visst beteende ? Ingen aning. Men för oss som kanske inte då beter oss så blir det på så vis också en liten prövning om man kan hålla huvudet kallt och inte själv dras med i alla negatia eneriger som kan cirkulera. Sen är man väl också sååå mycket tuffare som anonym än som uppriktig med sitt fulla namn som på Facebook.
På FB är ju poängen att man just ska kunna hitta varandra och det blir ju svårt med anonyma nick.
Min farfar sa alltid :Människor som beter sig illa och behandlar dig sämre kommer du alltid att möta livet igenom. Det kan du aldrig undvika eller göra något åt , vad du kan göra något åt är hur du bemöter dem och hur du hanterar den energi de ger ut.
Min farfar var min hjälte och en mycket klok man så det har jag tagit till mig.
Amor Vincit Omnia
#17 Klok Farfar Mads…Också något jag tycker mig märka att ungdomar inte har den kontakten med äldre generationer, vilket jag tror skapar glapp i utvecklingen…
# 18 Ja visst var han, den bästa.Han lärde mig enormt mycket som jag nog inte kunde ta till mig i tonåren men som jag genom åren och på livets väg till slut kunnat ta till mig i själ och hjärta. Även så mycket vad föräldrarna försökt pränta in under tiden man bodde hemma, det landar man i nu som vuxen och själv förälder och först nu begriper jag precis vad de menade. Så jag glömmer inte vad folk säger till mig, jag tar bara en väldans massa år påmig ibland att förstå 
Amor Vincit Omnia
Det här var intressant! Har ni märkt vilken värme som präglar dessa inlägg? Så kloka ord. Hjärtats ord.
Hatch hade en fin bild av vilka handlingar som sparas; de som ristas in i stenen - de goda handlingarna. Jag kommer genast att tänka på vår egen själ som sparar på våra goda handlingar, och på så vis förädlas. De sparas i vårt kausalhölje och "bygger" vår själ. Medan de omedvetna, så kallat elaka eller onda, handlingarna inte sparas utan "skrivs i sand". De är fullt möjliga att förvandla genom karma eller genom att uppväga det onda med goda handlingar, vilket upplöser dess "spår i sanden".
Det goda består. Det "onda" förvandlas - om inte genast så på sikt.
Jag tror att anonymiteten på vissa "communitys" på nätet, kan skapa en lust att få leva ut sina aggressioner. Ungefär som i trafiken: En man som sitter i sammanträdet på jobbet håller förmodligen tyst om en hel del saker som han stör sig på där - inte minst vad gäller vissa kollegor. Så tar han bilen hem klockan fem, sitter äntligen i sin lilla plåtbubbla - befriande anonym - och tutar som en galning på en stackare som kör lite för långsamt i vänsterfilen.
Jag tycker det är viktigt att vi försöker skapa ett "bra klimat" på dessa slags sajter, som iFokus. Vi håller ju på att skapa nya mötesplatser, nya normer, nya sätt att kommunicera - via nätet. Vi kan se till att det inte blir som i trafiken på dessa sidor, genom att vara lite klokare.

#14 jag har ett ordspråk som säkerligen kommer från den berättelsen:
Det onda ska man skriva i sand, det goda ska man hugga i berget.
och #12 får mig att tänka på en annan:
Le mot världen och den kommer att le tillbaks!/ kinesiskt ordspråk
#16 beror kanske inte detta även på att det är ett enormt stort test - att lyckas kliva ut i offentligheten och ändå kunna vara frigjord från egot och dess behov av uppmärksamhet?Det krävs en fördjupad medvetenhet att kunna hålla sig "tjänande" med allt vad det innebär, utan att börja mata sitt ego- om än sitt andliga ego…
#17 vilken klok farfar du hade! Och vilket klokt barnbarn…
ÅH,DET ÄR SÅ MKT KÄRLEK! KÄNNER NI DET?

Jag fylls av en stark positiv hjärtekänsla när jag läser denna tråd. Så många kloka, kärleksfulla tankar!
Ett forum som detta är oerhört värdefullt för att generera och ackumulera gruppenergier. Kanske de flesta har någon grupp i det fysiska också, som träffas, mediterar, arbetar tillsammans och så vidare. Men många av oss har kanske inte det.
Min tidigare lärare talade om vikten av att träna telepati och högre intuition för att kunna arbeta tillsammans med andra ljusarbetare som man inte känner personligen. Internet blir liksom ett mitt emellan.
Är så tacksam för kontakten med er, medmänniskor, för era insikter och reflektioner som jag får del av, och för den kraft vi tillsammans kan generera för det högsta bästa i enlighet med planen.
Vilka fantasktiska underbara inlägg på min fundering och mads jag är också långsam 
Sedan tänker jag också en annan tanke jag hört… och det är "man får aldrig större prövningar än man klarar av"… och det är ju också alldeles sant.
men man förvånas ändå av hur mycket av, får jag kalla det "trolling" det ändå finns och vad anonymiteten tydligen gör..
Men jag kan förstå vitsen med den, precis som Hatch skriver här uppe någon stans…
kram på er alla 

#14 Den där gillade jag Hatch!!
Åter till tråden då som jag tyckte var riktigt bra !!
jag ogillar att folk kan skriva både det ena och det andra bakom en mask!!
Ingen bild inget namn ingen presentation…varför har man det så??
Jo för man riskerar inga represalier om man är dum….
Jag står utåt med både namn bild och annat oavsett var jag är oc h skriver…detta innbär oxå att jag verkligen oxå står för det jag säger….
Jag är jag…utan mask….
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
#14 men om man inte skriver det ena och det andra utan försöker förmedla vägledning men med mask, är det ok? Jag är jag…med mask…
Apropå " Troll " …Oavsett vad någon annan säger till dig eller gör mot dig är det inte det du reagerar på - du reagerar enbart på dina egna tankar. Det är alltid du som är egots måltavla, även om egot vill påskina att det är någon annan än du själv som är den skyldige, att det är någon annan som har skadat dig. Vi reagerar inte på det som sker i världen utan på våra egna tankar. Alla våra reaktioner kommer från våra egna tankar och våra tolkningar av dessa… Tål att fundera över…

# 31 visst är det så.Jag är med
. Det är inte vad som sker i livet som gör dig lycklig/olycklig - det är din egen inställning till det som skapar utgången för din uppfattning.

#31 Mycket klokt sagt! Tack för dom orden, det ska jag påminna mig själv om när känslorna stormar!!!
Kram Maud

#31 och 32
Ja det är en viktig insikt att inse detta. Och jag har även sett i mig att hur jag väljer att tolka en situation eller livet som sådant (livssanningar) och vilken inställning jag väljer att ha beror uteslutande på den självbild, neg eller pos, jag har och de föreställningar jag skaffat mig genom livet (och undermedvetna föreställningar från föregående liv), neg eller pos. Dessa bygger upp min världsbild och utgör de färgade glasögon som jag väljer att se världen igenom. 
#34 Jag kan bara hålla med i dina tankar…Idag har jag varit på heldagskurs i Mindfulness- medveten närvaro som ingår i min Tcm-utbildning. Bla pratade vi om att vara " styrman på sitt fartyg" dvs vi är inte vår kropp, vi är inte våra känslor, vi är betraktaren eller styrmannen som observerar det som händer. Vi kan inte ta bort känslorna eller tankarna men om vi är medvetna, i nuet kan vi ta befälet, välja hur vi agerar på det som sker och att det är skillnad på att reagera och att agera…Detta behöver vi träna oss i precis som vilken annan träning som helst…

mindfulness är såå bra…
Väldigt esoteriska tankar
- att vara iakttagaren till sina egna känslor och tankar, men se att man är något annat,något renare, stilla- och att från DEN punkten agera.
Så fort man kan iakkta sina egna tankar och känslor, så är man medveten.

#37 haha, du och dina gubbar
.Du skulle ha haft en som sprang med ett leende på läpparna i stället
Jag tror att de är viktigt att inte stirra sig blind på det där målet som ligger nånstans långt fram…utan försöka njuta av NUET.För det är ju trots allt bara nuet som existerar.
du är verkligen en gedigen underhållare, Hatch, med alla dessa fantastiska gubbar! kul och klok är du också! Själv får jag hålla till godo med de vanliga smajlisarna. Men varför inte?
szirius, känns som du har en mild, vis energi, stadig och seende, tycker jag

När jag läser dessa kloka rader av er så tänker jag på denna artikel av vår eminente samhällstänkare i Sverige… jag vet… jag kommer alltid dragandes med en artikel… men sådan är jag
det är min grej så det så….

#39 hihi,jo vi lever ju mest genom picnic här i värmen…just nu är det 4 barn ute i trädgården som servas med saft o bullar
.Har tänkt sätta mig i skuggan med en bok hela helgen, men så får jag syn på nåt att göra…kanske jag får till det i eftermiddag…" jag ska bara.." hehehe…
just nu ska jag skriva citat på fina stenar att placera ut lite här och var. Oj, vad OT jag hamnar nu 
Nu svarar jag utan att ha läst hela tråden så kanske har någon nämnt det redan innan.
Jag väljer att vara tväranonym på iFokus ENDAST för att siten är fullt sökbar utifrån. Allt man skriver här kan vem som helst läsa utan att vara inloggad. Jag har mailat och frågat supporten varför man valt att ha det på det sättet men fick inget svar
I andra nätverk jag är med i måste man vara inloggad för att kunna läsa/svara/delta och där är jag 'mig själv' så att säga. Om man söker på t ex Google så kommer heller inte innehållet, innan för inloggningen, upp i träfflistan, i alla fall inte med namn och foto. Det tycker jag är mycket bättre.

Människor som enbart sprider negativitet är omedvetna, deras egon söker mera näring för att överleva… Om vi inte matar dem förtvinar de…
Ser att man ofta i många trådar ger dem aldeles för mycket uppmärksamhet. Kanske borde vi bli vaksammare att på ett tidigt skede se när ingen mer "näring" ska ges… Att det är
som gäller…
Tror dock att man måste se skillnad på vad som är vad. Vad som är uppriktiga frågor och vad som är uttalat enbart i destruktivt syfte…
Att få vara anonym eller inte… Jag väljer att vara det, enbart för att jag då kan vara helt öppen och ändå veta att ingen vet vem jag är. Ingen utanför sajten som "tittar in" och känner mig kan läsa vad jag skrivit… Detta gäller nog framförallt på Ångest i fokus. Tänker ibland att det är synd att man inte kan ha anonymt på en och icke anonymt på en annan… Här skulle jag inte bry mig om att dölja min identitet…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

jag tycker att det buddistiska sättet att just se saker som okunskap/ omedvetenhet är så givande.Ingenting man kan döma och sätta sig över.Hur kan man egentligen bli arg på någon som inte vet vad den gör? Och OM den vet vad den gör så kommer den ju likväl få konsekvenser för det utan att JAG behöver ge honom dem.Om man inte har förmåga att hjälpa personen i fråga är det bättre att backa.Att spy galla över dessa personer som vill komma in och förstöra ,förstör ju bara vår egen inre frid, vi tillåter oss att tappa fokus på det goda.
Anonymitet kan som jag ser det, vara ett sätt att kunna kliva ur sin identitet ur en andlig synpunkt också.Vem jag är blir inte viktig.
Det kan ju också vara ett tecken på att man inte är redo att visa sig.Inte heller det är något vi behöver ha åsikter om och döma människor för.Var och en gör på sitt sätt och har sina anledningar till det.Att man tycker att det är "tråkigt " att folk inte visar sin idetnitet är ju ens egna upplevelse av det…
Nu skall jag blotta min totala omedvetna okunskap och oförståelse för en sak jag tänkt på här i klubben. Jag är en sporadisk besökare som kommer in då och då och vill snabbt hitta till intressanta teman och trådar. Trådar med titlar som avslöjar vad den underliggande tråden kan handla om.
Och varje gång jag loggar in så finns det 20-30 % trådar i rubriklistan som heter "Godmorgon datum ditt" "Godmiddag datum datt"" Godeftermiddag" etc. Har inte sett det i andra forum och här postas dessa intetsägande inlägg närmast tvångsmässigt verkar det som. De dör ju efter fem inlägg samma dag av samma personer och pops så finns en ny intetsägande tråd och så börjar det om igen.
Hur upplever ni andra detta? Och jag förväntar mig att slippa svar som att "scrolla förbi" dessa. Det jag är ute efter är att jag tycker de upptar plats i rubriklistan i onödan. Är det någon utom de fem-tio som ivrigast verkar skriva i dessa trådar som har något utbyte överhuvudtaget?
#47 Medkänsla, gemenskap, hänsynstagande etc är karaktärsdrag som vi som vill utvecklas Andligt bör arbeta med…Under rubriken Godmorgon delar man med sig vad dagen har i sitt sköte…Eftersom det står i en tråd för sig behöver man inte delta i den gemenskapen utan kan snabbt välja bort den till något " intressantare" …

#47 Vill bara berätta att det nog förekommer varianter på hälsningstrådar på många av de mer sociala forum som finns på iFokus också. De kallas kanske för annat, men i grunden är de hälsningstrådar.
Under de år jag chattat på internet har jag mött irritation från vissa som inte vill delta i att hälsa i chatrum. Just på denna form av forum är det dock gör-enkelt att låta bli att delta och bara fokusera på det som känns intressant för dig!
Social kompetens och kärleksfullhet, den enkla vardagliga vänligheten, har den en plats på internet?
Mycket ovänlighet har vi mött under de femton månader vi funnits. Så själv uppskattar jag den enkla vardagliga vänligheten som ger gemenskap och kontakt människor emellan.
Om fem deltar kanske det känns bra för just dem? Varför missunna dom det?

Hälsningstrådarna stör mig verkligen inte, även om jag bara skriver i dem ytterst sällan. Jag tycker de är motiverade, just för att de på sitt speciella sätt skapar en viss gemensamhetskänsla - ett "vi" som varje "jag" får vara en del av, i vänlighet och generositet.
Jag har på någon sajt sett en trådlista där nästan alla rubriker var av denna typ, och i sådana fall får man väl ifrågasätta inspirationen att avhandla andra saker på just den sajten.
Här på AU tycker jag inte att hälsningstrådarna är i vägen för något annat.

Angående tidigare inlägg om anonymitet:
Jag tycker att det är rätt skönt att slippa få en id-stämpel på sig utan bara bli bedömd utifrån det man skriver. För bedömd blir man ju alltid verkar det som. Att bedöma, jämföra och dra slutsatser behöver ju inte vara något negativt tycker jag. 
Jag som är helt ny i denna form, tycker det är upp till var o en att ta del av dessa inlägg med "godmorgon" etc eller vad det nu kan vara. det är ngt jag undrade över en del förut, detta sociala "pratande" men tycker det är helt ok, så länge det inte tar överhand. Det fyller uppenbarligen en viktig funktion för många här, speciellt kanske de som också tycks känna varandra o umgås som vänner, på olika kurser, vad det nu kan vara.
"Risken" är förstås att det kan bli för personligt centrerat, dvs mest för den "lilla kretsen", och att andra som läser kanske får svårt att komma in i utbytet. Jag upplever dock inte att det är så här. och vill man delta så är det väl bara att pröva o se vad som händer. Det "bästa" är kanske att man själv kan bidra? Om inte annat ställa viktiga frågor, inleda trådar, ta egna initiativ
Jag ser att det som händer här verkar överlag vara mkt en sorts "träning" för och mellan människor; att samtala, diskutera, uttrycka åsikter osv, men också hitta vänner, få sociala behov tillgodosedda, skoja.
Ibland verkar det också vara andra "behov" som kommer upp, t ex att folk vill hävda sig, visa sig duktiga etc (överlag i dessa chattar tror jag), eller kanske känner sig lite sårade eller provocerade när det egentligen bara handlar om olika åsikter. Men det blir ju också en del av detta utbyte. Här uppstår många speglingar, som ju kan vara bra att träna på att möta (om man vill…)
Jag för min del ser mötena här mycket för att utbyta tankar, skapa genuina möjligheter när så är möjligt. Jag tänker mkt med utgångspunkt i den här tiden, att vi är inne i stora förändringar o att vi kan hjälpa varann. vi drar åt samma håll, även om vi har olika åsikter. Också att ge stöd när så är möjligt, tycker jag känns viktigt. Jag tänker också att dessa forum kan ge mkt för många som främst läser.
Sen är det förstås alltid positivt och underbart med vänlighet och värme. Det kan också vara viktigt att man verkligen känner det är äkta också, så det inte bara blir en attityd. Jag tror mångas "arbete" här och utbyten kan stimulera på ett positivt sätt. Och det kan nog också ta nya steg, som allting i vår spännande tid 

En kommentar om att känna varandra:
De flesta av oss har fått kontakt just på detta forum.
Ett undatag finns - jag och Mariann känner varandra sen tidigare och jag backade upp hennes initiativ att starta sajten genom att vara Medarbetare redan från början. Jag är inte lika påläst utan ser min funktion som mer social…
För mig är det fantastiskt att få kontakt med andra seriösa esoteriska studenter. I det vanliga livet utanför forum och internet är detta ju en mycket ovanlig intresseläggning…
Så tack till er alla för att just du bidrar!
Kram Maud
Tack för respons på min fundering kring trådarna Godmorgon X April, God förmiddag, God eftermiddag osv. Jag bara undrade vad de tillförde och till vem. Och det gjorde de visade det sig. Vill poängtera att jag tycker Andlig Utveckling på iFokus är ett intressant forum och att det är därför jag återkommer.
# 48 "Medkänsla, gemenskap, hänsynstagande etc är karaktärsdrag som vi som vill utvecklas Andligt bör arbeta med… " Att ställa en fråga har inget med brist på hänsyn, medkänsla etc att göra. Var det en pekpinne från dig? Ett gott råd? Bör och borden…var hör de hemma? ;-)
Då kan jag passa på att ta upp en annan reflektion som #48 väckte (oavsett vad vederbörande menade med sitt inlägg). Jag vill poängtera att jag tycker det här (AU) är ett bra forum. Intressanta artiklar och bra tips i många trådar. Jag tycker dock att det tassas väldigt mycket i trådarna. Till och med klubbmamma Marianne helgarderar och skriver i tråden 2012:
"Gör en liten ny tråd om denna " händelse" inte för att ställa till med "hätsk" diskussion utan mer tvärtom."
För mig är andlighet bland annat att stå upp för sig själv, att vara i sin egen kraft, att våga låta andra vara i sin egen kraft, att inte förminska sig själv osv. Att sakna medkänsla och att inte visa hänsyn är en annan sak än att stå upp för sig själv och våga vara sig själv osv. Det här citatet sammanfattar på ett fantastiskt sätt det jag försöker säga:
"Vår djupaste rädsla är inte att vi är otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi är kraftfulla bortom allt förnuft.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker som skrämmer oss.
Vi frågar oss själva - vem är jag att vara lysande, härlig, talangfull och fantastisk?
Faktiskt - vem är du att inte vara lysande, härlig, talangfull och fantastiskt?
Att du spelar liten gör inte världen bättre. Det finns ingenting upplyst över att krympa för att andra inte ska känna sig osäkra i din närhet.
Vi är födda att visa världen härligheten som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss - den finns i oss alla.
Och när vi låter vårt ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi blir fria från vår egen rädsla, befriar vår närvaro automatiskt andra omkring oss."
Marianne Williamson
"A Return To Love", 1992
#54 och den "helgarderingen" kom sig av att det precis (på fler ställen) hade varit väldigt hätsk diksussion omkring ämnet och jag ville gärna diskutera saken sansat. Vilket väl det ju också blev i den tråden 
Allmänt:
Detta med att "tassa", bedöms ju så olika, någon bedömmer tassandet som ödmjukhet och försiktighet, andra ser det som fegt. När man står upp för sig själv, sätter ner foten osv så bedömmer några det som stort ego och besserwisser attityd mm… min fundering blir alltid, vilken spegel hålls upp för vederbörande?
Ifall alla bara kunde låta alla vara som dom är och med de fel och brister vi nu än alla har och acceptera dem och respektera även de sakerna hos varandra, vore det inga problem på ett forum.
Några är kantiga, några är runda, några raka och åter några är svängda… allt har sin fördel och sin nackdel. Om man har som upgift att lära sig vara mer rak och stå för sig själv är det ju det man försöker göra och är det däremot en hård personlighet som mer än gärna står upp för sig själv, kanske den behöver lära sig backa lite… så jag tror och utgår ifrån att alla är som dom ska vara och tränar på det som är nödvändigt för var och en, och vad det är kan aldrig någon annan avgöra eller bedömma, endast vederbörande själv och Gud.
Just detta att hela tiden bedömma och avgöra, säga vad andra ska och ev lära sig och också hur de är, är det verkligen nödvändigt? Varesig det är "du verkar så ödmjuk" och "fin" . Eller du är så "överkänslig" "reagerar för starkt"… Vad i oss har det behovet att alltid göra en bedömning av människor? Varför ska det "smickras" eller "kritiseras"?
Kan man inte bara helt enkelt acceptera allt och alla som de/det är och med fördel engagera sig i sig själv och sina egna ev brister och tillgångar?
Detta som en fundering på att detta är ett ofta förekommande fenomen på forums.

Om jag nu får göra en bedömning…
så tycker jag att det var mycket insiktsfullt skrivet Mariann!
#54 Din upplevelse av vad jag skriver är din och bara din, du tolkar utifrån dina referensramar…Bör är ett ord som ger en valmöjlighet, ska är en direkt uppmaning…Väljer man att utvecklas på den andliga vägen är karaktärsdragen viktiga att arbeta med, såsom medkänsla, hänsyn, etc. Sajten heter Andlig Utveckling och jag är här för att utvecklas och i gemenskap med andra. Jag kan fritt välja vilka trådar jag vill delta i och vilka jag vill avstå ifrån utan att för den skull kräva eller ifrågasätta de trådar jag finner mindre intressanta…Det betyder inte att jag förminskar mig själv utan att jag växer med den omsorgen jag visar andra.
#54 Tycker det är bra att du säger som du känner. Sedan kan man ju se det på så olika sätt - samtidigt tycker jag. Det är både bra att vara mer framåt o uttrycka sig tydligt etc. och det är också bra att kunna lyssna ödmjukt och vara vänlig etc.
DEt är förstås ingen motsats heller. tycker det var en bra översikt du gjorde #54 Mariann. så är det förstås, alla är olika o alla har sina behov. Och som jag skrev förut så tänker jag också på "träning" (#52), vi tränar hela tiden med oss själva i olika möten med andra. jag tolkar det också som att detta är ingen diskussionsplats i sig i första hand, utan mer ett reflekterande utbyte, så ser jag det nu iaf
Samtidigt kan vi ju ibland behöva säga saker mer tydligt och rakt, utan att det är illa menat eller ska uppfattas som kritik. Upplever man det kan ju även det vara ngt att undersöka kanske?
Det känns som en större energi just nu som vill ta sig uttryck/landa denna period, kan jag se ibland här och överlag. jag kan känna igen det i mig själv, även om det är ganska lugnt.
Oxen som vi är i nu (astro) tar ju också i sin högre aspekt fram Vulcanus energi till världen/i oss. Vulcanus är mkt intressant; att ta ner Viljans högre energi djupt ner i den fysiska materien. Vulcanus står också för "smeden" som hamrar stålet. Dvs den högre energin/gudomligheten inom oss smider nya former. Kanske är det ett nytt redskap?
och snart är det också Wesak - Buddhas stora högitd. Då får vi ta del av de fantastiska energierna från Hierarkin o Buddha som nedstiger från sin plats i Shamballa och sprider ut sin välsignelse, berättar den esoteriska "legenden" och på sina sätt de buddhistiska lärorna.
idag är en underbar dag tycker jag hur som helst och jag njuter o gläds åt många saker! kram till er alla !

#58 Det är ju även oxens år nu enligt kinesisk astro…kanske var det du menade?
Det finns en talande bild för detta år - att det är nu man plöjer åkern. Det är bara att kavla upp ärmarna och jobba på, för det behöver bli gjort.Om vi slarvar med plöjningen så kommer det märkas på skörden som kommer senare.Man kan uppleva det som ett arbetssamt år, men om man har inställningen att man nu skapar en god grund som man kan vila på sedan, så känns det oftast lättare. För det har ju så mkt med ens inställning att göra, eller hur
?
#59 Tänkte mest västerländsk astro; oxens zodiakperiod 21 apr (ca) - 21 maj.
Plöjandet är förstås bra bild för oxen överlag. Olika nivåer kanske.
Känns som ett bra år tycker jag.

Vi har energierna från Wesak fullmånen den 9 maj också… Det känns tydligt, tycker jag…
Jodå, jag gillar också kärlek och gemenskap. Och tycker det var roligt med all respons och olika aspekter kring frågan.
Att jag jag tog upp synpunkten 'tassandet' är för att jag gillar när det är högt till tak. Och att var och en tar ansvar för sitt eget istället för att helgardera mot andras eventuella issues. Jag uppfattade det som att Netiquetten här i AU var onödigt försiktig och liksom la ett tjockt oljetäcke utifall det skulle komma vågor.
Marianne har säkert rätt när hon skriver att diskussionen inte blev hätsk den här gången när hon förekom. Men då ställer jag mig frågan: Vad får man tycka här? Vem var det då som inte gjorde sin röst hörd i den här diskussionen. Vem/vad/vilka var det som uppfattades som så hätsk i den förra? (retorisk fråga)
På jobbet är vi varandras 'djävulens advokat' hela tiden i syfte att stötta. Vi hjälper varandra att få fram alla jobbiga frågeställningar så att vi får klarhet i argument att använda i de sammanhang vi verkar. Så att bilden är kristallklar för var och en av oss innan vi tex går in i möten. Förberedelse. Sedan är det väl så att vi alla väljer våra väderkvarnar beroende på situation. Jag ser ett forum på lite samma vis. Det finns inte nödvändigtvis ett rätt eller fel som bekant. Men det finns garanterat en massa aspekter som kan vara skoj att få upp på bordet diskutera kring i syfte att expandera både sitt vanliga vet och sitt medvetande.

Vad jag vet så har den hätska konversationen sitt ursprung i forumtroll och/eller personliga angrepp och/eller personer som bara vill provocera och inte samtala.
Oki. Frågan var retorisk men tack ändå för svar. Min gamla mamma brukar säga att 'dumheten är det enda man inte kan försvara sig mot' och det ligger något i det. Har själv inte sett att det finns troll här ännu men så är jag också ganska ny. Varje site brukar iofs befolkas av minst ett troll i taget :-)
Det är utbytet av tankar med människor inom samma intressesfär jag är ute efter och det är hela grunden för mina frågor.