Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2811 ggr
[Mariann]
0

Kristi Återkomst

Av Alice A Bailey

Kärnpunkten i denna bok är påståendet att Kristus har beslutat återkomma och att Han nu bara avvaktar det rätta tillfället! Men det är inte den konventionella förkunnelsens Kristus som skall komma.

Författaren beskriver nämligen Kristus inte bara som den kristna världens frälsare utan som hela världens högste andlige lärare. Som sådan har Han full respekt för människors lojalitet mot andra religionsstiftare som t.ex. Buddha och Muhammed. Han vet att det inte är kyrkor och teologiska system som är det väsentliga i mänsklighetens andliga liv utan den osjälviska kärleken.

Beträffande återkomsten sägs beslutet om den ha fattats 1945. Villkoret för att detta beslut skall kunna verkställas är dock att mänskligheten lever upp till den andliga undervisning som den redan fått genom att skapa en värld där fred, frihet och ekonomisk rättvisa råder i långt högre utsträckning än nu. Det är först när mänskligheten visat denna grad av andlig mognad som Kristus kan komma åter och föra den fortgående uppenbarelsen om det gudomliga vidare.

Bokens budskap till den enskilde individen är därför att arbeta osjälviskt för målet att de högsta andliga värden skall styra all mänsklig verksamhet, och att detta arbete faktiskt är ett samarbete med Kristus för att Han skall kunna komma åter med ny och ännu mera djupgående undervisning om det gudomligas - och därmed vår egen - natur än då Han var här förra gången.

[Mariann]
0

Här kan det väl då passa att tillägga att det inte bara handlar om Kristus i fysisk inkarnation, utan de olika stegen i " Kristus återkomst" innan vi kan se en fysisk inkarnation av det kosmiska väsen som kallas Kristus.

[Spanaren]
0

Helt överens om att andligheten kommer att fortskrida med en allt fortare hastighet och med en typ större ledare så når budskapet ut fortare.

[Mariann]
0

#2 Skrattande

Klippt ur texten:

"mänskligheten lever upp till den andliga undervisning som den redan fått genom att skapa en värld där fred, frihet och ekonomisk rättvisa råder i långt högre utsträckning än nu."

Får hoppas att finanskrisen hjälper oss på traven till ovanstående fetad text…

enola
0

Är det inte så att 2012 så blir vi alla kristus?

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[Mariann]
0

Tror tyvärr inte jag…

men så fort man tagit 1 invigningen så har Kristus fötts i hjärtat vilket är en del av begreppet Kristi återkomst. Och det kommer att ske i väldigt många nu framöver…

MagnusProjektSol
0

Det har redan börjat!

Kram

+MagnusProjektSol+

[Mariann]
0

Jajamensan!!! För länge sedan… Cool

mayolica
0

4.  har hört många olika spekulatione om år 2012, men den var ny för mej.

~ mayolica ~

[Mariann]
0

Kanske Obama förbereder för denna Kristi återkomst!?

Nu var det så länge sedan jag läste boken, men som jag förstått det så är Kristi återkomst i flera steg, ett av de första stegen är när tillräckligt många människor har fått 1 invigningen, dvs då har ju Kristus fötts i människans hjärta!!

Det är väl minst detta som ska ske och också det som står i  3 delen av #0 innan "Kristus i egen hög person" kommer.

Sedan kan man/vi ju spekulera i hur Kristus kommer….

Aldebaran
0

#9 Precis.. Jag tror att dom som tror att det kommer gå runt en farbor i vitt lakan och tala om att han är Kristus kommer nog att bli lite besvikna…

Obama har ju framträtt efter en mörk period i USA's historia och det är ju inte säkert att majoriteten märker mycket mer än att Obama var en "snäll president" som kom med lite nya idéer.

Sant är ju dock att han kommer i en mycket intressant tid i tiden, esoteriskt sett. den nya 6:e underrasen håller ju på att framträda i USA och delvis i Australien. (Vi Nord Europeer tillhör ju den 5:e)

Någonstans i mitten av denna nya 6:e underras sägs det att mänskligheten skall "erhålla eteriskt medvetande" som det så vackert står i det esoteriska. Lite svårt att säga om när detta sker men det kan vara allt från 1000-5000 år. För en del finns det ju redan… Jag pratar nu majoriteten av mänskligheten.

2012 är någos som verkar varit hämtat från mayakalendern och kanske skulle gällt om det inte var så att vi låg efter i tidsschemat (enl. vissa källor så mycket som 70'000-80'000 år.

Hursom sedan dom sista resterna av Atlantis försvann i havet för omkring 12'000 årsedan så har mänskligheten tagit stora kliv och kommit ikapp på många plan… Dom bägge världskrigen i förra seklet sägs vara just punkten och resterna av dom gamla Atlantisk krigen mellan det onda och det goda som sopades bort på det Fysiska planet. Emellertid fortsätter detta nu på Astralplanet..

En liten esoterisk evolutions och historielektion blev det…Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

Skulle vilja lyfta fram en sak till ur texten i #0 Skäms

läs det andra stycket… gillar jag Glad

Aldebaran
0

Mmm det är fint. "Det finns ingen religion högre än sanningen" som Teosofernas måtto är.. Vilket vi nog fått från dom gamla Veda..

[Mariann]
0

ja det är lite spännande att de urgamla veda skrifterna och esoteriken ligger varandra så nära…

Aldebaran
0

Nu börjar ju åxå vetenskapen bekräfta vissa saker som står i dessa gamal skrifter.. T.ex att mellan varje rotras så har det funnits katastrofer (geologiska sådarna samt en meteorkrock)

Våran Rund om 7 rptraser startade ju för ca 300 miljoner årsedan inför andra för omkring så låg jorden åter öde och tom för omkring 150 miljoner årsedan, idag helt nydligen så har ju geologer spårat en geologisk katastrof som inträffade vi denna tid som nästan helt skulle raderat ut det liv som fanns då. När sedan 3:e rotrasen tog sina stapplande steg på Lemurien för ca 50-60 miljoner årsedan så försegick den åxå av stiltje av allt liv på jorden. Idag så misstänker vi ju att en meteor slog ner i mexikanska golfen för ca 65 miljoner årsedan och bl.a slog ut dinosaurierna.. Rätt intressant att nu börjar vetenskapen komma så långt i sina metoder att dessa gamla tidsepoker som det skrivs om i gamla legender (som Veda) nu i stort kan börja bevisas.  Mer lär ju komma dom kommande århundraderna…

[Hukanson]
0

Säger namnet Sergey Torop det esoteriska sällskapet någonting ?

Aldebaran
0

En polis som mist sitt jobb. Gick under jorden ett par år å återkom som Jesus (enl han själv)…Mmm ja, jag har hört talas om honom… Och?

Aldebaran
0

Finns ju många sådana.. "Esoteriska sällskapet"??  Där ingår väl även du Hukason du säger ju dig vara Antroposof sedan många år, så varför detta utspel?

[Hukanson]
0

Utspelet , bäste Aldebaran , är ett inlägg i kostcirkeldebatten . Kan du förklara varför Svenska hushållningssällskapet inkluderar KÖTT i skolbarnens kostcirkel ? Är det esoteriskt ?

Välsignad vare han som kommer i Herrens namn . Denne Sergey Torop har ett budskap till världen . Han gör anspråk på att vara en del av hirarkin . Han vittnar om esoteriska sanningar .

Är det något utspel i detta ?

Aldebaran
0

Svenska hushållnigssällskapet??….. Esoteriskt??  öhhh vet ej…

Har ingen uppfattning om Sergey….

Min undran om det esoteriska sällskapt är ju grundat på vad du säger "det esoteriska sällskapet" precis som du inte tillhörde det..

[Hukanson]
0

Med sällskapet refererade jag till den mysiga stämning som Mariann och du redan etablerat på denna tråden.

Rekommederar en forskning på namnet , du har olja i sökmotorn ?

Mannen Sergey Torop kallas ochso Vissarion och är grundaren av en ny stad och en ny kultur i Sibirien som framstår som en förening av kristna och buddhistiska läror .

Vill du inte lyfta blicken ur boken och komentera den levande världen ?

Aldebaran
0

Jag har redan googlat på detta, har fortfarande för lite för att göra något utalande om denne man. Men kanske du kan?

Jag läser inte så mycket böcker utan jag pratar och har föredrag med levande människor….

Men en snbb reflektion… Han har vuxit upp, gått iskola och jobbat som polis i flera år. För att sedan "försvinna under 4 år" å då dyker han upp å påstår att han är nuvarande inarnation av Jesus av Nasareth… Tror du inte att han skulle vetat det innan i livet, med tanke på att Jesus passerat 5:e invigningen?

Eremitha
0

Info om Sergej och andra som hävdar att de är den återvändande Kristus, har väl inget värde i sig självt. Sådana personer har ju gett sig till känna då och då under seklernas lopp.

Om deras budskap är Kristus-likt gör de väl inte heller någon stor skada. Men sekter är alltid oförenligt med kärleksbudskapet, enligt min mening.

Kostcireln och andra matfrågor hör hemma i andra trådar Flört.

Fair Winds and Following Seas!

Aldebaran
0

Ahh  till och med ingen mindre än Krisitus.. Nu är det ju så att varken Kristus eller Buddah reinkarnerar på vanligt sätt.

Kristus som är våran andliga världsledare/beskyddare går nog inte och grundar en sektliknande bergsby i Sibirien…  men men jag kan ha fel…

[Hukanson]
0

Detta med reinkarnation är tydligen då ett dimmigt begrepp. Den esoteriska läran säger att Kristus  (Maitreya ) reinkarnerade i Mästaren Jesus . I Evangeliet förstår vi detta som att ha döptes och en duva sänkte sig över honom . I Sergeys liv är det troligen pricis samma sak . Om han blev döpt eller inte spelar måhända ingen roll men duvan kom nog till hanom och Jesus reinkarnerade i den  arbetslöse Sergey.

Även jag har tänkt med (heliga) föreställningar om att reinkarnation ser genom mammas mage och det är kanske en del av sanningen men begreppet måste kanske vidgas och fördjupas.

Aldebaran
0

Jaha Hukanson.. Då är det nog så..

[Hukanson]
0

Onekligen har det hänt någontin med Sergey i alla fall. Framtiden får utvisa hur intresserade vi är att ta del av den räddning undan världens undergång som även han pratar om , vi är . Har vi något krismedvetande över huvudtaget ? Hur mycket problem måste vi ha innan vi erkänner att vi har - gemensamma - problem ?

Aldebaran
0

mmm världens undergång? jag som esoteriker tror ju inte på denna undergång.. Gör du verkligen det H?

[Hukanson]
0

Varifrån får världen information om denna undergång ?

Finns det en Jesu Kristi regering för denna världen ?

Är räddning och frälsning något som lovas världen för att hjälpa till med det som är svårt ?

Finns det en Plan för mänsklighetens utveckling som vi böjer våra huvuden inför och accpterar ?

Aldebaran
0

Den sista punkten vill jag att du som Antroposof besvarar. Även den första….

[Mariann]
0

Jisses vilken vändning denna tråd om ett litet boktips tog??

#24 Jag tror inte den esoteriska läran säger att Kristus reinkarnerade i Jesus kropp. Jesus var/är en nära discipel till Kristus ( som många kan vara) och han blev överstrålad av Kristus de tre sista åren i hans liv. Överstrålad och inkarnerad är inte samma sak.

Choklad
0

Från det ena till det andra..har någon sett filmen Passion? Mel Gibson som regissör ..den är bra, men hemsk! Jag tvingade mig att se den, men grät …..hur kan man göra så ???Gråter

U R us

[Hukanson]
0

Men Aldebaran , det är väl inget fel i att tro på den esoteriska undervisningen ? Hur kan du stå och lära ut den esoteriska läran i teosofiska sällskapet om du inte själv tror på vad du säger ?

Tror du inte att denna världen har en Herre i Sanat Kumara och hans Regering indelad i tre departement med vardera 7 avdelningar ?

Varför är du då trogen Blavatsky & Bailey ?  Kanske du längtar till antroposofernas mer individuella konstnärstillvara där initieringarna i högre tänkande kommer när eleven är mogen och villig .

Aldebaran
0

Nu hänger jag inte riktig med i din tankegång Hukanson..

[Mariann]
0

#31 Jo hela familjen var och såg den filmen, och vi grät i kapp.

Ja hur kan man?

Lite intressant dock är ju att Jesu liv visar vägen till frigörelse. Glad

Aldebaran
0

Tycket att den var alldeles för rå och våldsam. Ett onödigt frosseri i blodig råhet.. T.ex piskningen med metallhullingar..

Metallhullingarna sliter bort cm stora köttbitar varje gång, ingen människa överlever ens 20 rapp någon längre stund.. Här var det väl tal om 100?

[Mariann]
0

kan hålla med dig onödigt rå var den… det var frosseri, Hollywoodfilm ju.

fast det måste ha uppplevts lika rått för de som såg på och för den som var utsatt…

Farwuq
0

Tänk så mycket skräp jag slipper att se, jag har inte varit på bio på över 25år.

Och jag ser inte ens en film om året på tv.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Telos
0

Hur skulle vi kunna samtala och möta varandra på ett mer förstående, accepterande och kärleksfullt sätt? 

Kan vi låta tanken föregå alla handlingar?

Kram

Telos

Aldebaran
0

Då måste ju tanken vara fri först…..

Farwuq
0

339 Hur kan vi få fri tanke, är den inte bunden hur vi än vänder oss?

Aldebaran
0

Det finns några meningar i Ljus på vägen som jag skrev en gång här på AU.

Innan ögonen kan se så måste det vara befriade från tårar.

Innan örat kan höra så måste det ha förlorat sin känslighet

Innan rösten kan prata i mästarnas närvaro så måste den har förlorat sin förmåga att såra..

Innan själen kan stå i mästarnas närvaro så måste dess fötter vara tvagna i hjärtats blod.

Farwuq
0

Där befinner jag mig inte för närvarande.

Aldebaran
0

Inte jag heller….Glad

Telos
0

En reflektion över en lägre och en högre tanke, och att ett brobyggande kan ske där emellan.

Med kärlek

Telos

amier
0

Hörde av Marina Munk att Jesus inkarnerat i norra Irak i en liten by.

"Så vem ska man tro på tro på tro på" som Di Leva sjunger ?

Aldebaran
0

Jesus av Nasareth har levt/inkarnerat flera ggr sedan han hängdes upp på korset. På 1920 talet hade han en syriansk kropp (kommer bara inte ihåg vem det skulle ha varit) Jag är åxå väldigt osäker på om Jesus behöver inkarnera dvs. födas som vi och växa upp som barn under 20 år innan han kan börja göra något. Kristus däremot är en annan individ, och han materialiserar sina kroppar eller överstrålar någon av sin redan högstående lärljungar, som han gjorde med Jesus vid dopet i Jordanfloden.

[Mariann]
0

#45 har jag svårt att tro på att en 5 invig inkarnerar i en liten by… möjligtvis att vederbörande kan vara discipel till Jesus, men dem finns det fler av…

[Hukanson]
0

Mariann vad är det för skillnad på om Jesus reinkarnerar eller Markus inkarnerar eller Filippos inkarnerar eller någon annan av de som i kärlek blivit ett med Jesus Kristus och därmed också Fadern . Minns Herrens bön om att vi alla skall vara En och leva i endräkt och hjärtats rena enhets gemenskap .

[Mariann]
0

är väl ingen skillnad på någon 5 invigd, mer än  strålen.