Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2228 ggr
Aldebaran
2009-01-30 23:08
0

Raserna

Detta är från en föreläsning med efterföljande grupparbete som jag varit på. Det handlar om raserna i våran rund (som är den 4:e) från början till slut. Håll tillgodo.

På varje klot i varje eon genomlöper mänskligheten i sin utveckling 7 olika stadier i huvudraser eller rotraser. Ur var och en av dom 7 rotraserna utvecklas 7 underraser och ur varje underras 7 grenraser, vilket ger sammanlagt 343 olika raser i varje klotperiod. Klotperiod =Mänskligt liv på klotet ifråga (idetta fall Jorden, som är den 4:e klotperioden)

Varje rotras på vårt klot har haft sin kontinent att utvecklas på och på denna uppbygga sin civilisation, som sinom tid förintas genom koninental kataklysm. Rotrasernas huvudepoker skiljs nämligen åt av stora naturkatastrofer och jordens yta omformas av geologiska företeelser. Den tredje rotrasen, den lemuriska, levde sålunda på en kontinent, Lemurien, som Stilla havet slutligen slukade. Sista resterna av den rasen återfinns i Austarliens urbefolkning och sista underrasen i Afrika.

Den fjärde rotrasen, den atlantiska, bodde på en kontinent som sträckte sig över på vad som nu är Atlanten. Denna kontinents sista kvarleva, ön Poseidonis, sjönk enligt vissa uppgifter 9564 f. Kr. Båda dessa kontinenter kommer delvis åter att se dagens ljus. Lemurien som 6: rotrasens hemvist och Atlantis som 7:e rotrasens.

Första rotrasen påbörjades för ca 300 miljoner årsedan. Individernas lägsta hölje bestod av fysisk etermateria. De hade i huvudsak emotinonal medvetenhet.

Andra rotrasen påbörjades för ca 150 miljoner årsedan även denna var eterisk. Den fysiska medvetenheten var tillfällig och obestämd. Hos denna rotras någon gång mellan 5:e och 6:e underrasen ögde övergången rum från det eteriska till det organiska.

Tredje rotrasen, den lemuriska, är ca 40 miljoner år gammal. Den uppvisade från första början en fullt utvecklad organism, dock långt ifrån vad vi skulle kalla mänsklig. Först tredje underrasen undergick från att varit hemafroditisk (tvåkönad) en långsam förvandling till enkönad, och antog mera mänskliga former. denna förändring sägs ha varit genomförd för ca 18 miljoner årsedan. Nervsystem och hjärna utvecklades, vilket möjliggjorde mental medvetenhet.

De på jorden nu levande raserna tillhör 3:e, 4:e och den 5:e Rotraserna. Alla nu existerande raser är blandraser. Rena raser finns inte… ( detta skulle alla rasister veta Flört)

Den fjärde rotrasen, den atlantiska utvecklades ur 3:e rotrasens 7:e underras och på börjades för ca 6 miljoner årsedan. Hudfärgen hos denna rotras genomgick förändring mellan de olika underraserna, från mörkröd till rodbrun, gulvit och gul. Dess mest betydande underraser var den 3:e, de kopparröda toltekerna, den 5:e de gulvita orginalsemiterna samt den 7:e, de gula mongolerna.

Från toltekerna härstammar bl.a  Amerikas indianer, från orginalsemiterna våra dagras judar och kabyler. Mongolernas ättlingar av blandras är kineser, japaner och malajer.

Den 5:e rotrasen, den ariska utvecklades ur den 4:e rotrasens 5:e underras under en tidsrymd av ca 100'000 år. Dess första underras den hinduiska, är ca 60'000 år gammal. Den 2:a är den arabiska och är ca 40'000 år gammal. Den 3:e är den Iranska och uppstod för ca 30'000 årsedan. Den 4: den keltiska och den 5:e den teutoniska är lika gamla, ca 20'00 år. Av de 2:a och 3:e underraserna är endast lämningar kvar. Av den 2:a araber och morer, den 3:e våra dagars Perser. Från den 4:e som utgjorde gammalgrekerna i förhistorisk tid härstammar bl.a de olika romanska folken och teutonernas ättlingar i mordern tid utgörs av slaver, germaner och anglosaxare.

Nu står vi inför en ny rasbildning, den 5:e rotrasens 6:e underras. Denna 6:e underras 4:e grenras kommer att börja få fysisk eterisk objektiv medvetenhet.

Den 6:e rotrasen kommer att få emotional objektiv medvetenhet (alltså astral) Sedan kommer det gå allt snabbare någonstans mellan 6:e rr's 2:a och 3:e underras äger övergången rum från organism till eterkropp. Vilken därefter blir människans lägsta kropp. Hela 7:e Rotrasen blir eterisk med medveteandet på dom högre planen.

I de eteriska raserna är individens inkarnationsperiod  eller personlighetens livslängd lika lång som tiden för en grenras. Sedan ett stycke in i mentaleonens 4:e klotperiod aktiveras till fullo mentala-kausuala medvetenheten och då automatiseras de mentala och kausala höljerna medförande full objektiv medvetande in i dessa plan.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Freja15
2009-01-31 01:37
0

Tack Aldebaran

Nu har jag hållit tillgodo men jag undrar vad denna information kommer ifrån? Det är intressant att läsa och jag förstår vad jag läser. Men jag förstår ändå inte vad det kommer ifrån…

Glad

Aldebaran
2009-01-31 01:49
0

Hemliga Läran av Blavatsky är en av källorna. Esoterisk livsåskådning är en annan källa (tror jag)

Detta är ett skrivet manifest inför ett föredrag som antingen min mamma eller mormor har hållit någon gång på 60-talet i den Teosofiska Logen i Göteborg..

Aldebaran
2009-01-31 01:52
0

Här kan du/ni läsa lite om detta…

www.teosofiskakompaniet.net

Freja15
2009-01-31 18:09
0

Tack Glad

Aldebaran
2009-01-31 20:52
0

Det är för väldigt mång åxå väldigt svårt att ta till sig. Jag håller med dom för detta är ett väldigt svårt ämne. Svårt att föreställa sig och kanske i vissa fall svårt att inse. Detta gäller ju även om man tror på detta.

szirius
2009-02-01 21:59
0

det här tas upp inom antroposofin också, det är oerhört komplicerade saker att förstå sig på tycker jag…Steiner har ju fått utstå (som död) rätt många påhopp om att vara rasist, vilket är förståeligt , för man måste kunna läsa utan att döma "högt och lågt" som  "bra och dåligt" osv.Inte förbinda sig personligt till olika rastänk utan se ett större sammanhang.Vilket många inte kan.Så det är vansklig mark att trampa på Flört.

[Mariann]
2009-02-02 08:09
0

Oerhörd vansklig mark, men om man bara kan lyfta blicken lite så kan man nog se att det inte  handlar om bättre o sämre på något sätt, det är ju endast en sorts kroppar, säsger inget m den själ som bebor kroppen.

Det tycker jag vi får ideliga bevis för. I synnerhet om man kika, Nelson Mandela, Kofi Annan och nu också då Obama… säger väl allt tycker jag.

Mavios
2009-02-02 08:15
0

Jag ska läsa ett par gånger till.
Känner mig som en lite lägre form här (dock inte sämre, bara inte lika utvecklad som många andra här) och behöver ltie mer tid för att förstå vad jag läser när det gäller det här ämnet. allt är så nytt för mig och än vet jag inte vad jag ska tro - men jag är nyfiken och begrundar det jag får till mig.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[Mariann]
2009-02-02 08:30
0

Mavios, vi har alla varit nybörjare inom ämnet esoterik,  det tog flera år att ens få in terminologin och förstå. Fortfarande lär jag nytt hela tiden. Cool

Så slappna av och läs o begrunda i din egen takt, sakerna faller på plats efterhand, jag lova. Oskyldig

så ser jag det … eller så var det för mig…

Aldebaran
2009-02-02 09:53
0

Visst är det farlig mark att trampa på, särskillt som många vänder och vrider på varje ord man skriver eller säger inom detta ämne. Har lärt mig en sak ang. detta och det är vill folk missförstå så gör dom det oavsett vad du skriver. Själv är jag i högsta grad blandad, min far var från södra Spanien så både arabblod samt i någon mån romerblod (riktig falmenco alltså) Flört  Vidare kom min mormor från Norge och hennes mormor var Same från Nordnorge. Min mamma hade starka drag med höga kindknotor och lite snedare ögon..

Ville bara poängtera att jag absolut inte är minsta rassist utan är tvärtom fascinerad av alla olika raser som samspelar på våran planet.

Vidare om att känna sig "lägre" det är inte heller mitt syfte och det är ju inte sagt inom det esoteriska att du är lägre i utveckling bara för att du eventuellt skulle tillhöra en tidigare grenras, underras eller tom rotras.

Obama som enl. denna teori skulle härstamma från 3:e Rotrasen har ju enl. många passerat en invigning och då kan jag tala om att han är en bra bit åtminstone framför mig. Så man kan inte se det på detta vis.

Hitler var en som hade tillgång till den hemliga läran och hade enl. uppgift passerat minst 2 invigningar, men han missförstod det hela. Helt styrd av den "onda sidan" och sitt eget inre hat.  Ungerfär som Darth Vader i stjärnornas krig, lite barnsligt kanske men ändå en bra jämförelse.

Det står ju ingen stans att någon är bättre eller sämre än någon annan uta tvärtom man skall ha som uppgift att hjälpa varandra (mänskligheten) fram mot fullkommlighet. Den som tror något annat drar på sig negativ karma. Och har man klättrat ett par pinnhål upp så blir alltid fallet hårdare, alltså karman blir större (du skall ju veta bättre) Och detta gäller ju inte bara i handling och ord, utan även hur du tänker om andra. Och där gör vi ju alla misstag

[Mariann]
2009-02-02 10:59
0

#10 precis det jag menade också Glad, så jag hoppas man ändå kan prata om detta med rotraser för intressant är det Glad, utan att förden skull dela upp i bättre o sämre.

Tycker överlag att vi måste sluta med detta uppdelandet i bättre - sämre.

[Mariann]
2009-02-02 11:09
0

antagligen började vi att svamla om bättre/sämre i förebyggande syfte, för att ingen skulle få för sig något åt det hållet… Obestämd

Aldebaran
2009-02-02 11:33
0

#6 Steiner var ju Teosof fram till 1913 någonstans så han var ju med dierkt när Hemliga Läran skrevs. Lite kontroverser med Annie beasant hurvida Krishnamurti var en inkarnerad messias eller ej fick ju honom att hoppa av teosofin och starta antroposofin vilket istort för mig går ut på samma sak…

Även Blavatsky har ju utmålats bl.a i ett reportage i Discovery Channel som insperationskällan till Hitlers nacism. Det är ju ioch för sig sant att Hitler anammade delar av den esoteriska ras terorin och sedan omvandlade den som han tyckte passade bäst.

Det sorglig är ju bara att reportaget inte säger eller ens antyder att Blavatsky inte hade några sådarna ideer eller ens tankar med sina böcker och läror.

szirius
2009-02-02 12:09
0

Såna här forum är ju ypperliga, då man kan försöka reda ut frågetecknen kring vad som egentligen menas med saker.Och visst är det som du skriver Aldebaran- vill folk missförstå, så hittar dem sätt att göra det.Desto mer övning får man i att själv hålla "sin kurs" och inte låta det ta en massa energi.Flört

Under de antroposofiska studiumen fastnade vi tyvärr oftast just vid hätska diskussioner om "hur man kan ha mage att påstå att indianer har en dekadent själ" osv…många hoppade av i ren ilska.Min man har indianblod -ändå var jag minst upprörd över påståendet.( Själv har jag sameblod och ett långt släktmönster med "gammalt klarseende", ändå kan jag ta till mig de esoteriska tankarna kring att den sortens mediala arbete kommer från begärsnaturen.)

Man kan se det som en övning att läsa och grunna utan att identifiera sig med något, utan bara "iaktta", ställa sig utanför.Blir man kokande upprörd över något, så säger det ofta mer om sig själv än om påståendetTyst

[Mariann]
2009-02-02 12:13
0

#14 Det där sista gillar jag skarpt  Cool(inte för att jag då menar att jag inte gillar det andra, för det gör jag)

szirius
2009-02-02 17:03
0

Tja, eftersom jag själv så lätt kokar över i många andra sammanhang ( den eviga frågan kring disk och städ här hemma texFlörtdå det faktiskt är jag som har städmani…)och börjar få liiite självdistans, så brukar det stämma hahahaTungan ute

Aldebaran
2009-02-02 17:11
0

Hätska diskutioner har vi änsålänge under mina tre år varit förskonade ifrån. Det svåraste för mig som ordf. har istället varit att få gruppen att fokuser på vad vi för tillfället studerar/läser och hålla os till ämnet. Blir lätt att man svävar iväg. Sedan har du väldigt rätt det du säger om begärsnaturen. Och detta är ju inget kontsigt med det vår närmsta kropp (förutom eterkropp) är ju den astral kroppen som är en ren känslokropp helt styrd av känslor och begär. Mycket påverkbar av känslor och intryck från allt. det är ju först när vi kommer förbi dett och höjt medveteandet lite till som "det sätter igång på riktigt"

Aldebaran
2009-02-17 23:15
0

Lyfter fram denna tråd än en gång