Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3724 ggr
[Mariann]
1

ROTRAS

Rotras
Mänskilghetens evolution går genom sju rotraser på varje klot i varje runda. Dessa rotraser indelas igen i underraser, delraser mm. Den dominerande rasen är just nu den 5:e eller den indoeuropeiska rasen (även om den inte utgör ett flertal). Hinduerna tillhör 5:e rotrasen 1:a underrasen (indoeuropeernas eller de egentliga arierna). 2:a underrasen är den arabiska. 3:e underrasen är den persiska. Den 4:de (den keltiska) utgörs av de latinska folken - sydeuropeerna, medans den 5:e (den teutoniska) representeras av de västliga kulturerna. Den nya 6:e underrasen håller på att bildas i USA och Australien. Den 4:e eller Atlantiska rotrasens rester är ännu de mest talrika - här under kineserna och mongolerna, indianerna och polynesierna.

Hämtat från Kentaurnet

Hoppfull
0

Det här fattade jag inte mycket av… väldigt krångligt skrivet…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
0

Just detta sa mig en hel del idag… Gissar att man funderar på olika saker kanske? Flört

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

ewapewa
0

Jag förstod inte heller något… Vad behöver vi detta till!?

[Mariann]
0

Eventuellt kan man om man är en person som vill förstå jordens och mänsklighetens utveckling som helhet ha nytta av ovanstående. Jag översätter en esoterisk ordbok, som en förklaring på ord som kan förekomma i någon text ibland. Just nu är jag på R. Glad

[Mariann]
0

Välkommen hit,  Glad förresten

(om det inte har sagts tidigare…)

[Mariann]
0

lyfter denna som en komplettering till tråden GRUPPSJÄL

[Mariann]
0

Lägger in en utförligare dansk text, som jag översätter snart. Men håll tillgodo så länge:

Rodrace
Menneskeheden er én enhed – én race (?) – som udvikler bevidstheden ved at inkarnere i skiftende legemer, der er udstyret med et nervesystem med stigende kompleksitet. På denne måde erfarer mennesket forskellige bevidsthedstilstande, først gennem en identifikation med det fysiske legeme (Lemurien), senere med det emotionelle legeme eller astrallegemet (Atlantis), herefter med tankesindet – mentallegemet (nutiden) etc. Disse legemer opdeler menneskeheden i rodracer og underracer. I åndsvidenskaben hører vi, at menneskehedens evolution går gennem syv rodracer på hver klode i hver runde. Disse rodracer inddeles igen i underracer, delracer etc. Den dominerende race er for tiden den 5. eller ariske race (selv om den ikke udgør et flertal). Hinduerne tilhører 5. rodraces 1. underrace (indoeuropæerne eller de egentlige ariere). 2. underrace er den arabiske. 3. underrace er den persiske. Den 4. (den keltiske) udgøres af de latinske folkeslag – sydeuropæerne, mens den 5. (den teutoniske) repræsenteres af de vestlige kulturer. Den nye 6. underrace er ved at dannes i USA og Australien. Den 4. eller atlantiske rodraces rester er endnu de mest talrige – herunder kinesere og mongoler, indianere og polynesiere. Det er vigtigt at huske, at det er de samme sjæle, der inkarnerer i de forskellige perioder og i de forskellige underracer. Underracerne repræsenterer udelukkende forskellige faser af bevidsthedsudvikling. Alle mennesker skal igennem alle faser. Rodracerne og underracerne må derfor ikke opleves ud fra en "mig-og-dem-holdning", men ud fra en "vi-holdning". Alle mennesker er ligeværdige, men alle mennesker er ikke lige langt i udvikling. Der er unge sjæle, og der er gamle sjæle, men menneskeheden er ét. I dag er de forskellige rodracer fordelt i alle nationer.

[Hukanson]
0

Vi säger rotras men är det månne också känt som rod ? En mogen människa som funnit 100% finner sin uppgift hellre i själsarbete måhända.  Det är ju en fascinerande mångfaldsaspekt på vår eviga källas enhet . Ett slags Babelstorn-drama.

Aldebaran
0

Hukanson… Kolla mitt inlägg om raserna som jag la in 22.08

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Hukanson]
0

#7 Det är härligt att läsa en upplyst text som betonar vi aspekten i mänskligheten . Det kan vara sanning att alla människosjälar måste genomgå födsel i alla underraser som man tillhör som ras .

Därmed har man blivit rasist ?

Därmed tror man att det är ett oöverstigligt ras-gap mellan asiater och anglo-europeer .

Ifall det verkligen är så beroende av en krånglig ordning i universum så stämmer det nog. Men hur är denna ordning funtad om man tror att kineser , mongoler , indianer , polyponesier måste dö ut för att lämna plats för en högre och mer utvecklad rotras med sina fina underaser ? Hur är en korrekt tolkning av denna esoteriska vishet ?

Aldebaran
0

Varför kopplar du ihop underraser med rasism? Under i underras har inget med undermänniska att göra.. Hur ordningen är funtad har jag inte så stora aningar om ännu.. Faktum är ju att denna teori/kunskap kommer ifrån just asien..

Tror inte så mycket att det kommer dö ut som att raser kommer att blandas så att evolutionen går vidare därifrån…

Men det är klart vill man se rasistiskt på detta så kan man ju naturligtvis göra detta..

[Mariann]
0

Precis!

jaaa,  "under o över", "högt o lågt" alla dessa ord som gör att människors antingen överlägsenhet eller underlägsenhet kommer idagen… och alla de känslor som då väcks…

Blandning skapar nya "raser"… min syn också… vi alla är redan uppblandade och mer blir det Skrattande

Aldebaran
0

Jag har allt från sydspanskt (morblod) till Norsk sameblod i mina ådror…Spänner alltså över två hela rotraser…(med 7 underraser i varje) Ganska så intressant faktiskt…

[Hukanson]
0

Aldebaran - vad är en ras egentligen .  Tror du att det har med köttet att göra ?  Måste inte esoterisk undervisning alltid handla om det andliga ?

Antag att ras är något andligt och därmed en Himmelsk Lag .

Att varje rotras är en given andlig lag . Att underrasen är en given andlig lag .

Att de andliga raser vi lever i och känner till är lätta att identifiera när man som ovan får namnet på de kulturer som det handlar om . Sen måste man vara ödmjuk nog att erkänna polyponesiernas rätt att ha en andlig lag .

Men det kan vara så att Krishna - Iesus - Mohamed är en ras som är väsensskild från Laotse - Konfutse -Kublai Khan rasen om du förstår vad jag menar , med överseende av ev detaljfel.

[Mariann]
0

Det esoteriska handlar om ALLT. Alla 7 plan.

för ännu mer och djupare in formation om ämnet läs och begrunda här.

[Mariann]
0

I min värld är ingen ras väsenskild… bara det väsen/medvetandet som bebor rasen eller rättare sagt den enskilde människan.

Men om man kikar under alla rundornas gång så är det en väsenstor skillnad mellan den helt första rasen och den sista rasen… för den första är väl väldigt fysisk och den sista lär ju vara helt eterisk och bara det säger väl det mesta.

Aldebaran
0

Jag skrev ett inlägg som hette rotraser i detta forum engång kolla där… Klart att polynesierna har samma rätt som du och jag att ha en andlig lag vilket dom också har. Det är ju självklart…

Vidre så var ju dom två första rotraserna helt andliga dvs. dom hade både sina kroppar och medvetande på det eteriska/astrala planet.. (detta enligt Veda och esoteriska läror) sedan får ju var opch en tro och tycka som dom vill (alla blir saliga på sin egne tro osv.)