Atomen
"Vetenskapens atom" är den kemiska atomen, den sk. etermolekylen. Vid sprängning av den fysiska atomen erhålls 49 sk emotionalatomer. Atomen har formen av ett klot.
Klotet består av tio i spiral dragna, ändlösa, skenbara trådar- tre grövre och sju finare som aldrig någonstans berör varandra Dessa trådar är i sin tur omlindade av ännufinare trådar (likt en elektrisk sladd) Var och en av dessa trådar visar vännskap med sitt slag av de sju molekylslag i det materieslag som atomen bildar.
Tråden har till uppgift att tjänstgöra såsom förmedlare av sitt molekylslags speciella energier, frambringa eller upptaga vibrationer. Atomen är antingen positiv eller negativ beroende på om trådarna är dragna åt vänster eller höger. I den posetiva strömmar energin från närmast högre värld (den astrala)och genom atomen ut i atomens egen värld (den fysiska), i den negativa tvärtom.
Detta är mycket intressant med 10 trådar i spiral, för det är ju precis vad den nhya strängteorin som fysikerna nu håller på för fullt att forska i. Dom pratar om 10 strängar i spiralform.. Texten ovan är från 1949 i ett av många delar i ett fördrag som höls under 50-talet i TSlogen Göteborg. DVS 40-50 år innan någon hört talas om strängteorin. Just för mig lägger detta till ännu ett bevis som visar att de esoteriska lärorna måste komma ifrån högre ort oavsett vem som skrev dom. Blavatsky, Bailey, Bessant m.fl.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Jag är övertygad om att vetenskapen och andevetenskap kommer mötas en dag…

Instämmer med Dig Mariann!

Kommer komma tillbaka med korta förklaringar till dessa svåra saker, efterhand..
Har länge önskat få tid att sätta mig in i strängteorin men inser att äta populärvetenskap får duga. Alltings innersta grund skulle vara små vibrerande strängar och dess kungarike atomen eller ?
Enligt esoteriken skulle det alltså finnas tre olika typer av strängar av olika finhetsgrad med olika arbetsområden och uppgifter.
Om vi lyckas förena vår esoteriska och naturvetenskapliga förståelse av de fysiska fenomenen hur mycket ära måste vi då tillerkänna superdatortillverkarna ?
Jag litar på det berättigade att ta emot den andliga undervisningen först för att det gör det möjligt för oss att förstå fenomenet mentalt även om det då skulle visa sig skilja litet i detaljerna.
Angående denna esoteriska atomteori, är den allmän dvs gäller alla atomer ? Hur är fördelnngen mellan negativa och positiva ? Vilken funktion har de grövre tvinnsträngarna ?
Och vad innebär det att varje etermolekyl innehåller 3430 positiva och 3430 negativa presumptiva moleklära vänskapsrelationer ?

Inte en aning… Jag bara förmedlar lite inslag i olika föredrag som jag antecknat och sparat…Sådant som jag tyckte var viktigt och som jag tod till mig…Men kanske du själv kan svara på det andra för jag har inte ens hört dessa siffror… Du är ju Antroposof säger du, alltså esoteriker..
Nåväl, på litet låg och oerfaren nivå, jag är tacksam för vad jag fått.
Men siffrorna kommer ju från ovanstående, räkna själv så för du tänka - känna - se. Men hur tolka ?