Tänkvärt… synnerhet sista bubblan…
Ja, vad säger man om denna visdom? Inget. Eller, som Jack Kornfield's lärare Ajahn Chah sa till honom när han berättade om en ny insikt:
"Ytterligare något att släppa taget om, eller hur?". 

Hahaha, vilken bra lite seriestrip :)
Instämmer tillfullo :) Hade ett par tydliga sådana exempel här på fest i helgen… lyssnade inte ett smack på andra utan var fullt upptagna med att predika sin egen förträfflighet :) Trots att det i detta fall var helt felaktigt… Undrar vad som skulle hända med dessa människor om de tömde, jag tror nämligen att de håller fast sig i sina sanningar för att de tror att de ska ramla omkull utan dem…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Är det bara jag som utövar Zazen här? 
#4 zen-buddism? vad är det egentligen i korta drag. Har aldrig riktigt tagit mig tid att kolla upp det. har du nån bra länk?
zazen.se är en bra länk. annars är det bara att googla :) Kortfattat så kan man säga att det är en odogmatisk variant av buddhism där "zazen", alltså meditationen står i centrum. Många psykologer och psykiatrar rekomenderar zazen. "KBT" (kognitiv beteendeterapi) är framställt med hjälp av zenbuddhistiskt tänk :)

den där tanken är med i boken " Munken som sålde sin ferrari".För övrigt en bok jag inte rekommenderar, ingen toppenförfattare enligt mig…
#7 vad menar du med "den där tanken"? eller vilken tanke tänker du på? 

hihi, förlåt för min otydlighet, jag menade symboliken att vara som en full kopp, och att man inte kan ta in ngt nytt innan man tömt sig själv på tankar och fördomar.Jag ska gå in och läsa på länken du lagt hit, det verkar intressant.Ingår även mindfulness?Mindfulness är ngt som får djupare och strörre betydelse ju mer jag övar.Insikten att nuet är det enda som finns och att uppleva att den totala närvaron kan ta bort rädsla och smärta är som att komma hem.Men jag är ny på området…: )
#0 Hur länge har du utövat zazen?
hmm. Jag har aldrig hört just uttrycket ´mindfulnes´ förut men jag tycker att jag har fått större och större insikt i utövandet för varje dag som gått. I början är det svårt att motivera sig att sätta sig på kudden och meditera. Benen domnar bort och man får svårt att fokusera tankarna. Nu, efter ett år av nästan daglig zazen så är det något jag längtar efter om dagarna.
Jag tycker att jag fått ut ganska mycket av mitt utövande. Framför allt så känner jag att jag inte är beroende av något annat än typ mat, vatten och sömn. Jag har inget arbete och jag har nästan inga saker, men jag känner mig rik ändå :) jag har en fin frisk skog några hundra meter från mitt hem, mellan mitt hem och skogen finns en stor äng och om man vänder sig åt väster så ser man Oviksfjällen. Det är rikedom :)

Det låter vackert, visst är naturen en sann rikedom som vi alla kan njuta av! Mindfulnes är ordet som på svenska brukar översättas med " medveten närvaro".Det har jag övat i två år nu, i den beteckningen, men meditation och andningsövningar etc är ju också samma slags övande egentligen, min förståelse kring det har bara ökat genom att fördjupa mig i mindfulnes.
Okej. Då förstår jag nog. Zazen går typ ut på "medveten närvaro". Att äta när man äter och sova när man sover.
Som jag förstår det så har du övat ´mindfulness´?! Hur går det till? är det likt meditation eller hur bär man sig åt?
Än Zen då 

Zazen var den första metod för meditation som jag lärde mig, det var 1987 på Meditationsgården i Rättvik. Utövade det flera år tills jag började med esoterisk meditation.
Det synsättet gav mig mycket då…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#13 hahah. den var bra ju. har aldrig tänkt på att man kan säga så faktiskt 
#14 Vad gav det dig då? vill du dela med dig? :)

#16 Det gav mig en inre frid om att var sak som sker i medvetenhet har sin speciella betydelse och sin speciella plats i livet.
Jag började bygga upp en inre harmoni där jag inte jagade så mycket efter yttre saker utan fokuserade på det inre livet.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

# 17 det där med att var sak som sker medvetet har sin betydelse, får mig att tänka på " ordspråket " :
Innan upplysning: hugga ved och hämta vatten. Efter upplysning: hugga ved och hämta vatten.
Man fortsätter kanske att göra samma saker, men med ett annat synsätt till det.
#18 Den brukar Maud/Lionadh också säga 
och så ser jag det också 
ett bra ordspråk och något att sträva efter. Jag tror att det svåra är den första raden. "Innan upplysning: hugga ved och hämta vatten." Som jag tolkar den så borde det menas att jag ska hugga ved och hämta vatten när jag ska hugga ved och hämta vatten. Efter upplysning så kommer jag att hugga ved och hämta vatten när jag hugger ved och hämtar vatten
det handlar alltså om närvaro och fokus i medvetandet. eller har jag fel?! 
jag tänker ordspråket också så här
Som människa lever jag och "hämtar ved och vatten" dvs vardagliga sysslor lever livet helt enkelt och efter upplysning gör man detsamma, dvs lever livet "hämtar ved o vatten", skaffar inkomst så man kan "över"leva om man är i inkarnation.
För mig betyder detta att det finns ingen illusion omkring att vara upplyst och ev annorlunda, ser jag på de få (en person) jag mött som är nära upplysning eller i alla fall 4 inv så gör h*n som vi andra, behöver få in pengar, föda familjen på 7 barn osv.
Men förhållandet till livet är annorlunda, som att vara I världen men inte AV den.
Denna person pratar mycket om equanimity i sin undervisning.
jo precis. men för att nå upplysning så tror jag att man måste just "hugga ved och hämta vatten" när man hugger ved och hämtar vatten, alltså ´leva i nuet´. annars gör ju inte upplysningen någon nytta om det inte medför sig att man hugger ved när man hugger ved osv… att upplysningen är att vara medvetandet, att bli en buddha. Många mästare har sagt "Vad är Buddha? Buddha är medvetande!" Buddha betyder upplyst, att bli upplyst är att bli en Buddha.
På zazen.se under fliken "lärare" kan man ladda ner ett "Teisho" (ett Zental) av Sante-sensei där han pratar lite mer om just medvetandet och dess natur :)

Jag tänker såhär av ordspråket: först är det liksom pust och stön vad jobbigt, jag är fast i denna världen, måste jobba o slita hela tiden, hugga ved o hämta vatten, bitter ,bitter.Efter upplysning så kan en frihet och njutning ses i det, inställningen förändras, varje vardaglig händelse ses ur ett andligt perspektiv och blir givande.
(Fast den som ser på det utifrån ser knappt nån skillnad, kanske en fridsammare glimt i ögonen, inte lika tunga steg?)
#23 ja det tror jag på. kanske har vi alla rätt?! kanske alla teorier är rätt?!
#23 precis det jag menade med mitt inlägg #21
att "förhållandet" till livet är förändrat 
jag tror kanske att vi alla är inne på samma spår. Kanske dessa ord leder till mer än bara en sak?!
Zen är så avskalat. För avskalat tycker jag.

Men att bli en Buddha nu talar vi ju om ett medvetande som nästan ingen av den nuvarande mänkligheten kommer att nå på den evolutionscykeln. Alltså under dom 7 rotrasern utan kanske hälvägs in på nästa evolutions cykel med 7 Nya raser med 7 underaser i varje… Vi talar ju om miljontals år här nu och det borde ju finnas lite att ta tills sig på vägen…
För att få lite perspektiv på det hela: Vi befinner oss nu i fjärde eonen (runden) med en längd av ca 600 miljoner år. Vi har averkat hälften av denna tid dvs sedan rotras nr 1 dök upp på denna planet för omkring 300 miljoner årsedan. Alltså har vi ca 300 miljoner år kvar av evolution i våran kjedja. Ingen av oss som chattar i detta forumet kommer i närheten av Buddhastadiet under dessa 300 miljoner åren.. För vissa kanske uppemot 10 % kanske kommer en bit längre än de stora massan.. Efter denna fjärde rund med 7 rotraser så finns det 3 till..
Vad jag vill säga med detta är ju att det måste finnas en del guldkorn på vägen mot buddha än att bara sikta in sig på det. För det kommer ju ta en halvmiljard år eller så…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Enligt Zen är alla Buddha.

Vi är alla en del av GUD själv.. Men vi har en lång väg dit…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Jisses ja!! En Buddha, dvs för att inneha det ämbetet som kallas Buddha så krävs det en invigningsgrad 8, det tar lite tid det se….