PERMANENT ATOM
Permanent atom
Den fysiska, astrala och mentala permanenta atomen är de energicenter, som vid den fysiska, astrala och mentala kroppens död blir kvar och som ett slags chip bevarar alla karaktärsdrag genom kroppen. Den permanenta atomen är förbunden genom en magnetisk "tråd" av buddhisk materia, och den "bevaras" tills själen nästa gång sänder en personlighet i inkarnation. Personlighetens kroppar byggs omkring och efter dessa atomers vibration. Den nya inkarnationen börjar därför med de samma karaktärsdragen, som den tidigare inkarnationen slutade med.
Hämtat från Kentaurnet
Det här är sannerligen intressant och tål att tänkas på mkt!

Verkligen!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
med andra ord lönar det sig att jobba framåt och förfina sina vibrationer och karaktärsdrag!

Absolut! Vi bär med oss kunskap som vi utökar och utvecklar hela tiden :) Jätteviktigt!!
Hur gör ni när ni förfinar er?
jag vet att Falun Gongarna kallar det för att kultivera sig…
Vilka andra bra ord kan användas?

Har man även samma drag i alla sina inkarnationer? Alltså samma utseende?
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Menar du hur vi gör rent praktiskt Mariann?
Jag tror inte det, att utseendet är lika… det hänger ju också mkt på vilka föräldrar man valt och deras utseende…
#7 Japp!
jag mediterar/ljustjänster och vaktar tankar och anstränger mig att ha en mer tjänande attityd, en förlåtande och förstående attityd… försöker lyfta blicken och se saker i ett större perspektiv, försöker höja mig över personligheten och se mer ur själens perspektiv…
har jag glömt nått 
det är ju här vi alla kommer in… någon har kanske en idé som jag missat… 

Jaa, jag jobbar mycket med mina tankar. Jag tycker att det är ganska svårt och ställer höga krav på personen, att kunna vara förstående inför människor som är elaka mot en.
Jag finner ju miljöarbete väldigt viktigt med! Att värna jorden och alla som lever på den är viktigt för mig. Så är jag optimistik och lyfter gärna andra.
Jag mediterar ju oxå.
Något att grunna över med tanke på karma och sjukdomsprat…

Vad avser man med karaktärsdrag?
Det som är en karaktär hos en människa, tex hon är alltid glad, han är alltid så positiv osv… någon har en tendens att inte se problemen och se lösning andra ser bara problem…
andra får gärna komma med fler förslag.

Jag brukar tänka: Hur skulle Jesus tänkt och gjort och sagt. Som en ledning till att få ett mer upphöjt perspektiv. Andas in en förfinad kärlekskraft, vara i tystnad och låta min inre visdom tala till mig. Speciellt om det är en svår situation. Försöka bli ljusare i tanke, ord och handling medvetet. Välja försoning istället för kamp. Precis som Mariann säger, att vara förlåtande och förstående. Inte så dömande, bedömande och fördömande. Ibland går det bättre än andra gånger. Men trägen vinner, det är jag helt övertygad om!
Trägen vinner ALLTID! 

Jag funderade bara på hur man menade här i texten. För med karaktär avses även hur förmögen man är att kontrollera sig själv och sina handlingar. Man anser till t.ex. att tjocka har sämre karaktär för att de inte kan kontrollera sitt ätande, eller rökare har sämre karaktär osv.
Jag personligen föredrar de beskrivningar ni gjort eftersom kontroll inte har med karaktär att göra som jag ser det.

Som en synnerligen simpel sökare inom det andliga så tycker jag att detta verkligen är ett intressant ämne…!
Kom bara att tänka på hur alla dessa söta och leende och lyckliga figurerna av Buddha ser ut… om jag inte minns helt fel så är han lite "ymnig" eller ska jag säga småfet?!! Inte är han trådsmal iallafall…!
Puh då kan jag andas ut …är faktiskt själv rund till mina mått!
Jag tror det ÄR meningen att vi ska födas in i olika kroppar men även födas in i djur, växter, vatten, vind ALLT m.a.o.
I inkarnationerna får vi olika utseenden, problematik osv. Som jag tycker är "yttre" omständigheter på många vis. Den inre delen är väl ( antar jag) anden och själen det som följer med oavsett om vi har fysisk form eller inte.
Frågan är HUR man själv hanterar det. Och förhoppningsvis inser att det är den inre och uppåt-gående resan som spelar roll….
Mår man bra inuti, har kontakt med Varandet och ser andra människor som bröder och systrar och vår moder jord som vår mamma, så tror jag inte det kommer att finnas några fler krig…miljöförstöring, svält osv.
Från en som verkligen hoppas på fred på vår jord!
Buddha avbildas olika, i Thailand är han smal. 

Frågan är kanske vad vi menar med kontroll och vilken värdering vi har kring ordet.
Ur discpelskapets väg III: Andra invigningen sammanfaller med mått av växt, när discipeln uppnår kontroll över sin emotionella natur, så att känslorna inte utgör ett stort hinder i tjänstearbetet.
För mig är karaktär förknippat med kontroll av känslorna. En karaktärslös person är för mig någon som är styrd av känslor, impulser och begär (sin emotionella natur).

Säkert handlar det om hur vi ser!
Jag är av den åsikten att om man medvetet måste kontrollera sina känslor, sitt begär, så har man arbetet framför sig ändå. Det är när man inte längre behöver kontrollera sina begär, när man processat bort dem som man är fri. Jag ser alltså inte kontroll på samma sätt som du om jag uppfattar saken rätt. Jag är inte heller säker på att man har god karaktär som man inte styrs av känslor, det beror ju helt på vilka känslor som styr. Hjärtats känslor eller egots känslor.

Jag förstår vad du menar och håller delvis med dig. För mig är kontrollen av den emotionella naturen en del av processandet.
Det är svårt det här med egots känslor. Hjärtats känslor kan ju också vara egostyrt, man tror att det kommer från hjärtat men kommer från de lägre chakrarna. Som jag har fattat det så är en självisk önskan, en självisk kärlek inte det sanna hjärtat. Vet inte om jag gör mig förstådd. 
Tycker att de här orden säger mycket, också från Discipelskaptets väg III: När vi lär känslolivet att vara stilla som ett spegelblankt hav, då kan den större kärleken nämligen använda känslorna som ett medium och "spegel".
Så jag ser det här med "lär" som en del av processen med att släppa känslor genom att ta kontroll över dom. Jag är då inte en slav under dom längre alltså, menar jag.
Men det kan säkert vara olika för oss, för mig har det mer varit så.

#20 jag förstår inte riktigt hur du menar.Kanske är det ordet kontroll som vi ser olika på?
Kontroll för mig är att medvetet välja fokus.Jag ser det som att man övar upp sitt sinne - att lyssna inåt kräver kontroll för de flesta.Sker det redan automatiskt så är man nog redan långt gången…och då har man redan utövat kontroll många liv innan.Så tänker jag…
Att säga att om man behöver kontrollera sina känslor, då har man arbetet framför sig,förstår jag inte.Man står ju I det arbetet hela tiden, tills man är "framme".Hur ska man annars komma dit?
Förklara gärna mer,hur du menar 

Lite OT : det ser ut som ett inlägg från mig försvunnit…
jag hade bl.a skrivit :
" # 14 jag brukar tänka liknande som dig, men " vad skulle kärleken göra nu?" Den tanken brukar hjälpa mig att följa hjärtat."
Eller blandar jag ihop trådarna? För jag såg att det lagts in,och nu är det inte här 
#23 ingen aning… vill du att jag lägger in raderna? Säg mig bara vilket nummer inlägget har så…

Man behöver ju inte kontrollera känslor/begär som inte längre finns menade jag. Man processar genom att kontrollera medvetet, men när man processat och gått vidare är det begäret borta och när det är borta behövs ingen kontroll.
Men jag utgår givetvis från mina erfarenheter om mig själv så det är absolut ingen generell sanning. Var och en har sin väg, men så ungefär ser min ut.

# 25 jag tror att vi menar samma sak
,att "när man nått målet" behöver man inte längre kontrollera ngt, för då finns inget att kontrollera.Men innan man nått dit,så är en del av processen att släppa begär just genom att kontrollera dem.Är det så du också tänker?
# 24 nejdå,ingen fara - jag vet inte ens vilket nr det hade, det var efter ditt svar "trägen vinner".Jag undrar bara om det är vanligt att det sker,eller om jag gjort nåt tokigt?

#26 Åtminstone något åt det hållet 
#26 jag har faktiskt ingen aning, tror inte det har hänt alls.