Eget val?
Jag funderar lite kring det ganska populära sättet att avfärda diskussioner som man inte gillar, genom att säga att var och en befinner sig i en situation de själva valt. Att man kan bli precis det man vill, göra det man vill, vara den man vill, leva som man vill enbart genom att välja bort negativt eller välja rätt.
Är detta sant? Kan man välja bort förtryck av olika slag enbart genom att göra andra val? Kan man få sitt drömliv genom att välja "rätt"? Fungerar detta?
Eller är detta ännu ett sätt att slippa ta ansvar för de problem som finns i samhället? För lägger man ansvaret på de som i olika former är drabbade (människor som får lägre löner, kvinnor som misshandlas, barn som har dåliga lärare och därmed får en dålig plattform att utvecklas ifrån, äldre som glöms bort osv. eller som i extremfallen flickor som könsstympas och gifts bort som barn) och säger att det är deras eget ansvar att förändra sina liv så slipper man ju göra något själv. Det är inte mitt fel att världen är sjuk, det är de drabbades eget fel… gör ett val och skapa ett nytt liv. Bryt dina bojor och res dig.
Detta blir även i förlängningen ett sätt att säga att människor som lever i förtryck eller har sämre villkor har valt detta själva. De vill alltså ha det så för annars skulle de bara välja bort det. Är livet så enkelt? Kan vi undgå samhällsstrukturer enbart genom att välja annorlunda?
Hur tänker ni?
Glömde även säga att det här är en sofistikerad form av härskarteknik anser jag. För genom att lägga ansvaret hos den drabbade är diskussionen slut. Det går aldrig att nå fram och få jämlikhet i en sådan diskussion, utan detta är ett ytterst effektivt vapen för att slå ner alla försök till diskussion.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Man måste ju först och främst skilja på ego/personlighets viljan och själens vilja.
Man har ett ansvar för sitt liv och man har faktiskt ett ansvar för andras liv också som jag ser det, att man när man har överskott hjälper andra att "bryta bojorna". Långa perioder i utvecklingen har man fullt sjå med sig själv men när tiden är kommen och man börjar känna det viktigt att skapa förändringar i samhället för allas eller i alla fall fleras bästa, då börjar ansvaret även för andra.
Dessa två saker som #0 skriver och det som jag nämner här är två saker som nästan är skällsåsikt bland alternativare/new agare.
Visst handlar det om ansvar och om man kan skyva över det på den som lider så är det ju skönt för egot.
Men man ska ju inte heller frånta sig sitt eget ansvar för sitt liv, men detta handlar väl egentligen bara om de av oss som har förutsättningen att göra ändringar?? Komma å dravvla om eget ansvar för flickor i tredjevärlden???
Jag skulle vilja hårddra det och säga att de som går före har ett stort ansvar för de som går efter… de bättre bemedlade har ett ansvar för de som har det sämre osv… de som vet mer har ett ansvar för de som vet mindre.
Esoteriskt sagt:
De högre rikena har att ge vidare till de lägre!
Hejsan hoppfull, du ger verkligen måndagmorgonen en chans att gnugga geniknölen. Vad kan vi säga om de som är drabbade av samhällsstrukturen ? Borde de ha valt annorlunda ? Borde de ha tagit ansvar för problemen ? De misshandlade, de lågavlönade, de bortglömda, de nonchalerade har de något ansvar för sina liv ?
Eller väntar de bara på en hjälte som Hoppfull att bilda ett nytt politiskt parti som löser alla problem. Hoppfull skulle då kanske hävda i debatten att alla människor kan bli precis vad de vill , göra vad de vill , vara den man vill , leva precis som man vill bara genom att ta ansvar för sin livssituation och välja rätt.
Och genom att de Drabbade tror på Hoppfull kan de få fatt i sitt självförtroende och börja ifrågasätta sina egna attityder och omedvetna beslut och börja sträva efter något bättre.
Har du en dålig lärare - gå till Rektor. Har du ett lågavlönat jobb - ta chansen med en lönsam hobby. Har du en våldsbenägen make - sök den hjälp familjen behöver.
Allt har två sidor. Det finns redan lösningar på samhällsproblemen. Grejen är att våga bli en del av dem.
Kom igen Hoppfull, lämna 1900-talet.

Jag håller med dig Mariann när du skriver att de som kommit längre, gått före, även har ett ansvar för de som kommer efter. Det känns ganska självklart för mig. Ungefär som att vuxna ska vara goda förebilder och stötta, vägleda och hjälpa sina barn.
Sedan ska jag kanske förtydliga att jag absolut ställer höga krav på att människor ska ta ansvar för sina egna liv. Sitt sammanhang, sin egen lycka, sitt sätt att leva och inte minst hur man väljer att uttrycka sig till andra människor, nedlåtande och mästrande eller ödmjukt och trevligt.
Men frågan jag ställde var ju egentligen om man KAN undgå en samhällsstruktur enbart genom egna val? Är vi så fria att vi kan det? Eller är det som Mariann skriver att vi faktiskt har olika förutsättningar och kanske olika mål med våra liv.
Jag hoppas att fler vill vara med och dela sina tankar här.
#0 Känner ungefär som du skriver .Alla kan inte ta sina egna val, de har ingen möjlighet till det på grund av regim och religion i en del länder.Hur kan det vara en så´n snedvriden syn på kvinnor och barn i dessa länder och det finns ju män / pojkar som också far illa.
En fråga som jag ställt mig är, hur kan vi bara se på och veta att det händer så mycket i tredje världen utan att agera, visst man kan bli fadder och så men hur kan omvärlden veta utan att bry sig.Så är det ju alla dessa krig………………..
Det sista #1 skriver förstår jag inte riktigt men du menar väl att iländerna skall ge till ulänerna.
Tänk om alla kunde få känna julfrid och julglädje både gamla , sjuka barn och alla vi andra.Jag vet att jag kan verka barnslig men det står jag för.
" Var nära naturen - var när dig själv "
#4 Det sista är lite "flum", som esoteriker så måste jag ju bara flika in lite sådant 
jag menar då det som att tex solen tar emot prana och ger vidare till jorden och jorden ger vidare pranan med touch av jordens vibration till människorna som ger vidare pranan med vår färg till djuren osv…
tänker också att det gudomliga riket hjälper människo riket… men tyvärr så hjälper vi inte djuren, växt o mineral riket som vi (mänskligheten) borde, men det är en annan sak…
glömde lite…
Mänsklighetens uppgift r att bli centret för Guds ljus, och Hierarkin/det stora vita broder/systerskapet är ju centret för Guds kärlek och Shamballa är centret för Guds vilja, så dessa tre center är viktiga och mänskligheten jobbar på att utföra sin uppgift… hur detta går kan vi ju alla se….

Ja vi har lite att jobba på… det lär gå åt aningens mer solidaritetsarbete och en radikal minskning på individfixeringen för att komma framåt.
#7 Jaa, det är så sant som det är sagt! Vi får försöka så gott vi kan.
Kram till dig!
" Var nära naturen - var när dig själv "

Tack för kramen, skickar en tillbaka!!