KORSET
Korset
Ett av de äldsta och heligaste symbolerna, som är utbrett över hela världen och långt äldre än kristendomen. Korset fanns redan i det gamla Egypten, eftersom den äldsta formen är Tat: + eller kanske Tau: T. Den speciellt egyptiska formen var ankh-korset och en annan mycket gammal form - kanske den allra äldsta formen - svastikan.
hämtat från Kentaurnet
Korset antyder bara den vägen själen ska gå och de energier den ska mästra. När man har förstått det försvinner den tyngd vi har tillagt korset och korsfästelsen.
Då blir korset själva livet!!
Är det fel att bära kors om man inte känner sig så kristen? Jag gillar kors, tycker att det är fint, men är inte speciellt kristen av mig.. Alltså jag menar att jag går aldrig i kyrkan mer än när det är speciella tillfällen osv..

#2 Naturligtvis ska du bära ett kors, speciellt om du själv vill det? Jag bär ett och har gjort länge. Men jag har en fri syn på vem och vad Kristus är, och är inte styrd av svenska kyrkans syn.
Sen kan det ena befrukta det andra också?
Symboler är viktiga. Vi ska värna om dem som vi tar till oss.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#3 Ja nu är det ju ett tag sedan jag bar ett kors, men jag har kvar det.. Det är alltså inte ett sådant man köper i guldsmedsaffären, utan mer med detaljer o så.. Jag har väl burit det oxå lite som ett slags skydd, det är ju en symbol som bör vårdas tycker jag..

åh. Mariann, du skriver "ankh". Jag fikk et ord som jag kunne tro var "aph". Jeg har gått og lurt på dette med korset, som vi har diskutert i en annen tråd på ÖN. Och nu skriver du om "ankh".
vad interessant!

och jag er fullstendigt enig med #1
:)
#2 Eftersom det står så här i ordförklaringen : "långt äldre än kristendomen". Så är den i grunden inte en kristen symbol, men har blivit det de senare 2000 år… Så…! 
Nu har det ju funnits en stor mening med att korset togs som symbol av kristendomen och den förklaringen antyder man då i #1.