Kosmisk eld
Människan har alltid sökt svaret på livets gåta. Hon vill ha en världsförklaring som också låter henne känna att hon är inordnad i en meningsfull helhet som inte bara ger en högre mening med det enskilda livet utan även vägledning för hur detta liv skall levas.
Sedan urminnes tider har religionen försökt fylla detta behov med sina väldiga visioner av livets, tillvarons och människans ursprung, yttersta syfte, mening och mål.
Under den moderna eran har den empiriskt inriktade vetenskapen getts en materialistisk filosofisk tolkning som blivit den dominerande världsförklaringen. Dess centrala idé är att materien är orsak till det vi uppfattar som liv och medvetande.
Detta perspektiv saknar emellertid förmåga att tillfredsställa människans djupa behov av mening. Därför upplever den moderna människan ett allt starkare behov av en världsförklaring som upphäver den ofruktbara motsättningen mellan vetenskap och religion. En världsförklaring som förenar vetenskapens värdefulla empiriska förhållningssätt med religionens meningsgenererande och moralföreskrivande perspektiv.
Alice A. Baileys esoteriska filosofi försöker erbjuda en sådan världsförklaring. En avhandling om kosmisk eld är hennes centrala och mest djuppenetrerande verk. Det utgör en mäktig inspirationskälla för alla som vill ersätta den materialistiska världsförklaringen med ett mera balanserat perspektiv som skulle göra det möjligt att bygga en värld i enlighet med andliga principer.
uttdrag ur förordet:
Herren Buddha har sagt
att vi inte får tro på något som har sagts bara därför att det sagts, eller på traditioner för att de förts vidare från forntiden. Vi får heller inte tro på ryktena som sådana , eller de vises skrifter för att just visa har skrivit dem, eller på infall som vi kanske misstänker har inspirerats av en deva (dvs förmodad andlig inspiration). Inte heller får vi tro på slutsatser dragna utifrån något godtyckligt antagande som vi gjort, eller på sådant som tycks vara en analog nödvändighet, eller enbart lita till våra lärares och mästares auktoritet. Men vi ska tro när skriften, läran eller uttalandet bekräftas av vårt eget förnuft och medvetande. " För detta", säger han som avslutning. "lärde jag er att inte tro bara för att ni hört, utan när ni tror utifrån ert eget medvetande, handla sedan tillfullo därefter."
Måtte var och en som läser En avhandling om kosmisk eld ha denna inställning.
Alice A Bailey

Så sant så sant och precis vad jag hävdat! Det enda vi säkert vet är det vi upplevt med ett rent sinne. Så rent det kan vara på den nivå vi är idag. Så sanningen är föränderlig allteftersom vi upplyses till vårt sanna jag.

Det vill jag kalla för visdom. En inre visshet att sträva efter hellre än att bara tro.
jaaa
jag gillar verkligen denna mening i stycket #1
Men vi ska tro när skriften, läran eller uttalandet bekräftas av vårt eget förnuft och medvetande.
Precis.
Empiri är hela grejen.
Mvh, T
#1 - Ja, Amen till det! Det är det bästa som någonsin sagts!
Klok kille den där Buddha…..
Tänk om folk kunde efterleva det också……

#6 Det finns det många som gör. Dom kallas buddister ;)
Mvh, T
#7 - Tack för upplysningen! Finns de i Sverige?
Ja, jo det gör de nog…..jag kanske är en av dem…för jag lever efter det att jag inte tror på nåt som inte känns rätt för mig själv……

Så bör man veta att även buddhismen är lite färgad och har fått sina begränsningar.
Finns det någon här som läst denna bok?

Nej men den ska jag ta itu med härnäst… 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM