Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 823 ggr
[Mariann]
0

MENTALPLAN

Mentalplan
Mentalplanet är planet som ligger närmast över det astrala. Det består av stoff som vibrersr högre än det fysisk/eteriska och astrala stoffet och lägre än det buddhiska.
Det utgör ett medium för alla de tankeformer som sinnet skapar, men levererar också det stoff som dessa tankeformer består av.

Mentalplanet är uppdelad i två underavdelningar, det högre mentalplanet eller arupaplanet, och det lägre mentalplanet eller rupaplanet.
Mentalplanets lägre regioner (rupaplanet) är personlighetens plan och den mer konkreta tankens område, där tankeformerna existerar.
De högre regionerna (arupaplanet) är själens hemvist och planet för den högre, abstrakta tankarna. Det högre mentalplanet kallas också för kausalplanet, för det är här orsakerna till verkningarna och livet i de tre lägre världarna har sitt ursprung. Det högre mentalplanet kallas dessutom for ideernes rike (Platon), för det är här de gudomliga och arketypiska ideerna bakom varje skapelse har sitt ursprung.

På mentalplanet existerer alle de tankeformer som mänskligheten har skapat genom sitt tänkande. Tankeformerna påverkar varje människa på telepatisk väg.
Här finns också diskarnereda själar, som antingen väntar på att inkarnera, arbetar som hjälpare eller ska vidare, när tankeformerna från inkarnationen är bearbetade.
Se också sinne, medvetandeplan

Hämtat från Kentaurnet

Farwuq
0

"På mentalplanet existerer alle de tankeformer som mänskligheten har skapat genom sitt tänkande."

Jag förstår inte riktigt. Menar man att t.ex. att alla skrivna böcker och filmer realiseras här? Betyder detta t.ex. att där existerar Robinson Crusoe och hans ö? Eller är jag helt ute och reser?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mariann]
0

Nej jag tror inte du reser… jag tror att du har rätt här, fast det existerar i mentalt stoff!

sedan tror ajg iofs att vissa människor som har sin hemvist från andra planeter kan hämta sin inspiration från dessa ställen. sedan eftersom det är "tänkt" så hamnar det som ett "mentaltminne" på mentalplanet för oss andra att  tänka…

Det är väl där den "hundrade apan" kommer in i bilden…

[Mariann]
0

Nu vet jag!

Det är akashakrönikan som befinner sig där!

[Mariann]
0

Vet någon om det är vid 1 invigningen man först kan få kontakt med det högre mentala dvs själen och kausalplanet?

Det borde ju vara det, eftersom det vid första invigningen sker denna inkarnation av själen och det är väl då träningen i att tänka de gudomliga tankarna och få ner ideerna från detta idé plan, eftersom de högre planen kontaktar bara det högre mentalplanet, som jag förstått det.

Så för att kunna överhuvudtaget märka själen är det först efter 1 invigningen man kan det… blir ju då slutsatsen, eller?

Det är ju då själsintegrationen börjar iaf. Det sägs ju att man vid 1 inv är 10% själ…