Farfars farfars far
Begreppet "farfars farfars far" har av olika skäl bitit sej fast i mina tankar. Det känns som det finns något betydelsefullt i det.
Är det någon här som känner igen det begreppet från myter, sägner, bibelverser… ja - egentligen varifrån som helst?
jag kan tyvärr inte hjälpa dig här… 
ev kanske någon annan vet något….

Kanske är det något som brukar användas av i sagor o myter, för visst kan jag hålla med om att det klingar till i skallen när man hör ordet :) Kan inte säga något specifikt…
Kanske någon annan klok kan *ler*
Hm..
Upprinnelsen är så här:
Relativt nyligen fick jag ett foto av min farfars kusin. Det föreställer min farfars farfars far. Så visade jag det för min son, och tänkte för en tiondels sekund räkna ut vad relationen blev för honom när jag skulle tala om vem som var på kortet - men jag orkade inte tänka ut hur det blev, så jag sa helt enkelt att det är min farfars farfars far. Då svarar min son med så där läskigt självklart tonfall att "Jaha, men då är det ju han som har grävt ner skatten". Jag blev helt paff och måste sett ut som ett riktigt frågetecken. "Vad menar du?" sa jag. "Jo, det vet du väl att det alltid är farfars farfars far som grävt ner skatten". Mer än så kunde han inte förklara. Inte vilken skatt det handlar om, och inte varför han visste det så självklart.
Händelsen föll i ett sammanhang av en rad synkroniciteter, och självklarheten i hur han sa det har gjort jag liksom inte kan släppa det. Men jag har ingen aning om vad det betyder - eller om det ens betyder något alls.
Jag får helt enkelt vänta och se :) Finns det ett svar så kommer det nog till mej så småningom.
hej vickevira
har inget svar på om farfars farfars far
kände bara igen detta med barns iblands så självklara svar,
har varit med om det själv ett par gånger
kan inte ge något exempel,
kommer bara ihåg känslan jag fått vid dessa tillfällen
tänkt att barnen kan se och förstå sådant som med tiden blir dolt för oss pga av omvärldens reaktioner och tyckande eller hur jag ska förklara det 
Jag kan inte heller hjälpa.
Men farfars farfars far låter som något som inträffade för väldigt länge sedan i de ungas öron, kanske till och med på sagornas tid, på den tid då man grävde ner skatter.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland