Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2667 ggr
[Mariann]
2008-03-09 19:07
0

DISCIPEL - LÄRJUNGE

Discipel
Ett esoterisk och tekniskt ord för de människor som har trätt in på den humanistiska och andliga vägen.
En människa behöver inte vara religiös för att vara discipel. Det är motivet om att göra gott som är avgörande. Att bli en mästares accepterade discipel eller chela betyder, att en människa efter att ha nått ett vist utvecklingsstadium och därefter ha genomgått en viss prövotid (i regel flera liv) knyts till mästaren och som regel lär han/henne att känna "ansikte mot ansikte".
Disciplen måste därefter gennomgå vissa stadier och utveckla bestämda egenskaper, vilket karakteriseres som discipelskapets väg (?) eller reningens väg

Sanskrit skrifterna för dessa stadium är följande: 1. Viveka - förmågan att  skilja mellan det verkliga och det overkliga. 2. Vairagya - likgiltighet inför det overkliga och förgängliga, dvs. den yttre världen. 3. Shatsampatti - "Hundrafaldig lycka", vid vilket stadium det ska utvecklas 6 dygder: shama, herradömme över tankarna - dama, herradömme över handlingarna, uparati, förnöjsamhet, titiksha, uthållande, ståndaktighet, shraddha, tro, tillit; og sannadhana, jämvikt. 4. Mumuksha - längtan efter frigörelse. När dessa fyra stadium har passerats, är discipeln en adhikarin och är redo till den andra Invigningen.

Läs också den stora artikeln: Discipelskabets vej.

[Mariann]
2008-03-09 19:07
0

känner någon detta ordet på svenska?

standhaftighed

Hoppfull
2008-03-09 19:15
0

Jag tror att det helt enkelt betyder ståndaktighet, kan det stämma?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
2008-03-10 20:45
0

Det sista stycket är mkt interessant att studera. Ev kan ju dessa 4 faser - stadium säga oss nått, för de som tror eller vet med sig att de är mellan 1 o 2 invigningen…

Andriel
2008-07-30 02:21
0

Discipelskap eller lärjungaskap (tilltalas mest av den sistnämnda benämningen. Den klingar mjukast och ödmjukast i mina öron.) Lärjungaskap är ju för att vara distinkt inte liktydigt med anträdandet av den andliga människans väg eller humanistens väg. Det är något mycket mer som man står inför i ett långt senare skede och som man heller inte oftast är aktivt medveten om förrän man identifierat sin mästare och genomgått den 2a invigningen dvs uppnått medvetenhet i emotionalkroppen eller om man så vill fått 2 fjärdedelar av sin materia utbytt mot materia av lättare slag eller om man hellre vill beskriva det som blivit stämd i en högre ton (frekvens) Frågan om lärjungaskap för mig är alltså inte bara frågan om min persons intention och längtan att få vara lärjunge men den börjar där.

[Mariann]
2008-07-30 09:42
0

#4 Fint beskrivet! av 2 inv. Glad

eller som jag säger: själen inkarnerat till 50%. Flört

Undebart att det finns fler sätt att beskriva det på!

Varmt välkommen hit förresten!! Skrattande

Får jag fråga:

Lärjungaskap är ju för att vara distinkt inte liktydigt med anträdandet av den andliga människans väg eller humanistens väg.

Hur menar du då?

Andriel
2008-07-30 14:37
0

Jag menar bara att de första stegen på den vägen så är man kanske aspirant till lärjungaskap. Man avgör inte medvetet själv när man kan kalla sig lärjunge. När man kan avgöra det så är man redan lärjunge. Det var ungefär så jag menade. Det är ju också exakt det som du har beskrivit när du nämner prövotiden före lärjungaskap. Tack! Jag prövar ofta min förståelse mitt begripande och mina insikter genom att försöka beskriva kanske självklara saker med egna ord, Genom de reaktioner man får kan men göra sin definition ännu mer distinkt,

[Mariann]
2008-07-30 14:54
0

Exakt så upplever jag det också  Skrattande när man får sätta ytterligare ord på sakerna och verkligen tänka och känna så förstår man mer och det blir tydligare!

Jag hänger nu med fullständigt i ditt resonemang och håller också med dig. Glad

den artikel som det refereras till i #0 är nu översatt och kommer ut om någon vecka eller två…

Jag måste säga att den måste varit skriven til mig… nu förstår jag ännu mer… och kan placera mig själv (om det nu är viktigt Fundersam) på vägen….

[Mariann]
2008-07-30 14:58
0

Det är också intressant det du säger om lärjunge vs discipel

för det är nog så som du säger… att i "lärjunge" finns det en större ödmjukhet …