Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1806 ggr
[Mariann]
0

VEDANTA

(Sanskrit) Vedanta är en utpräglad enhetslära och en av hinduernas stora filosofiska skolor, som blev grundlagd av den Vyasa, som sägs att ha levt ca. 1.400 År f.Kr. (se Vyasa (?)). Den största läraren var Shri Shankaracharya. Vedanta  sysslar huvudsakligen med den esoteriska beskrivningen av Upanisaderna och den som ligger närmast  "visdomsläran" (den eviga visdom (?) eller andevetenskapen) än någon annan skola.

[Mariann]
0

Vedanta är slutet av Vedaböckerna, som av hinduer betraktas som gudomlig sanning, sprungen ur människors insikt om sitt eget inre väsen. Det är en insikt som envar kan vinna, utan att behöva "tro bara" på de heliga skrifternas ord, anses det.

Vedanta säger att jag och du och allt annat levande i sitt väsens grund är Atman och att Atman är Brahman, det vill säga världsgrunden, eller Gudomen, som alltså är vår verkliga natur: min och din och alla andra människors och djurs verkliga inre natur. Din nästa är du själv i annan form. När du ser på en annan människa, ser du dig själv i spegeln.

Allt är gudomliga former. Allt är Gudomens miljoner ansikten.

Det finns enligt Vedanta en enda Gudom, vari hela universum blivit till som följd av Gudomens medvetna skapande.

Det är en illusion att världen består av många. Världen är En. Allt är Ett.

Genom att skåda in i dig själv kan du lära känna din egen sanna natur, som är Atman, vilken är Brahman. När man upplever denna sanning, känner identiteten med Brahman, fylls ens inre av salighet.

Jag är inte denna lilla tillfälliga och förgängliga person. Mitt verkliga jag är något mycket större: det är den substans som fyller hela världsalltet. Intet finns utom den.

Detta betyder inte att jag, och du, verkligen förstår det Absoluta, och vårt eget väsen. Brahman är större än vi kan föreställa oss.

Enligt Vedanta är vi alla sökare, men vi kan se väsentliga delar av verkligheten. Och vi människor kan nå dithän att vi förstår vår sanna natur. Det kan ske bland annat genom meditation, ett inre skådande.

Du kan inse att ditt innersta väsen är odödligt, eftersom det inte existerar i tiden och rummet.

Vedanta ser inte människan som full av synd och i behov av Guds nåd och frälsning. En mänsklig varelse, som är en liten del av Gudomen, är okunnig om sin egen och andras natur och beter sig därför ofta som hon inte vore den hon är, men hon har en oerhörd förmåga med vilken hon som Gudomens medskapare kan bidra till att förverkliga dess syfte med världen.

Vi är gudalika varelser med en enorm potential.

Mer att läsa HÄR

[Mariann]
0

Här stod nått intressant

Även om vi accepterat Vedantas första två påståenden, följer vi troligtvis inte det tredje, eftersom vi är förvillade av maya. Sinnets och materiens grund är maya, universums stoff, skapat av Brahman. Som individer existerar, uppfattar, tänker och handlar vi inom maya. Inom maya är vi herr Smith och fru Brown. Så länge vi förlitar oss på våra sinnen och tror att den absoluta verkligheten finns inom maya, kan vi ej känna Atman. Maya är mångfald, Atman är en.

När vi frågar oss: 'Varför existerar denna okunnighet, varför har vi förlorat uppfattningen om vår sanna natur?' kan vi inte finna något svar, eftersom frågan ställs från en utgångspunkt inom maya och svaret ligger utanför maya. De mystiker som överskridit maya, försäkrar oss att allt är gott, att varje individ sist och slutligen kommer att befrias från maya och känna sin identitet med Atman." (Slut på citat från Isherwood.)

[Mariann]
0

Vill man då läsa om den esoteriska betydelsen av Mayan och det är den svåraste av alla slöjor/trögheter

LÄS HÄR ARTIKEL och läs den delen om eterisk uppståndelse!!

Blissis
0

Det här är intressant tycker jag. Vad säger Vedanta om hur att överskrida Mayan för att nå Brahman? Har du läst något om detta Mariann? Är det bara genom skärskådande i meditation? Hur manifesterar Atman insikterna?

[Mariann]
0
[Mariann]
0

Jag läste nått om det är svårt att uppnå detta sat-chit-ananda få ahr gjort det…

Nu vet jag inte om mukti och detta är samma…

detta står att läsa också:

Ej genom undervisning når man Atman,
ej med förstånd och mycken skriftlärdhet.
Blott den som Atman utvalt nås av Atman,
för honom Atman visar fram sitt väsen.

[Mariann]
0

Det står lite om detta i 1 kapitlet i Andlig Psykologi (finns i artikel samlingen) … om jag inte mins helt fel…