Egot
Utifrån tråden om GMO började jag fundera kring länders egon. Finns det kulturella skillnader som gör att olika länder har olika stort behov av att tillfredsställa sitt ego?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har svårt att tänka mig att ett land kan ha ego, om man nu tror på detta med ego. Däremot har länder kulturer som fostrar medborgarna att bära sig åt på visst sätt. USA skulle väl kunna vara ett tydligt exempel på "länder med ego", men i slutänden är det individer det handlar om, inte nationen.

Tjaa, jag vet inte om jag tycker att det egentligen är någon större skillnad på de två sakerna? Om ett land har en kultur som fostrar ego-hungriga och detta bara fortsätter och fortsätter så kanske man skulle kunna säga att landet har ett stort ego. Ja, vi som tror på ego då alltså ;) Jag vet inte om jag helt håller med om att det handlar bara om individen, den fostran och den anda man växer upp med, som präglar de vuxna förebilderna, landets politik, likväl som skolor och arbetsplatser är inte så där superlätt att frigöra sig ifrån tror jag. Titta bara på Sverige och Jante… den är ju tämligen omfattande bland alla.
Jag menar bara att det är summan av alla individernas egon som gör det, inte något slags abstrakt "nationsande" - om det finns en sådan ande tror jag den är just summan av invånarnas (med reservation för att begreppet ande kanske inte är rätt använt).

Jag förstår hur du menar men jag vet inte riktigt vad jag själv tror… jag tror nog på något sätt att varje land har ett sorts energifält (eller något dylikt) som påverkar de som bor där. Men det är förstås bara mina egna lösryckta tankar.
#4: Jag är övertygad om att det finns sådana energifält, men tror att på samma sätt som gudar bildas av energin från dem som tror på dem, så är bildas nationens energifält eller "ande"/"anda" av summan av energin från invånarna. Det blir lätt självförstärkande. Så vi är nog på samma spår ändå
.
Syftar du på folksjälen.. kanske man kan kalla det kollektiva svenska medvetandet…
Jag är övertygad om att vissa personligheter med större egon inkarnerar i vissa länder i större omfattning än andra…

Vad är folksjälen?
Jo Gronstedt, vi ser det bara lite olika :) men tänker ungefär lika. Jag tänker nog ändå tvärtom, att energifältet påverkar de som bor där och som Mariann säger kanske olika energifält då drar till sig olika personligheter, de i sin tur stärker energin och det blir lite av en cirkelrörelse.
Tycker det som ni pratar om låter som det som brukar kallas folksjälen som väl är det samma som det kollektiva medvetandet, detta energifält som ni pratar om.