FILOSOF
Filosof, person som ägnar sig åt filosofi. Av grekiskans philos och sofia, det vill säga kärlek till visdom!!
Filosofin kan grovt indelas i logik, kunskapsteori, metafysik eller ontologi, vetenskapsteori, språkfilosofi, värdeteori, etik, estetik och religionsfilosofi.
enligt wikipedia….
Wikipedia:
Praktisk filosofi omfattar till exempel
- etik, moralfilosofi som studerar moraliska begrepp som det goda och rättvisa och om dessa bergrepp är universella eller beroende av olika faktorer.
- estetik ägnar sig åt konstens och det skönas väsen och natur.
- politisk filosofi och samhällsfilosofi, studerar fenomen i samhället, olika ideologier och teorier om samhällets uppbyggnad och funktion.
- religionsfilosofi som bland annat studerar gudsbegreppet, möjligheten att bevisa guds existens och religiösa upplevelsers förhållande till vetenskap och vetande.
- värdeteori som studerar värdens natur, vad vi uttrycker med värdeomdömen och huruvida dessa värden är objektiva eller subjektiva, m.m.
- Rättsfilosofi
- Handlingsteori
forts:
Teoretisk filosofi omfattar till exempel
- kunskapsteori (epistemologi), vetenskapsteori. Sysslar med frågor som "Vad är kunskap?", "Hur får vi kunskap?" och hur vet man att något är sant. Vad är ett riktigt sätt att forska och utföra vetenskapliga undersökningar på?.
- logik, argumentation. Vad är ett riktigt sätt att härleda fakta från andra fakta? Formalism kring hur man tydligt beskriver ett logiskt resonemang.
- språkfilosofi ställer frågor om språkets natur. Vad innebär det att ett ord betyder någonting? Hur förhåller sig språket till medvetandet och till verkligheten?
- matematikfilosofi undersöker de matematiska begreppens natur.
- medvetande-, kognitionsfilosofi undersöker medvetandets, jagets och själens natur.
- filosofins historia De olika filosoferna och deras tänkande.
- metafysik. Övergripande filosofiska teorier kring världens, tillvarons och verklighetens innersta väsen.
som sagt finns mkt att filosofera omkring…

Nog för att jag läst en kurs i teoretisk filosofi på 80-talet, men inte vet jag om jag begriper det?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

jaa. jag gillar vad filosofi betyder. kärlek till visdom. kan det bli bättre? :D hihi.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
säger det samma… det kan man njuta länge av
käääärleeeek tiill viiiisdoom
smakar riktigt gott
Välkommen föresten hennum, kul att du kikar in!!!