Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2307 ggr
[Mariann]
0

FILOSOF

Filosof, person som ägnar sig åt filosofi. Av grekiskans philos och sofia, det vill säga kärlek till visdom!!

[Mariann]
0

För den filosofiskt lagde kanske denna sajt kan var nått ;)

och denna SophiaNET

[Mariann]
0

Filosofin kan grovt indelas i logik, kunskapsteori, metafysik eller ontologi, vetenskapsteori, språkfilosofi, värdeteori, etik, estetik och religionsfilosofi.

enligt wikipedia….

[Mariann]
0

Wikipedia:

Praktisk filosofi omfattar till exempel

• etik, moralfilosofi som studerar moraliska begrepp som det goda och rättvisa och om dessa bergrepp är universella eller beroende av olika faktorer.
  • estetik ägnar sig åt konstens och det skönas väsen och natur.
  • politisk filosofi och samhällsfilosofi, studerar fenomen i samhället, olika ideologier och teorier om samhällets uppbyggnad och funktion.
  • religionsfilosofi som bland annat studerar gudsbegreppet, möjligheten att bevisa guds existens och religiösa upplevelsers förhållande till vetenskap och vetande.
  • värdeteori som studerar värdens natur, vad vi uttrycker med värdeomdömen och huruvida dessa värden är objektiva eller subjektiva, m.m.
  • Rättsfilosofi
  • Handlingsteori
[Mariann]
0

forts:

Teoretisk filosofi omfattar till exempel

Lionadh
0

Nog för att jag läst en kurs i teoretisk filosofi på 80-talet, men inte vet jag om jag begriper det?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hennum
0

jaa. jag gillar vad filosofi betyder. kärlek till visdom. kan det bli bättre? :D hihi.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Mariann]
0

säger det samma… det kan man njuta länge av

käääärleeeek tiill viiiisdoom

smakar riktigt gott

Välkommen föresten hennum, kul att du kikar in!!!