Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1679 ggr
[Mariann]
0

KRITIK

Kritik: En persons metod att betona sitt lägre själv och att leda uppmärksamheten på det materiella livet. Ett exempel på Bländverk. Kritik är alltid destruktiv, oavsett vem den kommer från. Kritik framkallar flera former av bländverk än någon annan faktor: Man kan inte se människor som de verkligen är, för man ser dem genom den illusion, som skapades av kritiken mot dem. Det som uttrycks i ord, blir en tankeform, som knyts till den aktuella personen och därför ses personen bara genom slöjan av detta bländverk och igen ses den svaghet som man ser efter och det verkliga själv är dold för ens ögon.

Lionadh
0

Intressant! Minns en diskussion vi hade om kritikenergier… På esoterisk uddannelse..

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Visst var det det …  detta tåls att grunnas över…

Veyla
0

Men det finns väl något som heter "konstruktiv kritik"? Sen har du "destruktiv kretik"

Konstruktiv kritik sånt som jag kan använda för att bli bättre. (inte negativt)

Destruktiv är sån jag kan använda för att Trycka ner andra och visa att jag är bäst. (negativt)

Jag är ju ny på AU så det är kanske det ni menar men jag förstod inte det iså fall.

//Ha en trevlig kväll

camillal777
0

Välkommen Veyla! Ha en trevlig kväll själv! Glad

[Mariann]
0

jag håller med dig lite här…. visst finns det det.

Absolut beror det på hur det sägs och i vilket syfte…

men vårt ego är en mkt lurig en…

H*n lindar in det i att "ja men jag menar inget illa, det är bara konstruktiv kritik, och om du inte kan ta det så.."

När man ska ge kritik till någon vad det än är.. så ska det vägas på guldvåg…

Det finns några frågor man bör ställa sig själv innan man "ger" den:

Gagnar det?

Är det kärleksfullt?

finns säkert fler…

Självklart misar vi detta, vi är bara männsikro och självklart trampar man folk på tårna ibland… emn då måste man också ha hjärtat att be om förlåt, ett äkta förlåt

Har man hjärta att kritisera ska hjärtat vara lika snar till förlåtelse!

awareness
0

Jag har en liten inflikning här!!

Jag är motståndare till kritik.. Jag föredrar feedback!

Att väga! eller värdera sina ord innan man säger dom innebär genast att det blir en felkonstruktion och missförstånd av den information man levererar.

Feedback bör lämnas i kärlek, det vill säga att man säger det utan att själv värdera, Feedback skall endast lämnas till en person om personen i fråga så länge har valfriheten att göra någonting åt det.

Alla annan form av kritik/feedback är oftast bara ett behov för en människa att stärka sig själv genom att stjäla energi från någon annan, och då är det bästa valet vi kan göra att vara tysta och låta det vara.

Tack!

Gronstedt
0

Beröm är ju också kritik. Positiv kritik.

[Mariann]
0

#6 den är bra… jag gör egentligen den också, alltså uppdelningen i feedback o kritik!! :)

Lionadh
0

#6 Mycket bra! Ärligt menad feedback är också mycket värdefull att ta emot, det är en gåva från ett sinne till ett annat.

Att sinnet går in med värderingar kan vi nog göra rätt lite åt. Det vi kan göra är att stanna längre i hjärtat än vi är vana vid i vår vardag.

Som undersköterska har jag många tillfället att träna mig i att stanna i hjärtat. Därför älskar jag det jag gör.

Att smeka en kind eller ge en klapp på axeln förgyller dagen för den äldre..

Veyla
0

#5 Dina frågor som du väger innan kritik kan ju vara lite svåra att svara på. En av COS gyllende regler har fastnat hos mig. "Ge aldrig tips om inte någon frågar efter det". Jag tycker iaf att det låter vättigt.

Sen vad jäller feedback. Det är väl ett system man använder när man pratar? Att person A säger en sak till B och B då frågar "var det så här du menade". Det brukar kallas för feedback.

Wargmane
0

Ojojoj…detta var ett laddat ämne….jaa jag vet inte vad jag ska säga …tror att samma ord kan uppfattas både positivt och negativt beroende på var personen befinner sig insiktsmässigt…Min känsla i detta är…….

Jag mår bra av kritik….det får mig att utvecklas…faktiskt mest av negativ kritik.

Det får mig att reflektera över vad jag gör som får andra att reagera …givetvis då i både positiv och n egativ bemärkelse.
Grejjen är ..med all utveckling att vi klarar det sämre eller bättre beroende av var vi står just då.Det är ju ändå en form av kommunikation det med *ler'

Vi är ju ändå bara människor ……

Vägen blir till …när vi går …..

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Det låter härligt at höra att du är en av dom som faktiskt reflekterar över vad du gör som får andra att reagera. DET GILLAR JAG, jag gör också så. Glad jag kallar det att ta ansvar för sina handlingar, mkt mkt viktigt!

Kul å höra fler som gör det!

jag håller med dig de är svåra att svara på och också svåra att minnas att göra… FlörtGlad

jag ger heller inte kritik om man inte frågat…men det finns dom som ber om kritik, men ändå inte tål den och därför väger jag på guldvåg även de gångerna och försköker minnas att tänka dessa frågor  som i  #5 (nu tänker jag på en särskild händelse och har inget med någon här att göra…)

Hoppfull
0

Hm… jag är kanske lite fånig men jag tycker att kritik eller att uppdatera och informera vilket jag tycker att det är, är jätteviktigt. MEN jag tror att vi måste sortera och definiera vad vi menar med kritik här. När jag säger kritik så menar jag att på ett snyggt och ärligt sätt påvisa saker som inte blev så bra hos/av någon annan, kanske i ett jobb - saker som blev fel, hos en person saker som i förlängningen gör personen svår att tycka om. Hela grejen handlar ju om hur man gör detta. Om ni andra med kritik menar när någon säger: det där var skitdåligt… så skulle jag vilja säga att det är inte kritik utan klagomål bara.

För egen del blir jag bara ledsen av kritik när den är obefogad, när jag blir beskylld för saker jag varken gjort eller sagt. Annars tycker jag att kritik är superviktigt för att få en bild av hur andra uppfattar mig. vad jag gör med den bilden sen är ju mitt val.

Jag tror inte att jag rakt av kan skriva under på ordförklaringen högst upp, inte så som jag ser på det iaf. :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

roshi1
0

En mycket viktig debatt tycker jag….

Jag har en vän som vågar spegla mig när jag blir gnällig eller "offerjaget" tycker synd om sig själv. Han har modet att skälla på mig och tala om som Det ÄR. Jag förändras och får en nykter syn på hur DET verkligen är och vad som är problemet.

Ibland uppfattas obehagliga sanningar som kritik. Själv växer jag med kritik…..kritiken är min bästa vän…….kritisera mig..Skrattande

Jag tål det mesta……..det som är elakt bryr jag mig inte om, det är inte mitt problem.

>>#13 Annars tycker jag att kritik är superviktigt för att få en bild av hur andra uppfattar mig. vad jag gör med den bilden sen är ju mitt val.

Precis, !!!!

Hoppfull
0

hm, det stämmer ju lite dåligt roshi med att du aldrig svarar på de frågor eller den "kritik" som folket här på forumet ställer till dig gång på gång… vilket jag är det som duckar då? Nu undrar jag bara eftersom detta är återkommande i många trådar där du uttalar dig och ställer frågor till andra men själv ställer du dig utanför s.a.s….

Wargmane
0

# 14 du tog upp det där med offerjaget …det är en sak att bli medveten om !!!!

Hur många ser inte sig själva som offer??
Man är alltid ett offer för vad andra säger och gör…..
Då reflekterar man Inte alls över sig själv…..

Snacka om att det blir fel !

Att kunna ta kritik…innebär inte att man måste besvara den…eller kanske just därför *ler*

Kramixar  till er alle och en riktigt solig dag!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Veyla
0

Mm… det är ett intresant ämne. Framför allt när alla nog tycker ungefär samma sak. Vi tolkar bara ordet kritik olika. Sen hur man använder sig av kritik är väl upp till var och en. personkemin stämmer ina alltid överens och en av dem anledningarna är ju att vi tolkar ord och saker som händer olika.

Jag tror att om man får kritik, och då blir upprörd av det. Då gör man sig själv en otjänst.

Hoppfull
0

Det tror jag är sant! Sedan bär man ju ett stort ansvar själv för hu man uttrycker saker till andra. Det finns ju människor som är oerhört sårande i sitt sätt att uttrycka sig och då är det lite svårt att stå oberörd.

[Mariann]
0

Det är abslout en intressant diskussion… för det är ju vad man lägger i ordet kritik

Wikipedia om Kritik

Wikipedia om feedback

men gemene man uppfattar nog ordet kritik negativt, det kan man nog konstatera…

Hoppfull
0

Hm, men handlar det inte om sammanhang? För om man säger att en person är medveten och samhällskritisk så uppfattas ju den personen ofta som kunnig, insatt och klok, eller är det bara jag som tycker så kanske…?

[Mariann]
0

absolut handlar det om sammanhang… man ska ju kritisera också… annars hade vi suttit fast i  att vara livegna for ever…..

jag riktigt ser mig stå främst på barrikaderna med röda fanan  högt i hand… kritiserande storbönder och grevar… Flört

[Mariann]
0

tänker på IMPERIETS text om "är det verkligen fred vi vill ha till varje tänkbart pris"

Veyla
0

Hoppfull du säger att samhällskritiska ses som kuniga. Det är tyvär inte alltid så. Jag är väldigt samhälskritisk. Jag tror inte alls på att alla ska ha samma förutsättningar osv. Enormt missnöjd med hur landet styrs.

Tyvär ser många mig som en ren idiot tack vara detta. Jag ser inte saker som normerna säger att man ska och därför är jag dum i huvet:P

Glad att du är unurlunda och bryter lite mönster. Om fler var sånna så skulle det nog bli mycket mer trivsamt i Sverige;)

Hoppfull
0

Hihihi, ja du har nog rätt… jag ses ju oxå som en idiot eller åtminstone osm väldigt jobbig som kritiserar och ifrågasätter så mycket i samhället. Jag utgick nog ifrån mig själv och det var säkert inte överensstämmande med den stora massans åsikt :)

Det är BRA att det finns normbrytare! Normerna förminskar oss och sorterar oss, inte utifrån oss själva som individer, utan utifrån en samhällsnorm som bygger på likriktning eftersom det är enklast för samhällsbyggandet. Så stå på dig och skit i de som tycker att du är en idiot :) läs sociologi på universitetet så kommer du att få stöd för alla dina tankar kring normer ;)

Veyla
0

#24 Du har rätt och jag bryr mig sällan om normer. Men mina klaskamrater följer normerna blint. Man blir ju kallad ett och annat. Men jag har löst det problemet genom att kalla mig själv massa saker och skämta på min egen bekostnad. Det var inte speciellt jobbigt och nu vet alla att jag är knäpp:P Så ingen blir förvånad mer;)

Livet har sina gyllende stunder. Bla när man säger att man är bög mitt i omklädningsrummet;)

Hoppfull
0

Hahaha, du har en rejäl portion mod och en god självdistans måste jag säga! Imponerande, det är ju många vuxna, de flesta faktiskt, som inte har den distansen! Stå på dig!!!

Veyla
0

Tack Hoppfull. det är inte alltid det låter så.

Mycket roligt att få posetiv Kritik;)

Lionadh
0

#25 Wow Veyla! Du är en klok ung man. Kul att du ger dig in i diskussionerna.

Kram Maud

Lionadh
0

#21 Ser du mig stå bredvid och gapa slagord? *asgarvar*

[Mariann]
0

#29 absolut ser många av oss ;) redan där var vi annorlunda ;)) och vågade….

Måste ansluta mig till övriga.

Veyla, Du är en fantastisk ung man, fortsätt i den andan och du kommer att förändra en bit av världen… Glad

Veyla
0

Oj :O

Tack för förtroendet:D

roshi1
0

#15 Ja du hoppfull….jag har inte möjlighet alltid att fullfölja en debatt då jag av familjeskäl kan endas vara inne i forumet korta perioder. Ska  försöka bättra mig….

Är det något som du funderar över som jag kan svara på direkt, nu när jag är inne?

Hoppfull
0

Inte jag, jag ägnar mig ännu så länge åt att läsa in mig på sidans andemening, den esoteriska teosofiska tanken, för att kunna ta del av denna sidas inriktning och "filosofi". Jag deltar därför inte i "dina" diskussioner då jag uppfattar dem som liggande utanför detta. Jag vill ha kunskap om sidans inriktning innan jag börjar diskutera sådant som jag upplever ligger utanför dess hela andelmening. Men jag har sett flera stycken som upprepar sina frågor till dig gång på gång men endast får motfrågor till svar eller inga svar alls :)

Veyla
0

Det var kritik det Hoppfull! Hoppas att roshi inte tar illa upp nu. Då får han nog läsa hela tråden så att han vet att man inte menar illa genom kritiken;)

Men det Hoppfull sa roshi, är värt att tänka på.

Älskar kritik tråden som börgade med att en tyckte illa om kritik och nu ger alla kritik till varandra här<3

Det är bra för nu har vi bra exempel på hur olika kritik kan se ut och hur olika det kan tas:D

Hoppfull
0

Ojdå… ja det var inte provokativt eller elakt menat. Jag menade bara precis som det står att jag måste läsa in mig på andemeningen med den här filosofin innan jag ger mig in i diskussioner som avhandlar helt andra saker.

roshi skriver ju ganska mycket om varandet i nuet och om tankegångar som i viss mån ligger ganska långt ifrån Marianns inriktning med den här sidan. Det är diskussioner som jag känner inte berör mig på det sättet som den esoteriska/teosofiska tanken gör. Man är givetvis för den skull välkommen att diskutera, självklart, men jag väljer att inte delta där jag inte kan tillföra något. Jag har fullt upp med att sätta mig in i den e/t tankegången och kommer nog att ha en tid framöver.

Jag hoppas precis som Veyla att du inte tagit illa upp roshi för det var faktiskt inte tanken.

[Mariann]
0

För mig så känns ju det viktigt att så mkt som möjligt kan få rymmas här, men det som regelrätt tillhör personlig utveckling  bör placeras på PU iFokus.

Sedan är ¨fler av oss lite allergiska mot "predikan" och "frälsningsyndrom"… det är ju möjligt att  vissa av oss får försöka se över sådant… men det är ju inte alltid lätt… vi är ju bara människor vi också… med våra fel och brister

Detta med fokus på varande i nuet ligger ofta i början av vägen och självklart ska vi alla genom den också och den är viktig i perioder av vår utveckling och den kommer naturligt ju mer själsgenomströmning vi kan skapa…

Det är iaf så som jag ser det.

Lionadh
0

#36 Instämmer! En själsgenomströmmad personlighet är i nuet automatiskt, allt annat är av en lägre delpersonlighet som ännu ej bytt sin uppgift mot en högre.

Så ser jag på det.

Veyla
0

Ursäkta Mariann men jag förstod nog inte riktigt vad du menade. Kan någon förklara lite mer barnsligt så att barnet här förstår?

Vart ser du predikan och frälsningsyndrom?

Ursäkta men jag är helt lost:$

[Mariann]
0

När någon menar på att en väg är den enda riktiga för ALLA människor ser jag det som en "predikan" och ett "frälsningsyndrom"… notera "

dvs att man själv menar på att man funnit vägen med stor V och den ska alla gå oavsett…

men som sagt det är jag som sätter dom orden på fenomenet…

Självklart hittar alla sin väg… men ingen är den andra lik… vi går alla olika vägar… alla vägar bär till Rom liksom….

ja ja nu flummar jag iväg igen….

Hoppfull
0

Det är nog hämtat ur andra trådar än just denna Veyla. Vi är några här som uppfattat den tendensen nämligen :)

Veyla
0

Jo tack! Nu fattar jag.

Jag har också upplevt viss "predikan" som du kallar det. Och jag håller med dig. Alla vägar bär till rom. sen finns det ju kortare eller längre vagar. Men alla bär dit;)

Tack Mariann och Hoppfull för erat fördydligande. ;)

Jag känner mig lite flummig med:D

Hoppfull
0

Trevligt!! Dancing

Veyla
0

Jo jag vet! Det är ganska trevligt att kunna bli hög utan att knarka;)

Hoppfull
0

Hehehe… 7

[Mariann]
0

Angel 2 

roshi1
0

#16 Det är inte mycket man behöver peta ibland för att taggarna ska träda fram…egot är oerhört känsligt för kritik. Enda botemedlet jag känner till är att lära känna "offerjaget" när den framträder och att inte låta den blomma….låta den vara.

Vänner som vågar med konstruktiv kritik ska man vara rädd om.

roshi1
0

#34 Det är känsligt för alla…

roshi1
0

#35 Ibland undrar jag själv om jag är på rätt sida……men det där med andemening kan man disskutera. Om Mariann tycker att det jag diskuterar inte hör hemma här..så tackar jag för mig…inga "hard feelings"…ibland så blir det fel, inget mer med det. Flört

roshi1
0

#36 Själsgenomströmning….? Va e de?

Jag är medveten om min "predikande" ton, är jag för provokativ så är jag vuxen nog att ta kritik eller åthutningar, blir mitt ego sårat så är ingen skada sked.

Snälla flickor kommer till himlen, vi andra kan gå hur långt som helst…

Skoja lite…….Cool

roshi1
0

#39 Det där vill jag återkomma till…..men om man är i Rom och ingen av vägarna var den rätt…ska man inte tala om det då?

Hoppfull
0

:) jaa nu var det ju min syn på det hela :) som jag skrev så är det mina tankar om att dina diskussioner inte är något jag kan/vill ge mig in i. Eftersom jag befinner mig i en "studiefas" av e/t-filosofin och utifrån det jag hittills läst så känns det inte som något som direkt ger mig något, i dagsläget i alla fall. Det ligger ingen värdering i det utan är bara ett enkelt konstaterande.

Egentligen handlade mitt inlägg ju om att du inte svarar på de frågor du får :) utan istället ställer motfrågor eller avstår från att svara på din syn om saker…

Uttalandet om din "filosofi" var ju bara en förklaring på mina tankar.

Lionadh
0

#49 Inom den klassiska esoteriken brukar man prata om personligheten kontra Själen. En själsgenomströmmad personlighet blir du efterhand som du lyckas förverkliga en personlighet som är villig att tjäna Själens syften.

Alla vill till himlen men ingen vill dööööööö *sjunger*

Jadu roshi1, man ska inte skjuta budbäraren. Men det kanske är han som är närmast till hands ändå?Flört

roshi1
0

Det där med själen, vad det är för något, vad vi talar om. Om man försöker ta reda på vad det är hamnar man bara i negationer….man kommer aldrig åt den…för mig har den hamnat inom kategorin det "ovetbara".

Som jag talat om tidigare har sinnet en dendens till att vända något obegripligt till något vi kan veta något om…

Det ovetbara…alltså, anden, själen, tanken, jaget, gud osv.

En själsgenomströmmad personlighet blir du efterhand som du lyckas förverkliga en personlighet som är villig att tjäna Själens syften.

Jag vill inte märka ord men….menar du att vi i detta ögonblick inte tjänar själens syfte?

[Mariann]
0

Många av oss har en personlighet som tjänar både själ och egot och i vilken utsträckning det är det ena eller det andra det avgörs av just dessa berömda invigningar eller som mer kanske beskriver det hela MEDVETANDE UTVIDGNING.

När det "rätta måttet och vikten" uppnåtts så öpnas dörren/träder du innanför en viss dör - invgining och där öppnar sig nya möjligheter och förståelser = medvetande utvidgning

Den som gjort det en gång kan känna igen beskrivning och känslan i det… de som inte gjort det jobbar på det….

Om man då önskar sätta ett %tal på stegen av själsgenomströmning/öppning ser det ca ut så här

1 ingigning 10% själ och 90 personlighet

2 invigning 50 50

3 invigning 90 % själ och 10% personlighet

sedan sker det ju då gradvis mellan dessa invigningar "små öppningar" det går många liv mellan dessa invigningar.

Ingen tar fler invigningar på ett liv, den enda gången det ev kan ske är mellan 4 o 5 det kan tas på ett liv… som Jesus gjorde.

Gronstedt
0

#50: Du kan aldrig uttala dig om vad som är rätt eller fel väg för någon annan, eftersom du inte vet varifrån vederbörande kommer, var vederbörande befinner sig, vart vederbörande är på väg eller vart vederbörande skulle vilja gå. Det enda du kan uttala dig om är ju huruvida din egen väg ledde dit du ville gå. Det är inte alla som vill till Rom.

[Mariann]
0

VA!!!??? Rom som är en sådan vacker stad… sägs det… ;))

Lionadh
0

*asgarv* Ja sist vi var där strålade solen i alla fall…

[Mariann]
0

och helt klart bar alla vägar till Rom… iaf de vi åkte på….;))

Lionadh
0

I och för sig ledde dom också FRÅN Rom, till Assisi, för fram kom vi ju….

Till alla: Gissa vem som kört i Italien? *Big Grin*

[Mariann]
0

med min hjälp Flört

[Mariann]
0

Nu är  vi OT… så nu kör vi  tillbaka till KRITIK

Veyla
0

Japp!Kritik i massor. Kritik är fortfarande inte så dumt. Det är ett samspel mellan båda personer som behövs.

Både den som ger kritiken och den som får kritiken måste ge/ta det på ett positivt sett. Men om någon av parterna inte gör det så blir det bråk:/

Det är vad jag anser om kritik. Kritik är bra så länge det ges och tas positivt;)

roshi1
0

#55 Det där är en intressant fråga…det där med vägar.

Vet inte om jag kan säga att någon väg är rätt eller fel, bara att de leder ingenstans…

Vi går och går men vi har aldrig varit ifrån oss själva.

Jag vet att vi kommer från ingenstans och vi går till ingenstans…

Tomheten är full av emanerande liv, livet rör sig men har ingen mening eller riktning..den är sin egen mening.

[Mariann]
0

Livet leder absolut någonstans det finns oändligt massa uppgifter som ska utföras i universum… inom vårt system finns det efter invigningsvägens slut , 7 nya vägar….

[Mariann]
0

ifall man är nyfiken på utvecklingen efter 5 inv så kan man i A.A Baileys bok om invigningar läsa om just dessa

Invigning mänsklig och solar heter den

Den upplevde jag väldigt lättläst!! Finns garanterat på biblioteket!

Gronstedt
0

#63: De kanske inte leder någonstans för dig, eller ingenstans dit du tycker det är meningsfullt att gå. Men det kanske inte är sant för alla. Någon annan kanske har hittat en meningsfull väg, eller finner mening i att vanka mellan en meningslöshet och nästa. Och antingen det är meningsfullt eller ej, så måste vi röra oss för att leva - annars får vi sätta oss och skåda navel tills vi dör.