LOGOS
(Grekiska) Logos betyder "ordet" eller "tanken". I Johannes-evangeliet står det: I begynnelsen var Ordet… och Ordet var Gud". I andvetenskaben används betecknelsen Logos alltid i betydelsen den manifesterade gudomen - Brahma eller Ishvara. 1. universella Logos är den första emanationen av det absoluta - det första av allt manifesterat - som på planet under sig utsänder sju andra Logos, som åter på nästa plan emanerar var sju osv. intill det fysiska planet nås. Var Logos av den sista emanationen blir Logos för ett solsystem. Var enskild Logos är trefaldig. dvs. att Logos har tre aspekter, som motsvarar gudomens tre aspekter: Vilja, kärlek-visdom och aktiv intelligens.
Hämtad från KENTAURNET
Detta ÄR intressant, ifall man riktigt försökar läsa och förstå texten….
Här läser jag in dessa 7 plan som vår planet består av
gudomlig = LOGOS/GUD
atmisk
monadisk
buddhisk
mental
astral
fysisk/eterisk
sedan nämns ju att det är en Logos för varje plan som omsluter de 7 undre planen osv…
där kommer alltså dessa kosmiska 7 plan in…
dvs.
VÅRT HELA PLAN AV ALLA DESSA UPPRADADE OVAN, ÄR DET FÖRSTA PLANET PÅ DET kOSMISKA FYSISKA PLANET!
alltså har det kosmiska Planet också 7 mindre plan med samma namn som det jag nyss rabblade…
jisses kunde någon hänga med här? Kanske tarvas å rita upp…. kanske ska lägga ut en artikel i frågan….
Jo, det krävs nog en grafisk framställning av detta.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Vill också här påpeka att dessa gudomens tre aspekter kallas också för
1 stråle VILJAN (fader aspektet, rak energi)
2 strålen KÄRLEK-VISDOM (sonen/dottern aspektet, spiral energi)
3 strålen AKTIV INTELLIGENS (Moder aspektet, cirkulär energi))
Jag ska försöka att förstå…
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
putt
ja just ja skulle ju se om dottern kunde hjälpa mig att scanna in den bättre…..
återkommer med förhoppningsvis en bättre översiktsbild.
den här är ju bra… och den översiktsbild är inte helt fel…