LUCIFER
(Latin) Lucifer är "ljusbäraren". ursprungligen var Lucifer namnet på morgenstjärnan eller planeten Venus. I den kristna mystiken är Lucifer namnet på en av Ärkeänglarna, som störtade ner på grund av högmod och blev till Satan.
I verkligheten är Lucifer en symbol på de högre andliga makterna, som kämpar med materian.
Precis, "Ljusbäraren", som tog sitt ljus ner till de mörkare Riken, för att visa vägen. Så har jag fattat det..
Asch, jag som alltid har beundrat Lucifer för att han var den enda ärkeängel som sade "Jamen lägg av" till Jahve och drog när Jahve påbjöd oändlig upphöjdhet och tillbedjan. En myt, ja, men en viktig parafras för rätten att välja sin egen väg. På samma sätt som Lilith inte stannade hos Adam när han kom dragande med sitt trams om skapelsens och Herrens utvalde …
Haha..ja nu ska många "sanningar" vändas uppåner! Men se till det mod å kärlek han/hon hade, somgick ner så djupt. För att vara där är ingen ljus historia precis…
#3: Jag har aldrig tänkt mig att Ljusbäraren gick till, bara ifrån. Att h*n sade att jag är jag, mitt ljus är mitt, varför ska jag sitta vid dina fötter som ett mähä? Vad är det för djup du tänker att h*n gick till? Eftersom Lucifer var den första som lämnade himlen (enligt kristmyten, alltså).
Nä det räcker med att ha besökt mörkret en kort stund, för att med glädje stå över om man erbjuds en bostad där.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Fast Lucifer blev inte till Satan, Satan är en helt egen entitet och Jahves motpol i den dualistiska kristendomen. Lucifers roll liknar litegrann Liliths - att vara utanför och bortom, men inte motsatt.
det står här i ordförklaringen också att det är den Kristna förståelsen
men det som esoteriken menar är då
I verkligheten är Lucifer en symbol på de högre andliga makterna, som kämpar med materian.
Inte ens i den kristna mystiken blev Lucifer Satan - det är en sentida sammanblandning.
Ok… vad bra.!
vad är då Lucifer i den Kristna mystiken?
jag ser också "satan" som en egen entitet!
En ärkeängel som inte höll med Jahve utan drog från himlen. Enligt kristendomen är det "ont" nog. Kanske "ondare" än Satan, eftersom Satan ju är ond av naturen, medan Lucifer hade ett val.
Oj , har hittat massa trådar nu med olika saker om satan och Lucifer osv .
Jag trodde med att Lucifer var en störtad / utvisad ängel som fick sitt svarta rike .
Lilith är älvor , andeväsen och andras gudinna
Sen finns det Hecate ( nattens , mörkrets & underjordens ) gudinna
alla väl utstötta , från guds domäner .
// Mist
Hmm , nu kom jag in på mer en Lucifer , men hoppas det ej gjorde något ??
Ska genast kolla länken :)
Nix vi tar inte gör allvarligt på OT… lagom är ok… trådar är ju som livet… man kommer oftast in på annat i samtal….
Lucifer är ett fint namn, så personen bakom det borde ju vara ok;) Men tar man Gud så tänker man på en mes propp<.<
Hehe , min katt har hetat Lucifer…. och en annan katt som min syster hade hette Hecate …
Ja , visst tänker man så där om gud… minst sagt … ;)
Om man tänker Gud som mespropp, då anser jag ;) att man inte förstått Gud!!
Detta är ju en av alla mina käpphästar! ;)
Hehe , ;)
Nu är det så här… Jag har grannar som är så uppslukade av gud
dom försöker dra in min familj och mina vänner i något som vi
inte är ämnade för , JAG häxa , tycker om mina gudinnor / gudar
Men grannarna , dom blir så på en att man börjar avsky både dom , deras vänner och deras tro tyckte jag att dom kunde köra upp
där bak ( ursäkta språket )
Det har blivit för mycket och i min familj så är alla mer åt
gudinnan ( moderjord ) hehe vi är många i slekten som går samma väg här i livet…
Men jag kan inte påstå , att jag ALDRIG , bätt gud om hjälp , för det har jag …
När min minsta dotter och jag höll på att dö under förlossningen
( jag hade havandeskaps förgifting *svår * )
och hon ( lilla tösen ) hade inte samma blodgrubb som mig heller så jag födde henne 10 veckor för tidigt …
Då bad jag gud , moderjord om hjälp och skydda oss….
Så , ja jag kan ju inte säga att gud är en mespropp i alla lägen , men han är inte den jag frågar om hjälp ….
Men det gör grannarna och dom är inte kloka…

Men man ska nog inte dra grannarnas prat om Gud och Gud över en och samma kam 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Näää , det ska man inte , men det är så man blir knas .
Alla har sin tro som sagt , vad vore livet om alla va samma ?

Jag vet, jag är uppvuxen i en sådan familj, vojne vojne… det har tagit mig lång tid att ens närma mig begrepp som Jesus. Gud har jag iofs aldrig tänkt så om för det är ju inte Gudsenergins fel att de är fanatiska och har tunnelseende :)
Precis!!! Ni ahr kommit fram till det viktiga här som ajg ser det iaf ;)
de "fanatiskt religiösas" Gud och min Gud är lååååååååångt ifrån varandra…..
men jag ber h*n om hjälp… det gör jag…. har ett snack då och då… jag är inte alltid glad o positiv när jag snackar men det får h*n ta!!!
Näää , det är sant men mina grannar är tokiga och bara vill ha med en på allt det här . Jag har till o med förklarat för dom hur allt ligger till …
Men , det är ju upp till var och hen hur man vill ha sitt liv…
Som tur är ;)
Jag tycker även att dom som tycker om gud / jesus är ok
men inte sådana som är galna i det hela alltet .
Precis det är det fanatiska som är jobbigt…. någon stans i det fanatiska fins en orespekt (?) jisses finns det ordet?
men jag måste erkänna att det finns fanatism inom "New Age" också en mkt mkt stor sådan…. och det är faktiskt lika ill….. kanske mer illa, för inom det alternativa så sägs det att man ska respektera och inte dömma….

Hahaha, jag håller med! Min mamma kan hålla långa predikningar för mig både när vi träffas och i telefon, trots att jag tydligt och klart sagt ifrån att jag inte vill och inte är intresserad på det sättet hon är. Det går bara inte in, den respekten klarar hon inte att visa mig… precis som du säger är många fanatiker funtade precis så. De tror på fullt allvar att om de bara fortsätter så kommer vi till slut att inse hur rätt de har… 
Klart det finns det i " new age " med….LOTS of them som sagt .
Ja , du Mariann , ber om hjälp och råd , du låter även andra ha sin tro… Du är en människa som är mångsidig .
Jag ber om hjälp av min moderjord , grönemmanen ect och jag vill även att andra ska få ha sin tro .
Men tycker mina grannar är galna och då , dom får det till att * Gud / Jesus * är dom man ska tro på för ananrs så går världen under .
Men om inte jag vill det då ?
Jag skulle aldrig säga till dom att .
OM inte ni tror på moderjord så gå allt i kras och ni får straffa för det . Vänta å se…
Man kan väll låta folk i sin omgivning få välja själva …
Precis! 

Absolut! Domedagspredikningar är så omodernt och oupplyst tycker jag! Det var sådant amn ägnade sig åt när krisetdomen var tvång och ändamålen helgade medlen så att säga. Väldigt sorgligt! Det värsta av allt är att de inte inser att det de åstadkommer är att driva människor ännu längre bort ifrån dem än tvärtom!
New Age ja, usch för alla som kommer farande och vet bättre än alla andra och om man ifrågasätter så har man fattat fel eller inte tagit tag i sina egna oförlösta känslor
de gör samma sak, bara på ett annat sätt.
Precis… och i mina ögon är det värre… för de påstår sig veta, ska ha kommit så j*kla långt… saknas en stor portion av ödmjukhet….
ojdå vad dömmande jag själv blev… 
klarsynt mariann… klarsynt kallas det för ;)

Vill du berätta varför du tycker att det är värre? Även den kristna tron bygger ju på ödmjukhet och kärlek.
Men nu fattar inte jag nåt…

Sorry, frågan var till mariann…
Det är just för att man anser att man är högre stående än just hela det religiösa. man spottar på religionen, ser de som dumma och mindre vetande.
För att kunna se de religiösa/religionen som så (ovan), tyder på att man sätter sig själv över och ser sig bättre än de.
Är något bättre så borde det visa sig i en e n o r m ödmjukhet, vilket saknas hos det stora flertalet "New Agare"…
alltså har de kommit nada någonstans… de som inom det religiösa har stor respekt för andras uppfattning, har alltså kommit mkt mkt längre i sin utveckling än vad en vilken som helst inskränkt new agare har…
oooppsss nu var jag där igen ;) men som sagt förut det är en av mina käpphästar…. men jag är bara klarsynt
för jag dömmer dom inte på det viset, de får gärna vara där de är… det får alla!
Så du menar att bara för att jag är ( häxa / new agare )
så tror jag att jag är förveten ?

Jag förstår, men jag kan nog ändå tycka att new agarna inte är ens i närheten av vad kyrkofolket gjort och gör i form av att håna och förkasta allt som är utanför deras regelbok. Religionen spottar ju på väldigt mycket mer än New Age, det är i alla fall min erfarenhet… men som sagt, jag har ganska dåliga erfarenheter av kyrkofolk.
Nej absolut inte… självklart finna det människro inom new age som har en stor respekt och ödmnjukhet!!!
jag menar bara att det är så himla lätt att se skiten hos andra men tittar inte i sin egen grupptillhörighet om det finns… men jag uppfattade att du visst såg det också inom new age så!!!
Det är nog sant… men aag har mött så himla mkt skit från New Agare så det handlar nog bara om det ;) dvs det handlar mer om mig än någon annan! 
Jag har som sagt bra mött mina grannar och dom är inte roliga .
Och som jag själv känner så är jag verkligen inte en person som tror att jag vet allt . Jag lyssnar och lär , och det tror jag att alla människor gör i hela sitt liv…
Så förveten… naaaaaa ..
Förveten trodde jag betydde "nyfiken" - och det är väl varje wicca?
Nog håller jag med Ijin om att de nykristnas Jahve är en mespropp - det var mer tryck i h*n på gamla testamentets tid. "Take what you want and pay for it" tror jag är det sannaste gudsord som finns - någon som vet vilken bibelbok det kommer från?

Nope… har aldrig hört det uttrycket pay for it i bibeln :)
# 40 Mist jag hoppas inte du tog vid dig… för det var ju inte till dig jag skrev… bara i allmänna ordalag så att säga… utefter vad jag mött/erfarit i mitt liv….
Så förlåt om det blev fel!
Då skriver jag så här i stället ,
jag tror mig inte veta allt fast jag är en häxa / new agare
kan inte kalla mig newagare heller för jag är som min farmor och hennes mor … en örtkvinna och klarsynt kvinna , hjälpare i nöden när det kanckar på dörren .
jag vill hjälpa alla i alla lägen…
Jag har ju för 17-gubbar kristna i min släkt ju , jag kan inte döma någon .
Jag är inte en som vet allt .
Jag vill lära mig mer ..
Så finns ju det ofta parafraserade "Slå ihjäl dem allihop och låt Gud sortera opp dem!", vilket är ett av de främsta argument MOT kristendomens gud jag någonsin hört. I original handlade det om någon stad som skulle stormas (Jericho?), och de anfallande undrade hur de skulle kunna känna igen de kristna som fanns i staden, för att kunna skona dem, varpå svaret blev ungefär: "Döda alla, Gud skall igenkänna de sina." Jo, heja!
Men du gronstedt , vad har du hittat alla dessa saker du skriver om gud nu då , eller biblen osv…
Har aldrig hört det förr …..
Har någon annan det ?
#44 Då är ju allt lugnt!! 
Ja , det är luuuugnt här
Jag vill bara veta och lära… * skrattar *

Skräckboken bibeln kanske.

Bibeln är en bra livsbok, förutsatt att den läses med tolkningar och inte rakt av som en sanning… tycker jag alltså.
# 50 där måste jag sälla mig till hoppfull…. fast hur många läser bibeln som den "ska" läsas???
Inte för att jag läser den… så jag kanske inte ska uttala mig egentligen…. 
jag läste johannesevangeliet en gång med Paul skorpen och det var minsan ett helt anant sätt å läsa det på!!!!
kan rekommenderas verkligen…..
Lite forskning ger vid handen att "Take what you want and pay for it, says the Lord" är ett ordspråk från Spanien, sannolikt av arabiskt ursprung (länge leve Internet!). Alltså inte från Bibeln
. Det där med "låt gud sortera upp dem" får jag leta mer efter.
Hehe , jag har / är inte insatt i biblen men eftersom det är kristna i min släkt så har man hört & sätt mycket i biblen ,
och jag kunde inte minnas att det funnits något med det ordspråket .
Gud/Jesus älskade väl alla och ville att alla skulle leva och han dog för folket * är jag ute och cyklar ? *

Ok, nu har ju inte jag precis läst bibeln från pärm till pärm men med en uppväxt där den ständigt stod i fokus och bibelstudium och möten ständigt och jämt så har man väl ett hum om innehållet iaf. :) och det där kände jag inte igen alls.
Hoppfull !
Var det mitt du svarade på ?
* ler *
Jesus var mycket för kärlek, men knappast Jahve, i alla fall inte i gamla testamentet. Spana in Domarboken, till exempel. Och Jahve enligt Jesaja är inte så väldigt förlåtande och mild heller. Eller för den delen Jeremia eller Hezekiel.
#45: Naturligtvis var det inte kristna i staden i fråga, de var inte uppfunna ännu, utan rättrogna.
Inte heller detta var från Bibeln
, det var Amaury, cistersienserordens ledare och påvens företrädare, som sade detta till sina riddare vid förstörandet av Béziers 22 juli 1209, vid Marias från Magdala fest.
"Caedite eos! Novit enim Dominus qui sunt eius!" Dräp dem alla! Gud skall igenkänna de sina! Länk.
Men i alla fall en förfärlig sentens, som sammanfattar allt jag tycker är fel med religionen, liksom "Tag vad du vill och betala för det!" sammanfattar alla moraliska regler man kan behöva.
tycker det uttalet också hänvisar till karmalagen!
#58: Vilket?
"tag vad du vill och betala för det"
Haha , håller ni på ännu med det här .
jag håller mig till det jag lärt och vad jag komma ska lära mig ;)
Hur är allt annars med er… om man får dra upp något annat ;)
Jotack, tråkigt …
Hur menar du "jag håller mig till det jag lärt och vad jag komma ska lära mig ;)". Jag tycker att allt vetande är till nytta, jag.
Ja , jag lär mig mer här inne och tar mig till allt…
det är att komma ska lära mig :)
Har du tråkigt , på vilket sätt ?
Gå ut och spring vettja ;)
#63: Tyvärr, det blir inte uppdragsgivaren glad åt. Jag jobbar.
Haha !!
Kanske inte så smart då nej .
Hitta på något roligt annars i helgen då ?
Privat ridlektion på lördag, annars beror det på vädret vad jag ids. En hel del att så inför trädgårdssäsongen. Borde mocka hönshuset, men att slappa är inte fel heller
. Meka med hojen om jag genom något mirakel blir mjuk nog i skrotten att ligga på garagegolvet. Annars får det vänta ett tag till.

Mist, nej det var Gronstedt jag svarade… förlåt min otydlighet… är nu tillbaka från ett besök hos tandläkaren from h*ll… han är så otervlig och nedlåtande både mot mig och sonen så nu får sonens fader ta över dessa övningar! Jag åker inte dit igen… han tror att han är Gud och pratar med mig och min 16-åring som om vi vore 8-10 år!!!!!!!!!!!! Finns nästan inget jag avskyr så mycket som att bli behandlad som om jag vore trög.
Vi har en sådan tandis här med… * uscha *
Tycker inte om…

#66 Privat ridlektion, är det NH? Eller akademiskt? Har bara provat på lite, men kul är det! (tar bara förgivet att det är nåt sånthär när du skickade Monty Roberts länken ;) )
Här e ju en riktig favorit… http://www.jfpignon.com/site/pages/images_10.php
Titta och njut..

Oj vad mycket lucifer det blev… 

http://www.jfpignon.com/site/pages/acces.php
Ja lite mer…Lucifer får vänta lite.. Under varje bild ligger många… :) Blir ni inte sugna på häst nu?
Harmoni…. Kärlek… samspel…
U n d e r b a r t!
#69: Nej, det är "konventionell" dressyrridning på ridskola. Däremot sysslar jag en del med NH och stretching/massge/gymnastik på egen hand med mina skötponnyer och den riskolehäst som jag rider privatlektion på.
Efter att ha lustläst det mesta här måste jag få tillägga :låt var och en bli salig på sin tro,vem vet vem som har"rätt eller fel"det som känns rätt för mig är rätt för mig och vice versa….:)Men så länge inget blir fanatiskt så är det helt ok….KÄRLEKEN är störst…

Håller med dig Maria, kärleken och Jean Francios Pignon
, haha

# 73 Hopas privatlektionen gick/kommer att gå bra :) Gronstedt, du får faktiskt mig att komma igång lite med ridningen nu ;) Behöver inspiration ibland, tack! Middagshö, sen ut en tur ;)