TELEPATI
Telepati
Andevetenskapen skiljer mellan den interna och externa telepatin. Den interna telepatin är den utväxling av medvetandeimpulser som föregår mellan hjärnan, astralkroppen, mentalkroppen, och i bästa fall själen på kausalplanet. Den externa telepatin kan defineras som en spontan överföring av medvetandeimpulser mellan människor. Vi står i ständig telepatisk kontakt med våra omgivningar utan att vi ofta är medvetna om att vi hela tiden mottager tankar og känslointryck där ifrån. Det finns många sorters telepati beroende på det medvetandeplan som det uttrycker sig på. Den sanna telepatin är kommunikationen från sinne till sinne eller från själ till själ.
En djupare förklaring finns i min bok: Fra clairvoyance til intuition.
Se också psykiska förmågor Läs den stora artikeln om telepati på denna länk: Telepati.
Hämtat från Kentaurnet
Då vill jag fråga vad du tror om "hästviskare" eller andra djurkommunikatörer (använder hästar som exempel - oväntat va?). Är det ett slags telepati? Och i så fall, hur fungerar det om hästarna har gruppsjäl och inte individsjäl? Är det hästens individuella sinne med desss medvetande om individuella behov som kommunicerar, eller är det något slags universell "hästlighet"?
Och kan människan kommunicera tillbaka till hästen på ett sätt som hästen förstår? Eller är det inbillning och bedrägeri alltihop?

Jag tror absolut på sådant! Varför skulle det vara otänkbart? Det måste ju vara en form av telepati… det där med gruppsjäl och individ är jag helt grön på att fatta… men jag tror att hästen är en egen individ med egna känslor och tankar även om den är en del i en gruppsjäl. Men det är ju jag det… Mariann har säkert fler tankar :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror du abslout man kan kommunicera med djur.
Som jag förstår det när det gäller djur har de ju som sagt en gruppsjäl och ju mer domesticerat (?) djur, ju färre enheter/"personligheter". Så gruppsjälen bör ju ha kläm på vad var enskild enhet är. Det borde vara den man kommunicerar med iaf när det gäller mindre "medvetna" djur och växter.
Ev när man då kommer till dessa sällskapsdjur som ju är på tröskeln att individualiseras (få en kausalkropp och inkarnera som människa) kan man kanske kommunicera mer direkt.
#2: Jag tror också att det fungerar och vill naturligtvis gärna tro att jag själv har en speciell rapport med till djur 
. Undrade bara hur andra tänker …
#3: Du måste väl mena att de har FLER enheter/personligheter, inte färre?
Fast är det bara domesticerade djur som skulle individualiseras? Är det människans närhet som verkar "upphöjande", menar du? Jag tycker det borde vara djurens mentala kapacitet det beror på, alltså att vilda delfiner och elefanter skulle stå närmare att individualiseras än tama kaninener och guldfiskar.
sant… minns inte nu vilka djur det var… det ligger i nått inlägg här … nix inte kaniner o guldfiskar…a bsolut delfiner… emn ajg tror de är från annan planet och ev inte ska inkarnera hrä… men jag vet inte…
Nej ju mer intelligent djur ju färre enskilda djur i själen…. ju mindre intelligent ju fler individer…
ska se om jag kan hitta inläget…. det är i någon ord förklaring iaf….

#5: Du menar att det finns fler kaniner än hästar, därför att kaniner är dummare? Hur i jesse tron kan det då finnas så många människor
?
Jag trodde du menade att alla kaniner liksom var en "personlighet", medan hästar hade flera "personligheter" att dela på, men inte riktigt varsin - där ser man vad det går att missförstå varandra.
f nu hänger ajg inte med här… men ajg hopaps du förstår att ajg menar en gruppsjäl har hand om fler individer i inkarnation om det är djur med lägre intelligens och om det rä djur med högre intelligens så har gruppsjälen hand om färre i inkarnation. Har INGET med antal djur på jorden at göra….
OK?
Nä, nu blev jag förvirrad igen. Är inte "antalet individer i inkarnation" det samma som antalet enstaka djurindivider som går omkring på jorden?
jisses vad förvirrande jag är idag ;)
Svar Ja! *fniss*

Men då får inte jag heller ihop det kolla här Mariann hur du skrivit: en gruppsjäl har hand om fler individer i inkarnation om det är djur med lägre intelligens och om det rä djur med högre intelligens så har gruppsjälen hand om färre i inkarnation. Har INGET med antal djur på jorden at göra…. och sedan frågar Gronstedt om inte "antalet individer i inkarnation" är det samma som antalet enstaka djurindivider som går omkring på jorden? och då svarar du Ja… ???? En till förvirrad… :)
Då är det inte bara jag då
…
*asgarv*
jaaa jag säger ju att jag är förvirrad i dag…
det ska förstås på så vis att det inte finns lika många djur på jorden som det finns gruppsjälar…
bättre? *hoppas*

Jag förstår det du skriver men har ändå svårt att fatta sammanhanget. Delar djuren själ med varandra då? De är personligheter men inte individuella själar? Och hur fungerar det? Är det själen som avgör hur personligheten blir och hur fungerar det i så fall för djuren? Får deras personlighet delar av gruppsjälens "egenskaper" eller hur fungerar det?
Japp… det tro jag är bra förklarat i länken i inlägg #7
Återkom annars!
En följdfråga: Kommer det en kanin upplever de andra kaninerna, som så att säga har samma gruppsjäl, till del medan kaninen fortfarande lever? Eller är den så att säga separat medan den lever?

Hmm…jag tror vi människor är ute på mycket hal is när vi fördummar djuren.
Jag har pratat med djur sedan jag var barn,olika mycket i olika perioder,och har alltid upplevt att djuren varit individer och inget annat. En höna är inte bara en höna.
Grisar är oerhört kloka. Fiskar är lika kloka som hundar har dom sagt till mig. (guldfiskarna på birkemosegård)
Vi får nog se oss själva som låsta, dom förstår allt vi säger.

Jag tror inte att djur är dumma, inte alls. Men det är något i mig som inte riktigt kan med djur… de vill komma mig för nära om ni fattar vad jag menar.
Mina hönor är i alla fall individer, och inte verkar de särskilt dumma heller, bara annorlunda. Fast jag tror inte de förstår allt vi säger, jag tror att de i stort sett skiter i oss och vad vi pratar om. Tamdjur förstår mer, eftersom de umgås mer med oss och har anledning att bry sig mer.

Jag har alltid trott att djuren läser av våra känslor snarare. Som sagt ord känns inte intressant för dem.

Jo, djuren läser av det dom behöver veta. Säkert skiter dom i vad vi pratar om, men dom känner av hur vi är.
Jag tror att djuren känner att du vill hålla visst avstånd Hoppfull, då vill dom extra gärna bli dina vänner tror jag ;) Visa att dom är goa.
Du kanske har svåra minnen av djur från tidigare liv?
Jaaa det är säkert så att vad det gäller djuren så vet vi nog ytterst lite…
enligt denna förståelse så är den separat när den lever och när den dör så kommer den med sina erfarnheter tillbaka till gruppsjälen och dessa erfarenheter kommer alla individer som är i gruppsjälen tillgodo…
men som sagt veta ???
Tamdjur förstår en del ord, men annars har du rätt, tror jag, Hoppfull. Katten som bor hos mig förstår i alla fall en del ord. Som "frukost", "lunch", "middag", "käk". Däremot är han rätt värdelös på andra ord, som "Nej", "Sov nu", "Gå ned", "Lägg av" …
*fniss* han förstår… men vill inte ;))
Min katt fattar mkt också…

Selektiv hörsel, haha
har barn också….

å gubbar…

jag har lättare för katter än andra djur… men något är det för jag har aldrig gillat djur.
Vår katt som gick till skogs när vi skaffade hund, hon var klok som en bok. Fattade det mesta man sa… men som sagt hon gick… 

*asgarv* … så barn å gubbar har selektiv hörsel?
Tell me about it!
Mina katter förvånar mig ständigt, så kloka är dom. Sessan lärde Simon att hoppa upp på rutan när de vill komma in…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM