MANU
Manu
(Sanskrit) Manuen är mänsklighetens stamfader. Manuen är därför "tänkaren" eller "människan". Manuerna är mästare eller väsen, som har ansvaret för bildandet av en ras och dess utveckling. De sju eller fjorton manuer är därför väktare över de olika raserna i en manvantara (manifestationsperiod). Manuerna är de gudomliga ledarna av mänskligheten och var och en för sig prototypen av sin ras. Desutom finns det manuer för rundor och kedjor. De såkallade rotmanuer planlägger och inleder arbetet vid början av en runda eller kedja, medan säd-manuerna avslutar det och överför resultatet till nästa rundas eller kedjas rotmanu. Manu är också namnet på den första stora laggivaren i Indien - ett nästan gudomligt väsen.
Hämtat från Kentaurnet
Detta är alltså väldigt intressant detta att Jorden har olika rundor (inkarnationer) och alla dessa rundor kallas också kedjor.
Där det finns olika raser av människor hörande till de olika rundorna…
En runda är 4,32 miljarder år.
Varje klot period består av 7 rotraser och varje rotras består 7 kulturepoker. En kulturepok vara ca 2000 år, men rotrasen är inte av samma läng…
Detta är oerhört abstrakt, men mkt intressant ifall man orkar bry sin hjärna med tanken…
Det sägs att vi i denna runda av jordens inkarnation och utveckling av rotraserna är lite över halvägs i den stora evolutionsplanen!

Hm, det tyckte jag var mer lättbegripligt än en del annat om invokationer mm

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vad kul att detta var begripligt!! Men vad menar du med att invokationer mm är svårbegripligt?

Hahaha, det är som ett helt nytt språk som jag fattar noll av! Nu har jag läst en del och börjar så sakta fatta vad det handlar om och går ut på. Men det kommer nog att krävas en radda med böcker innan jag hajjat fullt ut.
Om du tänker att du skulle läsa artiklarna härinne utan ha läst någon esoterisk/teosofisk litteratur överhuvudtaget utan är helt ny på området så kanske du förstår vad jag menar. Om du hade hamnat på den här sidan innan du någonsin besökt Birkemose (eller vad det heter) eller mött Asger eller haft någon kontakt med detta.
Jag vet… jag har också varit grön…
om jag hamnat här innan så hade jag nog uppfattat det som lite grekiska och sett mig tvungen att lära mig ett nytt språk *fniss*
vilket jag också gjorde… så sakteliga…
jag tänkte om det var nått mer specifikt så kanske jag kunde hjälpa dig… men det känns som mer allmänt, nytt språk att lära sig bara… det tar bara lite tid….

Japp, väldigt allmänt :) Intressant men svårt att greppa i början :)

Inte helt lätt dethär…men intressant!