Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1300 ggr
[Mariann]
0

KABBALA

Kabbala
(Hebreiska) Kabbalan är den mystiska tolkningen av den hebreiska religionen. Ursprungligen härstammar kabbalan från Egypten, men var dessutom kaldeernas hemliga lära. Den blev efter att berättats muntligt först, senare nedskriven av rabbi Moses de Leon i det 13: de århundradet. Före den tiden har den vidaregetts muntligt. Ezekiels, Daniels och Enoks bok i det Gamla Testamentet och Johannes uppenbarelsebok i det Nya Testamente är helt och hållet kabbalistiska böcker. Kabbalan är därför också en esoterisk förklaring på och kommentar till de hebreiska heliga skrifterna.

Hämtat från Kentaurnet

[Mariann]
0

Vet inte om det är intressant, men väldigt många "kändisar" som t .ex. Madonna studerar Kabbalan just nu. Är tydligen lite "inne"…

[Mariann]
0

om man ger sig till att studera den mystiska /esoteriska delen av alla religionerna skull man hitta det som förenar, det är DÄR alla religionerna blir ett…

tror jag!!

camillal777
0

Absolut är det så, och jag skulle tror att den dagen vi inte behöver "flocken" utan är individer så försvinner människans rädsla för olikheter. Då ser vi fördelar med att få olika synvinklar på samma sak, universums hjärta.

Hoppfull
0

Här tror jag precis som ni, religionerna essens eller vad man ska kalla den, är ett, medan kulturer och dyl. skapar skillnader i utövandet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
0

Det jag vet om kabbala är att den beskriver Själens utveckling i olika stadier, sephirot…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
0

Testar att visa en bild av Livets Träd i Kabbalan…

[Mariann]
0

Är det inte så att Kim Pedersen sa en gång att just detta livets  träd går att hitta igen i våra kyrkor hur dom är byggda?

Lionadh
0

Jo jag har ett bestämt minne av det. Skulle inta han hålla kurs om Kabbala snart? www.selvet.dk

[Mariann]
0

Joo!

jag kikade på deras hemsida och jag la till den till våra länkar

http://www.teosofi.dk/

[Mariann]
0

Här finns riktigt bra med info om Kabbalan