Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1069 ggr
[Mariann]
0

ELEMENTALRIKEN

Elementalriken
Tre (för människan) osynliga naturriken, som i evolutionens förlopp kommer före mineralriket.
Under involutionsprocessen strömmar livsvågen från Logos ner genom naturrikena tills den når mineralriket, där den börjar att manifestera sig i mineraliska former. 
Därefter stiger livsvågen uppåt igen genom växtriket, djurriket, människoriket, det övermänskliga riket mm. tills livet återvänder till sin utgångspunkt.

Innan livsvågen når mineralriket har den rört sig genom mentalplanet och astralplanet, där den ikläder sig dessa plans materia.
Den materia, som är besjälad av Logos liv, kallas i dessa riken elementalessens (?) på de icke-atomara underplanen och monadisk essens på de atomara (högsta) underplanen.
När man i andvetenskapen talar om mentalessens, menar man därför elementalessens (?) på mentalplanet mm.
Elementalessensen är den levande, besjälade materian till skillnad från den mentala och astrala materian i vanlighet.
Se också planschen De syv planer.

Hämtat från Kentaurnet

[Mariann]
0

Måst säga at jag är oerhört tacksam att jag fått förmånen att översätta dessa alla små ord ur  den esoteriska orboken från Kentaurnet.

Jag får bilder och djupa inre förståelser av ämnet som jag är satt att översätta.

TACK!

Hoppfull
0

Ja det är kanon, särskilt för oss som är helt nya i denna "värld".

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Farwuq
0