Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1526 ggr
Tuva-Lena
0

Andlighet..?

Tack för en intressant sida! De finns mycket att läsa här som är helt nytt för mig. En del känner jag igen, medan annat blir nya vinklingar på gamla trosfrågor, eller hur jag skall uttrycka det..

Jag undrar, andlig utveckling som den framställs på den här sidan, utgår den ifrån någon speciell tro, eller är den en sammanfattning av flera trosinriktningar? Som jag uppfattar artiklar och inlägg på sajten, så finns det en utvald tro bakom dem..? Men då frågar jag mig om inte andlig utveckling kan uppnås oavsett vilken tro man tillber? Och om inte en sajt som "andlig utveckling" då istället borde ta upp ämnen som förenar alla livsåskådningar?

Jag hoppas att mitt inlägg inte skall uppfattas som negativt, det är inte syftet, men ett klargörande vad som ligger till grund för sajten "andlig utveckling" skulle sitta fint. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Mariann]
0

Jag tycker att texten i "om sajten" fliken klargör ganska bra vad den utgår ifrån. Sedan upplever jag huvudartikeln om andlig utveckling vs personligutveckling också är klargörande i den frågan… men jag ber om ursäkt om dessa inte är klargörande för dig.

Sajten föddes 20 februari och håller på att hitta sin form. Den är 2 veckor gammal…

Vi har många samarbetspartners, de kan man se under länkar. Den raddan kommer väl att utökas med tiden…

Man kan ju givetvis utvecklas andligt inom vilken livsåskådning som helst, där tycker jag mitt inlägg om min dröm klargör det mkt mkt tydligt. Dels tycker jag att Karl-Erik Edris artikel om tro/religion och vetande/vetenskap på sitt vis visar att det finns fler vägar till mysteriets port…

Jag förstår att vi kommer att få den frågan ofta, du är nummer 3 i raden… de inlägg har du antagligen missat…

Jag är medveten om att man omöjligt kan läsa allt här inne, men det måste man nog göra om man ska få den fulla klara bilden, sedan handlar det ju om ens egna referensramar också. Man kan ju bara förstå det som klingar inne i en själv…

Hoppfull
0

Jag tror att det är en vanlig sammanblandning (mitt synsätt) att andlighet är detsamma eller hör ihop med tro och religion. Det stämmer inte fullt ut. Andlighet behöver inte alls vara kopplat till en religion utan kan ha en högre och större samhörighet. Mina tankar :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
0

Andlig utveckling är mer en spegel av den process man genomgår i sin livs utveckling som jag ser det. Det kan börja i en längtan att skapa ett gott liv och sluta i en vilja att göra nåt för andra än sig själv.

Att vilja hjälpa andra är ett bra tecken på en andlig önskan inom en.

Min syn på saken förstås.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Zedd75
0

Hej.

nej jag torr inte att man måste tro på tex gud för att förstå andeväden. Man kan nog vara vilke toende som hälst, Ja en del medjum har tex överigvit kristendomen för att kuna arbeta enklare med andevärden. man hör sällan andevärden tala om någon relion men att det fins en högre makt.

jag är i dag själv dudsim som passar mig bäst. tycker jag

Ayena_old
0

#4 - Vad är dudsim?

[Mariann]
0

Inga-Lena fick du dina svar?

Jag hoppas du inte uppfattade mitt inlägg negativt…

jag ville bara vara rak och så klar som möjligt, med vad jag hoppades skulle just förklara dina och ev andras undringar… peka på ställen man kan läsa för att just se att det finns inget krav på att tro på ett visst sätt…

alla är välkomna att tro vad dom vill….

bjarvamor
0

Jag tycker ju att det som pratas om här och på övernaturligt i princip handlar om samma saker! Därför undrar jag varför det finns två nästan exakt likadana sajter?Flört Jag kanske har fel? Kan någon förklara i så fall!

Lionadh
0

#7 Om jag förstått ÖNs syfte rätt så handlar det mest om medialitet och mediumutveckling där? Vi på AU har en lite annan hållning om du läser under Om sajten. Hoppas detta redde ut det hela!

Kram Maud Glad

Playja
0

#7.. Man kan kanske tycka det handlar om samma sak som på ön*ler* men det gör det inte.. inte som jag ser det iaf Kanske man kan tycka att syftet e det samma.. att  man öppnar upp sin andlighet? *funderar* Men Au å ön e  olika ändå! Enligt mitt "okunniga" tycke  Glad

Tuva-Lena
0

Tack för era svar! :)

Jo då, jag läste länken "Om sajten", men just p g a att jag inte fick någon klar bild där så hoppades jag få ett klargörande i inlägget jag skapade. Och visst, andlighet kan vara så mycket mer än att tillhöra en trosuppfattning, men är det inte så att just våra religioner har "andlighet" genom andlig utveckling som högsta mål? Sedan jag läst en del av inläggen här, så får jag uppfattningen att sajtens "andliga utveckling" förutsätter ett visst tänk, och har en alldeles specifik trosuppfattning eller inriktning. Liknar "Utomjordiskt" i många avseenden, men det kan bero på att sajtvärden varit/är medlem även där kanske..?

På ÖN handlar det inte bara om medialitet och mediumutveckling utan jag ser nog även denna inriktning mer som en trosuppfattning. Går förresten en kurs där just nu, och den tar upp väldigt mycket utöver medialitet. Skulle snarare vilja kalla det för en kurs i andlighet, där tyngdpunkten ligger i personlig och andlig utveckling. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Lionadh
0

#10 För att kunna vägleda andra behövs ju kanske en viss personlig och andlig utveckling? Som medium menar jag…

Saxat ur Om sajten: "Här diskuterar vi allt som rör den andliga utvecklingen och olika sätt att se på själen." … "De esoteriska förståelserna fördjupar VI oss främst i genom källor som i första hand Asger Lorentsen, A.A. Bailey, Eskild Tjalve, LaUna Huffines, Sanaya Roman m.fl."

Om det är nåt du saknar på sajten eller om du har förslag på artiklar är du välkommen att komma med förslag. Då kan man pma Mariann som är Sajtvärd och dela med sig av ideerna.

Hoppfull
0

Hej Inga-Lena!

Kul att du tittar in hos oss här… jaa jag är ju hos dig med rätt mycket ;)

Jag blir dock en aning förbryllad över dina inlägg här. Jag förstår inte riktigt vad du frågar om. Att ha åsikter om sajtens beskrivning är förstås en sak men att ifrågasätta sajtens berättigande förstår jag faktiskt som sagt inte riktigt syftet med.

Vi är ju ganska många som finner den här sidan oerhört givande med spännande diskussioner och högt i tak för allas olika syn. Kanske är det så att våra behov av andlig utveckling ser så pass olika ut så att även vägarna ser olika ut. Det är väl bra att det finns sajter som kompletterar varandra då det vore att begära det orimliga om man förväntar sig att finna allt inom detta, på en och samma sajt.

Jag tycker att det skulle vara skönt om sajten i sig inte blev ifrågasatt, däremot att man ifrågasätter artiklar och annat innehåll är ju bra, för då måste man vässa sina kunskaper när man ska svara så att det blir tydligt vad det handlar om.    

Du är alltid Välkommen tillbaka hit Inga-Lena :)

bjarvamor
0

Hoppfull! Jag tror att du har blandat ihop vad Inga-lena sa, och vad jag frågade? Men ingen av oss har ifrågasatt denna sajts existens! Jag kan ju se att de till exempel finns många frågor och svar på lite djupare existensiella problem här inne! Medan man på ÖN har många frågor om spöken och orber.

Men jag antar att ingen ens här inne på sajten besitter några absoluta sanningar! Men vässa pennan man ju göra ändå, det är alltid bra att träna på skrivandets konst, tillika som det är bra att träna på ödmjukhet!Kyss

[Mariann]
0

Inte ens några här inne på sajten besitter några absoluta sanningar, där satte du "huvudet på spiken" bjarvamor! Glad

DET är en absolut sanning och

du må tro vi tränar i ödmjukhet!!!

Välkommna förresten! Glad

Hoppfull
0

Vilken tur att ni finns därute och har koll på oss och rättar våra misstag bjarvamor. Det ger oss ständiga tillfällen att träna på vår ödmjukhet :)

Visst hade du rätt i att jag blandade ihop Inga-Lenas inlägg med ditt, det var förstås inte meningen. Jag anser fortfarande inte att sajten är särskilt lik ÖN och att man kanske måste läsa in sig på artiklarna och följa trådarna för att se skillnaderna.

Välkomna hit från mig med!

bjarvamor
0

Tack för det!Flört