Lilith
Kopierat från tidigare tråd, där det hamnat OT:
Detta med gudinnan/prästinnan/kvinnliga principen har blivit en viktig del i min personliga livsåskådning. Bland annat finns det en mycket intressant bok som heter Absent Mother, där man bland annat kan läsa om jungfrun, prästinnan, modern och vishetsbäraren som viktiga kvinnliga funktioner. Men boken framhåller också en annan princip, som mer eller mindre fördrivits och förnekats i alla aspekter av organiserad västerländsk religion, nämligen Lilith, demonen, den utanför stående.
Personligen tror jag att ingen som förnekar Lilith kan bli hel. Vad tror ni?
Mariann
2008-03-07
08:58
berätta mer om Lilith
Hoppfull
2008-03-07
09:07
Nej jag håller helt med, men att Lillith skulle vara en demon är väl återigen en missuppfattning av de kristna bibeltolkarna? Hon blev väl fördriven från paradiset för att hon stod för lust och andra "låga" drifter?
Mariann
2008-03-07
09:08
står hon för egot o personligheten då?
Mariann
2008-03-07
09:09
STOPP och belägg!!!
Vi är OT.
skapa en tråd om lilith gronstedt!!!
Hoppfull
2008-03-07
09:10
Oj, jag kan inte tillräckligt om Lillith. Var det så att hon var Evas syster? Men hennes begär fick inte finnas i det fulländade paradiset så hon fördrevs… Kanske är det just egot och personligheten hon representerar… Gronstedt kanske vet mer.
Gronstedt
2008-03-07
09:12
#9: Det är ju rätt hemmagjort, jag har läst några böcker och funderat ut mina egna mönster. Men här en kort sammanfattning:
"Enligt legenden" var Lilith en djinn/demon och Adams första hustru. Hennes barn med Adam är demonsläktenas ursprung. När Lilith inte visade sig vederbörligen underdånig gick Adam till Jahve och klagade, varpå Jahve körde iväg Lilith och skapade Eva av Adams revben.
"Enligt filosofin" står Lilith för den oordnade kvinnliga principen, för det vilda, svarta, hatiska, fördärvande och nedrivande - för allt det som en "duktig flicka" inte får kännas vid. Jag tror att mycket av de problem som i synnerhet kvinnor har med dålig självkänsla, underlägsenhetskänslor, svårigheter att hävda sig med mera, med mera, beror på att hela vårt samhälle förnekar Lilith i oss. Män kan få ha lite av henne i sig, men kvinnor ingenting alls.
Jag menar inte att vi borde hylla Lilith, men vi borde erkänna henne. Först när vi kan känna och vara i ro med att hon också bor i oss kan vi bli hela.
Den gamla tanken om ungmö/prästinna/moder/vishetsbärare har förvridits till jungfru/hora/moder/dödshäxa, där bara jungfrun och modern är "godkända", medan prästinnan/horan och vishetsbäraren/dödshäxan har buntats ihop med Lilith och förpassats ut ur det tillåtna. Hur ska någon kvinna (eller man) kunna vara hel som inte får lov att ens känna till hälften av sig själv?
Jätte bra!!
Nu ska jag först läsa ordentligt…
jag tolkar henne som egot… men det blir ju knas för alla har vi ju detta ego…
men vad har hon för egenskaper
Jag skulle inte kalla henne egot, men jag har förstått att "ego" har andra betydelser än jag är van vid (jag trodde att egot bara betydde "jaget").
Lilith står för hat, vansinne, vrede, sorg, hon är det svarta och sönderslitande i oss. När en förälder dödar sitt barn utan att kunna förklara för sig varför, är det Lilith som tagit överhanden. Lilith är den ensamma demonen som ylar i öknens mörker. Genom att i synnerhet kvinnor förbjudits att hysa stora, mörka, starka, heta känslor, som vrede, hat etcetera, blir Lilith-principen förvriden, så att hatet och vansinnet tar överhanden.

Hm, jag hade inte fattat Lilith som bara svart, men som sagt det är över 15 år sedan jag läste om Lilith så jag minns nog fel.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#5: Nej, hon är absolut inte bara svart! Det är det som är så fel, att allt som är "off" anses svart/dåligt/ont. Lilith är en nödvändig del av livet, det är när hon förnekas (som sker i vårt moderna, välordnade samhälle) som hon BLIR "ond".
Lilith är varken ond eller god, svart eller vit. Hon är det som är utanför reglerna.

Ok, jag hade tolkat henne som det starka kloka i kvinnan, det som gör henne självständig… som det som häxorna ägde som gjorde dem till ett hot mot manssamhället… ungefär.
#7: Så ser jag det också, men mera
. Hon är ALLT som är utanför reglerna, från det "bara" självständiga till vansinnet och ursinnet.
hmmm jag hänger inte med här riktigt…
men om hon då erkänns och hatet och vansinnet INTE tagit över… vad är hon då?

Hon kanske är den andra vågskålen av stereotypen "kvinna"?
En bra sammanfattning, Hoppfull!
Den delen som kan tänka "Jag önskar att jag inte hade några djävla ungar" en sekund utan att vi blir förkrossade av skam för att vi är usla föräldrar och utan att vi blir galna och mördar barnen.
Den delen som tänker "HUBBA HUBBA, det DÄR vore inte fel mellan svarta sidenlakan!" utan att vi blir förkrossade av skam och utan att vi fördärvar våra äktenskap på grund av en tillfällig lusta.
Den delen som gäspar och spretar med tårna mot solen i stället för att gå och diska, och som inte bryr sig om att skämmas för det. Den delen som säger "Diska då" när barn och blomma klagar.
Den delen som knackar knäskålarna av en misshandlande make i stället för att ta på sig själv skulden och försöka arbeta med sina känslor.
Den delen som inte sitter hemma och låter sig försvaras, som inte ber om någon guds hjälp undan fienden, utan som lägger sig i bakhåll i passet och avrättar så många fiender som möjligt kvällen före slaget.
Detta är förresten den mest kvinnliga egenskap jag vet: Den absoluta pragmatismen. Om kvinnor bestämde skulle det bli färre krig, och de som blev skulle bli mycket korta och effektiva
.
jag har ju iaf allt det där i mig… i olika grader
jag upplever det som en del av att vara människa, det som ligger i de chakrana som är under mellangärdet…. dvs rot, sakral och solar plexus

Lite texter om Lilith.
Ben Siras alfabet, cirka 600 e.Kr.
I den medeltida texten Ben Siras alfabet, uppfattas Lilit som Adams första hustru. Enligt denna tradition skapades hon av Jahve långt före Eva som en helt självständig varelse. Eftersom Gud skapat henne av jord, precis som Adam, menade hon att hon var jämlik med honom och när han ville ha samlag med henne vägrade hon att ligga underst och därmed underordna sig honom. Självrådig svek hon snart Adams önskan och uttalade Guds namn (vilket är tabu inom judendomen), och flög iväg. [3]
Efter att Lilit flugit iväg berättade Adam detta för Gud i en bön. Gud skickade då tre änglar för att hämta tillbaka henne, och uttalade att ifall hon inte återvände till Adam skulle hundra av hennes barn, lilim, dö varje dag. En av Lilits döttrar (som också hette Lilit) blev demonen Asmodeus' maka. De tre änglarna förföljde henne och hann ikapp henne ovanför röda havet. Hon vägrade dock att vända tillbaka med dem. De hotade med att dränka henne i havet. Hon sade åt dem att lämna henne, och förklarade att alla spädbarn, i åtta dagar från födseln om de var pojkar och 22 dagar från födseln om de var flickor, tillkom henne, men att hon lovade att skona dem ifall de bar amuletter med änglarnas namn.[4]
Lilit i Svensk folktro
I svensk folktrosägs det att från Lilit ska övernaturliga väsen som tomtar och skogsrået ha härstammat. Andra religioner tror att Lilit skickades ner till helvetet och där gifte sig med Lucifer som var en ängel som blivit störtad från himlen. [5]
I svensk mytologi betraktas hon ibland även som Maran, som hemsöker sovande och ger dem mardrömmar.
Lilit används på många olika sätt i populärkulturen idag. Oftast är det hennes barn, lilim, som dyker upp i form av häxor, succubor, demoner och liknande. I C.S. Lewis klassiska barnbok Häxan och lejonet omnämns Lilit exempelvis som den centrala antagonistens, den vita häxans, anmoder.
, , och liknande. I klassiska barnbok omnämns Lilit exempelvis som den centrala antagonistens, den vita häxans, anmoder.
I japansk manga är Lilit en återkommande gestalt. Ofta används hon i dessa sammanhang på ett sätt som strider mot hur hon framställs i mytologin. I serien Neon Genesis Evangelion, är det hon och inte Eva som är moder till mänskligheten, och i serien Megami Paradise framställs hon till och med som ljusets gudinna.

Ja precis så tror jag oxå att det är, mycket tjusig beskrivning Gronstedt förresten!! Vi har det alla i oss men den mall av kvinnan som skapats (för att hålla oss på plats) rymmer ju inte dessa egenskaper. De ska ju förträngas och hållas stångna då de inte är önskvärda. Tror sjutton det, då skulle ju hela maktbalansen rubbas! Och jag tror precis som Gronstedt att kvinnor är mera pragmatiska och mycket lullull skulle fösvinna om kvinnorna hade det större maktinflytandet!
Önskvärt är ju kvinnor fyllda av skam för sin lust, skam om de tänker på sig själva, skam om de tycker att de är vackra och duger precis som de är, skam om de inte tar så stort ansvar så att de nästan stupar på kuppen och skam om de frivillgt avstår från att skaffa barn (nästan den största skammen av dem alla, det är okvinlighet personifierad!!!). Skam skam skam!!

#12 - Varför skulle Lilith bara representera de lägre chakran?
Enligt min synpunkt så finns där representation av alla chakran hos Lilith.
Att hon skulle representera de lägre krafterna är ju så typiskt för den judiska tron och även senare den kristna, där den kvinnliga kraften till varje pris ska undertryckas och inte vara jämlik den manliga. Eva är ju skapad att vara mannens undersåte.
Personligen håller jag mig till Lilith

Wow Ayena TACK!! Det första stycket är ju så lysande så det är inte klokt! Det var det jag for efter när jag försökte minnas förut :)
Och så kommer Lilith och förleder den församlade kvinnligheten att kasta av sig denna skam och be patriarkatet "skita i sin hatt och sätta på den baklänges". Inte konstigt att hon betraktas som den förfärligaste demon
!

Hahaha, precis… bara det att hon ansåg sig jämlik och vägrade ligga underst… inte konstigt att den fick heta missionären

Detta är för mig första gången jag hör talas om Lilith… i den första beskrivnnigen från gronstedt… var min tolkning så att hon kunde motsvara detta…
jag VET inget om detta… och har precis denna sekund börjat å grunna kontemplera detta… så du får ursäkta mig om jag inte fattar allt på två röda…
nu när jag då grunnar vidare… omkring chakrana då
så eftersom de lägre chakrana har korrespondenser till de högre är ju de givetvis med…men att hatet och hämnden skulle ligga i tredje ögat eller halsen det köper jag inte… där handlar det ju om att genomskåda just desa känslor av hat och vansinne…
Hur får man in de högre chakrana i Lilith?

Visst är det intressant? Särskilt att texterna i bibeln om Lilith plockades bort för att inte vi kvinns skulle få dåligt inflytande…
vet inte om det är intressant… det talar inte inne i mitt hjärta dessa texter… googlade lite
det är väl det att jag inte bryr mig så mkt …
Inte om vad som plockades bort o inte heller… reinkarnationen togs ju också bort… men det fanns ett syfte med det som var viktigt att den tanken inte fanns…. så då måste det varit viktigt att få bort Lilith också av någon anledning…
jag har inget begrepp ännu om vad detta är…
Det här med chakran förstår jag mig inte på, ska bli spännande att se vad ni kommer fram till …
#22: Lilith togs bort av de romerska kyrkofäderna på 300-talet, därför att hon stred mot den romerska arvsrätten, enligt vilken mannen var överhuvud för sin hustrus barn (i stället för för sin systers barn). För mannen skulle kunna vara säker på att verkligen vara blodssläkt med sina barn måste han äga kvinnans sexualitet. Alltså kunde inte kvinnan få vara sin egen.
Vid samma tid valde man bort många texter, bland annat alla som var skrivna av kvinnor, och behöll bara ett smärre urval, som hade den rätta inställningen. Observera att de flesta texterna kom till latin från grekiskan, inte från den ursprungliga hebreiskan/arameiskan, med oändliga möjligheter till omtolkningar och felöversättningar på vägen. Maria från Magdala förvandlades från en lärjunge bland andra och möjligen Jesu älskarinna eller hustru till en sinnesrubbad hora som han måste driva demoner ur. Texter som hade annan innebörd än "kvinnan tige i församlingen" försvann. Snacka om historieredigering!

Mm, det var det jag syftade på i mitt inlägg ovan… usch, det brör mig i hjärteroten denna behandling av kvinnor som fortfarande tillåts men i en tjusig och sofistikerad form! Den där feminina strömmen får man nog försöka ta sig till :)
Det var därför jag klämde in Lilith i den tråden … kommer denna utbildning att tillåta henne utrymme, eller bara de "godkända" delarna av den kvinnliga principen? Är det bara närande, moderliga, frodiga känslor som får plats där, eller kommer även kvinnlighetens "avigsida" att beredas utrymme?

Jag har varit bekant med Lilith i många år. Har dock aldrig tänkt på att man måste dela in allt och alla i chakran.
Däremot så tillåter jag mycket gärna mina egna tankar och känslor om Lilith. I min uppfattning så har hon kontakt med både jorden och himlen, med alla fyra elementen. Hon är helt enkelt urkvinnan, urkraften och Gudinnan. I henne finns både kvinnliga och manliga energier.
Man måste inte dela in allt och alla i chakran…
det var den tanke som slog mig, att de känslor som gronstedt sa att hon hade hör hemma där…
men om du läser i tråden så spekulerade jag i om det inte var helt enkelt så att det är det som är att vara människa med ett ego och en personlighet…
att kvinnor har fått trycka ner de egenskaperna medan det varit mer tillåtet för män att ha dom…
vilket ju inte skulle vara konstigt eftersom vi har levt i en patriarkalisk tidsålder…
#28: Har jag sagt att jag har vissa känslor? Jag har FÖRSÖKT att skriva i allmänna ordalag …
*bara så ni inte tror att jag ylar i öknen och söndersliter spädbarn HELA tiden
*
nej inte DINA egenskaper du gav Lillith egenskaper för mig för att jag skulle förstå… INTE DINA::::

Jag tror att mariann menade de känslor du tillskrev Lilith, eller?
precis….
Bra! För sådant gör jag bara på helgerna
!

Tänkte väl det… 
*asgarv*
bra att du är så klok att då bara kör det på helgen… ;)
Haha.. Fy vilken skön humor=)
jag kan meddela att det finns en underbar humor hos oss alla här inne…

Va…??? Det har jag missat helt