SKUGGOR
När en avdöd har slutat sitt uppehåll på astralplanet (dör den astrala döden), efterlåtes en skugga - dvs. astralkroppen, som är belivad av begär.
Denna skugga eller form äger ett slags medvetande dock utan intelligens - en sorts djurisk instinkt utan samvete. Denns livskraft är starkast när den har tillhört en människa, som har utvecklat den primitiva sidan av sin natur och försummat den intellektuella och andliga.
De är speciella detta slags astrala former, som uppträder som "spöken och vid spiritualistiska materialisationsseancer. Så sakteliga lämnar livskraften dom, och de kallas hädanefter skallar - tomma och döda astraliga, som efterhand fullständigt disintegreras och upplöses. Ordet ska nyttjas också ibland om de döda, ännu inte upplösta eterkropparna, som kan uppträda som kyrkogårdspöken.
Spännande! Hur ser du på det att starka känslor kan efterlämna ett slags astralkropp eller "spökeri" utan att den som upplevat känslorna är död?
jag har precis översatt den… så nu ska den smältas….
återkommer när den smälts….

Lite nyfiken…
Vem är det som har kommit på att definiera begreppen efter den här modellen?
http://www.kentaurnet.dk/i-63/
det härstammar tydligen från denna bok av Lucille Cedercrans
Mkt välkommen perla kul att se dig här! :)

Tack Mariann. :)
Uhhuh..scary.
funderar fortfarande…
men ajg tänkte nu när ajg läser både mitt o ditt inlägg igen.
På det som du nämner ser jag nog som de kollektiva tankeformer o känsloformer ev väsen då, precis som mina/våraentalväsen vi har "boende" i kroppen. fast dessa är då kollektiva. Dvs, tankar o känslor skapade genom tiderna och som vi nu levadne håller vid liv genom motsvarande känsla /tanke.
Det är där som vi ljusarbetare kommer in, många av oss jobbar med att rensa i dessa kollektiva tanke/känslo former, antingen medvetet eller omedvetet.
Dtta har de allra alllra flesta av oss lovat göra bidra med innan inkarnationens början.