#0:
Med tanke på din dubbla månbild, så trodde jag innan du skrev det att den lysande månen var spegelbilden, och den högra månen var den riktiga månen…men när jag väl tänker efter så vore ju just det lite "konstigt"…hehe.😄
Läste iaf nyss en artikel i Illustrerad vetenskap om att man vill/försöker starta arbetet med att skicka två sonder till ett svart hål ute i rymden… Där en av sonderna isf skulle åka in i det svarta hålet medan den skickar signaler till den andra sonden som "väntar" utanför det svarta hålet… Bl a vill man se hur bra relativitetsteorin fungerar i praktiken.
Men det skulle ta ca 100 år från att den skickas iväg, till att den kommer tillbaka om jag fattat rätt…..och ett långt tag innan man ens har tekniken.
Reserverar mig för att jag kan ha missuppfattat något eller kommer ihåg någon detalj fel från artikeln som jag läste. Men en ganska spännande/intressant sak ändå.😊
#1:
Ja, det skulle ju gå emot fysiken om speglingen av ett ljus skulle vara ljusare än själva ljuset.
#2:
Att skicka en sond till det svarta hålet i centrumet av vår galax, skulle ta ungefär 26.000 år om den skulle färdas med ljushastighet, vilket som är omöjligt. Med vår teknik skulle det ta hundratals miljoner år.
Men om vi nu tänker vad som skulle hända om 2 sonder om hundratals miljoner år skulle nå det svarta hålet. En blir uppslukad av det svarta hålet och den andra befinner sig på ett avstånd där gravitationen av det svarta hålet inte spelar en stor roll. Ur den sondens perspektiv som befinner sig utanför, skulle den andra sonden aldrig försvinna i det svarta hålet medan den andra sonden skulle "uppleva" hur den försvinner.
Vad händer med signalerna? Det är den stora frågan. Utan att veta det, skulle jag säga att signalerna från den fallande sonden skulle bli allt svagare och allt mer rödljusförskjutna. Teoretiskt skulle de fortsätta att anlända under oändlig tid, men i praktiken skulle de snabbt bli så svaga att de inte längre går att upptäcka.
Jösses, så jobbigt det kan bli ibland när man beställer varor online. Jag beställde för snart två veckor sedan ett minneskort till min nya kamera och ett kamerafodral, från en onlineshop i Tyskland.
Redan när jag skulle betala för varorna gick något fel. Pengarna bokades nog bort från kontot, men jag fick aldrig en bekräftelse på beställningen och på hemsidan låg varorna fortfarande i inköpskorgen. Så jag fick skriva ett mail till deras support och fick som svar att de inte vet som gick fel men att dom kunde hitta min beställning i systemet och skulle fixa så att paketet kommer i väg.
Sen väntade jag en vecka, men fick aldrig en bekräftelse på att paketet skulle ha skickats iväg, så jag skrev till deras support igen. Och fick som svar, att han inte vet varför min beställning hängde upp sig, men att ska allt vara fixat nu. Att mitt paket ska skickas i väg snart med UPS.
Sen när paketet äntligen hade skickats iväg fick jag bekräftelse från UPS att mitt paket kommer att anlända på torsdag mellan klockan 11.30 och 13:30. Vad bra tänkte jag. Jag har ju home-office på torsdag, så då ser jag till att jag inte missar bilen, när den är här utanför. Sen väntande jag hela dagen och fick flera mail av UPS och ett där det stod att mitt paket kommer strax.
Men det kom aldrig något paket. I stället fick jag ett nytt Mail där det stod att jag inte var anträffbar och att UPS´s acces point inte kunde ta emot det pga "oversize" (det väger bara 17 gram 😯) , så det skickades tillbaka till Wien för att bearbetas manuellt 🥴😡
Idag fick jag nytt mail, där det stod att de gör ett nytt försök idag. Eftersom jag har home-office idag också, så har jag suttit och vaktat vid fönstret hela dagen idag igen. Till vilken nytta undrar jag.
För nu fick jag just ett mail. Att paketet befinner sig i en paketbox någonstans mitt ute i skogen! här vid vår by 🌲🌲🌲
Så det är väl bara att ta en extra sväng i morgon när vi går ut och promenerar och plocka upp paketet då.
Nu hoppas jag bara att koden fungerar och att jag verkligen kan ta ut det i morgon. Annars blir jag ännu mer sur 😄
- Redigerat 2026-09-25 15:21 av FataMorgana
#5:
Nu vet du i alla fall var du aldrig mer kommer att beställa varor. 😄
#6:
Ja, verkligen!!! 😄😄😄
Tala om strul.!! och tålamod.😄
#8:
Ja, säg det 😄
#4:
Det står i artikeln att fysikern menar att man med lasrar skulle kunna få ned restiden till 60-75 år, och att sonden skulle bestå av ett mikrochip, och ett "ultratunt" segel på tio kvadratmeter…vilket skulle göra så att sonden färdas med en tredjedel av ljusets hastighet. Fysikern uppskattar med någon beräkning också att det ska finnas ett svart hål på 20-25 ljusårs avstånd från jorden…..antagligen ett oupptäckt sådant…
Men vad vet jag, jag är ju ingen fysiker 😄
#5:
Jag var med om något liknande, och jag har inte beställt någon med den leverantören igen.🤷♂️
#11:
Det kan jag förstå att du inte har gjort 😄
I alla fall är det dags för mig att frysa in portioner av ca fem liter rensade lingon. De plockades här om dagen.🌲
- Redigerat 2026-09-25 18:05 av [snowy00]
#13:
Det låter fint med bär i frysen 😊
#10:
Det finns säkert en massa oupptäckta svarta hål i vår galax. Men av alla som har blivit upptäckta, är det närmaste Gaia BH1 som ligger 1.560 ljusår från jorden.
Äntligen har vi det soligt igen med över 20 grader och nu ska vi ut i naturen. 😊
#17:
Hoppas ni hade en bra dag i naturen.🌲🌳☀️
#18:
Visst var det en fin dag. Vi tog ett par foton som vi ställer in i hösttråden. Vi såg rådjur som bara befann sig 50-70 meter ifrån oss. Men innan vi hann fota dom försvann dom igen.
#19:
Typiskt. Det är ofta så med dessa rådjur.😄🙄
#20:
Ser fint ut…😊
#22:
Jag fick googla för att få reda på vad som menas med tredjedelsregeln och undrar varför man inte helt enkelt kan säga att inte ha motivet helt i mitten utan på den ena sidan.
#23:
Det är nog för att skapa en viss harmoni i bilden, att den blir "skönare" att titta på. Men själv så använder jag mig sällan av fotoregler, utan går mest på känsla… fast de finns väl där i bakhuvudet också.
#24:
Jag går också efter känsla. Fast det som jag undrade är, varför man gör en "tredjedelsregel" av att placera motivet på utkanten av bilden i stället för i mitten.
#25:
Okej. Det vet jag egentligen inte, men kan ha att göra med att man enligt denna regel delar in fotot (motivet) i tre delar, horisontellt och vertikalt… så här (inte mitt eget foto):

Man säger att "huvuddelen" av motivet placeras någonstans där dessa linjer möts… som på fotot ovan. Sen på lite andra sätt också. Har för mig att denna regel kommer ur (och kanske är en förenkling av) något som kallas "gyllene snittet", som är ungefär så här (heller inte min bild):

Men detta är nog kanske egentligen lite "foto-nörderier"..😄
#26:
Ja, det låter som nörderier. 😄På min kamera är den mellersta AF sensoren den känsligaste. Vill man lyckas med tredjedelsregeln, måste man först ha motivet i mitten. Sen trycker man utlösaren halvt och flyttar motivet till stället som man vill ha den och först då fotar man.
Just tittade jag ut genom sovrumsfönstret och kunde inte tro mina ögon. I grannens trädgård flög just en flock med över 1000 fåglar iväg. Det såg ut som i Hitchcocks film. Tills jag hade kameran beredd var dom redan borta.
Dom var mindre än duvor eller kråkor men större än sparvar. Enligt copiloten var det antagligen starar.
#27:
😄
Så gör jag oftast när jag fotar också. Men är motivet stilla (inget djur eller så), och jag har stativ… så flyttar jag kamerans "fokuspunkt" till det jag vill fota ist.
#28:
😮 1000 fåglar…i sådana där fågelskockar brukar man ibland se att de rör sig "synkront", som att alla fåglar tillsammans bildar en form som hela tiden förändrar sig…
#29:
Med stativ är det nog lättare. Själv får jag se till att hålla kameran stilla, eftersom jag inte har ett stativ. Men jag skulle tycka att det är jobbigt att gå och promenera i naturen och bära en hel fotoutrustning. 😄
Ja, fåglarna rörde sig synkron. Det var som en våg i havet.
#30:
Wow, det "magiska" ljuset har du fångat in fint. 🙂
#31:
Jo, tar man en "vanlig" promenad vill man ju helst slippa bära på en massa otymplig, och tung fotoutrustning.🙂
Tack! Det fotot är taget med min mobilkamera genom mitt vardagsrumsfönster.
Fotot är också helt oredigerat…
Jag vet inte varför tröskeln till att gå och lägga mig, ofta är så stor vid den här tiden.🤷♂️ det är lite som att hela tillvaron får en blöt filt över sig…bildligt talat. Men nu ska jag iaf göra 20 min yoga, sen "spikmattan" en stund…sen förhoppningsvis i säng.💤💤💤
#33:
Kanske tröskeln består av tankar? Spikmattan leder nog snarare till avslappning än yogan, tror jag. Sen kan man ju meditera medan man ligger på den.
#34:
Så kan det vara. Men redan vid kl 18-19 sådär, så blir jag ofta ganska så trött, och mitt humör går nedåt.
Möjligtvis kommer tankar, och känslor då, som jag lyckats "hållit borta" lite under dagen.
Men på morgonen efter så känns allt väldigt bra igen..🙂
Det kan bara vara skönt med yogan, att "landa" i kroppen, ist för att "vara i huvudet/känslorna". Sedan släpper oftast en hel del spänningar under yogan, och det är som att kroppen pustar ut.
Med spikmattan så hamnar jag ofta i något som känns som "meditativa tillstånd", utan att jag ens har i åtanke att meditera just då…
#35:
Hoppas att både yogan och spikmattan gjorde susen. Har du tänkt på om det kan ha med maten och blodsockret att göra att du blir trött vid en viss klocktid och sen pigg när det är läggdags?
#36:
Ja, det gjorde faktiskt susen. Men somnade i min fåtölj gjorde jag ändå, hehe.(fick lägga mig i sängen mitt i natten, då jag vaknade till).
Mjo, jag har nog tänkt lite sånt också, men inte om just blodsockret. Trött är jag ofta ändå, vid läggdags… bara det att jag inte har humöret för att göra mig iordning och lägga mig…en annan grej är att jag blir sugen på att ta något att äta där kring sen kväll, även om jag inte riktigt behöver…kanske vill jag ha något som tar mig bort från nedstämdheten…även om det inte är en så bra lösning på det hela…🤔 nåväl, det ordnar sig nog.😊
#37:
Det där har faktiskt ett namn. Kanske det här intresserar dig:
https://www.uhsussex.nhs.uk/resources/managing-emotional-eating/
Idag har vi det soligt och varmt, med upp till 24 grader. Men det är nog den sista helgen med soligt och varmt väder för i år, så nu ska vi ut i naturen och njuta av den kanske sista gången i naturen det här året. Fram till torsdag kommer vi att ha det varmt, men prognosen för fredagen ser illa ut, maximalt 12 grader och regn.
#38:
Ja, det där låter faktiskt intressant. Jag försöker under hela dagen mestadels följa mina fysiska hungerkänslor (och oftast funkar det). Om jag inte är hungrig på något, men bara "sugen" så låter jag oftast bli, eller väntar in mina hungerkänslor.
Dock har det som sagt varit lite svårare på sena kvällen, på grund av nedstämdhet… även om jag i stort aldrig äter något onyttigt då. Blir som oftast kanske lite yoghurt, en hårdmacka, en morot… eller liknande. Men det kan ju ändå bli ett par hundra extra kalorier i onödan, ibland…
- Redigerat 2026-10-04 21:45 av [snowy00]
#40:
Kanske en meditation fungerar bättre mot nedstämdheten än att äta? På natten kör kroppen ner energiomsättningen och olika organfunktioner, bland annat matsmältningen. Man sover sämre när maten "ligger kvar i magen".
Hehe, en annan sak. 😄 Förr, när vi var ute och promenerade och Fata Morgana upptäckte något kryp på mitt T-shirt, brukade hon först titta vad det är och sen ta bort det. Nuförtiden tittar hon på det och sen säger hon "för tråkigt för att fotografera". 😄
#41:
Ja, det är ju något man kan prova. Man har ju hört att man inte ska äta för nära då man ska sova.
Jag får pröva att meditera, eller liknande, istället för att börja äta något för sent.😊
#42:
Hehe 😄
#44:
Dom där svartvita fotona har en viss nostalgisch charm som påminner mig om tiden före digital fotografering.
#45:
Ja, det är just det som jag gillar så mycket med svartvitt. På något sätt blir det en speciell känsla…bland annat av att den känslan är nostalgisk. Man kan även lägga till lite "korn" i fotot, och fota med bildformat som användes mer förr, med analoga kameror…😊 jag tror att jag gillar mer och mer att "jobba" med mina foton på det sättet.🤔
#46:
Sen kan man ju alltid spara upp ett i färg och ett i svartvitt. Jag minns, att man förr i tiden, när man lät framkalla foton, kunde välja vilken storlek som man vill ha. Standard fick man jättesmå bilder.
Jag har en massa svartvita foton från förr i tiden, bland annat foton som är över 100 år gamla, som fotografer gjorde. Det är foton från min släkt långt tillbaka. T.ex. bilder från första världskriget som visade mina släktingar i soldatuniform. Jag vet inte vilka dom var. Min mor visste det, men eftersom hon inte lever längre kommer det för mig att förbli okända historiska personer.
Ett tips, kolla med släktforskarföreningar.
Jag har som du gamla fotografier som ingen vet vem det är. Jag ställde frågade på släktforskarföreningen , och fick svar vilka dom var. 🙂
#48:
Hur gick det till? Mina släktingar var ju inga kändisar.
Om jag förstog det rätt, så skannar dom av fotografierna. Dom har en sorts databank, där uppgifterna läggs in.
Fråga inte mer, men släktforskarna är en guldgruva på hitta.
Fotografier var på den tiden som man bytte med varandra. Det kunde vara vigsel, soldater eller enbart släktingar och vänner.
Så man köpte flera kopior på fotot.
Har inga kändisar heller.🙃
- Redigerat 2026-10-06 15:05 av Gråeld
#50:
Jaha, då förstår jag. Men med tanke på hur många soldater som det fanns, så är väl chansen liten att de flesta skulle ha hamnat i en databank. Man måste nog ha mycket tur, tänker jag.
Jag säger bara det. Låt er inte bli stuckna av en bålgeting. Det ena fotot är från i går kväll och det andra från idag. Inte för att jag vet om någon är så intresserad av se mina fötter. Men jag inte låta bli 😄 tur att vi har en arbetsläkare på jobbet som man kan gå till. Så slapp jag vänta i timmar i någon ordination och slapp gå till apoteket 🙂 Nog ska det väl bli bra snart.
Oj, vad svullen du är. 😮 den getingen är inte att leka med minsann.
Vet inte om det hjälper, att ha benet i högläge. Men vilken reaktion du fick.
Krya på dig.💚
Säg inte så, för man vet aldrig.🙂
#53:
Ja, tänk vad en geting kan ställa till med. Men nog ska väl svullnaden gå ner snart och allt bli bra igen 😊
#52: Visst fick du kortison? Jösses, stackars dig. Det ser ut att vara väldigt obehagligt. Önskar dig snar bättring.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#47:
Ja, det är ju kul att ha både i färg och svartvitt.
Intressant med dina gamla foton… Jag såg en liten video med min morfars far en gång… Tror den var med på SVT av någon anledning som jag inte minns (det var nog säkert 15 år sedan nu jag såg den videon).
Men man kunde se att morfar var lik sin far. Men det är ju inte så förvånande 😊
#52:
Uj, uj…stackars dig.💕 en sådan svullnad av ett bett har jag inte sett förr. Men säkert blir det bättre snart igen.
#56: Tack! Fick kortison som salva och histamin tabletter. Jag hoppas det hjälper. Och tusen tack för blombuketten 😊 Det värmde riktigt ♥️ 🤗
Ni är verkligen allt för goda, alla ni här på sajten ♥️ 🤗
#57: Tack snowy. Tänker att det kanske ser lite värre ut än vad det är 🙂♥️🤗
#59:
Så kan det ju vara.🤗 vilket ju är en bra sak.
#58:
Du menar antihistamintabletter. 😊
#61: Ja, det menar jag 😊
Svullnaden har nog blivit en hel bättre över natt och den där röda fläcken börjar mer och mer likna ett blåmärke nu, så det går nog åt rätt håll nu. Det tar inte ens så ont att gå mer, så vi var till och med på en kort liten promenad efter jobbet 😊 I morgon kväll kommer ändå regnet och kylan, så vem vet när man kan gå ut i naturen nästa gång 🤷
#63:
Skönt att det är lite bättre. Det gläder mig..😊🤗
#64:
Imorgon får vi också regn, nog hela dagen. Och de kommande dagarna ska regnet fortsätta att regna.🌧️🌈☔ (skönt att min fotokurs är på distans iaf, då slipper jag gå ut i blötan, och kylan, hehe)
Här hos oss är det slut med det soliga och varma vädret. Regnet skulle egentligen först komma i kväll, men nu är det strax här och prognosen för de nästa 2 veckorna är att vi bara kommer att ha 14-18 grader. Igår var det 25 grader.
Hösten smyger sig fort fram. Här är det gul varning för hård vind i kväll och det har regnat hela dagen…….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#67:
Vi hade hård vind och regn i natt. Men nu har det lugnat sig.
#68:
Samma här.
Typiskt. Nu tog ju skämt-tråden slut, så det inte gick att kommentera.😄 Men jag ville i alla fall säga, att jag inte alls förstod humorn i dina sista vitsar Condor😄 Kanske gömde det sig någon dold humor i dem..?