Höstbilder 2 (2026)
Här kommer mina bilder från gårdagens promenad. Det var in fin dag igen, soligt och 27 grader.
Nu har dom ställt upp en bänk precis mellan dom 2 mäktiga stora träden brevid ån (bild 1) och där har man utsikten till vattnet (bild 2 och 3). Det har blivit vårt nya älsklingsställe att sätta oss på.
Sen promenerade vi längs ån och såg en sköldpadda. Men det var inte den sköldpaddan som vi alltid såg tidigare, utan den ser yngre ut (bild 4 och 5). För bild 4 använde jag bara den optiska zoomen. För bild 5 både den optoiskla och den digitala, men den blev ändå ganska skarp. När vi gick tillbaka på andra sidan av ån, upptäckte vi den sköldpaddan som vi tills nu alltid såg (bild 6).
Eftersom vegetationen är så tät bredvid ån, kunde man bara se och fota sköldpaddorna från andra sidan av ån.
- Redigerat 2026-09-21 09:47 av Condor
#0:
Att ni har det så grönt ännu hos er. Här börjar träden bli gula.🍂 🍁
#1:
På bild 3 ser man en hel del blad som har blivit gula, röda och bruna. Men det mesta är fortfarande grönt. Somliga träd och buskar byter färg tidigt, andra senare.
#0: Vackert så det gör ont. Fina bilder. 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Tack! 🙂 Ja, det är väldigt vackert där och bara 15-20 minuter att gå från där som vi bor.
Hoppas att vädret blir så fint nästa helg igen, att vi kan gå dit igen.
#5: Wow. Vilka höga tallar. Fina foton 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5:
Fint! Det ser så stilla och fridfullt ut där i skogen 😊
#5:
Fint! 🙂
#6, #7, #8:
Tack, ja det var en fin dag det där. Soligt mesta tiden också.🤗
#10, #11:
Fina bilder!😊🐞
…Jag glömde förresten nämna att jag under lingonplockningen förra veckan upptäckte två st fästingar på kläderna som jag borstade bort. Sedan när jag kom hem så såg jag att en fästing hade bitit sig fast mitt på min mage…………………….iaf syntes den lätt. Men det tog 10 min att få bort den med min fästingbortplockare.😣
#13:
Hoppas att den inte var infekterad. Sist jag hade en fästing på mit fick jag borrelia, utan att det bildade sig en röd ring runt sticket.
- Redigerat 2026-09-28 09:43 av Condor
#14:
Ja, jag hoppas det jag med. En röd ring runt bettet är det inte.
Det trodde jag att det behövde vara om man blivit infekterad. Men jag har inte känt mig konstig alls iaf, och det var en vecka sedan som den bet sig fast.🤔
#15:
Riktigt fina foton😍 Jag gillar de vita änderna mot det svarta/mörka vattnet. Sen är ju dessa sumpbävrar allt för söta, hehe.
#16:
Den röda ringen uppträder inte alltid. När jag blev biten fick jag efter ungefär 1-2 veckor symptom som hjärndimma, trötthet, neurologiska hudsymptom och eftersom dessa symptom även förekommer vid TBE och den röda ringen saknades, misstänkte jag att jag har TBE. Sen när jag var hos läkaren och tog blodprov, hade jag "bara" antikroppar mot borrelia. Det var heller inte trevligt. Symptomen varade ungefär 2-3 veckor och det var för sent för att ta antibiotika.
Den vita anden på första bilden är allt för söt, när den håller huvudet snett och tittar rakt på mig.
#17:
Ok, bra att veta om bettet.😊
Nu har vi ett sånt väder att man behöver vinterkläder på morgonen, när det bara är runt 10 grader och sommarkläder på eftermiddagen när temperaturen stiger upp till 24 grader. Blå himmel utan ett enda moln och så ska det fortsätta hela veckan. Vad synd att Fata Morgana inte har semester nu.
#20: Det blev ju riktiga konst bilder🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#21:
Ja, så kan man också se på det 🤗
#20:
Det där ser lite ut som ljuset kan göra på morgonen… Blåa toner.
Kanske kan jag dela ett par bilder sen, som fick blåa toner eftersom jag tog de strax efter gryningen.🙂
Nu diskuterade jag med copiloten om vad det kan vara för en fågel och antagligen är det en ormvråk. De vita fläckarna på vingarna och huvudet, sittpositionen och att den sitter på en gles gren är typiska för ormvråkar.
#24: #25
Fina foton. Ja man ser tydligt det blåa ljuset där med 😊
#26:
Fint 😊 kul att se en av sköldpaddorna igen.
#28:
Tack!😊
#26: 🤩
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
13 km, inte illa. Det gäller att ha bra skor och kondis.
Vackra höstbilder också.🙂
#31: Vilka vackra höstbilder 😍 själv blev jag stucken av en bålgeting på vår promenad idag. Så promenaden blev inte lika trevlig som jag hade önskat mig. Men några foton tog jag. Ska se i morgon om det finns med något fint att visa upp här 😊
Oj, kan förstå att promenaden inte blev så trevlig. Men att det ändå gick bra!.
#32: Tack så mycket 🤗
Bra skor har jag….. kondis vete 17:on. Kroppen krånglar så det tog sin lilla tid ☺️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#33: Så tråkigt att läsa. Hoppas du trots det är ok nu. 😘
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#31:
Vackra höstbilder!😍
#33:
Ojdå, det låter inte kul.
Själv har jag nog aldrig blivit stucken av en bålgeting. Bara "vanliga" getingar.
Men hoppas det är lite bättre med det nu…🙁
Idag är området runt sticket ganska rött, men det tar inte lika ont som i går. Antar att det är en helt normal reaktion.
Ville inte hem igår efter att ha blivit stucken, tyckte det skulle ha varit synd om det fina vädret och så tänkte jag, att ont tar det ju oavsett om jag är hemma eller ute, så vi fortsatte helt enkelt att promenera och så tog jag några foton också. Men de ser kanske inte ut som höstfoton direkt. Jag har blivit så förälskad i att fota makro 😄
#31:
Vilka vackra bilder! 🙂 Fint väder hade ni också som jag ser. Ja, man får ta vara på de fina dagarna innan det blir kallt. 1,3 mil är ganska långt att gå, men bra för konditionen. 😊
#39: Snigel fart gick vi… väldigt långsamt. Men det var skönt 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Man läser och hör ibland att ett stick från en bålgeting inte ska vara värre än ett getingstick. Tro inte på detta! Det är en missuppfattning. Det är giftet som inte är starkare, men en bålgeting har mer gift som injiceras djupare, eftersom den har en större gadd.
Fata Morgana har en röd fläck runt sticket sm är 10 x 8 cm och svullnaden kring sticket är ännu större, minst 15 -20 cm. Stället känns fortfarande hett om man rör det med fingrarna.
Det var ju tur att vi hade ån i närheten, så jag blötade ner en näsduk som vi kunde kyla sticket med. Man borde alltid ta med sig någon anti histamin salva när man är ute i naturen. Hemma har vi en sådan, men den öppnade vi redan förra året så den hjälpte inte mycket. Nästa år kommer vi att vara klokare och köpa en salva när det blir vår.
- Redigerat 2026-10-05 10:50 av Condor
#41:
Ja, när man är ute i naturen lönar det sig att gå långsamt. Annars missar man mycket. Nu när vi letar efter fotomotiv går vi ännu långsammare.
Tror ni att ni var för nära boet eller var det bara viftandet som var anledningen.
Har råkat trampa på jordgetingsbo i skogen.
Inte bara en gång ,men då får man vara snabb som sjutton därifrån.
#44:
Jag har ingen aning om det fanns ett bo i närheten eller inte. Men den flög in under byxbenet när vi satt på bänken på vår favoritplats, och stack till på vaden. Den inte hittade väl inte ut och kände sig sen hotad antar jag. Och jag märkte heller inget före det stack till. Ja, ibland har man otur.
#44:
Kan hända att det fanns ett bo där för de bygger ju ofta bo i lövträd och det står ett par jättestora träd där. Det är de som syns på bilden i första inlägget i den här tråden. Fast vi såg annars ingen.
Men för några dagar när vi promenerade där i närheten, flög en bålgeting runt omkring mig. Jag stod stilla som en staty, för jag vet att de är fredliga om de inte känner sig hotade. Vanliga getingar viftar jag dock bort för de sticker till helt utan anledningar och om man lyckas att ge den en smäll när den flyger omkring, brukar den ge sig iväg.
Ja, då förstår jag anledning till att den stack.
#47: Ja, den ville nog inget illa, utan hade bara oturen att flyga vilse tänker jag 🙂
Husgetingar brukar sällan sticka husfolket. Men om det kommer främmande, då reagerar getingarna på ett annorlunda sätt. Har jag då märkt av, getingarna känner väl av att det är någonting annat i luften.
När jag var och plockade bär en gång. Så hörde jag att det surrade rejält. När jag tittade upp var det en stort getingbo på en gran. Två meter framför mig, det blev till att backa därifrån.
#49:
Intressant! Det har jag aldrig lagt märke till. Kanske getingarna känner igen människor?
Fast vi har ju inga husgetingar. 😄 Men en gång, för ungefär 10 år hade vi ett getingbo under stuprännan ovanför balkongen. Då lät vi en expert komma för att bli av med getingarna.
Fina foton tog ni i alla fall.
#42:
Usch då. Jag läste lite att ett stick från en bålgeting ska göra mycket ondare än från en vanlig geting…😶😣
#52:
Man ser att det höstar. Här hos oss är det lite mer löv kvar på träden och somliga träd är fortfarande helt gröna.
Senast före den första nattfrosten borde du skörda de gröna tomaterna och låta dom mogna inomhus. Dom är inte lika goda som om dom mognar utomhus, men kanske ändå godare än dom i affärerna. Jag rensade bort resterna av vår tomatplanta igår. Den återhämtade sig aldrig efter att hettan skadade den. Tomaterna som fanns kvar var inte större än 1 cm.
#51:
Ja och svullnaden på Fata Morganas ben är nog 30 cm nu. Hon har problem att gå och det 2 dagar efter sticket. Jag har aldrig blivit stucken av en bålgeting, men massor av gånger blivit stucken av vanliga getingar och bin. Men jag var aldrig i närheten av sådana besvär.
I alla fall var Fata Morgana hos läkaren på jobbet och fick antihistamintabletter, kortisonsalva, stödstrumpa och kylpackningar. Jisses vad ett bålgetingstick kan ställa till med.
Vilken reaktion, må man säga. Men bra att hon har fått läkarhjälp.🙂
Får vila upp sig så blir det bättre, på ett par dagar.
#56:
Ja, läkaren sa att det inte är bra att gå omkring, så hon stannar i home office i morgon.
#53:
Det får jag ta och göra. Skördar tomaterna innan den första frosten kommer.
#54:
😒 stackars FataMorgana. Hoppas det börjar gå åt rätt håll nu, efter läkarebsöket.
Själv var det år och dagar senast, som en geting stack mig. Säkert senast någon gång när jag var barn, till och med.
#53:
Ps. Tråkigt med er tomatplanta ändå.
#58:
Själv minns jag att jag sist blev stucken när vi var ute på sjön för några år. Fast ett getingstick kan man inte jämföra med ett bålgetingstick. Ett vanligt getingstick värker starkt, men ungefär en timma senare avtar smärtan. Nästa dag är smärtan bara störande. Men man lider inte mer. Sen kliar det 2 dagar och man har klarat av det.
Men att man efter ett bålgetingstick 2 dagar senare går till läkaren är en helt annan dimension av smärta och svullnad.
#59:
Bättre lycka nästa år, hoppas jag.
#55: Ja, tur att det finns grejer som lindrar. Eländiga insekter de där.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Igår efter att Fata Morgana slutade jobbet, var vi ute på en promenad i naturen, kanske för sista gången i år, för nu är det slut med det soliga och varma vädret.
Det finns inte mycket att fota nu. Det verkar som om alla djur redan har dragit sig undan för vintern och det finns inte mycket som blommar heller. Vi hörde en falk skrika och sen flög den ovanför träden för att genast försvinna igen. Det gick för snabbt för att fota den. Annars ser man bara kräk, som bärfisar.
Men i alla fall tog jag ett foto på ett av naturens konstverk.
Spännande bild…. land, jord vatten…. höst löv.
Jorden får jag känslan av en stor sköldpadda 😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#63:
Ja, naturen kan sannerligen sin konst…😊 fina färger mm.
#64:
#65:
Tack! Jag tycker att speglingen i vattnet ser så magisk ut.