Stunden
Det man skådar, är det man skapar.
Som den tätaste dimmans osynlighet.
Väver illusionen sitt spindelnät,tätt
omkring dig.
Den annars så klara stunden, förmörkas och förvrängs, över vad du tror dig se,
anar och oroas över.
Stunden, som skrämmer dig på flykt.
Är dina egenskapande hinder på vägen.
Låt stunden omfamna ditt hjärtats klarhet.
Hur svårt kan det vara, svaret äger du själv.
Gråeld
- Redigerat 2026-07-03 10:51 av Gråeld
Vackert!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Redan Buddha sa något liknande som det som du skrev, att det som man skådar, är det som man skapar.
Han sa: "
Vi är vad vi tänker.
Allt vi är uppstår med våra tankar.
Med våra tankar skapar vi världen."
Samma insikt som din insikt. 🙂 I alla fall fint skrivet.
Tack 🙂
Det har tagit många år och många hinder på vägen. Man har liksom inte kunnat se igenom utan varit kvar och harvat.
Nu tar jag ingenting ut i förskott, så ni inte får för er och tror någonting annat. För vägen vet man ingenting om.
Men en insikt klarare än tidigare.🙂
Tack för det Buddha citatet.
- Redigerat 2026-07-03 14:10 av Gråeld
#4:
Vägen består ju av många hinder och den är så lång att den aldrig tar slut. Hinder betraktar man bäst som utmaningar.
Don Juan sa: "Den grundläggande skillnaden mellan en vanlig människa och en krigare är att en krigare ser allt som en utmaning, medan en vanlig människa ser allt som antingen en välsignelse eller en förbannelse."
Antingen stannar man kvar som vanlig människa. Eller så blir man krigare.
Det är en sann text av Don Juan.🙂
#6:
Just så. 😊
#0:
Fint skrivet. 💚
Ja, så är det verkligen. Det är märkligt hur lätt vi låter tankarna förmörka det som egentligen är klart 😊
Också kommer jag att tänka på hur kvantfysiken säger oss, att själva handlingen av att observera, påverkar det som observeras…
Kanske kan man ta det lite längre och säga… att själva observerandet, skapar världen.(så som du själv kanske syftar på)
Utan medvetande, ingen värld. Utan värld…endast medvetande.😊
- Redigerat 2026-07-04 19:16 av snowy00
Inget ont om kvantfysiken, men där går min gräns.😉
Tack.🙂
#10:
Ja, det är nog bara jag som tycker det är lite intressant..😊😉
#12:
Inte bara du. 😊 Jag tycker också att kvantfysik är intressant. Men det här är inte bara en sak som har med kvantfysik att göra, utan även hur våra sinnen är inställda att uppfatta världen.
#13:
Det har du rätt i.